„Nem színház, nem rádiójáték, nem tévéjáték”- így fogalmazott Máté Gábor. De akkor mégis micsoda? A színházi stream fogalmát már jól ismerjük, hiszen az elmúlt hónapokban sok társulat és színház kényszerült arra, hogy futó előadásaikat interneten keresztül közvetítsék. A Trafóhoz hasonlóan most a Katona József Színház is úgy döntött, hogy a helyzetre reagálva új produkciókat készít, amik kifejezetten online térbe készülnek. Egyelőre annyit tudunk, hogy kicsit film, kicsit színház, de még az alkotók is keresik a megfelelő kifejezést, hogy pontosan mi is lesz ez.
A darabok egy meghívásos drámapályázatra íródtak, ahol a legfőbb szempont az volt, hogy kifejezetten online térben feldolgozható művek készüljenek. A beérkezett húsz drámából egyelőre csak négyet választottak ki, remélve, hogy mire ezeket bemutatják, újranyithatnak majd a színházak.
Az első előadást Máté Gábor rendezi Garaczi László Végre egy kis csönd című drámájából, amit február 12-én 19:00-tól láthatunk majd (ára: 2900 Ft). A készülő előadásról annyit árult el a rendező, hogy szereplői olyan figurák, akik valamiért nehezen találnak kapcsolatot egymással. Erre utal az is, hogy elbeszélő stílusban mesélnek a közelmúltbeli emlékeikről és jelenükről, amire hatással van a pandémiás helyzet is. Az előadás szereplői Rezes Judit, Mészáros Béla, Szirtes Ági és Kocsis Gergő lesznek.
„A pillanat, amikor még elkaphatnád az asztalról levert poharat. Figyeled mozdulatlan zuhanását. Most hagyja el a kritikus pontot. Önálló pályára áll, kikerül a szándékok és lehetőségek köréből. Percek, napok, évmilliók. Közeledés és soha meg nem érkezés. Végre egy kis csönd. Látok egy párt, két szerelmes embert, ahogy egy város fölött lebegnek. Ez a város a szépségéről volt híres, és most romokban áll.”
(Garaczi László)
A következő előadást Székely Kriszta rendezi majd Szécsi Noémi Egyformák vagyunk című írásából, ami a szerző 2017-ben megjelent Egyformák vagytok című regényének rövidített, stream-kompatibilis adaptációja. Az előadás öt jelenetből áll majd, ami egy teljes nap történetén vezeti végig a nézőket. Az eredeti műben két értelmiségi nő barátságáról olvashatunk, az ő történetükön keresztül pedig a női rivalizálás, férfi-női kapcsolatok és családi traumák kérdésköreit járja körül a szerző. A színpadi változatban Elza és Em szerepében Jordán Adélt és Pálos Hannát láthatjuk, a körülöttük megjelenő férfiakat pedig Takátsy Péter, Bányai Kelemen Barna és Dankó István alakítják.
„Néha rádöbbensz, hogy egyáltalán nem ezt akartad? Szorítást érzel a szíved körül?
Mindig helytállsz, de olykor nem látod értelmét, máskor meg nem állsz helyt és szégyenkezel?
Annyiszor szültél, ahányszor akartál? Kettővel többször vagy egyszer kevesebbszer?
Olykor úgy érzed, öregszel? De azért még jól tartod magad?
Fogyókúrázol? Vagy az embernek legalább ennyi öröme legyen?
Felriadsz hajnalban? Vagy eleve el sem alszol?”
(Szécsi Noémi)
A harmadik produkció Tasnádi István Tapasztalt asszony című művéből készül, amit a színház főrendezője, Ascher Tamás visz színpadra. Az írás folyamatára nagy hatással volt az 1937-es Boldog vagy-e, asszony? című leánynevelő kézikönyv, a színlap alapján pedig meghatározó jelenkori témákról és gender kérdésekről beszél majd az előadás. Nyolc férfit és nyolc nőt láthatunk majd a Katona színpadán, mégpedig Fullajtár Andreát, Szirtes Ágit, Borbély Alexandrát, Kiss Esztert, Ónodi Esztert, Pálmai Annát, Pelsőczy Rékát, Rujder Vivient, Bezerédi Zoltánt, Elek Ferencet, Fekete Ernőt, Keresztes Tamást, Kovács Lehelt, Rajkai Zoltánt, Tasnádi Bencét és Vajdai Vilmost.
„Ebben a különös elképzelt világban egyáltalán nem biztos, hogy az apa férfi és az anya nő, hőseink esküvő helyett válási partit tartanak, a férfi szüli meg a gyereket és egy metodista lelkész feleségétől szaftos szexuális felvilágosítást kapunk. Előadásunkban választ keresünk arra a kérdésre is, hogy együtt lehet-e élni egy olyan férfival, aki beleiszik a teli tejesdobozba, illetve, hogy megbocsátható-e, ha egy nő nem tekeri vissza a zsinórt a fűnyíróra? Ráadásul –- bár ezek után némileg meglepő – az előadás végén pozitív hangvételű finálét biztosítunk.”
(Tasnádi István)
Végül a 2019-ben zenés színházrendező szakon végzett Tárnoki Márk állítja színpadra Háy János Szavalóverseny című drámáját, amiben Háy a líráról és a hozzá kapcsolódó viszonyunkról gondolkodik. Mennyire mélyen épültek belénk a műnemtől elvárt klisék? Mennyire olvassuk és értelmezzük a verseket konzervatívan? Mennyire tudunk elszakadni ezektől? Ezekre a felvetésekre fogunk válaszokat vagy még több kérdést kapni az előadásból. A szereplők pedig Kocsis Gergely, Dankó István, Vizi Dávid, Bán János, Bányai Kelemen Barna, Szacsvay László, Bodnár Erika, Elek Ferenc, Rujder Vivien, Takátsy Péter, Vajdai Vilmos, Bezerédi Zoltán és Ujlaki Dénes lesznek.
„Sokat ültem szavalóversenyek zsűrijében, ahová a legtöbb előadó betanult klisékkel érkezett. Klisékkel, amelyek mögött nem volt valóság, csak egy hamis akusztikai tér. Harminchatfokos lázban égek mindig és te nem ápolsz, anyám, harsogja az előadó, ő láthatóan épp negyvenkétfokos lázban ég. Nem pusztán a sor finom humorát nem érti, de a jelentését sem. Vissza kell mennünk harminchat fokra. Ez az én szavalóversenyem alaphőfoka, hogy ne az akusztikai tér lángoljon, hanem a hallgató szíve.”
(Háy János)