Meg lehet élni a bizarr történetekből? – Olvass bele Michel Houellebecq Lovecraft-kötetébe!

Meg lehet élni a bizarr történetekből? – Olvass bele Michel Houellebecq Lovecraft-kötetébe!

Howard Phillips Lovecraft különös művei és legalább olyan különös élete ihlette meg Houellebecq-et, hogy belevágjon a regényírásba. 1991-ben született műve most először kerül a magyar közönség elé.

Könyves Magazin | 2025. január 12. |

Michel Houellebecq esszéje, vagy ahogy ő nevezi, „az első regénye” eredeti portrét nyújt a gótikus horror amerikai mesteréről, Howard Phillips Lovecraftról (1890–1937). A Szemben a világgal, szemben az élettel nemcsak különös műveibe, de nem kevésbé különös életébe is bepillantást enged. Lovecraft, akit ma a weird fiction, a fantasy és a sci-fi előfutárának tekintenek, a maga korában szinte teljesen ismeretlen volt, és szegénységben élt.

Michel Houellebecq
H. P. Lovecraft: Szemben a világgal, szemben az élettel - Stephen King előszavával
Ford.: Tótfalusi Ágnes, Galamb Zoltán, Magvető Könyvkiadó, 2024, 134 oldal

Houellebecqet kamaszkorától kezdve lenyűgözte az amerikai író által megalkotott nyelv és mitológia, valamint modernitás- és életellenessége. Könyvében bemutatja Lovecraft rövid életű házasságát, New York-i hónapjait, és azt is, hogyan táplálta rasszizmusa a nagy Chtulhu alakját és a „nagy szövegek”-ként kanonizálódott történeteket.

Az eredetileg 1991-ben megjelent művet 2005-ben Stephen King előszavával adták ki újra, a magyar közönség 2024-től olvashatja a fordítást.

Michel Houellebecq: H. P. Lovecraft: Szemben a világgal, szemben az élettel

Ford. Tótfalusi Ágnes
Stephen King előszavát angolból fordította Galamb Zoltán

Howard Phillips Lovecraft tökéletes példakép mindazok számára, akik meg akarják tanulni, hogyan rontsák el az életüket, ugyanakkor hogyan hozzanak létre sikeres életművet. Bár ez utóbbit illetően nem lehet garantálni az eredményt. Amennyiben a valóság létfontosságú elemei iránt a teljes el nem köteleződés politikáját gyakoroljuk, megvan a veszélye, hogy teljes apátiába süllyedünk, ráadásul írni sem tudunk; több ízben majdnem ez történt Lovecrafttal is. A másik veszély az öngyilkosság, amivel tudni kell alkudozni; Lovecraft például hosszú éveken át egy kis üveg cianidot tartott a keze ügyében. Ez rendkívül hasznos lehet, feltéve, ha az ember bírja a nyomást. És Lovecraft bírta a nyomást, bár nem minden nehézség nélkül.

Először is nézzük a pénzügyeket. HPL ebből a szempontból különös eset: szegény, de közömbös az anya­giak iránt. Bár soha nem nyomorgott, egész életében nagyon nehezen élt. A levelezéséből világosan kitetszik, hogy mindig oda kellett figyelnie arra, mi mennyibe kerül, beleértve a legalapvetőbb fogyasztási cikkeket is. Soha nem engedhetett meg magának egy nagyobb kiadást, például autóvásárlást vagy európai utazást, pedig az nagy álma volt.

Bevételeinek nagy része a szerkesztési és lektorálási munkákból származott. Hajlandó volt nagyon kevés pénzért dolgozni, sőt néha ingyen is, ha egy barát művéről volt szó; és ha olykor nem fizették ki a munkáját, általában tartózkodott attól, hogy emlékeztesse az adósát:

hiszen egy gentlemanhez nem illik, hogy piszkos pénzügyekkel kompromittálja magát, vagy túlságosan aggódjon a saját érdekei miatt.

Ezenkívül volt egy kis örökölt tőkéje is, ezt morzsolgatta el apránként az élete során, de ez olyan csekély összeg volt, hogy csak kiegészítő jövedelemként szolgálhatott. Egyébként elég szívszorító belegondolni, hogy a halála pillanatára már majdnem teljesen elapadt a tőkéje; mintha pontosan annyi évet élt volna, amennyit a (meglehetősen csekély) családi vagyon és a saját (nagyon fejlett) takarékosságra való hajlama előre kiszabott neki.

Ami az írásait illeti, azok szinte semmit sem hoztak a konyhára. Egyébként is úgy érezte, nem illik kenyérkereső mesterséggé tenni az írást. Ahogy írja is: „egy úriember nem próbál ismertségre törekedni, ezt meghagyja a kis egoista parvenüknek”. Természetesen nehéz megbecsülni, mennyire őszinte ez a kijelentés; erős szövedékké fonódó gátlások eredményének tűnik, ugyanakkor egy idejétmúlt viselkedési kód alkalmazásának is tekinthetjük, amely kódhoz Lovecraft minden erejével ragaszkodott. Egész életében vidéki úriembernek akart tűnni, aki műkedvelőként, saját maga és néhány barátja örömére műveli az irodalmat, ügyet sem vetve a nagyközönség ízlésére, a divatos témákra vagy bármi hasonlóra. Egy ilyen egyéniségnek már semmi helye a modern társadalmakban; és Lovecraft is tudta ezt, csak soha nem volt hajlandó tudomást venni róla. Ráadásul az különböztette meg az igazi „vidéki úriembertől”, hogy neki nem volt semmije; de erről sem volt hajlandó tudomást venni.

Vigasztaló látvány, hogy a dühöngő merkantilizmus korszakában valaki ennyire makacsul nem hajlandó „eladni magát”. Szép példa erre az az 1923-ban írt kísérőlevél, amelyet Lovecraft a Weird Taleshez elsőként küldött elbeszéléshez csatolt:

Kedves Uram!

Mivel szokásom különös, hátborzongató és fantasztikus történeteket írni a saját szórakoztatásomra, egyszerre közel tucatnyi jóakaró barátom abajgat, hogy küldjem be ezeket a gótikus rémtörténeteket az ön újonnan alapított folyóiratához. Mellékelten küldök tehát öt történetet, melyek 1917 és 1923 között íródtak.

Közülük talán az első kettő a legjobban sikerült. Ha ezeket nem találja kielégítőnek, a többit felesleges elolvasnia…
[…]

Fogalmam sincs, megfelelőek-e, mivel nem szentelek figyelmet a kereskedelmi célú írásnak.

A célom, hogy a lehető legtöbb örömömet leljem némely bizarr képek, helyzetek és hangulati hatások megalkotásában; olvasóként pedig egyedül önmagamat veszem figyelembe.

A példaképeim kivétel nélkül a régi írók, mindenekelőtt Poe, aki kisgyermekkorom óta a kedvenc irodalmi személyiségem. Ha valamely csoda folytán fontolóra venné, hogy kiadja az írásaimat, egyetlen feltételt támasztanék, nevezetesen azt, hogy semmilyen csonkításhoz sem járulok hozzá. Ha a történetet nem lehet abban a formában kiadni, ahogy meg lett írva, az utolsó vesszőig és pontosvesszőig, akkor annak méltósággal el kell fogadnia a visszautasítást. Alighanem azért nincs egyetlen élő amerikai prózaírónak sem valódi stílusa, mert mások megcsonkítják a műveiket… engem azonban ez feltehetően nem fenyeget, hiszen nem valószínű, hogy a kézirataimat kiadásra méltónak találná. A Dagont már visszautasította a Black Mask, ahová külső nyomás hatására küldtem be – miképp a mellékelt írásokat is ugyanezen okból küldöm el önnek.

Később Lovecraft sok szempontból megváltozik majd, főleg, ami a „régi mesterek” iránti hódolatot illeti. De egyszerre mazochista és fensőbbséges, a kereskedelmi szemléletet vadul elutasító hozzáállása nem változik: nem hajlandó legépeltetni a szövegeit, pecsétes és gyűrött kéziratokat küld a kiadóknak, rendszeresen megemlíti, korábban hányan utasították már el az írásait…

Mindent megtesz, hogy elvegye a kiadók kedvét. Nem tesz engedményeket. Még itt is önmaga ellen játszik.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Michel Houellebecq nem egy mém, a karantén meg nem katasztrófafilm

Érdemes jobban megismerni vagy megérteni Michel Houellebecq írót? Ez a kérdés foglalkoztatott az új Houellebecq-kötet, az Intervenciók 2020 olvasása közben.

...

Michel Houellebecq szexfilmje körül tovább dagad a botrány

Michel Houellebecq szexfilmjét forgalmazni fogják annak ellenére is, hogy megpróbálta megakadályozni az alkotás létrejöttét. 

...

Milyen gyerek volt Michel Houellebecq?

Olvass!
...

Hogyan változik meg az életed, ha kávéházat nyitsz a háború utáni Bécsben?

Az osztrák író és színész regénye az 1966-as évek Bécsébe kalauzolja az olvasót.

...

„Harmincnégy évesen még mindig az anyja elismerésére és áldására várt” – ilyen a mérgező anya-lánya kapcsolat

Hogyan lehet felépülni abból, ha az anyánk nem jól szeretett? 

...

A gleccser sem áll a szerelem útjába a finn író-biológus könyvében – Olvass bele!

Inkeri Markkula író-biológus hőse az éghajlatváltozás következményeit tanulmányozza egy gyorsan olvadó gleccseren, amikor egy titokzatos férfival találkozik.

Kiemeltek
...

Miért gondolja bárki, hogy gyereknek lenni jó?

A gyerekkorról nemcsak nosztalgikusan, hanem őszintén is lehet beszélni. Lana Bastašić Tejfogak című novelláskötete a hét könyve. 

...

„A halál nem fájhat ennyire” – Totth Benedek írása egy még el nem készült regényből

Olvasd el a részletet, ami a Könyves magazin nyomtatott különszámában jelent meg először.

...

Petőfi és Szendrey Júlia szerelme: miért választja egy finom úri kisasszony a szegény költőt?

Bizonyára sokan azt gondolják, hogy már mindent megírtak Petőfi Sándorról és Szendrey Júliáról, pedig Gyimesi Emese kötete teljesen más fényben mutatja meg ezt a kapcsolatot.

...

A 18. századi „olvasási járvány”, ami öngyilkosságokhoz vezetett

Az újkor egyre jobban polgárosodó társadalma egyszer csak arra lett figyelmes, hogy  egy könyv miatt egyre többen öngyilkosságot akarnak elkövetni. 

Szerzőink

...
bs

A spiritualitás fogja megoldani az ökológiai válságot? – Zöld könyv podcast Litkai Gergellyel

...
Borbély Zsuzsa

Egy Jókai-regényben független nő nem lehet boldog

...
Valuska László

Miért gondolja bárki, hogy gyereknek lenni jó?