Bár a járvány miatt sokan fogták a fejüket a könyvkiadásban, a friss brit adatok szerint 2021-ben a forgalom elérte a 6,7 milliárd fontot, és az előző évihez képest 5 százalékkal nőtt a nyomtatott és e-könyvek eladása, a hangoskönyveké pedig 14 százalékkal.
Az adatokat közzétevő Publishers Association igazgatója, Stephen Lotinga arra hívta fel a figyelmet, hogy a jelenlegi helyzetben a TikTok sokat segít abban, hogy felhívják a fiatal olvasók figyelmét egy-egy új könyvre. Ez ráadásul egy új jelenség abban az értelemben is, hogy nem a kiadók generálják, hanem rendszerint organikusan alakul, azaz a felhasználók felfedeznek maguknak egy könyvet, azt megosztják a TikTokon, ennek hatása azután pedig az eladásokban is megmutatkozik.
Nem ritka az sem, hogy a BookTokkerek nem az új megjelenésekre repülnek rá, hanem akár több évtizedes könyveket fedeznek fel maguknak: karácsony előtt nagy meglepetésre például Edward Powys Mathers eredetileg 1934-ben megjelent Cain’s Jawbone című könyve lett óriási siker. Az egyik felhasználó ugyanis több videót közzétett, melyekben a kötet gyilkossági rejtélyeit taglalta, ez pedig elég is volt ahhoz, hogy rengetegen keressék a boltokban a kötetet.
Hasonló utat járt be egy frissebb kiadású regény: E. Lockhart A hazudósok című könyve 2014-ben jelent meg, de az eladások új lendületet vettek, amikor tavaly felfedezték maguknak a regényt a TikTokerek, így négyszer-ötször annyit adtak el a könyvből, mint az azt megelőző évben.
Forrás: Guardian