A The New York Times kritikát írt Halász Rita 2020-ban megjelent Mély levegő című kötetéről. A lap kritikusa kiemelten erősnek találja a könyv tematikáját, nyelvi leleményességét és ábrázolástechnikáját. Halász regénye hivatalosan május 27-én került az amerikai boltokba Deep Breath címen, a Publishers Weekly viszont már márciusban méltatta a könyvet. Ebben pedig a most megjelent kritika is osztozik.
A Mély levegő egy bántalmazó kapcsolatot mutat be, ahol egy fiatal nő két gyerekével együtt vágni neki egy új életnek, miközben a múlt sehogy sem ereszti. A kötet 2021-ben elnyerte a Margó-díjat, 2020-as év végi toplistánkon is előkelő helyen szerepelt, színházi feldolgozás is készült belőle, és 2021-ben arról is szó volt, hogy sorozatot forgatnak a regényből.
2022-ben Halász Rita interjúnkban úgy fogalmazott: a Mély levegő tétje az volt, hogy tud-e regényt írni.
Már a hazai siker is bebizonyította, hogy nagyon is tud, de a nemzetközi szárnyalás még csak most kezdődik!
NYT: Lélegzetelállító
A The New York Times kritikusa, Jane Hu elsősorban a kötet témáját és nyelvi megalkotottságát emelte ki.
Szerinte az egyszerűnek tűnő felütésből, miszerint egy nő nem kap levegőt a kapcsolatában, egészen hamar a dolgok közepében találjuk magunkat, ahol a narráció erős és fegyelmezett stílusa miatt egy percre se vesztjük el a fejünket.
„Halász szűkszavú és kíméletlen mondatai tükrözik főhőse tájékozatlanságát, különböző beszélgetéseket és emlékeket fűz össze egy bekezdésben, sőt egyetlen mondatban. (…)
Mind Halász, mind a fordító tehetségét bizonyítja, hogy az olvasó még akkor is képes követni Vera (a főhős - szerk.) összezavarodott gondolatait, amikor az éppen az összeomlás felé tart”
– olvashatjuk a kritikában.
Emellett a kritika kiemeli Vera karakterét és annak ábrázolását is.
A párkapcsolati bántalmazásból lassan felébredő, önmagát megtaláló nő belopta magát a NYT újságírójának szívébe, olyannyira, hogy a cikk végén szinte lírai módon méltatja a karaktert:
A tény, hogy még a legnagyobb megaláztatás közepette is képes olyan dolgokat teljesíteni, amik előtte hétköznapinak tűntek – akárcsak a levegővétel –, lélegzetelállító”
– írja a kritikus.
Fotó: Valuska Gábor