Mi is írtunk már arról korábban (ITT és ITT), hogy a TikTok az elmúlt években rendkívül sikeres módszernek bizonyult a könyvek népszerűsítésére. Colleen Hoover Velünk véget ér vagy Taylor Jenkins Reid Evelin hét férje című könyvének sikerét például nagyrészt az alkalmazáson belüli ajánlásoknak tulajdonítják. A TikTok most úgy döntött, hogy közvetlenül is értékesíti a könyveket, és bejelentette, hogy partnerséget kötött a néhány kiadóval (mint pl. a HarperCollins UK, a WH Smith, a Bloomsbury és a bookshop.org), amelyek mindegyike a TikTok online piacterén keresztül fogja értékesíteni a könyveket.
Fiatal TikTok-felhasználók tesznek ismét népszerűvé már elfeledtnek hitt könyveket. A futótűzként terjedő BookTok-jelenség pedig egyre nagyobb hatással van a kiadók és könyvkereskedők munkájára is.
A #BookTok a közösségi médiaplatform egyik legnépszerűbb hashtagje, amely eddig több mint 90 milliárd megtekintést ért el, és ennek köszönhetően a TikTok számos partnerséget kötött, többek között a Hay fesztivállal és a Penguin Random House (PRH) kiadóval, ahol szeptember óta az alkalmazás felhasználói bármely PRH könyv címét megjelölhetik videóikban. Mégis,
ez az első alkalom, hogy a felhasználók közvetlenül a TikTokon keresztül vásárolhatnak könyveket.
Bármely kereskedő hirdethet és értékesíthet könyveket a felhasználóknak az alkalmazáson belül, amennyiben feliratkozott a TikTok Shopra. A TikTok piactere fokozatosan bővült az elmúlt években: a divat, a szórakoztató elektronika, a szépségápolás, valamint a friss és fagyasztott áruk - és most már a könyvek irányába is.
Patrick Nommensen, a TikTok Shop e-kereskedelemért felelős vezető igazgatója szerint a #BookTok közössége “átformálja a kiadói világot." Az új partnerségekkel könnyebbé szeretnék tenni “a könyvek szerelmeseinek, hogy megvásárolhassák a BookTok legújabb ajánlásait anélkül, hogy elhagynák a platformot”, miközben új csatornákat is biztosítanak a kiadóknak, hogy elérjék közönségüket.
A BookTok elüzletiesedését azonban nem minden TikTok-felhasználó fogadta pozitívan. Vannak, akik szerint a BookTokot éppen az teszi olyan vonzóvá, hogy rengeteg különböző műfajt és történetet lehet találni ezen keresztül, míg a könyvipar nem feltétlenül tükörzi ezt a sokszínűséget, így tartanak tőle, hogy ez az új kezdeményezés a BookTok sokszínű közösségén is nyomot hagy. Ám azt a legtöbben nem vitatják, hogy vélhetően arra fogja ösztönözni az embereket, hogy többet olvassanak.
Forrás: Guardian