Tompa Andrea: Navalnij börtöne addig tart, amíg a rezsim

Tompa Andrea: Navalnij börtöne addig tart, amíg a rezsim

Tompa Andrea közzétette egy korábbi esszéjét, melyben Alekszej Navalnij két szereplését elemezte, fókuszában a színjáték, a gonosz leleplezése és Navalnij üzenete állt.

Az orosz ellenzéki politikus halálhírét február 16-án közölték az orosz hatóságok. Portrénkban arról írtunk, hogy Navalnij az utolsó lélegzetéig kitartott az elvei mellett, gyűjtésünkben pedig Vlagyimir Putyin rezsimjének megértéséhez ajánlottunk könyveket.

ki | 2024. február 19. |

Tompa Andrea „A jó, a rossz és a színjáték – Gondolatok két Alekszej Navalnijról készült film kapcsán” című, rendkívül érdekes esszéjét a Literának írta, de az orosz ellenzéki politikus halálának hírére Facebook-oldalán is publikálta a teljes szöveget.

Az egyik az a Youtube-videó, amelyben Navalnij álnéven felhívta az ellene elkövetett novicsok-mérgezés egyik résztvevőjét, egy vegyészt. Erre azután került sor, hogy 2020 decemberében az Insider, a Bellingcat, a CNN és a Spiegel közös oknyomozása kiderítette, hogy valóban az FSZB, vagyis az orosz titkosszolgálat ügynökei követték el a támadást, és néhány személyt is azonosítottak közülük. „Csak a színjáték tudja a felszínre csalni a gonoszt, amely rejtőzködni akar. (...)

Az emberi létezés óta használt eszközt veti be, a megjátszást, a színlelést, az átváltozás nagy művészetét”

 – írja Tompa.

Navalnij magát az FSZB emberének kiadva beszél Artem nevű merénylőjével. Makszimként mutatkozik be, és különféle verbális és nonverbális  trükkökkel, az ügynökség szókincsét használva egyrészt bizalmat kelt a férfiban, másrészt érezteti vele, hogy fölötte áll rangban. „És készségesen áll »Makszim« rendelkezésére a rezsim szürke, eufemisztikus nyelve, amelyen nem lehet kimondani az ölni, gyilkolni, mérgezni szavakat. A valódi szavak sosem mondhatóak ki. A hivatal nyelvén művelet, szituáció, helyzet, körülmények, hibák, problémák, részletek és feladatok vannak. Ölni – ez mindig kimondhatatlan. Lásd: katonai hadművelet Ukrajna megtámadása, végső megoldás a holokauszt” – mutat rá Tompa Andrea.

Tompa szerint Navalnij ebben a 49 percben színészeket megszégyenítő módon maradt benne a szerepben, „sztanyiszlavszkiji beleéléssel”, amellyel éles kontrasztban áll a mellette némán ülő két oknyomozó viselkedése, hiszen ők nem játszanak, arcukat a kezükbe temetik.

„A telefonbeszélgetésről készült videófelvétel csúcspontja a kimondás, amikor »Makszim« eléri, hogy a gyilkos valljon;

ebben a pillanatban a civil színész pedig triumfál: valójában két külön csatornán játszik, igazi idegrendszeri mutatvány szétválasztani csatornáit, a szavakat és a gesztust meg a mimikát, őrült kontrollról szól, vasfegyelemről, az előadóművészek sokat tréningezett tudása ez, hogy két különböző csatornán működjenek, ez már az elidegenítés” – írja Tompa, aki szerint Navalnij „a gonoszt a felszínre csalogatta, felmutatja a világnak.” 

A másik Tompa által elemzett mű Daniel Roher Navalnij című dokumentumfilmje, amelyet a mérgezést követő időszakban forgattak. Az író-kritikus szerint Navalnij itt már nemcsak érezteti, hanem ki is mondja, hogy az egész ügy nem személyesen róla szól, hanem a „ti”-ről. „Nem ő egymaga mint legjelentősebb ellenzéki szereplő van a célkeresztben, hanem mindenki más, aki ellenzékben van – gondolatban, szóval, cselekedettel és mulasztással is. (...) Egy absztrakt gesztusként értelmezhető inkább, nem (egészen) emberi, nem halandói léptékű, inkább héroszi.

Navalnij úgy cselekszik, mint aki bizonyítani kívánja visszatérésével: a gonosz igenis elmegy a falig,

lássátok a szemeitekkel, győződjetek meg róla. Nem azt mondja, hogy kövessetek engem, hanem hogy ismerjétek fel a világot, amelyben éltek” – írja. Az ezután következő három, oroszok számára megfogalmazott üzenet is ezt erősíti.

Esszéjét pedig így zárta Tompa: „Alekszej Navalnij 2050-ben szabadulhat legkorábban, hetvenhét évesen. Hogy fizikailag vagy mentálisan mikor roppan össze, mit tesz a rendszer azért, hogy tovább roppantsa gerincét, elméjét, sejtjeit, lelkét, kiszámíthatatlan. Vagy éppen kiszámítható.
Vagy addig összeomlik a rezsim.
Vagy-vagy. Nincs köztes. Vagy a gonosz, vagy a jó. Börtöne addig tart, amíg a rezsim. Ezzel kell együtt élni. Együtt élnünk. Szemtől szemben az abszurddal, ahogy Camus mondja.”
Navalnij az utolsó lélegzetéig Putyin legelszántabb kritikusa maradt
Navalnij az utolsó lélegzetéig Putyin legelszántabb kritikusa maradt

A világ első számú orosz ellenzéki politikusa volt, aki az ellene indított különféle támadások dacára, még a börtönben sem adta fel az azért folytatott harcot, hogy Oroszországban újra szabad lehessen a sajtó és a közélet. Portré.

Tovább olvasok

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Tompa Andrea kapta a 2024. évi Mészöly Miklós-díjat

A díjat január 19-én, Mészöly születésének évfordulóján adják át az író szülővárosában, Szekszárdon. 

...

Tompa Andrea: Van bennem egy őskíváncsiság, hogy milyen a gonosz

A Sokszor nem halunk meg három nagy szakaszban meséli el a csecsemő, a kamasz és a felnőtt Nagy Matild történetét, aki egész életében – gyerekként, iskolásként és színésznőként is – azokat a fogódzókat keresi, amelyek segítségével megtalálhatja saját magát. Tompa Andreával az emlékezetnélküliségről, a titok kutathatóságáról, a háttérbe vesző Kolozsvárról és a kézírás fontosságáról is beszélgettünk.

...

Hodorkovszkij: Navalnijnak az volt a bűne, hogy rámutatott a putyini korrupcióra

Hodorkovszkij páratlan éleslátással leplezi le a putyini maffia-klán vágyait és erkölcstelenségeit, és bemutatja a nyugati közönség számára, hogy miért muszáj szembeszállni a Kremllel. Olvass bele!

MARGÓ
...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

...

Czakó Zsófia új regényében anyák és lányaik próbálják megérteni egymást

Hogyan lesznek a legközelebbi családtagokból távoli rokonok? Czakó Zsófia legújabb regényéből kiderül.

Hírek
...

Az Egyesült Államokban nagyon veszik a Bibliát Charlie Kirk halála óta

...

Így kért 130 év után bocsánatot Oscar Wilde-tól a British Library

...

Netflix-sorozat készül a Kennedy-családról

...

Röhrig Géza is feltűnik Timothée Chalamet új filmjében

...

Még halloween előtt piacra dobtak egy vámpírregényt, aminek szaga is van

...

Nézd meg, hogyan restaurálnak egy Jókai-könyvet!

Kiemeltek
...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Visky András: Ez a regény az élők feltámadásáról szól

Visky András új könyve „körbeöleli” a Kitelepítést.

...

A diktatúra árnyékai között is lehet varázslatos a gyerekkor

A gyerekkor ártatlanságát még a legnehezebb körülmények sem tudják felülírni. 

A hét könyve
Kritika
A szabadság pénzbe kerül, főleg akkor, ha egy anyát bántalmaznak
A depresszió bárkit magával ránthat – megnéztük a Bruce Springsteen-filmet

A depresszió bárkit magával ránthat – megnéztük a Bruce Springsteen-filmet

A Szabadíts meg az ismeretlentől életrajzi film nem karaokeparti, hanem megrázó vallomás az összeomlásról.