„Hol van a másik anyám?” – ilyen volt az Ezt senki nem mondta! élő különkiadása

„Hol van a másik anyám?” – ilyen volt az Ezt senki nem mondta! élő különkiadása

Az Ezt senki nem mondta! podcast élő különkiadásán Ott Anna vendégei, Péterfy Bori, Simon Márton és Tóth Réka Ágnes a szülőség láthatatlan oldaláról beszéltek: félelemről, hiányról és kompromisszumokról. A podcastsorozat főtámogatója az Erste.

Simon Eszter | 2025. szeptember 16. |

Vasárnap délelőtt a Hadik Házban található Szatyor Bár és Galériában teltház várta az Ezt senki nem mondta! podcast első élő különkiadását (a korábbi évadokért kattints ide). A Hadik Brunch vendégei, Péterfy Bori énekesnő, színésznő, valamint Tóth Réka Ágnes és Simon Márton költők ezúttal sem a szülőség retusált oldaláról beszéltek, hanem a nagyon is valóságos mindennapokról: a kialvatlan éjszakákról, a folytonos készenlétről, az átrendeződő hétköznapokról és azokról a helyzetekről, amelyekhez soha nem kapunk előre megírt útmutatót.

„Ha azt kérdezem, mi az, amire nem lehetett felkészülni a szülőségben, mi jut először eszetekbe?” – indította a beszélgetést Ott Anna

Tóth Réka Ágnes elsőként szólalt meg:

„Talán pont a neveléssel járó folyamatos készenlét az, ami ledöbbentett.”

Nemcsak a kialvatlanság, hanem az állandó belső éberség volt számára a legmeglepőbb. „Még akkor sem tudtam teljesen elernyedni, amikor a gyerek mellettem aludt” – jegyezte meg.

Ez a készenléti állapot nemcsak a pihenést, hanem az identitást is átrajzolta. Arról mesélt, hogyan szűkült be körülötte a világ, és hogyan kezdett újra tágulni, amikor apró darabokat visszanyert a saját életéből. „Idővel apró, hétköznapi pillanatok kezdtek visszaadni valamit önmagamból: amikor először újra rendesen felöltöztem, vagy amikor nem az ágyból etettem a kislányomat, hanem kimentem a nappaliba” – fogalmazott.

Párjánál, Simon Mártonnál a hiány különösen hangsúlyossá vált, amikor egy hosszabb ösztöndíj miatt elutazott Amerikába: „Ültem a repülőn, és hirtelen belém hasított: öt hétig nem látom a gyerekemet. Én meg csak sírtam, miközben egy fantasztikus lehetőség volt a kezemben.”

Péterfy Bori a mindennapi szorongásról beszélt, amely szerinte a szülőség egyik legváratlanabb hozadéka. „Amikor a fiam kicsi volt, minden este úgy rogytam le, hogy úristen, ezt a napot is túléltük. Addig sosem gondolkodtam ezen, de onnantól minden veszélyesebbnek tűnt” – idézte fel.

Munka, pálya, logisztika

A beszélgetés hamar átterelődött arra, hogyan fér meg egymás mellett a szülőség és az alkotói munka. Péterfy Bori zenekari és színházi kötelezettségei miatt előre tervezett:

„Megterveztem, mikor szüljek. Tudtam, mikor állok le, mikor térek vissza.

Az első nyári szezonban csak heti egy koncertet vállaltam. Sok ember élete és megélhetése függ a zenekartól.”

A valóság azonban kompromisszumokra kényszerítette. „Volt, hogy a férjem bejött velem a Nemzetibe, és a szünetekben szoptattam. Ezt kicsit elszámoltam – de valahogy megoldottuk” – hozott példát. 

Tóth Réka Ágnes számára az aprólékos időzítés és a társszerep működtetése volt a kulcs. „Amikor visszamentem dolgozni, leültünk és végigbeszéltük, ki mikor mit csinál. Marci hordozóban altatta a lányunkat, miközben írta a Hideg pizzát, így kaptam én is időt a munkára. Azóta találékonyságot és rezilienciát tanultam meg: elengedni a maximalizmust, és abból főzni, ami épp van.”

Simon Márton az apaszerep magányáról beszélt, ami váratlanul érte.

„Az elején meglepően magányos helyzet tud lenni az apaság. Van egy szeretet-buborék a gyerek és az anya körül, te pedig kívülről próbálsz kapcsolódni. Aztán ez persze változik, mert minden hihetetlenül gyors és állandóan alakul.” Tóth Réka Ágnes azzal egészítette ki: „A változás gyorsaságát még az altatódalok is mutatták: volt egy időszak, amikor Kossuth-nótára aludt el a gyerek. Egy darabig működött, aztán már az sem.”

Generációs minták és szerepek

A beszélgetés egyik legerősebb pontja az volt, amikor szóba kerültek a hozott minták, és hogy mit kezdünk a szüleinktől, nagyszüleinktől örökölt történetekkel. „Egy csomószor abból lehet építkezni, amit nem akarunk továbbvinni. Például amikor a gyerek odajön hozzád, és levegőnek nézed – azt például biztosan nem” – mondta Simon.

Péterfy Bori a saját családi mintáit idézte fel: „Két végletet láttam gyerekkoromban. Nem akartam sem olyan lenni, mint a nagyanyám, aki a művészetnek élt, sem olyan, mint az anyám, aki mindenről lemondott. Valahol a kettő között kerestem magam.”

-

Felmerült az is, mit jelent anyának lenni a nyilvánosság előtt. Az énekesnő arról beszélt, hogy a kommentek között mindig akadnak bántó hangok, és meglepő módon nemcsak férfiaktól, hanem nőktől is. „A nők is tudnak egymással kegyetlenek lenni. Ezzel próbáltam nem foglalkozni” – mondta. Hozzátette: a közönség gyakran a színpadi énjét látja, miközben otthon egészen más szerepben van jelen. Ezt a kettősséget a fia fogalmazta meg a legélesebben:

„Kétévesen, az első koncertem után azt kérdezte: Hol van a másik anyám? Ennyire pontosan látják, hogy ki vagyok a színpadon, és ki vagyok otthon.’”

Elengedés és átalakulás

A beszélgetés végén az elengedés és az önállósodás is szóba került. Péterfy Bori arról beszélt, hogy a fia már tizenéves, és ő maga tudatosan készül a következő nagy váltásra, hogy mi történik majd, amikor kirepül otthonról. „Erről kevesebbet beszélünk, pedig legalább olyan nagy fordulat, mint a születés körüli idő” – mondta.

Tóth Réka Ágnes ezzel szemben még a szimbiózis szakaszában van, és ezt nemhogy nehézségként, inkább ajándékként éli meg: „Minden pillanatát igyekszem kiélvezni a közös időnek. Egyre könnyebb őt behozni a munkámba, megérti, ha anyának dolga van. Tudom, jön majd egy másik ritmus, de most ezt a közelséget nem cserélném el.”

Simon Márton egyetlen mondatba sűrítette mindazt, amiről addig beszélgettek:

„Az egész folyamatos átalakulás. Volt csodás periódus, aztán vége lett. Volt szörnyű periódus, aztán az is elmúlt. Mindig jön a következő állomás.”

A Hadik Brunch különkiadása levette a filtert a szülőségről. Nem hőstörténetek kerültek elő, hanem a hétköznapok apró abszurditásai: altatódalok, amelyek egyik napról a másikra hatástalanok lesznek, színházi szünetek, amikor szoptatni kell, vagy döntések, amelyek akkor a világ legfontosabb kérdésének tűnnek, évekkel később viszont már csak mosolygunk rajtuk. A sok nevetés ellenére maradt valami nyomasztó igazság a levegőben: hogy a szülőség nem előre megírt forgatókönyv, hanem állandó változás, amelyben egyszerre kap helyet a félelem és az öröm.

Az Ezt senki nem mondta! főtámogatója az Erste, mert tudják, hogy a szülővé válás rengeteg örömmel, de legalább ennyi kérdéssel is jár, legyen szó akár a pénzügyekről vagy a gyereknevelésről. Ezekre közösen, egymás történeteiből erőt merítve könnyebb választ találni. Higgy magadban! Az Erste már hisz benned.

Fotók: Gaál Dani



Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Ott Anna: Az anyaságban az ellentmondások a legnehezebbek – indul az Ezt senki nem mondta! harmadik évada

Új fejezet következik: ma indul az Ezt senki nem mondta! harmadik évada, ennek kapcsán beszélgettünk Ott Annával.

...

Apahiányról és hitről – Ott Anna könyvajánlója [Ezt senki nem mondta!]

A Kitelepítést ajánljuk Visky Andrással készített beszélgetésünkhöz.

...

Hallgasd meg az Ezt senki nem mondta! podcast második évadának beszélgetéseit

Az Ezt senki nem mondta! című podcastban ismert emberek mesélnek a szülővé válás tapasztalatairól,  családi mintákról, a gyerekvállalás és az alkotás, önmegvalósítás kapcsolatáról. Most egy helyen megtalálod a sorozat második évadának összes adást.

MARGÓ
...

Kornis Mihály: Megpróbáltam arra az időszakra emlékezni, amikor még szárnyaim voltak

Kornis Mihály 10 év kihagyás után visszatért az irodalomba, az Őszi Margón mutatták be Minden ember című új könyvét. 

...

Tóth Marcsi a 11. Margó-díj nyertese

A különdíjas: Jehan Paumero.

...

Nagymamák, gyász és intimitás – Magyar szerzők, akikkel az Őszi Margón találkozhatsz

Szubjektív ajánlónkban könyvbemutatók és pódiumbeszélgetések közül válogattunk.

...

4 koncert, amit csak az Őszi Margón hallhatsz

A 30Y kedvenc dalairól mesél, Schoblocher Barbi improvizál és haikukat zenésít meg.

...

11+1 világirodalmi kötet, ami csak rád vár az Őszi Margón

Moa Herngren, Tonio Schachinger és Bruno Vieira Amaral is érkezik az Őszi Margóra!

...

A könyvek, amikért érdemes elindulni: október 9-én jön az Őszi Margó!

60 program, 11 külföldi szerző, 4 zenei-irodalmi est és középiskolásoknak szóló alternatív irodalomórák is lesznek.

Tudtad, hogy akár online is elolvashatod a Krasznahorkai-életművet?

Tudtad, hogy akár online is elolvashatod a Krasznahorkai-életművet?

Nem olvastál még Krasznahorkai Lászlótól? Akár ingyen is pótolhatod: mutatunk 5 részletet.

Szerzőink

Szabolcsi Alexander
Szabolcsi Alexander

Krasznahorkai László elénk teszi az elsötétedő világ természetét

Könyves Magazin
Könyves Magazin

Tóth Marcsi a 11. Margó-díj nyertese

A hét könyve
Kritika
Babarczy Eszter az apja halálának értelmezésével saját magához kerül közelebb
Krasznahorkai László elénk teszi az elsötétedő világ természetét

Krasznahorkai László elénk teszi az elsötétedő világ természetét

Portré az irodalmi Nobel-díjas szerzőről.

Olvass!
...

Enyedi Ildikó filmje ad reményt a kihaltnak tűnő alföldi településen?

Esther Kinsky művészetére nagy hatással voltak a Magyarországon töltött évek: új regényében egy alföldi településen járunk.

...

„Csak egy biztos: valami elveszett, / levált az énről, s végleg ott maradt” – Olvass bele Rakovszky Zsuzsa új verseskötetébe!

Azonosak vagyunk azzal az emberrel, aki egy régi képről visszanéz ránk? Rakovszky Zsuzsa versben válaszolja meg.

...

El nem hangzott beszélgetések anyámmal – Olvass bele Szilasi László gyászkönyvébe!

Honnan lehet tudni, meddig tart a gyász? 

Listák&könyvek
...

4 koncert, amit csak az Őszi Margón hallhatsz

...

Íme Dan Brown új regényéből 5 prágai nevezetesség!

...

4 új memoár, amit nem tudsz letenni: versek, imák, függőségek