A YouTube fontosabb az olvasó fiataloknak, mint a TikTok?

A YouTube fontosabb az olvasó fiataloknak, mint a TikTok?

Egy brit felmérés adatai szerint az olvasó fiatalok új könyv után kutatva előbb fordulnak a YouTube-hoz, mint a TikTokhoz. Utóbbit viszont nem kell temetni, a különbség egyelőre elhanyagolható, érdekesebb viszont, hogy egyik sem tudta még kiváltani az úgynevezett offline módszereket.

ro | 2023. augusztus 08. |

A TikTok könyvpiacra gyakorolt hatását ma már senki nem kérdőjelezi meg (a jelenségről, illetve arról, hogy a platform hogyan képes befolyásolni az eladásokat, mi is többször írtunk, például ITT meg ITT), Nagy-Britanniában a Nielsen ugyanakkor most egy olyan felmérést tett közzé, melynek adatai egy leheletnyit árnyalják a képet. Eszerint a brit fiatalok (egészen pontosan a 14-25 év közöttiek), ha a könyvújdonságokra kíváncsiak, előbb választják a YouTube-ot, mint a TikTokot: a megkérdezettek 34 százaléka mondta azt, hogy a a videómegosztóhoz fordul, ha éppen új olvasnivaló után kutat.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a TikToknak annyi, hiszen a többi platform népszerűsége alig marad el a könyvmolyok között. A válaszadók 32, valamint 27 százaléka mondta azt, hogy a TikTokon vagy az Instagramon informálódik olvasnivaló után, az online könyvkereskedelmi oldalakat pedig a megkérdezettek 33 százaléka böngészi.

Az adatok annak fényében érdekesek, hogy az elmúlt hónapokban főleg a könyvajánló tiktokerek (BookTok) hatásáról lehetett hallani, azaz arról, hogy egy-egy szerző vagy könyv eladása látványosan kilőtt, ha a felkapták a TikTokon. Viszont az adatok fényében úgy tűnik, hogy még mindig a YouTube az, amelyet tájékozódásra használnak a fiatalok (nemcsak a könyvek, hanem bármi más tekintetében): a felmérést megelőző négy hétben a megkérdezettek 71 százaléka kereste fel a videómegosztót, a Nielsen BookData munkatársa, Jackie Swope pedig erre mondta azt, hogy ezek után nem meglepő, ha könyvekkel kapcsolatos hírekre is itt bukkannak a felhasználók.

Mindez viszont nem jelenti azt, hogy az úgynevezett offline keresési módszereknek befellegzett volna. Magyarra lefordítva: a megkérdezettek túlnyomó többsége (41%, illetve 36%) még mindig baráti ajánlásra, vagy könyvesboltba járva fedez fel magának könyveket. A szóban forgó korosztály a brit könyvpiaci vásárlók 18 százalékát teszi ki, és a 14-25 évesek csak tavaly 61 millió könyvet vettek, mintegy 496 millió font értékben.

A felmérésből kiderül, hogy a fiatal olvasók 45 százaléka heti, 17 százaléka napi szinten olvas. Az ebbe a korosztályba tartozók a leginkább a fantasy action és a kalandtörténeteket kedvelik (36%), de szintén népszerűek a krimik, a felmérést végzők által a "vidám történeteknek" nevezett kategóriába tartozó könyvek, valamint a sci-fi/fantasy kötetek. Arra a kérdésre, hogy mi venné rá őket a több olvasásra, a megkérdezettek a következő válaszokat adták:

  • érdekesebb könyvek (34%)
  • az olvasási rutin (30%)
  • ha kevesebb időt töltenének a közösségi oldalak pörgetésével (26%).

És hogy milyen tényezők befolyásolják a könyvvásárlást? A fiatal válaszadók szerint az alábbi faktorok:

  • a kötet leírása (magyarán: a fülszöveg) (46%)
  • ha már olvastak valamit az adott szerzőtől, és az tetszett nekik (35%)
  • a borító (31%).

Forrás: Guardian

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Hírek

Tiktok-kedvenc szerző nyerte a júliust [BooklineTop50]

Ma már számos lehetőségünk van arra, hogy a nyári utak alkalmával könyveket olvassunk, sőt hallgassunk, ezért ezúttal a Bookline nemcsak a nyomtatott könyvek sikerlistáját mutatja be, hanem a legkeresettebb e-könyveket és e-hangoskönyveket is.

...
Gyerekirodalom

Sorozat lesz az ifjúsági regényből, amelyért megőrültek a tiktokerek

A Deadline úgy tudja, kiélezett versenyben szerezte meg Adam Silvera sikerkönyvének filmjogait a Netflix.

...
Hírek

Látványosan húzzák fel az eladásokat a TikTokerek

A brit könyvpiac a járvány ellenére 5 százalékos növekedést ért el 2020-hoz képest, amiben olyan új platformok is szerepet játszottak, mint a TikTok.

Polc

Papp-Zakor Ilka egy autista fiú történetében mutatja meg, hogyan kell összeszorított fogakkal szeretni

...

Evelio Rosero kolumbiai háborújában nincsenek oldalak, csak népirtás

...

Richard Osman új krimije: amikor egy após az egyedüli fegyver az influenszer-gyilkos ellen

...

A Nobel-díjas Han Kang hőse némasággal lázad a világ erőszakos zűrzavara ellen

...
A hét könyve
Kritika
Papp-Zakor Ilka egy autista fiú történetében mutatja meg, hogyan kell összeszorított fogakkal szeretni
...
Nagy

Tényleg egyre kevesebb férfi olvas? – könyvekkel a toxikus maszkulinitás ellen

Vajon fel lehet venni könyvekkel a harcot a toxikus maszkulinitás ellen?

Hírek
...
Hírek

Egy 30 éves disztópiát fedezett fel a BookTok, ráharapott a Z generáció

...
Szórakozás

Behúzott egy Grammy-díjat a Dűne Oscar-versenyből kizárt zeneszerzője

...
Hírek

Mi lesz itthon Neil Gaiman könyveivel? Megszólalt a magyar kiadó

...
Hírek

A koreai influenszer, aki felzabálta Budapestet, de a hurka nem ment le a torkán + 3 könyv az egészséges étkezésről

...
Hírek

Sorozat készült Jane Austen titokzatos testvéréről

...
Hírek

Nagyot megy Nyáry Krisztián posztja – neked is ő jut eszedbe a képről?