Bödőcs Tibor
“Lao-ce, Platón, Alexis de Tocqueville, Charlie Chaplin, Max Weber, Hofi Géza, Bibó István, George Carlin, a nagyszüleim, Ferus. Számtalan okból.”
Czakó Zsófia
“Teréz anya. Tizennyolc évesen határozta el, hogy missziós nővér szeretne lenni Indiában. Az ottani nyomornegyedben élők sorsa láttán engedélyt kért, hogy elhagyja a közösséget és független apácaként dolgozhasson a helyszínen. Amikor átvette a Nobel-békedíjat, azt kérdezték tőle, hogyan segíthetjük elő a világbékét. Egyszerűen válaszolt. "Menjünk haza és szeressük a családunkat." Külön figyelemre méltó, hogy az ünnepi bankettre nem ment el, és a kapott 6000 dollárt Kolkata szegényeinek juttatta el.
Áldozatos munka, semmi képmutatás.”
Gurubi Ágnes
“Ezen a kérdésen gondolkoztam a legtöbbet. Eszembe jutott Platón, Abraham Lincoln vagy Sartre, de a közhelyeken túl nem tudnám jól megindokolni, miért rájuk esne a választásom. Végül Heller Ágnes mellett döntöttem. Nemcsak a munkássága, a művei miatt tartom őt tiszteletreméltónak, nemcsak amiatt, ahogyan élt, hanem a halála is megindító. Keveseknek adatik meg a szép halál. Kivételes ember, kivételes sors szükséges hozzá. Kilencven évesen úszni indulni a Balatonba és onnan vissza nem térni. Csodaszép.”
Fehér Renátó
“A saját kérdéseimmel és kételyeimmel való szembenézéshez az utóbbi időben leggyakrabban a felszabadítási teológia szövegei vittek közelebb. Ferenc pápa személye és az ő elmúlt évtizede élesebben is láttatta ezt a szemléletet, amely a II. vatikáni zsinat „forradalmi” újításából, az (evilági) idők jelei iránti figyelemből indult ki. A felszabadítási teológia alaptétele a szegények melletti elsődleges döntés, az evangélium üzenetét pedig kitüntetetten a szegények szempontjából értené és értetné meg. (...) Az irányzatalapító perui Gustavo Gutiérrez (magyarul például: A szegények oldalán, Gerhard Ludwig Müllerrel közösen, ford. Török Csaba, Új Ember Kiadó, 2016.) arról ad számot, hogy mi a hit kontextusa itt és most, adott társadalmi-politikai-gazdasági valóságban: a globális neoliberalizmus korában. (...) A hívőnek a szegények melletti elsődleges döntése ugyanakkor nem társadalomelemzésből, nem a személyes tapasztalatból, nem az emberi együttérzésből következik, nem norma tehát, hanem „lelki járásmód”. A hit felszabadító gyakorlata pedig nemcsak a szegények karitatív segítését jelenti, hanem elsősorban a társadalom konkrét szociális megváltoztatásának munkáját.”
“érdemes lenne csinálni egy Simone Weil-válogatást is”
Nyáry Krisztián
“Eötvös József. Mert mindig a szabadság tételesen végiggondolt eszméje vezette.
Nemcsak világos vízióval rendelkezett, nemcsak talpig becsületes volt (az sem kevés), hanem tudott rendszereket is építeni.
Az ő liberális nemzetiségi és vallási emancipációs törvényeinek köszönhetően lett Magyarország páratlanul sikeres negyven évig. Az ő oktatási törvényeinek köszönhető, hogy a magyar oktatás 140 évig képes volt a legbornírtabb rendszereket is túlélni. Ma már szinte semmi sem látszik ki a művéből a romok alól. De példaként tovább él.”
Vida Kamilla
“Szerintem fontos, hogy nemcsak politikusok, filozófusok, írók lehetnek azok, akik mint egy tablón, megmutathatóak a gondolkodás, a politikáról való gondolkodás meghatározó alakjaiként, akiknek a mondásai mentén érdemes narratívákat alkotni, a világot értelmezni. A kortárs nyilvánosságban ez fokozottan igaz, ha csak arra gondolunk, hogy (nemcsak írott formában) milyen túltermelés van politikai „publicisztikában”, tele vannak a platformok jobbnál-jobb podcastokkal, és rengeteg kiváló újságíró mozog a politikai rovatokban. És persze van sok akadémikus, akiknek a gondolatai érthető módon nem feltétlenül jutnak el tömegekig.”
Lackfi János
“Salkaházi Sára szerzetesnővért mondanám. Aki nagyon erős, felszabadult és szeretetalapú életmodellt hirdetett a háború előtti lányoknak, asszonyoknak országszerte, olyan volt, mint egy száguldó, szent coach, bár ilyen kifejezés nem létezett még akkor. A zsidótörvények idején kalandosan bújtatta az üldözöttek gyermekeit, és a felnőtteket is, rendjével, a Szociális Nővérekkel együttműködve. És habozás nélkül odaadta az életét másokért, a nyilasok végezték ki sok zsidó származású magyarral együtt.”
Kukorelly Endre
“Platón.“
Gerlóczy Márton
“José Mujica, IX. Ráma, és az izlandi miniszterelnök, aki a válság évében elküldte a népét halászni. A jó uralkodó szomorú, mert tudja, nem lehet jól uralkodni. Szerettem még a feliratot egy belgrádi gyorsétterem falán: baszd meg a hamburgert, egyél babot! Minél többet tudsz, annál kevesebbet értesz, mondta Lao-ce.”
Erdős Virág
“A Jelenések könyve Jánosa. Mert őszintén lenyűgöz, hogy kétezer év távolságából hogyan képes valaki ilyen hűen, és ilyen részletekbe menően artikulálni az aktuális szorongásaimat, különös tekintettel az oroszlánfogú sáskákra, a tengerből feljövő koronás fenevadra, és a napra, amely feketévé lőn, mint a szőrzsák.”