Korábban mi is írtunk róla, hogy a TikToknak köszönhetően robbanásszerűen növekszik az érdeklődés egy-egy könyv iránt, most pedig összeszedtünk néhány címet, amelyek újra a figyelem középpontjába kerültek a BookToknak köszönhetően.
A Publishers Weekly számolt be róla, hogy Colleen Hoover Velünk véget ér című regénye, amely angolul eredetileg 2016 augusztusában jelent meg, piacra kerülése után nagyjából 21 ezer példányban kelt el. Megjelenéskor a könyvnek egy kilenc állomásos könyvbemutatót is szerveztek, ám az eladott példányszámok az első hónap után csökkenni kezdtek. A könyv éveken keresztül szerény eladásokat produkált, mígnem 2020 novemberében hirtelen ugrásszerűen megnőttek a számok. Az idei nyárra pedig olyannyira népszerű lett a könyv, hogy júniusban a heti eladások száma átlagosan 17 ezer körül mozgott. A kiadónak november óta
huszonnégyszer kellett újranyomnia a könyvet.
Libby McGuire, a kiadó munkatársa azt mesélte, hogy a megnövekedett érdeklődés miatt a lehető leggyorsabban nyomtatnak, és arra számítanak, hogy ősszel megint újra kell nyomniuk.
A 2021-es év eleje óta a regény több mint 308 ezer példányban kelt el – a legtöbbet az augusztus 14-i héten értékesítették, ekkor nagyjából 29 ezer kötetet adtak el –, és a BookScan szerint a 2016-os megjelenés óta összesen 450 ezer példány fogyott a regényből. Ariele Fredman, a kiadó egyik vezetője a nyár regényének nevezte a könyvet, annak ellenére, hogy a kötetnek ez már az ötödik nyara a piacon.
A regény iránti hatalmas érdeklődés titka a BookTok-jelenségben rejlik.
A TikTok felhasználói létrehoztak egy közösséget az alkalmazáson belül, ahol hashtagekkel ellátva egymásnak ajánlanak könyveket. A BookTok-influenszerek általában tinik vagy fiatal nők, akiket hatalmas figyelem övez. A Booktok-hashtaggel ellátott videók már összesen 18 milliárd megtekintést értek el, majd miután számos influenszer ajánlotta az Velünk véget ér című regényt, a TikTok algoritmusának köszönhetően a könyvet bemutató rövid videót összesen 73 millióan nézték meg.
A TikTok felhasználói a BookToknak köszönhetően hatalmas reklámot hoznak létre, mindezt úgy, hogy semmiféle anyagi javuk nem származik belőle. A kiadók azonban felfigyeltek a jelenségre és gyorsan reagáltak, ahogy a könykereskedők is. Shannon DeVito, a Barnes&Noble menedzsere így mesélt a jelenségről: „Hatalmas növekedést tapasztaltunk az értékesítésben tavaly nyár óta, amit teljes mértékben kihasználtunk.” Ez nemcsak a bolti eladásokat érintette: a B&N honlapján egy új könyvkategória is helyet kapott, ahol olyan könyvek közül válogathatnak az olvasók, amelyek a BookToknak köszönhetően lettek népszerűek. Szintén fellelhető ez a kategória a Books-A-Million és a kanadai Books&Music oldalán is. A közösségi médiában megjelent irodalmi közösségek, mint például a BookTube vagy a Bookstagram, DeVito szerint mind eltörpülnek a BookTok mellett.
A BookTok lavinaszerű érdeklődést képes generálni egy-egy elfeledett könyv vagy író iránt,
a Velünk véget ér után pedig az olvasók Hoover más regényeit is felkapták. Az NBC News is írt róla, hogy hasonló módon kapott újra figyelmet Adam Silvera négy évvel ezelőtt megjelent The Both Die at the End című regénye, amely a megjelenéskor sikeresnek bizonyult, majd néhány héttel később a New York Times bestseller-listájára is felkerült. 2020 augusztusában azonban Silvera kiadója számottevő növekedést észlelt az értékesítésben, a könyv pedig ismét felkerült a New York Times fiatal felnőtteknek szóló havi bestseller-listájára. A szerző eleinte nem értette a hirtelen megnövekedett figyelmet, ám hamar rájött, hogy a BookTok áll a háttérben, hiszen több mint 37 millióan nézték meg a #TheyBothDieAtTheEnd TikTok-videót.
A BookToknak köszönheti többek között Madeline Miller is könyve felemelkedését, az Akhilleusz dala - erről korábban itt írtunk - ugyanis szintén évekkel később lett igazán népszerű olvasmány, csakúgy, mint E. Lockhart A hazudósok és Taylor Jenkins Reid Evelin hét férje című kötete is.
Ugyanakkor nemcsak a már megjelent könyveknek ad új népszerűséget a BookTok, de
az elsőkötetes szerzők is ezzel az alkalmazással népszerűsítik a köteteiket.
Chole Gong novemberben publikálta első könyvét, a These Violent Delights-t, amelyet a Rómeó és Júlia újraértelmezésének is tekinthetünk. A regény szintén felkerült a New York Times bestseller-listájára. A szerző azonban előre gondolkodott és kihasználta a BookTok adta lehetőségeket, így már a könyv megjelenése előtt reklámozni kezdte a kötetet a saját TikTok-oldalán. Mivel Gongnak több mint 77 ezer követője van az alkalmazáson, így nem csoda, hogy hamar sikeres lett a könyv.
A Guardian cikke szerint a BookTok olykor olyan klasszikusokra is képes újra ráirányítani a figyelmet, mint például Charles Dickenstől a Két város regénye, Emily Brontë-től az Üvöltő szelek vagy Charlotte Brontë-től a Jane Eyre, amelyekből a tizenhat éves Kate Wilson idézett az egyik TikTok-videójában - utóbbi összesen 1,2 milliós megtekintést produkált.