A civilizált társadalmakban élő nők egyre inkább elveszítették a kapcsolatukat a vágy ritmusával

A női vágy ritmusa őszinte, személyes és izgalmas utazás a női szexualitás legmélyébe, és hasznos kalauz az élet minden szakaszához. Olvass bele!

Könyves Magazin | 2022. július 26. |
Elisabeth Davis
A női vágy ritmusa
Ford.: Szécsi Noémi, Jaffa, 2022, 296 oldal
Elizabeth Davis: A női vágy ritmusa könyv

Gondolkoztál már valaha azon, hogy:

- vajon miért hullámzik a szexuális vágy a menstruációs ciklus során?

- hogyan befolyásolja a terhesség, a szülés és a szoptatás a női szexualitást?

- lehet-e az önmegtartóztatás jó döntés?

- hogyan is működik pontosan a szerelemhormonnak nevezett oxitocin?

Elizabeth Davis egyszerre provokatív és informatív könyve a szexualitásban az idők során bekövetkező változásokra koncentrál. A legfrissebb tudományos kutatásokra alapozva bemutatja, hogy az egyes szexuális szakaszokban, így a menopauza utáni és a gyermekágyas időkben mi számít normálisnak, és hogyan tartozik mindez össze az élet szövetében. Az első menstruációt, a szülést és a menopauzát átalakító erejű, biológiai fordulópontokként jeleníti meg, és rávilágít, hogy mi a közös ezekben az eseményekben a hormonális és pszichológiai változásokat tekintve. Ismerteti az oxitocin, az agyhullámok és az intuíció közötti összefüggéseket, a xenoösztrogének okozta hormonegyensúly-hiányt, és beszél arról, hogy az abortusz, a vetélés és más jelentős veszteségek hogyan hatnak a szexuális vágyra. Mindezekkel kapcsolatban pedig öngyógyításra serkentő javaslatokat is kínál, valamint egy kérdéssort a trauma és bántalmazás kezeléséhez.

ELIZABETH DAVIS bába és női testre specializálódott gyógyító 1977 óta. A National Midwifery Institute (Országos Bábaintézet) társigazgatója, számos sikeres könyv, többek közt az Orgazmikus szülés és az Életkör szerzője. Szerte a világban tart előadásokat bábáknak, nővéreknek, nőgyógyászoknak és szülészeknek a női egészséghez, lélektanhoz, termékenységhez kötődő témákban. A kaliforniai Sebastopolban él, három gyermeke és egy unokája van.

Elizabeth Davis: A női vágy ritmusa (részlet)

Nők, szex és kultúra

Ha sohasem értetted a szexuális hangulatingadozásaidat, a szeszélyeidet, fantáziáidat és fenntartásaidat, akkor ez a könyv neked szól!

A civilizált társadalmakban élő nők egyre inkább elveszítették a kapcsolatukat a vágy ritmusával, különösen a férfias értékrendek és attitűd uralta kultúrákban. A nők szexuális ritmusára való egyetlen közismert utalás negatív, és a menstruáló nő visszataszítóságával kapcsolatos. Ezt a tabut majd részletesen megvizsgáljuk, a terhességet, menopauzát és a kései évek szexualitását illetőkkel együtt. De először meg kell határoznunk azt a kulturális miliőt, amely a nők testével és szexualitásával kapcsolatban ilyen negatív és leereszkedő nézeteket ültet belénk.

A patriarchátus evolúciójának szakértői azt állítják, hogy a bajok az agrártársadalom kialakulásával kezdődtek. Amikor a vadászó-gyűjtögető életmódunkat feladtuk a földművelés érdekében, a tulajdonlás problémává nőtte ki magát – különösen a férfiak számára, akik a fiúivadékukra kívánták átruházni a birtokukat. Ez vezetett oda, hogy a gyermekek anyja felett is kifejezzék tulajdonjogukat.

A vallás intézményesülése sem segítette a nők egyenlőségért folytatott harcát. A spanyol inkvizíció korában (15.-17. század) sokat romlott a társadalmi helyzetük. Az akkor már tisztátalannak, bűnösnek és veszélyesnek bélyegzett nők közül a legnagyobb hatalommal rendelkezőket – a gyógyítókat, látókat, füvesasszonyokat és bábákat – boszorkánynak kiáltották ki, és megkínozták, felakasztották vagy megégették őket. A Malleus maleficarum, az inkvizíció kézikönyve nyíltan kijelenti: „Senki sem árt annyit a katolikus egyháznak, mint a bábák”.

Íme a történelem egy olyan fejezete, amelyről a legtöbbünknek fogalma sincs: a nők holokausztja. 

Úgy becsülik, hogy az ebben az időben a valamilyen módon kivégzett nők száma százezrektől akár hatmillióig is terjedhet.

Nem csupán az elítéltek vittek magukkal a sírba rengeteg, kizárólag szájról szájra terjedő tudást a gyógyításról, de a lányaikat és fiaikat arra kényszerítették, hogy végignézzék az elhallgattatásukat, szenvedésüket, majd halálukat. Nem csoda, hogy ennyire félünk a nők erejétől és az általuk megtestesített tudástól: ez a női felmenőinkkel szemben elkövetett erőszakos cselekedetek által vésődött be az emlékezetünkbe.

És ez csupán az európai és amerikai történelem. A női tudás és hatalom elnyomása világszerte hasonlóképpen következett be a vallások és gazdasági tényezők eredményeképpen. A kapitalizmus által létrehozott magcsaládban a nők elszigetelődtek a tágabb családjuktól, és kizárólag a férjükre hagyatkozhattak anyagi szempontból, hogy felnevelhessék kicsinyüket. Ezért a nők elvesztették a közös gyermeknevelés, a megosztott erőforrások és egyéni képességek szerinti részvétel törzsi hagyományait. A nagycsalád háttérbe szorult, így a nők magukra hagyatva igyekeztek megküzdeni a háztartás kötelezettségeivel. Ha mindebbe még egy kis vallási dogmát is vegyítünk – hogy a nők félrevezetik és elcsábítják a férfiakat, elvonják a figyelmüket a fontos dolgokról, veszélyes, legjobb esetben is vegyes csoportot képviselnek – meg is van, hogyan vesztették el a nők az erejüket és szenvedélyüket.

Gondoljunk csak a gyerekkorunkban elsajátított nemi sztereotípiákra és mítoszokra. Töprengjünk el azokon a nyílt és rejtett üzeneteken, amelyekkel a média folyton bombáz és elborít minket. Bevésték az agyunkba, hogy a nőiesség csak bajt hoz, legyen az az intrikus „rossz lány”, a ribanc vagy a végzet asszonya. De a média ennek tökéletes ellentéteként szerető, odaadó, erényes és önfeláldozó nőideálokat is ábrázol. Ez a madonna és a kurva kettőssége, amelynek nyomán minden kísérlet, amely a szexualitás holisztikájára irányul,  kisiklik. A „rendes lányok” nem vágynak annyira a szexre, mint a férfiak, csak azért adják oda magukat, mert biztonságra vágynak: az otthon és a család kedvéért. A „rossz lányok” nem törődnek a biztonsággal, feldúlják a családot, és arra használják a szexet, a csábítást és a félrevezetést, hogy megzabolázzák és igába hajtsák a férfi megfelelőiket. Ezáltal a szex csatatérré válik: a férfiak dominancia és hódítás révén győzedelmeskednek, a nők pedig számítók és manipulatívak.

Nem valami fényes társadalmi-szexuális örökség, ugye?

 Ezek a felvetések mindkét nem számára lealacsonyítóak és rosszindulatúak.

A szexualitás olyan meghatározását alakítják ki, ahol a női és férfi minőség egymást kizáró ellentétek, ahol a férfiak és a nők folytonos harcban állnak egymással.

A szexszel kapcsolatos értékrendünket a nyelv is kifejezi. Számos, a szexualitás leírására használt szlengkifejezés kifejezetten kínos a nők számára, mert a szexualitást a nőkkel szembeni férfiagresszióként láttatja. Ezek a szavak arra is utalnak, hogy a szex egyenlő a behatolással, és hogy a pénisz és a vagina az elsődleges nemi szervek. Nem csupán kevés szlengszó létezik a nők nemi szerveire, de a csikló megnevezésére például egy sincs általános használatban. A szexuális élvezetnek ez a legfontosabb forrása gyakran nincs is megrajzolva vagy megnevezve az anatómiai ábrázolásokon: Nancy Friday szerint ez felér egy „mentális csiklóeltávolítással” . Natalie Angier pedig megjegyzi, hogy több mint ötéves kutatása során a MEDLINE keresések maximum hatvan, klitoriszra történő utalást adtak ki, míg a péniszre majdnem harmincszor többet .

Ami a szexuális tevékenységet illeti, a férfireakció az alapértelmezett, míg a női reakciót minősítik és megítélik. Amikor a pénisz megtelik vérrel, akkor az „áll”, míg a klitoriszba „vér tolul”. Még a vagina szó is a tok, kardhüvely jelentésű latin szóból ered, arra utalva, hogy passzívan várakozik a pénisz befogadására. Ahogyan Sheila Kitzinger, a szülés és női szexualitás elismert szaktekintélye bölcsen megjegyzi, „a nyelv vagy hallgat a női testről és szexualitásról, vagy pedig elítélően szól róla”.

A fogamzásgátlás fejlődése nagy szerepet játszott a szexuális erkölcsök meglazulásában,

mivel a fogamzásgátló tabletta új lehetőségeket teremtett a kísérletezésre, és a művi terhességmegszakítás könnyebben elérhetővé vált, mint bármikor. A történelemben még sosem uralták annyira a piaci fogyasztást a harminc alattiak, mint az 1960-as években. Ez a mély idealizmus, erős optimizmus, tévútra siklott fanatizmus és a valódi bátorság időszaka volt. Ez a „szexuális forradalom” először ígéretesnek tűnt, de végül más-más végkifejlettel járt a nemek számára. A nőknek több lehetőségük lett a szexuális önkifejezésre, de nem volt többé legitim okuk nemet mondani. A férfiaknak ugyanakkor nagyobb lehetőségük nyílt a szabad szexuális életre anélkül, hogy felelősséget kellett volna vállalniuk. Visszatekintve, a végkimenetel nagyobb nyomást helyezett a nőkre, mert bár vágyaikat követve élhettek szexuális életet, azokat, akik nem éltek ezzel a lehetőséggel, gátlásosnak, hidegnek vagy frigidnek bélyegezték. A férfi felsőbbrendűséggel és előjogokkal kapcsolatos kulturális beidegződések változatlanok maradtak, és a nők sokkal inkább rabságnak élték meg a szexualitásukat, mint hogy felszabadultan, a maga teljességében kiélvezzék. Sokan megszenvedték, hogy megtanulják: az alkalmi szex ritkán jár intimitással, sőt inkább gátló tényezőként hat.

A popzenét hallgatva még ma is olyan üzeneteket hallok, hogy a lányok „pakolják ki” magukat, kezeljék a partnereik vad és felelőtlen viselkedését, és valahogy a saját érzelmi reakcióikat is tartsák kordában. Persze a szexuális úton terjedő fertőzések, a terhesség és az ennek nyomán kialakuló anyagi kiszolgáltatottság miatt is aggódniuk kell. 

Hát ez nem úgy hangzik, mintha felszabadultak volna!

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Igaz történeteken keresztül mesél a szexualitásról a Három nő-sorozat

Sorozat készül Lisa Taddeo bestsellérből, amelyben három nő mesél őszintén a szexuális életéről. Mutatjuk az előzetesét!

...

Emily Ratajkowski könyve útkeresés a szexualitás, a hatalom és a feminizmus labirintusában

A modell, színésznő és politikai aktivista Emily Ratajkowski A testem című könyvéből megtudhatjuk, hogyan változott a gondolkodása arról, miként válnak árucikké a nők a nyugati kultúrában. Olvass bele!

...

Négy nő harca a szexualitás szabadságáért

Jó szívvel ajánljuk
Zöld
A Mitágó-erdő sűrűjébe a hősök és az olvasók is belevesznek – 40 éves a modern fantasy mesterműve
...
Zöld

A Microsoft-vezér szerint bármi szabad préda, ami a netre felkerül

A Microsoft AI csoportjának vezetője sommás véleményt fogalmazott meg az internetes szerzői jogokról. Egy interjúban azt mondta, szerinte bármi, amit a felhasználók közzétesznek a weben, az bárki számára szabadon másolható és továbbgondolható.

„Apa akar lenni, nem pedig entertainer vagy játszópajtás” – Olvass bele Juli Zeh regényébe!

„Apa akar lenni, nem pedig entertainer vagy játszópajtás” – Olvass bele Juli Zeh regényébe!

Egy családi téli vakáció Lanzarote szigetén lelki horrorutazássá válik, amiben súlyos titkok derülnek ki a múltból.

Szerzőink

vl
vl

Hogyan írjon a költő arról, amire gondolni sem merünk? – Bak Róbert ALS-beteg versei a halálról

Kolozsi Orsolya
Kolozsi Orsolya

125 éve született Szabó Lőrinc, aki nemcsak a nőkét, de végül saját szívét is összetörte

...

A Föld jövője a tét, de az óriáscégek máig elbagatellizálják a klímaválságot

...

A cégek szennyezik a környezetet, mégis te vagy a hibás – Zöld könyv podcast Litkai Gergellyel

...

Növények, amelyekről nem is hinnéd, hogy ehetőek – Zöld könyv podcast Litkai Gergellyel

SZÓRAKOZÁS
...

Mi a szabadság? Itt a Pynchon-adaptáció hosszú előzetese!

Leonardo DiCaprio szétcsúszott hippit alakít új filmjében.

...

Így fest Jude Law Putyinként egy új könyvadaptációban

Jude Law új filmjében Vladimir Putyin orosz elnök bőrébe bújik. 

...

Odüsszeia: hiába az „őrült pénz”, Nolan nem hallgat a stúdióra

A rendező nem érezteti, hogy hollywoodi szuperprodukciót forgat.