"Az éhezőknek nem hallom a hangját" - 30y: éhezők jóllakottak

"Az éhezőknek nem hallom a hangját" - 30y: éhezők jóllakottak

A hatalomról, a megalkuvó alkotókról, empátiahiányos társadalomról, a fogyasztás által felszámolt szabadságról írt dalt a 30y: az éhezők jóllakottak már az új albumot vezeti fel, erős közérzeti szöveg, dühös, fojtott zene. Egy vacsorajeleneten keresztül mutatja be Beck Zoli, hogyan változunk, hogyan veszik el a társadalmi szolidaritás, az empátia. Kapitalizmuskritika, szabadságféltés, csalódottság és egy jóllakott Mucsi Zoltán (vele készült interjúnkat itt olvashatod - a szerk.) a dalból készült videoklipben.

Új sorozatunkban, a.dal.szövegben magyar dalokat mutatunk be a szövegeiken keresztül.

vl |

Sokadik hallgatásra is disztópikus világot idéz meg a szöveg, ez egyszerre a Mad Max, Az éhezők viadala és a District 9 világa, és persze Móricz Zsigmond Barbárok című novellája, de József Attila versei vagy Borbély Szilárd prózája sincs olyan messze ettől a világtól. Bátori Gábor (Sinco Jim) rendező és Zolnai Gergely operatőr videója egy látszólag anakronisztikus kastélyhangulatot megidézve mutatja be Mucsi Zoltán főszereplésében a hatalmat.

A klip elején némán játszanak a konyhában a pincérek, amikor csengetnek. A mosolyok eltűnnek, a pincérek készülődnek, felszolgálják az óriási hústálakat Mucsinak, aki két gyertya keretezésében ül foteljében a távolba nézve. Azt nem mondhatjuk, hogy az úr elégedett lenne a levessel, fintorog, belekanalaz, de nem eszik bele. 

A pincérek száját almákkal fogják be, ahogy a feltálalt malacnak is, majd szigetelőszalaggal ragasztják le szájukat.

A nagy étkezőasztal körül játszódó történet a szöveg szintjén látszólag egyszerű képet használ: az asztalnál ülő csámcsogók beszélgetnek, maguk mellé ültetik az elbeszélőt (vagyis az énekest), aki magát is éhezőnek tartotta, akiket hall és ért, őt a jóllakottak viszont nem. Beck kritikai nézőpontból azt állítja, hogy a fogyasztás- és növekedéskényszer felszámolja az egyén szabadságát, mert fontosabbnak látszik a folyamatos felfelé törekvés és az anyagi javak felhalmozása, mint az egymás iránti figyelem.  

-

És itt nem mennék el Esterházy Péter magyar urizálásról szóló írása mellett (A vereség): “De talán mégsem a hazugság az, ami miatt annyira fölháborító lesz az uriz, a sokmilliós Porsche, a kormánynak a Várba költözése (szolgáltató állam?), a gyerek nevére íratott ingatlanok, a „széles körű családi összefogás”. Hanem inkább a gőg. Az arrogancia, a dölyf és pökhend. Ezek mint a demokrácia ellentettjei. Nem beszélünk meg semmit senkivel, önmagunkkal sem, tesszük, mert tehetjük, meg vagyunk választva kétharmaddal, akinek nem tetszik, nyalja ki a seggünk. Ha megengedjük. A nemzeti konzultáció után. Előtt. Alatt. Szabad ország vagyunk, ahogy akarni tetszenek.”

A központozás nélküli számcímben egymás mellett szerepelnek a szembenálló felek, az éhezők és a jóllakottak, vagyis a hatalom birtoklói, akik együtt teszik ki a nagy egészet. A kettészakadt társadalom csoportjai között nincs kommunikáció, legalábbis nem tudják megszólítani egymást, nem is hallják a másikat, mert ezt a nyelvet a társadalmi különbségek hozták létre és alakították. Az énekes önkritikus nézőpontja egyértelmű: nemcsak értené az éhezők némaságát, de képviselné is őket, ami megszűnik azáltal, hogy leültették az asztalhoz. Az ebben rejlő fausti paktumot a művészet és a kapitalizmus között nem különösebben kell hangsúlyozni.

Mucsi Zoltán: Teljesen nem terítem ki magam, de nem is az volt a cél
Mucsi Zoltán: Teljesen nem terítem ki magam, de nem is az volt a cél

A foci helyett a színházat választotta az abonyi munkások gyereke, aki géplakatosnak tanult és közben színházba járt. Mucsi Zoltán segédszínészből lett az egyik legismertebb színész, aki tagja volt a Bárka Színháznak és később a Krétakörnek is, alapítója a Nézőművészeti Főiskolának. Scherer Péterrel párban a rendszerváltás utáni magyar film ikonikus párosát alakították. Mucsi Zoltánnal több körben ült le beszélgetni színházról, magánéletről, családról, jó és rossz döntésekről Bérczes László színházrendező, az Ördögkatlan Fesztivál egyik alapítója. Negyvenéves barátságuk közös nyelvet és egyfajta intimitást ad az interjúkötetnek, ami Mucsi eddigi 63 évéről készült. Mucsi Zoltánnal az önéletrajz kérdéseiről, a szembenézésről és az életrajzi kötet lehetséges folytatásáról beszélgettünk, miután az interjú elején elmondta, a Bérczes Lászlóval készített interjúkötet után már nem maradt kérdés, amit még nem tettek fel neki.

Fotó: Valuska Gábor

Tovább olvasok

A helyzet akkor változik meg, amikor a pincérlány leborítja az almákat, amik legurulnak az asztalról, tovább egy másik képi síkra: a dombról leguruló almák között lépdel királyi palástjában Mucsi Zoltán, egészen a leragasztott szájú fiatalok csoportja között.

A videó a dalszövegnek plusz jelentést ad azzal, hogy az idős férfi a jóllakott, míg a fiatalok az éhezők, akik nem szólhatnak, nem mondhatják el történetüket.

A dalban folyamatosan jelenlévő feszültség nemcsak innen érthető meg, hanem az elbeszélő nézőpontjából is. Aki énekesként reflektál saját szerepének lehetetlenségére is: hogyan lehet megszólalni egy ilyen társadalmi környezetben? Egyáltalán: mit jelent megszólalni ilyen ügyek mentén? Lehet másokat képviselni? Mi az érvényes szerepfelfogás egy ilyen közéleti vagy hatalmi rendszerben? Ahogy a dalszövegben végigkísérjük az elbeszélő alakváltozását, ahogy az asztalhoz ülhet, ami egyben azt is jelenti, hogy megszűnik éhezőnek lenni, és ezzel megtagad mindent, ami korábban fontos volt neki. 

A dalszöveg minimalista: nincsenek jelzők, se bonyolult költői képek, rövid és egyszerű kijelentésekből építkezik, mintha az amerikai prózairodalom sötét hangulatú mestere, Cormac McCarthy írta volna Az út című regénye után. 

Ahonnan a szöveg megszólal, ott már nincs helye a képes beszédnek, vagyis az elfedésnek, az elrejtésnek, helyette az egyszerű állításoknak van. 

Mucsi egy víz partján áll meg, palástját leveszi, arra térdel, hogy megmossa az arcát. A videó és a dalszöveg itt találkozik drámaian, mert a képek megerősítik a szöveg zárását, hogy nincs feloldozás, nincs megoldás, mert az elbeszélő is egy asztalnál ül a sok jóllakottal. A dal vége ez: “én már választottam / én már elvesztettem // minden kétségemet / minden szép szavamat / ülök egy asztalnál / a sok jóllakottal / nem hallom a hangod / én is elhagytalak”. A 30y saját belső vívódását osztotta meg: ez történik akkor, ha valaki a hatalmat választja ahelyett, hogy a gyengébbet hallgatná meg, segítené vagy hangot adna nekik.  

A teljes szöveg itt olvasható: 

engem jóllakottak

hogyan értenének

nem is hallanának

ha szólnék hozzájuk

az asztalnál voltak

hozták az ebédet

ülj le ide mellénk

zsíros volt a szájuk

én az éheseknek

hallom hallgatását

míg a jóllakottak

csámcsognak beszélnek

velük ülök mégis

most már egy asztalnál

egyre hangosabbak

egyre jobban félek

én is olyan vagyok

én is olyan lettem

tányéromat tartom

nehogy másnak jusson  

amit én kaptam meg

amit én szereztem

ami engem illet

ami az én jussom

én az éhezőknek

nem hallom a hangját

nem is látom őket

ők sem látnak engem

üres tányérokkal

némán csörömpölnek

én már választottam

én már elvesztettem

minden kétségemet

minden szép szavamat

ülök egy asztalnál

a sok jóllakottal

nem hallom a hangod

én is elhagytalak

A sorozat az NKA Hangfoglaló támogatásával valósul meg.

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Mucsi Zoltán: Teljesen nem terítem ki magam, de nem is az volt a cél

Mucsi Zoltánnal az önéletrajz kérdéseiről, a szembenézésről és az életrajzi kötet lehetséges folytatásáról beszélgettünk, miután az interjú elején elmondta, a Bérczes Lászlóval készített interjúkötet után már nem maradt kérdés, amit még nem tettek fel neki.

...
Hírek

Meghalt Bradányi Iván, az egyik legtermékenyebb magyar dalszövegíró

Az eMeRTon-díjas, Magyar Rádió- és Artisjus-életműdíjas alkotó, számos sláger szerzője 92 évesen hunyt el vasárnap a Szent Imre Kórházban.

...
Hírek

Menyhárt Jenő: A dalszövegírásra nincs recept [Magó Extra]

Menyhárt Jenő és az Európa Kiadó zenéje negyven éve a hazai zenei élet megkerülhetetlen szereplője, dalszövegei generációknak adtak kapaszkodót. A Margó Extrában Ott Anna kérdezte őt kedvenc könyveiről, a dalszövegek születéséről és arról, hogy használ-e ebookot. 

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Heather Morris: Tartozunk a holokauszt túlélőinek azzal, hogy elmeséljük a történetüket

Heather Morrisnak az utóbbi években több holokauszt-témájú regénye is megjelent, és mindegyik kötetet túlélőkkel készült beszélgetések és kutatások alapozták meg. Az auschwitzi tetováló szerzőjével új könyveinek háttértörténetéről beszélgettünk, ő pedig mesélt az általa megismert túlélők bátorságáról, bűntudatáról, és azokról a nehéz emlékekről, amiket kötelességünk elmesélni az utókornak.

...
Kritika

A majdnem-élet receptje: egyedülálló anya reménytelen szerelemmel

A siker fokmérője ma a karrier és a boldog - kétszülős - családi élet. De mi van azokkal, akiknek egyik sem adatik meg? Bendl Vera első felnőtteknek szóló regényében nekik ad hangot: a nagy büdös semmiben lebegés állapotának, amit szeretünk átmenetinek hinni, de van, hogy nem lesz jobb. És a semminél már egy reménytelen szerelem is jobb. A Majdnem negyven a hét könyve. 

...
Nagy

A rómaiak is züllésről panaszkodtak, amikor a tekercseket felváltotta a lapozható könyv

A Papirusz számtalan ókori anekdotán és történelmi emléken keresztül elvezet az egyiptomi papiruszkészítő műhelyektől az alexandriai könyvtáron át a római rabszolgák másolóműhelyeiig. Hét érdekességet választottunk ízelítőül az ókori könyvek világából.

...
Nagy

Mohamed Mbougar Sarr az irodalom labirintusáról írt, és közben beleveszett a saját regényébe

Mohamed Mbougar Sarr szenegáli író akarata ellenére is szimbólummá vált: 31 évesen, első fekete-afrikai szerzőként nyerte el a legrangosabb francia irodalmi elismerést, a Goncourt-díjat. Paradox módon azzal, hogy neki ítélték a díjat, mintha belépett volna a saját regényének világába, amelyben az irodalmi elitet és intézményrendszert figurázta ki.

...
Nagy

Veres Attila: Igazából már csak a törvények és a pénz fog össze minket

A valóság helyreállítása és a The Black Maybe megjelenése apropójából beszélgettünk a humor szerepéről a feszültségépítésben, a kísérletező történetmesélő formákról, a sírkertszerű Magyarországról, reményről és reménytelenségről. Végül még olvasnivalót is ajánlott. Interjú.

...
Nagy

„Úgy képzeltem, az irodalom lesz a főfoglalkozásom” [Lator95]

A mesterség alapos ismerete elengedhetetlen - mondta egy régebbi interjújában Lator László, aki ma ünnepli 95. születésnapját. Költő, műfordító, tanár, aki szemináriumain egyetemi hallgatók nemzedékeit oktatta.

Olvass!
...
Beleolvasó

A videójátékok világa segít elmenekülni a valóság elől

Gabrielle Zevin regénye, a Világépítők egyrészt óda a videójátékok aranykorához; másrészt két ember története, akik introvertált személyiségük korlátait leküzdve igyekeznek felfedezni a szerelem és a szeretet különböző formáit. Olvass bele!

...
Beleolvasó

A Szürke Ember többé már nem számít hasznos eszköznek, így ki kell iktatni

Mark Greaney első regénye a megjelenését követően azonnal bestseller lett, és számos folytatás követte, melyekkel korunk egyik legnépszerűbb thrillerszerzőjévé vált. A Szürke Emberből készült a Netflix eddigi legdrágább, 200 millió dolláros költségvetéssel bíró filmje Ryan Gosling főszereplésével. Olvass bele!

...
Beleolvasó

"Látod? Látod? Látod? Bölcső. Macskabölcső!" [Vonnegut100]

Száz éve született Kurt Vonnegut, akinek könyveit kultikus rajongás övezi mind a mai napig. Nincs ez másként az eredetileg 1963-ban megjelent Macskabölcsővel sem, amely olvasók egész generációjában hagyott kitörölhetetlen nyomot. Olvass bele!

Hírek
...
Zöld

Öt nap, több ezer halott - 70 éve lepte el Londont a gyilkos szmog

...
Hírek

Márciusban magyarul is megjelenik a Malfoyt játszó Tom Felton memoárja

...
Szórakozás

Neil Gaiman beszélő mongúz lesz a Fodor Nándorról szóló filmben

...
Gyerekirodalom

A barátság lényegéről mesél a kisnyúl és a sün párosa

...
Hírek

Polgár Juditot beiktatták a sakk Hírességek Csarnokába

...
Hírek

Könyvesblokk: Jocó bácsi, Laár és Matthew Perry

...
Könyves Advent

Semmihez sem vagyunk öregek, és sosem késő változtatni

...
Hírek

„A rendszerek változnak, a cigánypolitikájuk nem” – megjelenik Zsigó Jenő memoárja a roma polgárjogi küzdelmekről

...
Szórakozás

Lecserélik A hatalom gyűrűi legjobb karakterét alakító színészt

...
Hírek

Erdős Virág petíciót indított a tiltakozó tanárok mellett

...
Promóció

Egy nélkülözhetetlen kiegészítő, ha sokat időzöl a gép előtt – Kékfény szűrő szemüveg

...
Promóció

A kulturális feltöltődéshez minőségi élelmiszerek járnak