Shakespeare összes drámája röviden a Webszínházban

Shakespeare összes drámája röviden a Webszínházban

A TRIP arra vállalkozott, hogy Shakespeare összes drámáját újraértelmezve, kortárs magyar írók és költők által átdolgozva viszi színre az online térben. A Shakespeare/37 első három előadását ma este 8 óráig bárki megtekintheti ingyen a Budapesti Tavaszi Fesztivál oldalán.

Rezek Bori | 2021. április 15. |

Korábban többször is írtunk arról, hogyan vészelik át a járványhelyzetet különböző színházak (például a Radnóti, vagy az Örkény), most pedig egy újabb bátor vállalkozás született a TRIP Webszínházában. Shakespeare 37 drámáját láthatjuk új kontextusba helyezve, rövid, nagyjából 20 perces etűdökként. A Katona József Színház K:ortárs elnevezésű projektjéhez hasonlóan itt is a film és a színház határán mozognak az alkotások, amiket Budapest rejtett szegleteiben vettek fel, a színészek pedig különböző független társulatoktól és kőszínházakból érkeztek vegyesen. A Budapesti Tavaszi Fesztivál három alkotást mutat be a sorozat premierjeként. Az előadások rendezője Magács László, az operatőr pedig Meister Natália Nóra. 

  • Rómeó és Júlia - Erdős Virág átiratában

-

(Fotó: Meister Natália Nóra)

A sorozat Shakespeare talán legismertebb drámájával és a világirodalom legtöbbet idézett szerelmi tragédiájával kezdődik, a Rómeó és Júliával. Erdős Virág maga is arra épít, hogy ezt a történetet senkinek nem kell az elejétől a végéig elmesélni, ezért az átirat rögtön a végkifejlethez ugrik. 

A fehérre festett arcú halott fiatalokat egy véres lepel alatt látjuk egymás mellett fekve, a Montague és a Capulet szülők pedig felettük veszekednek. Na de nem egymással, hanem saját halott gyerekeikkel. Csupa se füle, se farka szülői lózung, banálisabbnál banálisabb közhelyek repkednek a levegőben, amitől hiába tragikus az alapszituáció, valójában elég hamar nevethetnékünk támad. Az elkésett jótanácsok között olyan örökbecsű klisék szerepelnek, mint hogy “egy férfiért sem érdemes”, meg hogy “minden férfi egyforma”, de a teljes abszurditást még olyan mondatok is fokozzák, mint például a “ne csinálj úgy, mintha nem hallanád”, vagy a “hülye apád majd ezt is elsimítja, mi?”. Az eredeti műben a két család megbékél, itt viszont mindenki magában forrong tovább. A szülők egy pillanatig sem képesek önvizsgálatot tartani, még most is csak áldozathibáztató, groteszk és képtelen hülyeségeket képesek gyerekeik fejéhez vágni. 

(Szereplők: Tóth Ildikó, Györgyi Anna, László Zsolt, Szikszai Rémusz, Murányi Anna, Bolla Gábor)

  • Szeget szeggel - Tasnádi István újraértelmezésében

-

(Fotó: Meister Natália Nóra)

Shakespeare egyetlen Bécsben játszódó drámája a Szeget szeggel, amit Tasnádi István egy budapesti irodai környezetbe ültetett át, erre utal a darab alcíme is: érzékenyjáték céges környezetben. Az eredeti mű is a paráznaság és a morális lezüllés témáit járja körül, hangsúlyozva a vezetők erkölcsi felelősségét, ami szépen rímel az elmúlt pár év hatalmi visszaélésekről szóló botrányaira és a #metoo-mozgalomra. A négy szereplő közül senkiről nem mondhatjuk el, hogy romlatlan, tiszta erkölcsökkel rendelkezne, maximum egymáshoz képest vannak elnyomók és elnyomóbbak. 

Az átdolgozásban megjelenő humor viszont azzal is szembesít minket, hogy végtelenül ki vagyunk éleződve arra, hogy a PC világban véletlenül se mondjunk kétértelmű kifejezéseket, mégis belefutunk ezekbe. Néha viszont pont ezekkel tudunk egyszerre explicit módon és mégis mellébeszélve kommunikálni, így motivációink egyszerre maradnak rejtve és válnak nyilvánvalóvá. 

A végén felmerül, hogy nem lehetne-e esetleg mégis happy end, és csak a főgonosz nyerje el méltó büntetését. Erre viszont az a csípős válasz érkezik, hogy, aki a “remény színházára” vágyik, az szerződjön a Vágóhíd mellé.

(Szereplők: Hartai Petra, Szőke Abigél, Ódor Kristóf, Kovács Máté)

  • Lear király - Kovács Viktor és Kovács Dominik tolmácsolásában

-

(Fotó: Meister Natália Nóra)

A harmadik előadás a fél órába sűrített Lear király-átirat, ahol Lear középső lányát, Regant és annak férjét, Cornwallt láthatjuk egy étterem konyhájában vöröshúst szeletelni, majd (plüss)nyulat nyúzni, mindeközben pedig elemzik az eddig történteket és a királyi család tagjait. A Kovács-ikrek átdolgozása itt sem meséli el töviről-hegyire a Shakespeare-dráma cselekményét, ők is építenek arra, hogy a Webszínház nézői láttak már elég Lear-feldolgozást és jól ismerik a művet. 

A középkorú pár szinte folyamatosan a múlton kesereg, felidéződnek a lánytestvérek közötti konfliktusok, megjelenik a legkisebb testvér iránti féltékenység, amit az ember sokszor egy életen át nem képes elengedni és közben kéretlen és nem túl hasznos párkapcsolati tanácsokat is kaphatunk tőlük. 

(Szereplők: Láng Annamária, Mészáros Béla, Vitárius Orsolya)

Mindhárom film/színházi előadás képes megragadni valamit Shakespeare esszenciális gondolataiból és könnyedén ülteti át azt a jelenbe, legyen szó generációs konfliktusokról, hatalmi helyzetekről, vagy családi viszályokról. Ez egyébként nem is meglepő, hiszen, ha valaki kifejezetten modern gondolkodó volt a maga korában, az Shakespeare, tehát akkor vagyunk hozzá a leghűbbek, ha minden korban legalább ennyire a magunkénak érezzük az általa tárgyalt univerzális problémákat. Ezt a három előadást ITT lehet megnézni ma este 20:00 óráig:

Április 21-től pedig minden szerdán érkezik egy új epizód a www.webszinhaz.com felületén, este 20 órától. 

A további előadások:

Alexovic Gábor – Minden jó, ha vége jó 

Balázs Juli – Szentivánéji álom 

Csurgó Csaba – Lóvátett lovagok 

Divinyi Réka – Troilus és Cressida 

Egressy Zoltán – A vihar 

Erdős Virág – Rómeó és Júlia 

Fabacsovics Lili – Hamlet 

Ficsku Pál – Cymbeline 

Forgách András – Antonius és Kleopátra 

Györei Zsolt/Schlatovszki Csaba – Othello 

Horváth János Antal – A két veronai nemes 

Kemény Zsófi – Sok hűhó semmiért 

Kiss Csaba – IV. Henrik Első rész; IV. Henrik Második rész 

Kovács Márton – Tévedések vígjátéka 

Kovács Viktor/Kovács Dominik – Lear király 

Lackó Gábor – A velencei kalmár 

Maros András – Ahogy tetszik 

Márton László – Athéni Timon 

Mohácsi István – Julius Caesar 

Nádasdy Ádám – II. Richárd 

Szabó Bori – A windsori víg nők 

Száraz Miklós György – János király 

Szilágyi Eszter Anna – Téli rege 

Szűcs Krisztián – Macbeth 

Szűcs Teri – Vízkereszt, vagy amit akartok 

Tasnádi István – Szeget szeggel; A makrancos hölgy 

Totth Benedek – Titus Andronicus 

Vörös István – III. Richárd

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Bodó Viktor a színházba vitte a pandémiát

Bodó Viktor tavaly októberben Stuttgartban rendezte meg Luis Buñuel filmjének adaptációját, a magyar közönség pedig a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretei között nézheti meg ma este 20:00 óráig Az öldöklő angyalt.

...
Nagy

Irodalmi teázás az Örkény Színház színészeivel

A Vers Csak Neked elnevezésű kezdeményezés után az Örkény István Színház előrukkolt egy újabb baráti hangvételű programmal, ahol egy rövidke órára még a valódi, offline színháznál is közelebb kerülhetnek a nézők kedvenc színészeikhez. Szubjektív élménybeszámoló a múlt héten véget ért Tea Zoommal című irodalmi programról. 

...
Nagy

10+1 kötelező, amit meg tudsz nézni online színházban

A tanév végéhez közeledve összeszedtünk pár olyan előadást, ami segíthet a most érettségizőknek a felkészülésben, ezért a magyar és a világirodalom kötelező és ajánlott műveiből válogattunk. 

...
Nagy

Helen Mirren: Amióta létezünk ezen a bolygón, azóta mesélünk történeteket egymásnak (Színházi világnap)

Az elmúlt egy év pandémiás helyzetéről és a színház létezésének örökkévalóságáról Helen Mirren írt Színházi Világnapi köszöntőt, mi pedig ajánlunk néhány színházi programot ezalkalomból.

...
Nagy

Az évtized legfontosabb színházi előadásai

Az évtized legnépszerűbb és legemlékezetesebb könyvei után most összeszedtük az évtized legemblematikusabb színházi előadásait is. Ezek voltak a kedvenceink a 2010-es években bemutatott darabok közül.

...
Nagy

A 100 éves Pilinszky elektróra pulzál, lüktet, mint a szívdobogás

Pilinszky János idén lenne 100 éves és 40 éve hunyt el. Zenével, versekkel és fényfestéssel emlékezik meg róla a Budapesti Tavaszi Fesztiválon Prieger Zsolt és Törőcsik Franciska. A Pilinszky és én című zenei, irodalmi program ma este 8-ig megtekinthető.

Hírek
...
Hírek

Rendeld meg a 100 oldalas Esterházy-különszámot és az Ottlik-másolatot!

...
Hírek

Május végén térnek vissza a Jóbarátok

...
Hírek

Eladó a szélmalom-ház, amely egykor Arthur Miller lakhelye volt

...
Hírek

Milyen titkokat rejtenek Leonardo da Vinci jegyzetfüzetei?

...
Hírek

A Pendragon legendát dolgozza fel a Budapest Bábszínház

...
Hírek

Barabási a New York Timesban írta meg, hogyan lett digitális műalkotás egy hálózati képből

...
Hírek

Salinger, fotóikonok és Ms. Columbo [PROGRAMAJÁNLÓ]

...
Hírek

Mészöly Miklós "kiábrándítóan sötét" regényt írt, visszadobták

...
Hírek

Bereményi Géza, Grecsó Krisztián, Spiró György, Závada Péter, Csoóri-est és Rájátszás a Margó Irodalmi Fesztiválon

Film / Színház / Muzsika
...
Nagy

Zavarba ejtő és megkapó személyesség az online színházi térben

...
Nagy

Mások bőrébe bújt a Kígyó: egy sorozatgyilkos felemelkedése és bukása

...
Nagy

A Babilon Berlin még úgyis izgalmas, ha kivonjuk belőle Berlint

...
Podcast

Nácik, fűzők és self branding - Coco Chanel 20. százada [podcast]

Coco Chanel életéről, karrierjéről, örökségéről beszélget Szeder Kata és Valuska László.

Szerzőink

...
Rezek Bori

Závada Péter egy kastélyban keresi a választ hatalom és művészet viszonyára

...
Valuska László

Cinikusak vagyunk mind, ez köt össze - Gyurcsány és Orbán hatása a kortárs fiatal lírára

...
Jakobovits Kitti

Könyvek arról, hogy miért fontosak nekünk a könyvek