A TikTok könyvpiacra gyakorolt hatását ma már senki nem kérdőjelezi meg (a jelenségről, illetve arról, hogy a platform hogyan képes befolyásolni az eladásokat, mi is többször írtunk, például ITT meg ITT), Nagy-Britanniában a Nielsen ugyanakkor most egy olyan felmérést tett közzé, melynek adatai egy leheletnyit árnyalják a képet. Eszerint a brit fiatalok (egészen pontosan a 14-25 év közöttiek), ha a könyvújdonságokra kíváncsiak, előbb választják a YouTube-ot, mint a TikTokot: a megkérdezettek 34 százaléka mondta azt, hogy a a videómegosztóhoz fordul, ha éppen új olvasnivaló után kutat.
Ez persze nem jelenti azt, hogy a TikToknak annyi, hiszen a többi platform népszerűsége alig marad el a könyvmolyok között. A válaszadók 32, valamint 27 százaléka mondta azt, hogy a TikTokon vagy az Instagramon informálódik olvasnivaló után, az online könyvkereskedelmi oldalakat pedig a megkérdezettek 33 százaléka böngészi.
Az adatok annak fényében érdekesek, hogy az elmúlt hónapokban főleg a könyvajánló tiktokerek (BookTok) hatásáról lehetett hallani, azaz arról, hogy egy-egy szerző vagy könyv eladása látványosan kilőtt, ha a felkapták a TikTokon. Viszont az adatok fényében úgy tűnik, hogy még mindig a YouTube az, amelyet tájékozódásra használnak a fiatalok (nemcsak a könyvek, hanem bármi más tekintetében): a felmérést megelőző négy hétben a megkérdezettek 71 százaléka kereste fel a videómegosztót, a Nielsen BookData munkatársa, Jackie Swope pedig erre mondta azt, hogy ezek után nem meglepő, ha könyvekkel kapcsolatos hírekre is itt bukkannak a felhasználók.
Mindez viszont nem jelenti azt, hogy az úgynevezett offline keresési módszereknek befellegzett volna. Magyarra lefordítva: a megkérdezettek túlnyomó többsége (41%, illetve 36%) még mindig baráti ajánlásra, vagy könyvesboltba járva fedez fel magának könyveket. A szóban forgó korosztály a brit könyvpiaci vásárlók 18 százalékát teszi ki, és a 14-25 évesek csak tavaly 61 millió könyvet vettek, mintegy 496 millió font értékben.
A felmérésből kiderül, hogy a fiatal olvasók 45 százaléka heti, 17 százaléka napi szinten olvas. Az ebbe a korosztályba tartozók a leginkább a fantasy action és a kalandtörténeteket kedvelik (36%), de szintén népszerűek a krimik, a felmérést végzők által a "vidám történeteknek" nevezett kategóriába tartozó könyvek, valamint a sci-fi/fantasy kötetek. Arra a kérdésre, hogy mi venné rá őket a több olvasásra, a megkérdezettek a következő válaszokat adták:
- érdekesebb könyvek (34%)
- az olvasási rutin (30%)
- ha kevesebb időt töltenének a közösségi oldalak pörgetésével (26%).
És hogy milyen tényezők befolyásolják a könyvvásárlást? A fiatal válaszadók szerint az alábbi faktorok:
- a kötet leírása (magyarán: a fülszöveg) (46%)
- ha már olvastak valamit az adott szerzőtől, és az tetszett nekik (35%)
- a borító (31%).
Forrás: Guardian