A magyar televíziózás hőskorában a bemondók voltak az influenszerek

A magyar televíziózás hőskorában a bemondók voltak az influenszerek

Radnai Péter televíziós újságíró húsz meghatározó tévéssel, háttér- és frontemberrel készített interjút a Spektrum televíziós csatorna számára, majd a kötetben ezeket gyűjtötte csokorba. A beszélgetések felelevenítik a "királyi" tévé hőskorát, azt az időszakot, amikor az esti műsorok adták a másnapi társalgások fő témáit. Olvass bele!

Könyves Magazin | 2022. október 19. |
Radnai Péter
A magyar televíziózás legendái - Interjúk az első influenszerekkel
Athenaeum, 2022, 320 oldal
-

Ki ne emlékezne Egri János "villamosszékére" az Elmebajnokságból vagy Vitray Tamásra és a legendássá vált thonetszékére a beszélgetős műsoraiból? Rózsa György pohár vizére a Kapcsoltamból, Dévényi Tibor pontos labdáira a Három kívánságból, Vágó István kis cetlijeire a Van benne valamiből vagy Juhász Elődre és a Zenebutik élő adásainak varázsára? Vagy épp Gálvölgyi Jánosra, aki mindent és mindenkit emlékezetessé tett a paródiáival? És a bemondókra, a ma már eltűnt szakmára, amelyet Endrei Judit, Kertész Zsuzsa és Kovács P. József képviselt mindennap a képernyőn? Tőlük akartuk ellesni a divatot, utánozni a frizurát és a beszédfordulatokat. Ők voltak a mai influenszerek előképei, hiszen egy egész ország ízlését, véleményét és gondolkodásmódját befolyásolták a magyar televíziózás aranykorában. 

Az interjúkat olvasva kirajzolódik a Kádár-korszak utolsó két évtizede, a rendszerváltás és az azt követő zűrzavaros időszak, a hazai televíziózás története, hullámvölgyei és -hegyei, legemlékezetesebb műsorai és pillanatai.

Radnai Péter: A magyar televíziózás legendái (részlet)

Az úgy volt…

„Az úgy volt, hogy amikor hazajöttem a táborból, itthon mindenki nekem esett, hogy na mi újság, hogy volt, meséljek már. Én általában tudom, hogy mi az újság, csak nem szeretem, ha folyton kérdik. Ezért mondtam, hogy semmi.” 

Így kezdődött Janikovszky Éva csodás írása, amire olyan jól emlékszem gyerekkoromból. Velem is sokszor megesett, hogy nem akartam mesélni arról, hogy mi hogyan történt, de ezúttal minden másképp van. Amikor kiderült, hogy nagy büszkeségemre könyv lesz a beszélgetéseimből, amihez előszót kell írnom, nyilván felmerült, hogy miként pattant ki Az első influenszerek ötlete. Nos ez is, mint sok minden más, a koronavírus miatti bezárkózásnak köszönhető. Amíg otthon voltam, sokat néztem a tévét, és egyszer valamelyik csatornán szembejött velem egy beszélgetéssorozat az ellenzéki kerekasztalról. Feledy Péter volt a riporter, és én ottragadtam. A rendszerváltozás idején érettségiztem, illetve kezdtem egyetemre járni.

A politika mindig is érdekelt, a televíziózás pedig gyerekkorom óta meghatározta az életemet.

A családi legendák szerint állandóan tévét néztem, ezért amikor 1990-ben egyetemi gyakornokként bekerültem a televízióba, tulajdonképpen ismerősként üdvözöltem az aulában és büfében szembejövő „kollégákat”, akiket nézőként már mind ismertem, és akiknek persze fogalmuk se volt arról, hogy ki az a fiatalember, aki mindenkire ráköszön. 

Miközben 2020 tavaszán néztem, ahogy Feledy beszélget Szabad Györggyel, Tölgyessy Péterrel és a többiekkel, az jutott eszembe, hogy felhívom őt telefonon, egyszer meséljen már nekem személyesen erről az időszakról. Kíváncsi voltam, milyen volt a televíziózás a hirtelen jött szabadságban, hogyan tudták ők abban az időben bemutatni a közéletet, milyen riportalany volt Antall József, hogyan került rá a pizsama a legendás interjúban (válasz a könyvben!). Aztán elmeséltem az ötletemet az egyik mentoromnak, Román Péternek, aki azt mondta, hogy miért nem kamera előtt beszélgetek. Innentől beindult a fantáziám, és arra gondoltam, hogy tovább tágítom a kört. Persze ehhez kellett az az elképesztő két-három óra Feledy Péter lakásán (ami egyébként olyan, mint a 20. század történetét feldolgozó múzeum rengeteg izgalmas dokumentummal), hogy rájöjjek,

ezek a régi kollégák mennyi izgalmas dologról tudhatnak, ám alig kérdezi őket valaki.

Arra gondoltam, hogy csinálok egy próbaforgatást, amire Feledy mellé hívok még egy alanyt. Azért jutott eszembe Gát György, mert ő teljesen az ellentéte Feledynek: életpályájában, habitusában és talán világnézetében is. Összeszedtem egy remek stábot, találtam egy gyönyörű helyszínt és felvettük a két beszélgetést 2020 szeptember elsején. Elkezdtem beszélni róla a kollégáknak, de még mindig nem tudtam, hogy mi lesz a felvétel sorsa. Szerencsém volt, mert a munkahelyemen, az AMC-nél épp a digitális platform fejlesztése előtt álltunk, és az ezért felelős kollégának, Szaniszló Csabának, illetve a cég vezetőjének, Málnay B. Leventének megtetszett az ötlet. Készüljön egy ilyen sorozat először oda! Csaba javaslata volt az is, hogy kerüljön bele egy mai fiatal youtuber (ő lett Trunk Tomi), aki a fiatal nézőknek némi vizuális segítséggel elmagyarázza az én korosztályomnak még egyértelmű, de nekik már teljességgel ismeretlen fogalmakat, amelyek elengedhetetlenül szükségesek a történetek, anekdoták megértéséhez (ezeket keretesben olvashatják a beszélgetésekben). 

A beszélgetések koncepciója az volt, amit a Szabadság tér 17. körül autózva minden beszélgetés elején elmondtam. Nem nosztalgiázni szerettem volna, hanem bemutatni azokat a talán nem csak általam tisztelt, régi kollégákat, akik még az internet, a Google, YouTube, Spotify előtt „nyitották ki” a világot az akkor még szigorú és zárt rendszerben élő embereknek. Meggyőződésem ugyanis, hogy

az én generációm először a tévében láthatta, hogy milyen színes, érdekes a legvidámabb barakkon kívül az élet.

Ezek a kollégák, ahogy a Szabadság tér körül autózva elmondtam, nem licenszeket vásároltak, hanem a saját ötleteiket valósították meg. Ma ez már szinte lehetetlen. 

Nekem mindezt a helyszínen végighallgatni felvétel közben, a nézőknek pedig akár a YouTube-on, akár a Spektrumon követni, igencsak érdekes és maradandó élményt jelentett – remélem másoknak is. De olvasni őket még különösebb érzés. Így lehet igazán megérteni, hogy milyen volt a televíziózás a hatvanas, hetvenes, nyolcvanas években és a rendszerváltás után. Mennyire revelatív volt, gyakorlatilag minta nélkül létrehozni új dolgokat, a beszélgetések szerkesztett verziói valószínűleg igen szokatlan szemszögből rajzolják meg a Kádár-korszak történelmét és hétköznapjait.

Ezúton köszönöm még egyszer a riportalanyaimnak, hogy vállalták a beszélgetést, Önöknek meg jó és értékes szórakozást kívánok a könyvhöz. 

Radnai Péter

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Podcast

Bódis Kriszta: Számomra úgy van értelme az életnek, ha változást hozok

A Túl a plafonon júliusi vendége Bódis Kriszta dokumentumfilmes, író, a Van Helyed Alapítvány létrehozója, akivel beszélgettünk a turbulens kilencvenes évekről, valódi esélyekről, és arról is, mit adhatnak nekünk az olyan beskatulyázhatatlan példaképek, mint Tüdős Klára.

...
Nagy

Spáh Dávid regényében újra lehet kezdeni az életet

Mindenki feltette már önmagának azt a kérdést, hogy mi lett volna ha…Utólag ostorozzuk magunkat, hogy nem voltunk bátrabbak, vagy nem mondtuk ki, amit ki kellett volna. Spáh Dávid Még egyszer című első regényében ezeket a kérdéseket járja körül, a könyvet tegnap a Margón mutatták be, ahol a szerzővel Valuska László beszélgetett.

...
Podcast

Mautner Zsófia: A szolidaritás önmagában elég ok, hogy odaálljak egy társadalmi ügy mellé

Hogyan lett brüsszeli diplomatából a magyar gasztronómia nagykövetévé? Mi jelent kihívást egy szakácskönyv megírásában? Mit gondol a fine diningról? A Delonghival közös Túl a plafonon podcast augusztusi vendége Mautner Zsófi.

A hét könyve
Kritika
Grecsó Krisztián családtörténetében háborúk dúlnak a szabadságért
...
Nagy

A Mozgókép 2024 legjobb könyve: a film akkor is forog, ha nácik diktálnak és táborokból hozzák a statisztákat

Daniel Kehlmann regénye megmutatja, hogy egy totalitárius rendszerben mit jelent művésznek lenni akkor is, ha arra kényszerítik az embert, amit nem akar.

...
Nagy

Anne Shirleytől Mary Poppinsig – 4 klasszikus lányregényt ajánlunk

Anne Shirley, Mary Poppins, esetleg Cilike – irodalmi karakterek, akik generációk óta velünk vannak. A kiadók ősszel számos új kiadással lepték meg az olvasókat ezekből a könyvekből.

Szerzőink

...
Kolozsi Orsolya

Jón Kalman Stefánsson: A költészetre nincsenek hatással az idő törvényei

...
Borbély Zsuzsa

A bolti sorozatgyilkosságoktól a Fenyő-gyilkosságig Doszpot Péterrel

...
Tasi Annabella

A Száz év magány sorozatot akár Márquez is készíthette volna 

Olvass!
...
Beleolvasó

„Kieszem bánatból az egész alpesi vidéket” - Olvass bele Jaroslav Hašek humoros útinaplójába!

...
Beleolvasó

Ezen az évfolyamtalálkozón minden titokra fény derül – Olvass bele Karen Swan bekuckózós karácsonyi regényébe!

Részlet a Karácsony gyertyafénynél című regényből.

...
Beleolvasó

Aranka legyen egy szerethető, megszánható Jutka néni – Gerőcs Péter esszéje a történetírásról

Hogyan legyen együttérző a szereplőivel, és maradjon következetes az olvasóval? Részlet Gerőcs Péter esszékötetéből.

Polc

Edith Eva Eger a testen keresztül meséli el a holokauszt borzalmait

...

Jón Kalman Stefánssonnak a Beatles segít a gyász feldolgozásában

...

Sally Rooney új regénye megindító történet a gyászról, nem csak milleniáloknak

...

Kurva nagy kert Magyarország, nem győzi a személyzet – magyarságtrip Cserna-Szabó Andrással

...