Meg lehet élni a bizarr történetekből? – Olvass bele Michel Houellebecq Lovecraft-kötetébe!

Meg lehet élni a bizarr történetekből? – Olvass bele Michel Houellebecq Lovecraft-kötetébe!

Howard Phillips Lovecraft különös művei és legalább olyan különös élete ihlette meg Houellebecq-et, hogy belevágjon a regényírásba. 1991-ben született műve most először kerül a magyar közönség elé.

Könyves Magazin | 2025. január 12. |

Michel Houellebecq esszéje, vagy ahogy ő nevezi, „az első regénye” eredeti portrét nyújt a gótikus horror amerikai mesteréről, Howard Phillips Lovecraftról (1890–1937). A Szemben a világgal, szemben az élettel nemcsak különös műveibe, de nem kevésbé különös életébe is bepillantást enged. Lovecraft, akit ma a weird fiction, a fantasy és a sci-fi előfutárának tekintenek, a maga korában szinte teljesen ismeretlen volt, és szegénységben élt.

Michel Houellebecq
H. P. Lovecraft: Szemben a világgal, szemben az élettel - Stephen King előszavával
Ford.: Tótfalusi Ágnes, Galamb Zoltán, Magvető Könyvkiadó, 2024, 134 oldal

Houellebecqet kamaszkorától kezdve lenyűgözte az amerikai író által megalkotott nyelv és mitológia, valamint modernitás- és életellenessége. Könyvében bemutatja Lovecraft rövid életű házasságát, New York-i hónapjait, és azt is, hogyan táplálta rasszizmusa a nagy Chtulhu alakját és a „nagy szövegek”-ként kanonizálódott történeteket.

Az eredetileg 1991-ben megjelent művet 2005-ben Stephen King előszavával adták ki újra, a magyar közönség 2024-től olvashatja a fordítást.

Michel Houellebecq: H. P. Lovecraft: Szemben a világgal, szemben az élettel

Ford. Tótfalusi Ágnes
Stephen King előszavát angolból fordította Galamb Zoltán

Howard Phillips Lovecraft tökéletes példakép mindazok számára, akik meg akarják tanulni, hogyan rontsák el az életüket, ugyanakkor hogyan hozzanak létre sikeres életművet. Bár ez utóbbit illetően nem lehet garantálni az eredményt. Amennyiben a valóság létfontosságú elemei iránt a teljes el nem köteleződés politikáját gyakoroljuk, megvan a veszélye, hogy teljes apátiába süllyedünk, ráadásul írni sem tudunk; több ízben majdnem ez történt Lovecrafttal is. A másik veszély az öngyilkosság, amivel tudni kell alkudozni; Lovecraft például hosszú éveken át egy kis üveg cianidot tartott a keze ügyében. Ez rendkívül hasznos lehet, feltéve, ha az ember bírja a nyomást. És Lovecraft bírta a nyomást, bár nem minden nehézség nélkül.

Először is nézzük a pénzügyeket. HPL ebből a szempontból különös eset: szegény, de közömbös az anya­giak iránt. Bár soha nem nyomorgott, egész életében nagyon nehezen élt. A levelezéséből világosan kitetszik, hogy mindig oda kellett figyelnie arra, mi mennyibe kerül, beleértve a legalapvetőbb fogyasztási cikkeket is. Soha nem engedhetett meg magának egy nagyobb kiadást, például autóvásárlást vagy európai utazást, pedig az nagy álma volt.

Bevételeinek nagy része a szerkesztési és lektorálási munkákból származott. Hajlandó volt nagyon kevés pénzért dolgozni, sőt néha ingyen is, ha egy barát művéről volt szó; és ha olykor nem fizették ki a munkáját, általában tartózkodott attól, hogy emlékeztesse az adósát:

hiszen egy gentlemanhez nem illik, hogy piszkos pénzügyekkel kompromittálja magát, vagy túlságosan aggódjon a saját érdekei miatt.

Ezenkívül volt egy kis örökölt tőkéje is, ezt morzsolgatta el apránként az élete során, de ez olyan csekély összeg volt, hogy csak kiegészítő jövedelemként szolgálhatott. Egyébként elég szívszorító belegondolni, hogy a halála pillanatára már majdnem teljesen elapadt a tőkéje; mintha pontosan annyi évet élt volna, amennyit a (meglehetősen csekély) családi vagyon és a saját (nagyon fejlett) takarékosságra való hajlama előre kiszabott neki.

Ami az írásait illeti, azok szinte semmit sem hoztak a konyhára. Egyébként is úgy érezte, nem illik kenyérkereső mesterséggé tenni az írást. Ahogy írja is: „egy úriember nem próbál ismertségre törekedni, ezt meghagyja a kis egoista parvenüknek”. Természetesen nehéz megbecsülni, mennyire őszinte ez a kijelentés; erős szövedékké fonódó gátlások eredményének tűnik, ugyanakkor egy idejétmúlt viselkedési kód alkalmazásának is tekinthetjük, amely kódhoz Lovecraft minden erejével ragaszkodott. Egész életében vidéki úriembernek akart tűnni, aki műkedvelőként, saját maga és néhány barátja örömére műveli az irodalmat, ügyet sem vetve a nagyközönség ízlésére, a divatos témákra vagy bármi hasonlóra. Egy ilyen egyéniségnek már semmi helye a modern társadalmakban; és Lovecraft is tudta ezt, csak soha nem volt hajlandó tudomást venni róla. Ráadásul az különböztette meg az igazi „vidéki úriembertől”, hogy neki nem volt semmije; de erről sem volt hajlandó tudomást venni.

Vigasztaló látvány, hogy a dühöngő merkantilizmus korszakában valaki ennyire makacsul nem hajlandó „eladni magát”. Szép példa erre az az 1923-ban írt kísérőlevél, amelyet Lovecraft a Weird Taleshez elsőként küldött elbeszéléshez csatolt:

Kedves Uram!

Mivel szokásom különös, hátborzongató és fantasztikus történeteket írni a saját szórakoztatásomra, egyszerre közel tucatnyi jóakaró barátom abajgat, hogy küldjem be ezeket a gótikus rémtörténeteket az ön újonnan alapított folyóiratához. Mellékelten küldök tehát öt történetet, melyek 1917 és 1923 között íródtak.

Közülük talán az első kettő a legjobban sikerült. Ha ezeket nem találja kielégítőnek, a többit felesleges elolvasnia…
[…]

Fogalmam sincs, megfelelőek-e, mivel nem szentelek figyelmet a kereskedelmi célú írásnak.

A célom, hogy a lehető legtöbb örömömet leljem némely bizarr képek, helyzetek és hangulati hatások megalkotásában; olvasóként pedig egyedül önmagamat veszem figyelembe.

A példaképeim kivétel nélkül a régi írók, mindenekelőtt Poe, aki kisgyermekkorom óta a kedvenc irodalmi személyiségem. Ha valamely csoda folytán fontolóra venné, hogy kiadja az írásaimat, egyetlen feltételt támasztanék, nevezetesen azt, hogy semmilyen csonkításhoz sem járulok hozzá. Ha a történetet nem lehet abban a formában kiadni, ahogy meg lett írva, az utolsó vesszőig és pontosvesszőig, akkor annak méltósággal el kell fogadnia a visszautasítást. Alighanem azért nincs egyetlen élő amerikai prózaírónak sem valódi stílusa, mert mások megcsonkítják a műveiket… engem azonban ez feltehetően nem fenyeget, hiszen nem valószínű, hogy a kézirataimat kiadásra méltónak találná. A Dagont már visszautasította a Black Mask, ahová külső nyomás hatására küldtem be – miképp a mellékelt írásokat is ugyanezen okból küldöm el önnek.

Később Lovecraft sok szempontból megváltozik majd, főleg, ami a „régi mesterek” iránti hódolatot illeti. De egyszerre mazochista és fensőbbséges, a kereskedelmi szemléletet vadul elutasító hozzáállása nem változik: nem hajlandó legépeltetni a szövegeit, pecsétes és gyűrött kéziratokat küld a kiadóknak, rendszeresen megemlíti, korábban hányan utasították már el az írásait…

Mindent megtesz, hogy elvegye a kiadók kedvét. Nem tesz engedményeket. Még itt is önmaga ellen játszik.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Michel Houellebecq nem egy mém, a karantén meg nem katasztrófafilm

Érdemes jobban megismerni vagy megérteni Michel Houellebecq írót? Ez a kérdés foglalkoztatott az új Houellebecq-kötet, az Intervenciók 2020 olvasása közben.

...

Michel Houellebecq szexfilmje körül tovább dagad a botrány

Michel Houellebecq szexfilmjét forgalmazni fogják annak ellenére is, hogy megpróbálta megakadályozni az alkotás létrejöttét. 

...

Milyen gyerek volt Michel Houellebecq?

MARGÓ
...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Olvass!
...

Amikor az országgyűlésben szörnyetegeknek nevezték azokat a nőket, akik nem az anyaságot választották

Olvass bele Koniorczyk Borbála Női szörnyetegek című kötetébe!

...

A nyomozás még az esküvő alatt sem áll le: olvass bele A csütörtöki nyomozóklub folytatásába!

A csütörtöki nyomozóklub még a legváratlanabb pillanatban is képes elkapni a tettest. 

...

Stephen King kedvenc horrorszerzője itthon szinte ismeretlen – Olvass bele Az árvíz című regénybe!

Michael McDowell nemcsak szakmai, de baráti viszonyt is ápolt Stephen Kinggel és feleségével.

Kiemeltek
...

Kemény Zsófi: Az életet soha nem késő elrontani

Olvasd el a Nők, akiknek férfi kell című kötethez írt utószót!

...

iamyank: A dühöm jelen van, de nem vágyom rá, hogy eltűnjön

A Könyves Magazin podcastjének vendége iamyank, akivel STNTLN című albumáról beszélgettünk.

...

A depresszió bárkit magával ránthat – megnéztük a Bruce Springsteen-filmet

A Szabadíts meg az ismeretlentől életrajzi film nem karaokeparti, hanem megrázó vallomás az összeomlásról.

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

Szerzőink

Szabolcsi Alexander
Szabolcsi Alexander

„Komoly egyetem nincs komoly könyvtár nélkül” – a MOME felújított könyvtárában jártunk

Valuska László
Valuska László

A világ végére is magadban cipelni a hazát: a rossz közérzet kultúrájáról Barnás Ferenc új regényében