A YouTube fontosabb az olvasó fiataloknak, mint a TikTok?

A YouTube fontosabb az olvasó fiataloknak, mint a TikTok?

Egy brit felmérés adatai szerint az olvasó fiatalok új könyv után kutatva előbb fordulnak a YouTube-hoz, mint a TikTokhoz. Utóbbit viszont nem kell temetni, a különbség egyelőre elhanyagolható, érdekesebb viszont, hogy egyik sem tudta még kiváltani az úgynevezett offline módszereket.

ro | 2023. augusztus 08. |

A TikTok könyvpiacra gyakorolt hatását ma már senki nem kérdőjelezi meg (a jelenségről, illetve arról, hogy a platform hogyan képes befolyásolni az eladásokat, mi is többször írtunk, például ITT meg ITT), Nagy-Britanniában a Nielsen ugyanakkor most egy olyan felmérést tett közzé, melynek adatai egy leheletnyit árnyalják a képet. Eszerint a brit fiatalok (egészen pontosan a 14-25 év közöttiek), ha a könyvújdonságokra kíváncsiak, előbb választják a YouTube-ot, mint a TikTokot: a megkérdezettek 34 százaléka mondta azt, hogy a a videómegosztóhoz fordul, ha éppen új olvasnivaló után kutat.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a TikToknak annyi, hiszen a többi platform népszerűsége alig marad el a könyvmolyok között. A válaszadók 32, valamint 27 százaléka mondta azt, hogy a TikTokon vagy az Instagramon informálódik olvasnivaló után, az online könyvkereskedelmi oldalakat pedig a megkérdezettek 33 százaléka böngészi.

Az adatok annak fényében érdekesek, hogy az elmúlt hónapokban főleg a könyvajánló tiktokerek (BookTok) hatásáról lehetett hallani, azaz arról, hogy egy-egy szerző vagy könyv eladása látványosan kilőtt, ha a felkapták a TikTokon. Viszont az adatok fényében úgy tűnik, hogy még mindig a YouTube az, amelyet tájékozódásra használnak a fiatalok (nemcsak a könyvek, hanem bármi más tekintetében): a felmérést megelőző négy hétben a megkérdezettek 71 százaléka kereste fel a videómegosztót, a Nielsen BookData munkatársa, Jackie Swope pedig erre mondta azt, hogy ezek után nem meglepő, ha könyvekkel kapcsolatos hírekre is itt bukkannak a felhasználók.

Mindez viszont nem jelenti azt, hogy az úgynevezett offline keresési módszereknek befellegzett volna. Magyarra lefordítva: a megkérdezettek túlnyomó többsége (41%, illetve 36%) még mindig baráti ajánlásra, vagy könyvesboltba járva fedez fel magának könyveket. A szóban forgó korosztály a brit könyvpiaci vásárlók 18 százalékát teszi ki, és a 14-25 évesek csak tavaly 61 millió könyvet vettek, mintegy 496 millió font értékben.

A felmérésből kiderül, hogy a fiatal olvasók 45 százaléka heti, 17 százaléka napi szinten olvas. Az ebbe a korosztályba tartozók a leginkább a fantasy action és a kalandtörténeteket kedvelik (36%), de szintén népszerűek a krimik, a felmérést végzők által a "vidám történeteknek" nevezett kategóriába tartozó könyvek, valamint a sci-fi/fantasy kötetek. Arra a kérdésre, hogy mi venné rá őket a több olvasásra, a megkérdezettek a következő válaszokat adták:

  • érdekesebb könyvek (34%)
  • az olvasási rutin (30%)
  • ha kevesebb időt töltenének a közösségi oldalak pörgetésével (26%).

És hogy milyen tényezők befolyásolják a könyvvásárlást? A fiatal válaszadók szerint az alábbi faktorok:

  • a kötet leírása (magyarán: a fülszöveg) (46%)
  • ha már olvastak valamit az adott szerzőtől, és az tetszett nekik (35%)
  • a borító (31%).

Forrás: Guardian

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Hírek

Tiktok-kedvenc szerző nyerte a júliust [BooklineTop50]

Ma már számos lehetőségünk van arra, hogy a nyári utak alkalmával könyveket olvassunk, sőt hallgassunk, ezért ezúttal a Bookline nemcsak a nyomtatott könyvek sikerlistáját mutatja be, hanem a legkeresettebb e-könyveket és e-hangoskönyveket is.

...
Gyerekirodalom

Sorozat lesz az ifjúsági regényből, amelyért megőrültek a tiktokerek

A Deadline úgy tudja, kiélezett versenyben szerezte meg Adam Silvera sikerkönyvének filmjogait a Netflix.

...
Hírek

Látványosan húzzák fel az eladásokat a TikTokerek

A brit könyvpiac a járvány ellenére 5 százalékos növekedést ért el 2020-hoz képest, amiben olyan új platformok is szerepet játszottak, mint a TikTok.

Polc

Edith Eva Eger a testen keresztül meséli el a holokauszt borzalmait

...

Jón Kalman Stefánssonnak a Beatles segít a gyász feldolgozásában

...

Sally Rooney új regénye megindító történet a gyászról, nem csak milleniáloknak

...

Kurva nagy kert Magyarország, nem győzi a személyzet – magyarságtrip Cserna-Szabó Andrással

...
A hét könyve
Kritika
Grecsó Krisztián családtörténetében háborúk dúlnak a szabadságért
...
Nagy

A Mozgókép 2024 legjobb könyve: a film akkor is forog, ha nácik diktálnak és táborokból hozzák a statisztákat

Daniel Kehlmann regénye megmutatja, hogy egy totalitárius rendszerben mit jelent művésznek lenni akkor is, ha arra kényszerítik az embert, amit nem akar.

Hírek
...
Hírek

Rossz olvasási módszer miatt perlik a szülők az iskolát

...
Hírek

Simon Márton: Ez a város egy elhagyott pornóforgatókönyv (videó!)

...
Hírek

Láng Zsolt Mészöly Miklós-díjat kap

...
Promóció

Könyvek, melyek segíthetnek kellő motivációt adni a testmozgáshoz

...
Hírek

„Rémes diák voltam" – árulta el Murakami a díszdoktorrá avatásán

...
Promóció

Hogyan válasszunk tökéletes mesekönyvet?