Egy karambol miatt négy sors csúszik ki a megszokott útról Kiss Tibor Noé regényében

Egy karambol miatt négy sors csúszik ki a megszokott útról Kiss Tibor Noé regényében

Autóbaleset, fejére fordult, szalagkorlátot átszakító autó, kómába esett fiatal lány ‒ elég drámai kezdés, a Beláthatatlan táj (olvass bele ITT) mégsem a hangos tragikum, sokkal inkább a monoton kattogó, szürkébe bugyolált, ködös melankólia könyve, melynek lapjain négy elbeszélő tudatába pillanthatunk be, miközben vékony szálakkal összeköti őket a nem túlságosan bonyolult cselekményvázat adó alaphelyzet, a karambol. A balesetet szenvedett lány és az édesapja, valamint egy magára maradt testvérpár tagjainak belső monológjai váltakoznak Kiss Tibor Noé harmadik kötetében, amely az év végi toplistánkon is szerepelt (riportfilmünket ITT, a margós bemutatóról készült podcastet ITT találjátok). A Beláthatatlan táj a hét könyve.

Kolozsi Orsolya | 2021. január 11. |

A könyv első oldalain szabadversszerű szöveg, rövid, asszociatív módon kapcsolódó mondatok érzékeltetik némileg szürreálisan, mi történt („Hangosan kattog a gép a néma völgyben. Fények gyúlnak, majd kialszanak. (…) Égett gumiszag. Az autó hátára fordult óriásbogár. Kitárt szárnyait plüssberakás béleli.”), de a teljes kép homályos, összeolvad a gyermekkor emlékeivel, hangjaival, így csak az apa egyes szám első személyű megszólalásából derül ki, feltételezések szerint hogyan zajlott a balest. A lány furcsa, módosult tudatállapotból megszólaló szemelvényeihez képest az apa tudatában a realitás uralkodik, némi kiégettséggel, fásultsággal és a – balesetet követően – nem kevés fájdalommal színezve. Rajtuk kívül megjelenik még Zsófinak és öccsének lelki élete, hiányérzetei, emlékei. 

A címben megjelenő beláthatatlan táj utalhat egyrészt a kisodródás, a baleset helyszínére, másrészt pedig azokra a belső terekre, tájakra, amelyek nem valódi, hanem lelki tájak, és amelyekre általában nincs rálátásunk.

KISS TIBOR NOÉ
Beláthatatlan táj
Magvető, 2020, 257 oldal
Kiss Tibor Noé: Beláthatatlan táj

A négy, egyes szám első személyű narrációval felépített tudatfolyam stílusában jól elkülönül, legfeljebb csak az első néhány oldalon okoz problémát annak megállapítása, kit hallunk éppen. A legradikálisabban a balesetet szenvedett Dorkáé különbözik a többitől, de a másik három szereplő/elbeszélő stílusa is jól megkülönböztethető. Az ötvenes éveiben járó történelemtanár apa, aki túl van már élete nagy krízisein, váláson, szakításon, hirtelen egészen új perspektívából kezdi szemlélni a dolgokat: „Huszonöt éve hiszem azt, hogy ez egy íróasztal, hogy ez egy asztallap, faburkolat erezettel, lamellákból összeragasztva, gyalulva, lekopott lakkozással, rajta az osztálynapló, egy cserepes virág, a tollaim, újabban már csak a mobiltelefonom és a laptopom. Hogy ez egy tanterem, hogy ezek tárgyak, hogy ami körülvesz, az a valóság.” Az aggódása gúzsba köti ugyan, de különös módon fel is szabadítja, nyitottá válik például egy új szerelemre, bár a nyitottság helyett talán helyesebb, ha azt mondjuk, az alapvetően magányos ember hirtelen nem talál jobb támasztékot és nagyobb biztonságot annál, mint hogy beleszeressen egy nála huszonvalahány évvel fiatalabb lányba.

Az ő megszólalásaitól nagyban különbözik a falun (kisvárosban) élő testvérpár húszéves fiútagjának hangja, aki szülők nélkül marad, nem jár iskolába, nem dolgozik, nihilbe és céltalanságba süllyedt életét tudatmódosító szerekkel és saját maga számára is elfogadhatatlan barátokkal és elfoglaltságokkal igyekszik elviselhetővé tenni. A kvartett negyedik hangja Zsófié, aki öccsével maradt magára, és akiben nagy lehetőségek lakoznak, alapvetően kontemplatív, az élet szépségeire fogékony, érzékeny lélek, akinek túl korán kellett felnőnie. Tűnődő, magának való lány, aki csendes magányát nehezen adja fel, és aki a benne dúló érzéseket is nehezen, legfeljebb amatőr természetfotói segítségével tudja kiadni magából.

Ez a négy személy, ez a négy hang építi fel Kiss Tibor Noé kötetét, és bár stílusukban megkülönböztethetőek ezek a monológok, világról alkotott véleményük (ha más okokból is) egészen hasonló.

Társadalmi és generációs különbségeik ellenére mindannyian arról tudósítanak, hogy az élet a reménytelenség völgye, ahol a veszteség, a halál, a hiány és a magány uralkodik. A testvérpár korán magára marad (apjuk lelép, édesanyjuk meghal), Dorka apját elhagyja a felesége, Dorkát az anyja, mindenki élete tele van kudarcokkal és fájdalommal és valójában egyik sem tart sehová. Ezek a sötét, nyomasztó lelki tájak nemcsak a lélektan felől, de szociológiai értelemben is meg vannak alapozva, a regénynek ugyanis nemcsak lélektani, hanem szociográfiai dimenziói is vannak; megmutatja például a város és a falu között húzódó hatalmas szakadékot. Bár egyértelmű, hogy a történet napjainkban játszódik, a falu jellegű kisvárosban (annak, aki számára ismeretlen ez a világ) mintha megállt volna az idő, elmaradt volna a fejlődés, nincs kilátás, nincs értelmes cél, puszta vegetáció zajlik csak: „Fekete Audik a nemzeti dohányboltok előtt, vadonatúj játszóterek, frissen felavatott turulszobrok. Ez a világ kétségbeesetten próbálja színesre festeni magát. Parabolaantennák a putrik tetején, túlméretezett családi házak gipszoroszlánokkal, műanyag fotelek a kávézók teraszán, műrattan, bukszus. Megcsapja az orromat a sertéstelepek szaga.”

A játékszenvedély, az alkohol és az olcsó drogok uralkodnak, még akkor is, ha mindössze néhány kilométerre vagyunk a fővárostól. A testvérpár alakjában éppen ezt a jövőtlenséget ragadja meg kiváló érzékkel az író, kinek szociális érzékenysége, az elesettekkel, a kiszolgáltatottakkal és a nyomorban élőkkel való együttérzése már az előző szövegében is erőteljesen jelen volt (Aludnod kellene, 2014); láthatóan jó ismerője a „térkép szélének”, képes hitelesen, erős atmoszférát teremtve megfesteni azt. Az egyetlen kisbolt, a város közepét jelentő körforgalom, az unalom, a végtelen órák közegének nem is annyira fizikai, mint érzelmi nyomorát emeli ki a Beláthatatlan táj lapjain. A hajléktalanszállón dolgozó Dorka is ismeri a nyomort és a kilátástalanságot, de az ő ismerete erről egészen más, mint Zsófié, aki benne él, aki ebből táplálkozik, ebben lélegzik. Dorka segítő szándékkal, idealizmustól hajtva találkozik ezzel a világgal, Zsófi azonban szerves része, nem tud kívülről nézni rá, és ezért kitörni sincs esélye, holott nyilvánvaló, hogy kilóg ebből a közösségből, hogy elvágyik innen.

Négy személyiség, négy élettapasztalat, kétféle társadalmi helyzet ütközik itt egymással,

és látható, hogy ha a szereplők élete össze is gabalyodik („Össze vagyunk drótozva, de nem tudjuk, hogyan.”), valójában nem találkoznak, hiszen mindenkinek a fejében a saját lemeze megy, megállíthatatlanul, monoton, és hiába szerelem, vagy testvéri kapcsolat, mégis mindenki a saját magányában marad, nem képes áttörni annak határait. A regény a különböző tudattartalmakat, a hozzájuk tartozó világértelmezéseket ütközteti, és azzal, hogy állandóan változtatja a nézőpontot, a hangot, folyamatosan kiszakítja az olvasót, egyikből dobja a másikba, nehezíti az érzelmi azonosulást. A polifonikus szerkesztés ráadásul azt is eredményezi, hogy egyik hang sem tud egyeduralkodóvá válni, azt hangsúlyozva, hogy minden vélemény, világról alkotott nézet viszonylagos, nincs egyeduralkodó igazság, mindenki megérthető a maga módján, a saját életének kontextusán belül. Az elbeszélőkben közös pont, hogy mind a négyük élete megváltozik, átértékelődik a baleset kapcsán (kivétel természetesen a balesetet elszenvedő Dorka, aki nem képes tudatos gondolkodásra), nemcsak az autó, hanem ez a négy sors is kicsúszik a megszokott útról. De hogy ez a kicsúszás merre visz, nem látható pontosan, a Beláthatatlan táj ugyanis nem kínál megoldást, végkifejletet, hanem nyitva marad.

A tavalyi év egyik legkülönösebb regénye, amely képes mindenféle póz, mesterkéltség nélkül megszólalni,

 úgy beszél, hogy nem érezni mögötte a tervezettséget, a mondani akarás görcsét, mintha csak egy párbeszédbe hallgatnánk bele a buszon. Sallangmentes szöveg, és ilyen értelemben üdítő szín a palettán, még ha témájában egyáltalán nem az, hiszen amit láttat, az a sötétnél is sötétebb és reménytelenebb. A négy magány ugyan találkozik, de nem oldódhat fel, talán éppen azért, mert nincs párbeszéd, mert senki nem tud kilépni abból a másik által beláthatatlan tájból, amely az ő tudata, és amelyhez nincs kulcs, nincs csatlakozás. Csak végtelen monológok, vágy és egyben képtelenség a másik megértésére.

Kapcsolódó cikkek
...
Podcast

Kiss Tibor Noé: Az emberek 90%-a tragikus állapotban van [PODCAST]

Hosszas várakozás után, végül idén ősszel jelent meg Kiss Tibor Noé legújabb kötete. A Beláthatatlan tájról a Margó Irodalmi Fesztivál színpadán Kiss Tibor Noéval a kötet szerkesztője, Szegő János beszélgetett. Hallgasd meg most te is a Margó podcast csatornáján!

...
Nagy

Kiss Tibor Noé: Folyamatos űzöttségben él az emberek nagy része

Kiss Tibor Noé új regénye azt mutatja be, hogyan változik meg egy baleset miatt négy ember élete. Az idei év az írónak nemcsak a könyv megjelenése miatt jelentős, hanem azért is, mert elnyerte a Hazai Attila-díjat. A Beláthatatlan táj bemutatóját tegnap tartották a Margón, ahol a szerzővel Szegő János beszélgetett.

...
Nagy

Kiss Tibor Noé Pécsen lehet önmaga // Vaktérkép

Orfűn kezdte írni Kiss Tibor Noé új regényét, a Beláthatatlan tájat. Az író Budapesten és Pécsen is lakott, végül utóbbit választotta otthonának. Vaktérkép.

2020 legjobb könyvei 50-11.
...
Nagy

2020 legjobb könyvei 10-1.

Itt a vége, megmutatjuk 2020 legjobb tíz könyvét, köztük a győztest! 

...
Nagy

2020 legjobb könyvei 20-11.

Folytatódik a Nagy Könyves Lista, a top50, amellyel minden decemberben lezárjuk az évet! A héten kiderül, melyik kötet lett szerintünk 2020 legjobb könyve, de addig is itt a 20-11. helyezett!

...
Nagy

2020 legjobb könyvei 30-21.

Folytatódik a Nagy Könyves Lista, a top50, amellyel minden decemberben lezárjuk az évet! A héten kiderül, melyik kötet lett szerintünk 2020 legjobb könyve, de addig is következzen a 30-21. helyezett!

...
Nagy

2020 legjobb könyvei 40-31.

Folytatódik a Nagy Könyves Lista, a top50, amellyel minden decemberben lezárjuk az évet! A héten kiderül, melyik kötet lett szerintünk 2020 legjobb könyve, de addig is fontolva haladunk, itt a 40-31.!

...
Nagy

2020 legjobb könyvei 50-41.

A koronavírus-járvány miatt a 2020-as év sok szempontból más volt, egyvalami viszont nem változott: ugyanolyan kíváncsisággal és lelkesedéssel olvastuk az új könyveket, és nem változott az sem, hogy ezeket az olvasmányélményeinket az év végén listába rendeztük. A héten kiderül, melyik kötet lett szerintünk 2020 legjobb könyve. Addig is itt az első adag, 50-től 41-ig!

...
Hírek

Hogyan kokainozik a magyar?

Magyar kóla címmel írta meg Dezső András a kokain magyarországi útját. Kívülről néztünk meg egy száz évvel ezelőtti kokainbarlangot a könyvbemutató városi sétáján, de kiderült az is, hogy ki volt Kokós Lexi.

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Mikor kezdtük el félreérteni a boldogságot?

Oliver Burkeman pszichológiai témájú könyvet írt, ő maga mégsem pszichológus. Túladagolt boldogság című kötete egyszerre gondolatébresztő és meghökkentő olvasmány.

...
Nagy

Politika, robotok egy megosztott világban – A sci-fi trendjeiről beszélgettünk Jonathan Strahan szerkesztővel

Immár ötödik éve jelentkezik a Gabo a Jonathan Strahan szerkesztésében készült, az év legjobb fantasztikus novelláit tartalmazó válogatással. A szerkesztőt munkamódszeréről, a sci-fi jelenlegi állapotáról, és a világ helyzetéről is kérdeztük.

...
Nagy

Fábián Janka: A történelmi regény nálunk sokáig macsó műfaj volt

Fábián Janka a kortárs romantikus történelmi regények egyik legnépszerűbb hazai írója. Legújabb történetének, a két kötetes Julie-könyvek megjelenését követően beszélgettünk vele történelemről, a női szerepek változásáról, kedvenc korszakáról, jövőbeli terveiről.

...

Kiss Tibor Noé: Az emberek 90%-a tragikus állapotban van [PODCAST]

...

Háy János: A körülöttünk lévő világ morálisan, ideológiailag be van árazva [PODCAST]

...

Lackfi János: Kedvencem a groteszk

...

Halász Rita: Egy ilyen témában néha bizony el kell menni a falig [PODCAST]

20/20
...
20/20

Grecsó Krisztián: A szegénység fonalai

...
20/20

Karafiáth Orsolya: Idegenek

...
20/20

Szabó T. Anna: Kő, könyv

Olvass!
...
Beleolvasó

Esterházy: Ha valamit félelmetesnek gondol az ember, nem jó egyedül lenni

Tizenhárom személyes hangvételű portrét olvashatunk Farkas Zoltán új kötetében. Olvassatok bele az Esterházy Péterről szóló fejezetbe!

...
Beleolvasó

Vajon eljön az a pont, amikor személynek kell tekinteni a mesterséges intelligenciákat?

Mikor válhat egy MI birtokolható tulajdonból önálló személlyé? Egyénnek tekinthető-e, ha fizikailag nem létezik, globálisan mégis jelen lehet egyszerre mindenhol? Olvass bele a Mozgástérbe!

...
Beleolvasó

Ken Liu történeteiben a mostani tevékenységünk következménye: a világvége

Ken Liu második novelláskötete, az Istenekkel nem lehet végezni tizennyolc történetet tartalmaz,  amelyek napjaink legégetőbb, egyben legismerősebb problémáiból indulnak ki. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Szabó T. Anna új kötetében a sóvárgás és a rajongás irányít

Szabó T. Anna új novelláskötete, a Szabadulógyakorlat a vágy, a rajongás, a zene és a túlélés könyve. Olvass bele!

...
Beleolvasó

A Trónok harca készítésének hivatalos, vágatlan és hihetetlen története

A több mint 50 exkluzív interjún és a szerző forgatási élményein alapuló Valar Morghulis a Trónok harca kulisszatitkaiba enged bepillantást. Olvass bele! 

...
Beleolvasó

Roy Jacobsen új könyvében az emberi kapcsolatoké a főszerep

Roy Jacobsen trilógiájának második részében A láthatatlanok történetét folytatja. Olvass bele!