Mohácsi Balázs: Egy alakuló szöveg intim dolog [Alkotótárs]

Idén már harmadik alkalommal nyerheti el két fiatal alkotó a Mastercard - Alkotótárs irodalmi ösztöndíjat. Az idei kiírásra közel ötven pályázat érkezett, közülük választotta ki az előzsűri a tíz legjobbat - hogy ki lesz az ösztöndíj 2023-as nyertese, az a májusi Margón derül majd ki. A következő napokban a Könyves Magazinon mutatjuk be a top10-et - elsőként Mohácsi Balázs mesél a kísérletezés vágyáról és az írás közbeni írásról.

Hogyan élted meg az első könyved megjelenése előtti és utáni időszakot, melyik volt a nehezebb?

Voltak izgatottabb, izgalmasabb pillanatok, időszakok, de főleg a várakozásra emlékszem, konkrét és átvitt értelemben is. Vártam, hogy megtörténjenek dolgok. Marha sok időt vártam, főleg erre emlékszem öt évvel később. Nem minden történt meg, amire vártam, de összességében még mindig elégedett vagyok az első kötetemmel. Szóval végül is megérte várni, azt hiszem.

Hogyan kezdett el formálódni az új kötet terve, mi adta meg a kezdőlökést?

Nehéz erre válaszolni, mivel abban az ideális, vagy inkább virtuális műben, amit a fejemben forgatok – és amin dolgozom, amikor sikerül rá időt szakítani –, több ötlet vagy terv van részben vagy egészben összegyúrva, kisebb-nagyobb irányváltások is történtek. Ha fontos pillanatokat keresek a kézirat alakulásában, akkor az egyik 2020 nyarán volt, amikor egy nagyobb adag versből összeállítottam egy lehetséges kéziratot. A következő momentum 2021 első felére tehető, amikor testközelből is volt módom megtapasztalni a koronavírust – ennek hatása volt a kéziratra is,

más fénytörésben láttam bizonyos írásaimat.

És erre az időszakra esik az első Mastercard Alkotótárs pályázat is, ami jó alkalmat kínált arra, hogy új irányba induljak a szövegeimmel, mivel próbaként megírtam egy olyan próza-líra hibridet, amit már egy ideje forgattam a fejemben, de sosem álltam neki. A kezdeti pozitív visszajelzések pedig segítettek a folytatásban.

2021-ban valóban a Mastercard-Alkotótárs pályázatának tíz döntőse közé kerültél. Az akkor szerzett tapasztalataidat hogyan tudtad hasznosítani a mostani pályaművednél?

A Németh Gábor által vezetett workshop jó volt, meg általában véve az a néhány nap Zalában. Több mindent használtam az ott elhangzott, megtapasztalt dolgokból – úgy emlékszem, az a beszélgetés is érdekes volt, amikor az én kéziratom volt terítéken, de néha úgy éreztem, a többiek pályázatai kapcsán folytatott diszkussziók vagy a privát beszélgetések még hasznosabbak voltak.

Kinek a tanácsa a fontos számodra? Megmutatod-e valakinek menet közben a szövegeidet?

Vannak barátaim, akik állandó tesztolvasóim is, főleg Vonnák Diát, Fehér Renátót és Fenyő Danit szoktam traktálni az írásaimmal.

Mit hozol magaddal az első köteted írásából, mi volt a legfontosabb tapasztalat, amit szereztél? Másként áll-e szerinted egy író a második könyvéhez?

Az első kötetemből (meg még azelőttről) a kísérletezés vágyát, sőt igényét hozom: nem akarok ugyanolyan szövegeket írni, mint amilyenek ott voltak. Ezzel az anyaggal egyébként igencsak meggyűlik a bajom. De nem hiszem, hogy amiatt, mert ez történetesen egy második kötet. Azt gondolom, maga az anyag is kényes – meg persze én is kényes vagyok. Az biztos, hogy

ez egy nagyobb kompozíció, mint az első kötetem volt,

nehezebb is áttekinteni. Beleszaladok néha olyanokba, hogy egy ötlet az egyik rész kapcsán megváltást ígérően bevillan, aztán ahogyan elkezdem végiggondolni, hogy az egész műre milyen hatást gyakorolna, akkor önellentmondások jelennek meg – ilyen típusú problémával a verseskötetem kapcsán nem szembesültem. Mindazonáltal a legnagyobb akadálynak az időhiányt látom. Vannak szövegek, amiket lehet lopott tíz percekben írni, ez nem olyan. Az összefüggő munkanapokat, hétvégéket vagy akár heteket meg nem egyszerű összehozni munkahely és egyéb kisebb munkák (kritikaírás, alkalmi korrektorkodás stb.) mellett. Így aztán nehezen tudok aktuális művet csinálni a fejemben lévő virtuális műből.

Mit árulhatsz el a döntős pályázatodról, munkatervedről?

Nem nagyon tudok beszélni arról, éppen min dolgozom. A munkatervvel mint műfajjal is ez a bajom. A legkevésbé ez jelenti a problémát, de azért egy alakuló szöveg intim dolog, és minden alkalommal, amikor beszélnem kell róla, azt érzem, hogy akaratom ellenére egyszerre alakul és torzul a virtuális mű, miközben attól meg ironikus módon távolabb kerülök, hogy aktuálissá váljon. Az ilyen munkaterves hipotézisekkel az is baj, hogy nagyon könnyű hangzatosságba csúszni, nagy szavakat használni, de hát röhejes bullshitelésnek tűnne, ha azt írnám, hogy az életről és a halálról meg a költészetről, illetve a kiábrándulásról írok. Pedig bizonyos szempontból ez az igazság. Egy másik szempontból meg ez így nem igaz. Egy harmadikból nézve pedig nem így igaz. Szóval mivel nem akarom magam kiröhögtetni a hangzatos bullshiteléssel, ezért inkább a semmitmondó bullshitelés stratégiáját választom, de azért próbálom kicsit okosra, önreflexívre tekerni, hogy ne legyen nagyon gáz. Aztán meg ezzel a munkaterv dologgal az is van, hogy szerintem

az írás nem nagyon megtervezhető,

vagy csak én vagyok olyan szerencsés, hogy írás közben nem sikerült még akkor azt és úgy írnom, amikor amit ahogyan elterveztem. Szóval bár természetesen nagyjából szokott lenni arról fogalmam, hogy éppen nem az atommaghasadásról, hanem az állítható pofanagyságú csőfogók megfelelő használatáról kellene írnom, én általában írás közben szoktam írni, ami viszonylag tervezhetetlen folyamat, ezért simán lehet, hogy nemcsak csőfogó, hanem kalapács is kerül a kézbe, és mentők is jönnek, és föl kell állítani a tegnapi viharban felborult dézsás fikuszt, de közben eszembe jut, hogy a Krusovszky szerint a kalapácsban nincsen benne isten, nekem meg nincsen cigim, pedig Ben Lerner írt valamit arról, hogy a cigarettázásnak nemcsak társasági, de narratológiai jelentősége is van, úgyhogy most egy Tandori-részletre vadászom, ahol a leszokásról ír, viszont eltereli a figyelmemet, hogy a Teho Teardóval közös projektjében Blixa Bargeld angolul, németül és olaszul is énekel, olykor egy dalon belül is, ami egyszerre izgalmas és a saját nyelvi kompetenciáimat tekintve lehangoló, miként az is, hogy megint meghalt valaki a Persona Non Grata zenekarból.

Mindezek után mit árulhatok el? A kéziratom címe Újabb narancsok gurulnak el, ez 2020 óta változatlan, szóval ezt biztosnak tekintem. Németh Gábor a 2021-es alsópáhoki workshopon azt mondta az akkor beadott pályázatom alapján, bár ez sem fedi egészen a valóságot:

egy verseskötet regénye.

Ez tetszik. Legalábbis nem rossz. Bár a Sinkó Ervin eléggé belehallatszik, ami annyira nem százas. De talán a name dropping mégis elviszi a hátán.

Fotó: Kiss Tibor Noé

Kapcsolódó cikkek
...
Alkotótárs

Kiválasztották a Mastercard® - Alkotótárs ösztöndíj 10 döntősét!

Az idén harmadik alkalommal meghirdetett Mastercard - Alkotótárs alkotói ösztöndíjra 47 pályázat érkezett. Közülük választotta ki az előzsűri azt a tízet, akik továbbra is esélyesek az ösztöndíjra. A nyertesek nevét a májusi Margón hirdetik ki.

...
Alkotótárs

Vonnák Diána: A nyelv nagyon demokratikus dolog, mindenki használja

A Mastercard Alkotótárs nyertese, Vonnák Diána Enyedi Ildikóval beszélgetett a podcastban.

...
Alkotótárs

Mastercard® - Alkotótárs 2023: Pályázati információk

Legjobb Könyvek Nőknek

Az egyik legnagyobb ajándék, amit egy nő kaphat, az olvasás élménye. A kifejezetten nők számára írt könyvek óriási forrást jelentenek az önismeret, az inspiráció és az élet különböző aspektusainak megértéséhez. A "legjobb női könyvek" kifejezés mögött olyan könyvek gazdag és változatos könyvtára húzódik meg, amelyek megérintik a női lélek mélységeit, és arra inspirálnak bennünket, hogy a önmagunk legjobb verzióját hozzuk elő.

Rengeteg mű ebben a témában például egyedülálló utazásra visz minket az identitás és az önkifejezés világába. Több könyv pedig egy olyan nő történetét mesélik el, aki a világ különböző részein újra felfedezi önmagát. A legjobb női könyvek azok, amelyek képesek bemutatni a nők tapasztalatainak sokszínűségét és összetettségét, ugyanakkor inspiráló és megnyugtató üzeneteket közvetítenek. Az ilyen könyvek lehetnek regények, memoárok, pszichológiai kötetek vagy önismereti útikönyvek, amelyek mind hozzájárulnak a nők életének mélyebb megértéséhez és gazdagításához. E könyvek olvasásával a nők sokat tanulhatnak önmagukról, kapcsolataikról és a világról. Megérthetik saját érzéseiket, vágyaikat és álmaikat, és megerősödhetnek abban a tudatban, hogy nincsenek egyedül az útjukon. A legjobb könyveket nemcsak élvezetes olvasni, hanem életünk társává válnak, és segítenek abban, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból és a világból.

Életünk során számos nehézséggel és döntéssel szembesülünk, és gyakran nehéz megérteni önmagunkat és a bennünket vezérlő érzelmeket. Ezért fontos, hogy olyan könyveket olvassunk, amelyek segítenek jobban megismerni önmagunkat. Ezek a könyvek segíthetnek feltárni olyan belső gondolatokat, érzéseket és vágyakat, amelyeket nem mindig könnyű szavakkal kifejezni. Ha jobban megértjük önmagunkat, képessé válunk arra, hogy hatékonyabban kezeljük az élet kihívásait, erősítsük a másokkal való kapcsolatainkat, és valóban teljes életet éljünk. Ezek a könyvek lehetővé teszik számunkra, hogy mélyebb szinten kapcsolódjunk saját érzéseinkhez és tapasztalatainkhoz, így segítve, hogy valóban tartalmas és boldog életet éljünk.


Finy Petra: Akkor is

A 40 éves Sára tanárnő történetét meséli el. Két gyerek, kiszámítható munka, tökéletes házasság - legalábbis a főhősnő ezt hitte. Ám egy nap a férje összecsomagol. A főhősnő sokféle érdekeltségű nő: egy túlérzékeny anya, két koraérett gyerek, barátok, akik egyben kollégák is, egy mogorva szomszéd és egy férfi, aki kómában fekszik a kórházban, és soha nem beszélt vele, csak könyveket olvasott neki. A regény stílusa könnyed, helyenként nagyon fanyar és őszinte, annak ellenére, hogy egy nehéz sorsú nő sorsát ábrázolja. Kötelező darab a könyvespolcra!


Gurubi Ágnes: Szív utcájában

A történet a nagymama életének krónikája körül forog, de a regény narrátora nem teljesen a szerző. Ági laza határvonalat húz a valóság és a fikció között, és nemcsak saját családi történetével szembesül, hanem több generáció tükre is. A fő motívum egy zsidó család menekülése és az azt követő események, de ez nem holokausztregény, hiszen egy anya és lánya felnőtté válásának története származástól függetlenül érvényes.


Tompa Andrea: Haza

Főhőse olyan útra indul, amely nemcsak az otthon és a haza fogalmát tárja fel, hanem közelebb hozza őt önmagához is. A regény cselekmény helyett inkább a főhős belső útját írja le, amelyet életének és döntései megértése utal. A regényben egy nagyon találó gondolat is helyet kapott: „Elmenni lehet, de visszatérés nincs. Nincs visszatérés tehát, csak a kudarc tér vissza.” Ezek a szavak kiterjeszthetők az élet egészére. Az emberek nem tudják megváltoztatni múltbeli döntéseiket, ezért az elfogadás és a megbékélés az idő előrehaladtával egyre fontosabbá válik. Tompa Andrea regénye tehát nemcsak az otthon és a haza fogalmát járja körül, hanem a sors és a saját döntések elfogadását, valamint a visszafordíthatatlan idővel való megbékélést is. A főhősnő ezen utazása arra ösztönzi az olvasót, hogy elgondolkodjon saját életének kihívásain, és azon, hogyan lehet elfogadni azt, amin már nem lehet változtatni.


Bakos Gyöngyi: Nyolcszáz utcán járva

A regényként olvasható novellagyűjtemény egy filmkritikus önismereti, kalandos, apátlan és bátor, őszinte szexualitással teli utazása. Az olvasót nem egy, hanem több útra is elviszi, helyszínek, emberek és események váltják egymást. A szövegben a stroboszkópikusan felvillanó események mögött egy fiatal nő benyomásai, reflexiói és belső monológjai állnak, értelmezve a vadul galoppozó eseményeket.


Péntek Orsolya: Hóesés Rómában

Két nő sorsa tárul fel 1951 és 2020 között. Ebben a regényben a főszereplők alig ejtenek ki egy szót. A szavak önmagukban nem elegendőek érzéseik megértéséhez vagy közvetítéséhez. A lírai képek és benyomások azonban értelmezik az eseményeket, bár nem a megszokott racionális módon. Péntek Orsolya könyvében a hallgatag és zárkózott szereplők helyett az utcák, a tájak, sőt a kanálra ragadt lekvár íze is mesél. A regény nemcsak mesél, hanem az érzelmek és benyomások kifinomult leírásán keresztül mélyen belemerül a két nő életébe és belső világába.


Virginia Woolf: Egy saját szoba

Az irodalmi világban élő nők helyzetét elemzi a 20. század elején, kifejtve, hogy mire van szüksége a nőknek a szellemi függetlenséghez és a művészi kifejezéshez. A könyv filozofikus és történelmi utalásokkal gazdagított, ráadásul üde színfoltja az akkoriban férfiak uralta irodalmi világnak.


Chimamanda Ngozi Adichie: Mindannyian feministák vagyunk

Esszéje egy rövid, mégis hatásos mű, amely a feminizmus modern értelmezését tárgyalja, arra ösztönözve olvasóit, hogy gondolkodjanak el a nemek közötti egyenlőség fontosságán és a társadalmi szerepek átalakításának szükségességén. Adichie éleslátása és közvetlen stílusa révén képes megragadni az olvasó figyelmét, és arra készteti, hogy újragondolja a nemi szerepekkel kapcsolatos saját előítéleteit.



Margaret Atwood: A Szolgálólány meséje

Olyan jövőképet fest, ahol a nők szabadságát drasztikusan korlátozzák, és szinte teljesen az uralkodó rendszer kiszolgálóivá válnak. Atwood mélyreható karakterábrázolása és a társadalomkritikai elemek ötvözete izgalmas olvasmányt biztosít, amely elgondolkodtatja az olvasót a jelenkor társadalmi dinamikáiról és a szabadság értékéről.



Maya Angelou: Én tudom, miért szabad a madár a kalitkában

Maya Angelou önéletrajzi műve egy erőteljes és megindító történet az önazonosság kereséséről, a rasszizmus és a nemi megkülönböztetés legyőzéséről. Angelou lírai prózája és őszinte hangvételű elbeszélése a személyes küzdelmek és győzelmek univerzális történetévé varázsolja a könyvet.


A legjobb könyvek nőknek különböző perspektívákból közelítik meg a női tapasztalatokat, és kiváló olvasmányt nyújtanak azok számára, akik mélyebb betekintést szeretnének nyerni a hölgyek életét érintő kihívásokba és győzelmekbe. Minden mű más és más stílusban és hangnemben szólal meg, de közös bennük a mély emberi érzések és társadalmi kérdések iránti elkötelezettség.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

...
Zöld

A szerzetes, aki megalkotta a középkori Google Earth-öt

Fra Mauro, a velencei laikus testvér az addigi történelem legrészletesebb térképét készítette el az 1450-es években. Csettintenének rá a Google Earth tervezői is.

...
Zöld

Vajon tudod a választ 3 egyszerű kérdésre a pedofíliáról és a gyerekek elleni erőszakról?

A cikkben könyveket is találsz a Hintalovon ajánlásával!

Hírek
...
Hírek

Bereményi Vadnai Bébijének látszólag egy nő a főszereplője, valójában a város [Budapesti nők]

...
Így döntöttek ők

Nyáry Krisztián: Eszeveszett szerelem változtatta meg az életét

...
Hírek

Salman Rushdie ezt az álmot látta két nappal a merénylete előtt

...
Szórakozás

Így énekel Timothée Chalamet az új Dylan-életrajzi filmben (videó)

...
Zöld

5 könyv, amit olvass el, ha mindig ugyanúgy végződnek a párkapcsolataid

...
Hírek

Sophie Kinsella a rák egyik legagresszívabb formájával küzd

...
Gyerekirodalom

Tarolt az apa a TikTokon, aki telefon helyett könyvet adott a gyereke kezébe

...
Gyerekirodalom

Hogyan lehet elmagyarázni egy gyereknek, hogy mi a háború?

...
Nagy

5 dolog, amit nem tudtál a Száz év magányról

A hét könyve
Kritika
A Kovács ikrek fergeteges családregénye sokkal többről szól, mint beszűkült parasztokról
...
Nagy

Vérfertőző, wannabe-sátán és kölyökmedve-tulajdonos – 10 érdekesség a 200 éve elhunyt Byronról

George Byron mindent megvalósított, amit egy romantikus költő ismérvének gondolunk. Halálának 200. évfordulóján tíz érdekességet gyűjtöttünk össze a lírájáról és a botrányairól.

Polc

A Kovács ikrek fergeteges családregénye sokkal többről szól, mint beszűkült parasztokról

...

Kemény Lili harcai: az önéletírás mint felszámolás és teremtés

...

Ujgur költőnek lenni önmagában politikai tett Kínában, és akkor még nem írtál memoárt

...

Jon Fosse a banalitáson át talál utat a természetfelettihez

...