Az otthon nem a rendről szól, hanem arról, amit nem lehet elbeszélni

Mit jelent az otthon? - ez a kérdés foglalkoztat azóta, hogy elolvastam Tompa Andrea Haza című regényét, amit a Margó Irodalmi Fesztiválon mutatott be. A Haza érzékenyen járja körbe a főszereplő író életén keresztül az otthon fogalmát, ami nemcsak lakást, várost jelenthet, hanem nyelvet, kultúrát, identitást, vagyis a hovatartozást és a biztonságot. Tompa regénye nem politizál, viszont jó értelemben politikus könyv, amely rengeteg mikrotörténeten keresztül reagál a körülöttünk lévő problémákra. Azóta a hírekben is azt látom, hogy a problémák kapcsolatba hozhatóak azzal, ahogyan az otthonról gondolkodunk. Ez persze általános, leegyszerűsítő válasz, de kísérletet teszek ennek bemutatására.

tompa andrea
Haza
Jelenkor, 2020, 472 oldal

A Haza egy roadregény, főszereplője sikeres íróként kell visszatérjen szülővárosába, hogy az osztálytalálkozón beszédet tartson. A regény a nyelv és az otthon elválaszthatatlannak látszó kapcsolata köré szerveződik:

“A nyelvet vissza kell foglalnia, hogy otthon legyen benne. Az egyetlen lakható tér a nyelv, ha elveszíti, meghal”,

(erről bővebben írtunk kritikánkban). A szövegben az ország és a város nincs meghatározva, így válik univerzálissá az otthontalanság élménye.

Tompa Andrea a vele készített interjúnkban  azt mondta, hogy

"ez a történet már nemcsak a fiataloké, a száműzötteké, nemcsak a háborús övezetből érkezőké vagy a határon túliaké, hanem egy univerzális tapasztalat.

Azt mutatják ezek a történetek, hogy a kényszerű vagy választott elmozdulás bármikor és bárkivel megtörténhet. Egy olyan kontextus-változásban zajlik az életünk, olyan sok a bizonytalansági faktor, hogy egyszer csak azoknak is el kell költözniük, akik addig a világ legstabilabb figuráinak hitték magukat".

Tompa regénye abban az általános közhangulatban jelent meg, amikor identitáspolitikai harcok közepette az otthon fogalma átalakult, sokak számára elveszett. A politika kommunikációban a csoportidentitás meghatározása mindig fontos volt, és ebben kiemelt szerepet kap az, hogy mit jelent egy egyén vagy egy közösség számára az otthon fogalma. Ezt igyekeznek néha pozitív üzenetekkel erősíteni, de a példák azt mutatják, hogy negatív állításokkal még könnyebb: azt nehéz megmondani, mi kik vagyunk, de azt sokkal könnyebb, hogy kik nem vagyunk, kikkel nem akarunk azonosulni. Itthon ez évtizedek óta megy, két Magyarország áll szemben egymással. Az otthonról nem szoktunk politikai, kulturális, nyelvi vagy társadalmi kérdésként gondolkodni, de Tompa Andrea Haza című regénye felajánlja ezeket az olvasatokat is. Ez a cikk a Haza olvasása után indul, alapvetően nem a regényről szól, de igyekszem megmutatni, miért átpolitizált kérdés az otthon fogalma.

Kivándorlás

Az elmúlt években több százezren hagyták el Magyarországot, hogy munka, tanulás, család vagy egyszerűen egy boldogabb élet reményében új életet kezdjenek. Elhagyták az otthonukat, ahogy Tompa főszereplője, akinek ezzel a hiánnyal kell együttélnie.

Gondoljunk bele, hogy ezeknek az embereknek biztonságosabbnak tűnik egy idegen világban új életet kezdeni, mint elfogadni az itthoni fojtogató levegőt.

Lemondani az otthonról a legnehezebb döntések egyike lehet, mert azzal az idegenségben találja magát bárki: nyelvek és kultúrák között ragadni az átmenetiségben. A regényből ide vág Ágó története, aki külföldön futott be tudományos karriert, és hiába beszél jól angolul, ha megszólal, tudják róla, hogy más, ráadásul mintha nyelvi zárványba is került volna, már az anyanyelvén sem jutnak eszébe egyes szavak. A Haza című regénynek ez a legfontosabb témája: hogyan veszítjük el a gyökereinket, ez milyen nehézségeket jelent. És persze az ellenpont is érdekes, amit a regényben a főszereplő volt, nyelviskolát elindító osztálytársán keresztül kaphatunk képet: mi lesz azokkal, akik maradnak, akik úgy érzik, hogy barátaik álmaikat valósítják meg külföldön? Mit lehet kezdeni a kiüresedő városban jelentkező hiánnyal?

Menekültválság 

Az elmúlt évek állandó, szétplakátolt témája a migráció volt. Tömegek hagyták el az otthonukat, hogy megkeressék az új élet lehetőségét maguknak vagy a családjuknak. Miközben a hazai és az európai közbeszédet uralta a téma, azzal a problémával alig-alig foglalkoztunk, hogy sok százezer ember a saját és családja életét kockáztatva országokon át gyalogolva vagy a tengeren lélekvesztőkön hajózva igyekszik új otthont találni.

Ahogy megérkeznek, szinte lehetetlenné válik, hogy új otthont alapítsanak: idegenek, nem beszélik a nyelvet, nincs szociális háló körülöttük.

Mi, a többségi társadalom nem próbáljuk megérteni, mit jelent az otthon elhagyása, Tompa regénye után jobban értem: egy várost, egy nyelvet, egy kultúrát nem lehet elhagyni, ahogy például egy lakást vagy várost.

A menekültek otthontalanok, akik a biztonságot keresik önmaguknak és családjuknak. Amikor megérkeznek egy idegen kultúrába, akkor természetesen olyan közegbe érkeznek, ahol a többségi társadalom a saját életét vagy életmódját érzi veszélyben, hiszen az idegenek az otthonukba kopogás nélkül nyitnak be (ld.: Michel Houellebecq: Behódolás). Minden elbizonytalanodik, és mivel az otthonnak saját hagyománya, szabályrendszere, kultúrája van, ezért az idegenek az otthon-élményünket kérdőjelezik meg. Ez könnyen átváltható politikai sikerre, rosszabb esetben alkalmas a gyűlöletkeltés felerősítésére, a bizonytalanság szélesebb körű terjesztésére. 

Black Lives Matter

Amerikában a fekete George Floyd nyakán nyolc percen át térdelt egy fehér rendőr, amíg meg nem fojtotta. Az eset után tüntetések, zavargások indultak, a Tompa-regény szempontjából pont azért, mert a fekete kisebbség se történetileg, se kulturálisan nem érzi otthon magát a fehér amerikai társadalomban.

Amikor szobrokat döntenek, akkor úgy viselkednek, mint akik évtizedek óta úgy élnek egy szépen berendezett lakásban, hogy nem merik a vázát elajándékozni, a bútorokat lecserélni, a falat átfesteni.

Van lakásuk, de nincs otthonuk, és a szobrok azok a vázák, amiket végre eltüntethetnek, hogy otthonosabban érezzék magukat. Hiába van demokrácia, ha Amerikában (és a nyugati társadalmakban) a fehér, heteroszexuális férfiak a saját ízlésük és jólétük figyelembevételével alakították ki otthonukat. Amerika mint otthon látszólag befogadó, de ha leülünk a nappaliban és kicsit figyelünk, akkor kiderül, hogy mindazok számára, akik nem fehér, heteroszexuális férfiak, ez nem otthon, csak lakás. 

Tompa Andrea: Nincsenek nagy miértek a történetek mögött - Könyves magazin

Tompa Andrea író hőse sok év távollét után egy osztálytalálkozóra tart haza a szülővárosába. A Haza című regény szereplői pontosan tudják, hogy az otthonosság nem a négy fal között, hanem a nyelvben, egy pohár vízben vagy akár a jól megválasztott tárkonyban is fellelhető.

Me too

A fentiből következik, hogy a fehér férfiak által kialakított otthonokban fehér férfiak voltak az urak, akik bármit megtehettek. Gondoljunk Harvey Weinsteinre, Jeffrey Epsteinre vagy Márton Lászlóra, vagy mindazokra, akikre a metoo-mozgalom ráirányította a figyelmet. Otthon a négy fal között azt csinálunk, amit akarunk, hangzik el sokszor, de nem mindegy, hogy ezt az otthont ki tervezte meg. Virginia Woolf 1929-ben arról írt, hogy neki pénz kell és egy saját szoba, hogy írhasson, semmi más. Híres esszéje plasztikusan ábrázolja, mi a viszony az otthon és a nő saját céljai és lehetőségei között. Csak egy kicsi, biztonságos, érintetlen szabad tér kell, amiben nem jelenik meg a férfi. A metoo-mozgalom ebből a nézőpontból az otthon újragondolása, kialakítása, hatalmas porszívózás, ablakmosás, a bútorok lecserélése. 

A metooban, hasonlóan a Black Lives Mattershöz, iszonyúan fontos, hogy az otthont úgy lehet megteremteni, ha szabadon lehet használni a nyelvet (és nem a fehér férfiak nyelvét), mert az alapvetően fontos a biztonságérzet megteremtésében.

Tompa Andrea hőse mindig otthonról tart haza - Könyves magazin

A első ránézésre egy roadregény, amelynek hőse a világ felfedezése helyett hazafelé veszi az irányt - nem mintha az az út kevésbé lenne kihívásokkal teli. Hazamenni ugyanis nemcsak fáradságos (araszolás, erőfeszítésekkel teli menetelés, térden csúszás, ahogy Tompa Andrea hőse fogalmaz), de igencsak kényelmetlen is.

Brexit

Az otthon problematikája körbejárható az évek óta folyamatban lévő Brexiten is: Nagy-Britannia ki akar lépni az Európai Unióból, nem fizetné a közös költséget, de a lakását megtartaná a társasházban. A gazdasági és társadalmi problémáikra egy olyan választ találtak, hogy magukra zárják a lakást, néha kinyitják az ablakot, és akkor azt nevezik otthonnak. Nagy-Britannia a bezárkózást választotta egy politikai helyzet megoldásaként, a Brexit megszavazása óta pedig csak kapkodják a fejüket az angolok, mert minden korábbi berögződést felülírnak az új szabályok. 

Tompa Andrea tíz évig érlelte magában a Haza című regényét - Könyves magazin

Tompa Andrea negyedik regénye, a Haza egy országváltás és egy hazatérés története. Középkorú író főhőse egy osztálytalálkozó miatt látogat vissza rég elhagyott szülővárosába. A könyv egy hazulról haza vezető út elbeszélése, mely a haza fogalmát járja körül, az otthon jelentését próbálja értelmezni. Az a hazánk, amit felnőttként, magunk építettünk fel, vagy az, ahol megszülettünk és eszmélni kezdtünk?

Környezet

A járvány gyorsan lesöpörte a napirendről a környezetvédelem nagy, átfogó problémáját, pedig a probléma magja mindenképp közös: hogyan élünk a közös otthonnak nevezett Földön. Alaposan kicsináljuk a környezetünket, megoldás nem látszik, majd az unokáink megoldják. Túlságosan nagy és felfoghatatlan a probléma, hiába nem kérjük a műanyag szívószálat vagy zacskót, hiába eszünk kevesebb hamburgert, hiába szokunk hozzá a természeti katasztrófákhoz. 

Marie Kondo egy világot tanított meg arra, hogyan rakjunk rendet otthon, és attól hogyan lesz jobb az életünk. Hogy milyen legyen az ideális otthon, azt nem tudom, és Tompa Andrea regénye is csak bonyolultabbá teszi az erről való gondolkodást, mert az otthon nem a rendről vagy a felszínről szól, hanem arról, amit nem lehet elbeszélni könnyen, mert benne van egy család vagy egy ország története is, nyelvi akadályok, traumák, szép és rossz történetek, traumák.

Az otthon egyszerre hordoz mindent, nincs az a Marie Kondo, aki rendet tudna rakni. 

A fenti sort még lehetne folytatni, de helyette érdemes inkább Tompa Andrea regényét olvasni, ami egy nagy utazás időben, térben és nyelvben, és aminek a vége nekem leginkább azt adta, hogy elkezdjek az otthon kérdésén agyalni. Az otthon már nem biztonságos többé számomra, mert a regény azt mutatta meg, hogy nem tettem fel a kérdéseimet, hanem adottnak vettem. Viszont a Hazában sokszor megidézett Odüsszeuszhoz hasonlóan én is egy életet teszek fel arra, hogy ezt az otthont megtaláljam.

A Margó Olvasókörben júliusban Tompa Andrea Haza című regényét olvassuk, lehet csatlakozni, augusztus 1-jén kibeszéljük.

Kapcsolódó cikkek
...
Kritika

Tompa Andrea hőse mindig otthonról tart haza

A Haza című regény hőse egy osztálytalálkozóra utazik a szülővárosába, a térben és időben történő visszaaraszolás ugyanakkor millió dillemmával szembesíti, melyek legfőbb tétje, hogy kiderüljön, hogy otthon tudjuk-e érezni magunkat az időszakos otthontalanságban.

...
Nagy

Tompa Andrea: Nincsenek nagy miértek a történetek mögött

Tompa Andrea író hőse sok év távollét után egy osztálytalálkozóra tart haza a szülővárosába. A Haza című regény szereplői pontosan tudják, hogy az otthonosság nem a négy fal között, hanem a nyelvben, egy pohár vízben vagy akár a jól megválasztott tárkonyban is fellelhető. Tompa Andreával univerzális tapasztalatokról, a nosztalgia létjogosultságáról és az Odüsszeiáról beszélgettünk, közben szóba került a CEU és Beckett is.

...
Nagy

Tompa Andrea tíz évig érlelte magában a Haza című regényét

Tompa Andrea negyedik regénye egy hazulról haza vezető út elbeszélése, amely a haza fogalmát járja körül, az otthon jelentését próbálja értelmezni. A szerzővel a Margó harmadik napján Valuska László beszélgetett.

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!

Hírek
...
Így döntöttek ők

Nyáry Krisztián: Eszeveszett szerelem változtatta meg az életét

...
Hírek

Salman Rushdie ezt az álmot látta két nappal a merénylete előtt

...
Szórakozás

Így énekel Timothée Chalamet az új Dylan-életrajzi filmben (videó)

...
Zöld

5 könyv, amit olvass el, ha mindig ugyanúgy végződnek a párkapcsolataid

...
Hírek

Sophie Kinsella a rák egyik legagresszívabb formájával küzd

...
Gyerekirodalom

Tarolt az apa a TikTokon, aki telefon helyett könyvet adott a gyereke kezébe

...
Gyerekirodalom

Hogyan lehet elmagyarázni egy gyereknek, hogy mi a háború?

...
Nagy

5 dolog, amit nem tudtál a Száz év magányról

...
Szórakozás

Neil Gaiman: Vége a sorozatok aranykorának

...
Nagy

Vérfertőző, wannabe-sátán és kölyökmedve-tulajdonos – 10 érdekesség a 200 éve elhunyt Byronról

George Byron mindent megvalósított, amit egy romantikus költő ismérvének gondolunk. Halálának 200. évfordulóján tíz érdekességet gyűjtöttünk össze a lírájáról és a botrányairól.

Szerzőink

...
Kolozsi Orsolya

Mivel pörgeti fel egy mentalista Camilla Läckberg új szektás krimijét?

...
Vass Norbert

Mit szeretnek az emberek a kihalt Balatonban? Ebből az albumból megtudod

...
Vass Norbert

Milyen apa volt Hemingway?

A hét könyve
Kritika
A Kovács ikrek fergeteges családregénye sokkal többről szól, mint beszűkült parasztokról
...
Nagy

Mivel pörgeti fel egy mentalista Camilla Läckberg új szektás krimijét?

A pszichológiát és a sötét rejtélyt kiválóan ötvöző krimi, A doboz után a héten került a boltokba A szekta, Läckberg és Fexeus közös regénytrilógiájának második része. Ez alkalomból beszélgettünk a szerzőpárossal.

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Miért hasonlítanak a roma mesék a kortárs versekre?

Hogyan mozgatnak meg egy kortárs költőt a roma mesék? Miben fedez fel hasonlóságot az archaikus történetek és generációja meghatározó irodalmi témái között? És miképpen válik a mesékből költészet? Veszprémi Szilveszter cikkében a Vijjogók munkacímű verseskötetéről mesél.

...
Nagy

Mit szeretnek az emberek a kihalt Balatonban? Ebből az albumból megtudod

Bartha Dorka kötete a Balaton-part eltűnőben lévő épített örökségét és múlhatatlanságát mutatja meg. A történész-újságíró szerzővel egy nyikorgós Csepel bringáról, fotózásról, történetek utáni kutatásról, illetve a déli part felfedezetlen értékeiről beszélgettünk.

...
Nagy

Milyen apa volt Hemingway?

A Nobel-díjas Ernest Hemingwaynek Papa volt a beceneve. De vajon hogy osztotta be az idejét, ha az írás és az apai teendők között kellett választania?

...
Nagy

Orsós Julianna: Mariella Mehr erőt kovácsolt a szenvedéséből [ROMA IRODALOM]

A Nemzetközi Roma Nap alkalmából írók és kutatók ajánlanak olvasmányokat a roma irodalomból, melyek reflektálnak a reprezentáció kérdéseire is. Orsós Julianna Mariella Mehr regényét választotta.

...
Kritika

„A rendszerek változnak, a cigánypolitikájuk nem” – Zsigó Jenő a Tények és tanúk sorozatban

Zsigó Jenő a magyarországi cigány mozgalom egyik legkiemelkedőbb alakjaként évtizedeken át dolgozott a hazai közéletben. Életinterjú-kötetén keresztül egy elkötelezett, soha meg nem alkuvó ember munkásságát ismerjük meg.

...
Nagy

Ayhan Gökhan: A fal című regényben a kívülállóság markánsan képviselteti magát [ROMA IRODALOM]

A Nemzetközi Roma Nap alkalmából írók és kutatók ajánlanak olvasmányokat a roma irodalomból, melyek reflektálnak a reprezentáció kérdéseire is. Ayhan Gökhan Marlen Haushofer egyik regényéről írt.