Soha ilyen nagy szüksége nem volt még arra az embereknek, hogy a művészet erejével feltöltődjenek, a fesztivál ezért kreatívan próbálja legyőzni a járványhelyzet okozta akadályokat - mondta el az eseménysorozat szerdai budapesti sajtótájékoztatóján Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója, a fesztivált szervező operatív testület elnöke.
Mint hozzáfűzte, az idei krízishelyzetben nagyobb figyelem jut a "hazai világsztárjainkra".
Új produkcióval készül például a Recirquel újcirkuszi társulat, a Ludwig Múzeum Barabási Albert-László hálózatkutató és laborjának adatvizualizációs munkáit hozza el, Barta Dóra Philip Glass Les enfants terribles (Veszedelmes éden) című táncoperáját állítja színpadra, a Magyar Nemzeti Galéria pedig Sean Scully munkáiból rendez nagyszabású kiállítást - emelte ki Káel Csaba. Újra lesz Art Market Budapest kortárs képzőművészeti vásár, Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár, valamint Budapest Ritmo világzenei fesztivál is.
Káel Csaba hangsúlyozta: a CAFe Budapest során mindent elkövetnek azért, hogy a művészek és a nézők biztonságban, az aktuális egészségügyi iránymutatásoknak maximálisan megfelelve találkozhassanak. A kortárs művészeti fesztivál teljes programja itt érhető el.
A Veszedelmes édenhez hasonlóan a Magyar Állami Operaház nemrég átadott Eiffel Műhelyházában tartják Vajda János A képzelt beteg, avagy őfelsége komédiása című operájának ősbemutatóját is.
Faix Csaba, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ ügyvezető igazgatója a rendhagyó fővárosi helyszíneket emelte ki. Az Intró sorozat keretében például kávézókban, reggelizőhelyeken játszanak majd zenészek, a Flying Bodies You are the Flow című produkciója pedig a Boráros Skateparkban lesz látható. Új helyszín lesz a Tesla Loft is, amely több ősbemutatónak is otthont ad. Itt hallható először Madarász Iván Feljegyzések a postakocsiból című, Szőcs Géza verseire írott dalciklusa és Balassa Sándor Trió három trombitára című darabja is. A Fischer Annie Night során ösztöndíjasok mutatkoznak be a Három Holló pubban és a Belvárosi templomban, Fischer Iván Lakásszínházában pedig Gyabronka József Dante Poklát adja elő, Nádasdy Ádám újrafordításában.
Barabási Lab a Ludwigban
Barabási Albert-László a Ludwig Múzeumban készülő, Rejtett mintázatok című kiállításáról szólva elmondta: a tárlat azt célozza, hogy vizualizálja, úgynevezett adatszobrokká formálja az életünket és annak összefüggéseit. A hálózatkutató kiemelte, hogy az által vezetett labor munkája a szakmai publikációk és az ismeretterjesztés mellett egy harmadik lábon, a vizualitáson is áll. A labortól kértek már el munkákat múzeumok, de külön kiállítást először a Ludwig Múzeum szentel az adatvizualizációknak - emlékeztetett, hozzátéve: a tárlat Budapest után rögtön megy majd tovább Karlsruhéba.
Barabási Albert-László elmondta, úgy próbálják bemutatni a munkákat - kétdimenziós hálózatvizualizációkat, háromdimenziós adatszobrokat, videókat és VR-adatmegjelenítéseket -, hogy azoknak is élményt nyújtsanak, akik nem kíváncsiak a mögöttük álló tartalomra, az erre vágyók pedig el is mélyedhessenek bennük.
Recirquel: egy trilógia lezárása
Vági Bence rendező-koreográfus kiemelte, hogy az általa alapított és vezetett Recirquel egy új műfaj, a cirque danse meghonosítója: artistáikat táncművészetre, táncosaikat pedig cirkuszművészetre képzik. "A cirkuszban megvan a káprázat, a táncművészet pedig elsősorban önkifejezési eszköz, ez a kettő azonban nem kell, hogy elváljon egymástól" - fogalmazott.
A Solus Amor egy trilógia lezárása - beszélt készülő produkciójukról Vági Bence, hozzátéve: a darab zenéjét Szirtes Edina Mókus készítette, a megjelenítésben pedig mások mellett Janni Younge dél-afrikai bábtervezővel és csapatával is együtt dolgoznak. Barta Dóra rendező-koreográfus elmondta, hogy Philip Glass Jean Cocteau trilógiájának utolsó darabja nyomán komponálta Les enfants terribles (Veszedelmes éden) című táncoperáját.
(MTI)