"A zsűrit a szövegrészlet szabadsága vette le a lábáról" - Laudáció Zilahi Anna írásáról

"A zsűrit a szövegrészlet szabadsága vette le a lábáról" - Laudáció Zilahi Anna írásáról

Könyves Magazin |

Kerber Balázs és Zilahi Anna nyerte az idén harmadik alkalommal átadott Mastercard - Alkotótárs irodalmi ösztöndíjat és a vele járó 3-3 millió forintot. A díjat a hétvégi Margó Irodalmi Fesztiválon adták át. Zilahi Annát Mán-Várhegyi Réka laudálta.  A laudáció szövegét most teljes terjedelmében közöljük.

Fotó: Valuska Gábor

Két gyerek után ültem be ebbe a zsűribe. Bár az ilyesmiről talán szerencsésebb lenne nem beszélni, főleg nem egy laudációban. Hogy kerülnek ide az én gyerekeim?
Amikor felkértek a zsűrizésre, nem számítottam rá, hogy utólag leginkább azért fogok neki örülni, mert a pályamunkákat olvasva váratlanul visszatér az íráshoz való kedvem. Ezt köszönöm nektek, kedves pályázók, mert valóban mindannyiótok munkája fellelkesített. Örültem, hogy vagytok és írtok, és ettől én is lenni és írni akartam.
Nem azt akarom mondani, hogy „két gyerek után” az alkotás lehetetlen lenne, de felvet bizonyos kérdéseket. Ha nem tudok időt keríteni az írásra, akkor nyilván nem is akarok igazán írni. Miután a hormonoknak köszönhetően széthullt a személyiségem, saját magamat is elvesztettem, nemcsak az íráshoz való kedvemet. Egyáltalán miért akartam szülő lenni, végiggondoltam-e ezt, mert utólag már nem vagyok benne biztos. Hiszen én magam is félkész vagyok, hogy vettem a bátorságot hozzá, hogy megpróbáljak felnevelni valakiket? És tényleg ebbe a világba szültem két gyereket?
Ezt a látszólag személyes hangvételű bevezetőt az teszi indokolttá, hogy az ösztöndíjas regénytervezekhez a kérdésekhez kapcsolódik.

Zilahi Anna költő, képzőművész, fordító. Lassan húsz éve publikál, az első kötete, A bálna nem motívum 2017-ben jelent meg a Magvetőnél. Az xtro realm művészcsoport alapító tagja, ebben a minőségében is mélyen foglalkoztatják ökofilozófiai problémák, a témában tanulmánykötetet szerkeszt.
Tervezett regényének címe Fogak. Ebben egymás mellé kerül két nő:

egy, aki nem akar gyereket, és egy másik, aki hiába akar, nem lehet neki.

Elbeszélőnk a gyereket nem akaró Elvira. Hiába a társadalmi és a magánéleti nyomás, hiába minden, zavar a rendszerben, ez a nő valahogy nem képes rá, hogy gyerekre vágyjon. Gyöngyi, a miskolci roma ápolónő azért nem tud teherbe esni, mert a petevezetékeit egy nőgyógyászati rutinbeavatkozás idején a tudta nélkül eltávolították. Jóléti gyereknemakarás az egyik oldalon, a másikon viszont a dilemma sem merülhet fel. Talán már a műtét előtt sem volt elgondolható. Tegyük hozzá, az elbeszélő sem úri jókedvében zárkózik el a szülővé válástól, hanem mert

sokadik generációs depressziós, azonkívül gyógyíthatatlan szorongás kínozza a földi jövő kilátástalansága miatt.

A szülés és a születés kérdései már A bálnában is megjelentek félelmetes-misztikus fénytörésben. Szülésről olvasunk, csakhogy nincs senki, aki megszületne. Van magzat, de nem születik meg, hanem benne marad a nagyobb testben. Mi magunk is ott vagyunk a nagyobb testben, a bálnában, és nem egyértelmű, hogy ki akarunk-e jönni. És ha mi magunk sem tudtunk megszületni, talán érthető, hogy szorongunk attól, hogy egy napon mi váljunk egy kisebb test otthonává.
A szülés és a gyerekvállalás sokak szemében még ma is inkább „női”, vagyis marginális téma. Akinek van gyereke, az mindennap belecsobbanhat a gyerekekről és a gyerekes életről kialakított cuki/vicces nyelvbe – ne keverjük például a laudációk nyelvével –, akinek nincs, az pedig otthon a négy fal között sírhat magányában, hiszen valószínűleg sír, aki a karriert választotta a család helyett. Zilahi Anna regénytervében a szülés és a gyerekvállalás kérdése magától értetődően egzisztenciális kérdés. Egy idézet a munkatervből: „A kötet az önként vállalt gyermektelenség és a hiába áhított gyermekáldás nézőpontjait járja körül két fiatal nő egymásra találásán keresztül: folytatható-e az élet, ha az kulturálisan a családalapítást jelenti, melynek a lehetőségétől etnikai alapon megfosztanak, valamint vállalható-e gyerek ott, ahol generációkon átívelően depresszióra való hajlam húzódik. (…)

a regény végső soron azt vizsgálja, ilyen körülmények között marad-e tér a tökéletlenségben gyökerező életörömnek.

Akármilyen meggyőző is volt a munkaterv, a zsűrit végső soron mégis a szövegrészlet szabadsága vette le a lábáról. Ez egyébként egy témájában és nyelvében tizennyolc pluszos jelenet, ami bár nem világraszóló újdonság az irodalomban, de könnyű rosszul csinálni. Szerencsére itt jól csinálják. De nem a szexben vagy a trágár szavakban gyökerezik a szöveg szabadsága, hanem leginkább abban, amilyen könnyedséggel felveti a munkaterv bizonyos kérdéseit, hogy a témáról már gondolkodóknak és még nem gondolkodóknak is egyaránt ráismerés-élményük legyen.

Nem szaporítom tovább a szót. Anna, azt hiszem, a zsűri minden tagja nevében mondhatom: nagyon várjuk a kéziratot. Jó munkát kívánok hozzá!

Kapcsolódó cikkek
...

Kerber Balázs és Zilahi Anna a Mastercard – Alkotótárs 2023-as győztesei

Kerber Balázs és Zilahi Anna nyerte az idén harmadik alkalommal átadott Mastercard - Alkotótárs irodalmi ösztöndíjat és a vele járó 3-3 millió forintot.

...

„Kerber Balázs kötetének saját világa van, a világnak pedig levegője”

Kerber Balázs és Zilahi Anna nyerte az idén harmadik alkalommal átadott Mastercard - Alkotótárs irodalmi ösztöndíjat és a vele járó 3-3 millió forintot. Kerber Balázst Babiczky Tibor laudálta, ennek szövegét most teljes terjedelmében mutatjuk.

...

Zilahi Anna: A fókuszált alkotáshoz fókuszált figyelem szükséges [Alkotótárs]

Idén már harmadik alkalommal nyerheti el két fiatal alkotó a Mastercard - Alkotótárs irodalmi ösztöndíjat. Az előzsűri már kiválasztotta a tíz legjobbat, közülük ezúttal Zilahi Anna mesélt az alkotófolyamatról.

Tavaszi Margó Irodalmi Fesztivál
...

Németh Gábor: Van egy ösztönös együttműködés, ha kínozni kell

Zsidó vagy? nagy siker volt a magyar kortárs irodalomban két évtizeddel ezelőtt, és azóta sem vesztett szinte semmit a relevanciájából. Németh Gábor a Margón. 

...

Esterházy Péter megmutatja, hogyan ad interjút egy kiegyensúlyozott magyar úr

Esterházy Péter idén lenne 75 éves. A Magvető ez alkalomból különleges interjúkötettel jelentkezett, amit a Margón mutattak be.

...

Nádas Péter: A Párhuzamos történetek nem tud véget érni

Nádas Péter a Tavaszi Margón sok kételyt eloszlatott a regénnyel kapcsolatban: megtudtuk, milyen volt megírni Kristóf és Gyöngyvér maratoni szexjelenetét, milyen volt a szerkesztés, sőt azt is, miért gondolta az egykori gépírója, hogy az író megőrült.

...

Milyen ma magyarnak lenni külföldön? – Nádasdy Ádám a Margón

Anglia szemmagasságból és Magyarország a szigetországból nézve Nádasdy Ádám új kötetében, a Londoni levelekben.

...

Szaniszló Judit: Annyira jelentéktelenek vagyunk, mégis mindannyiunk története roppant izgalmas

A másik ember egy bérház lakóinak életét mutatja be a covid alatt, miközben árnyaltan beszél magányról, egyedüllétről és társadalmi kérdésekről. Kötetbemutató a Margón. 

...

Spiró György: A Fogság megírása maratonfutás volt, nem ajánlanám mindenkinek

Az idén 20 éves Fogságról Valuska László kérdezte Spiró Györgyöt a Tavaszi Margó Fesztiválon.

Hírek
...

Kemény Zsófi és Karafiáth Orsolya meglátogatta Petőfi élethű mását

...

A nő, aki egész életében titkolta, hogy fekete: magyarul is olvasható Belle Greene lebilincselő története

...

Robot is szerepel Térey János A Nibelung-lakóparkjának színházi feldolgozásában

...

Fenyő-gyilkosság: Gyárfás Tamás hét évet, Portik Tamás életfogytiglant kapott

...

A titokzatos Pynchon 12 év után először jelentkezik új regénnyel

...

10 dolog, amit csak az igazi könyvmolyok értenek

Kiemeltek
...

Milyen könyvektől világosodott meg Saxon A Fehér Lótuszban?

A Fehér Lótusz harmadik évadában is fontos szerep jutott a könyveknek, gyakorlatilag megváltoztatták az egyik legizgalmasabb karakter életét.

...

George R. R. Martin elsírta magát: feltámasztották a Trónok harcából is ismert óriásfarkasokat

Ilyen, amikor a Trónok harca valóság lesz. 

...

Életre ítélve: Tompa Andrea regényéből készült színdarab az Örkényben

Megnéztük az Örkény Színházban a Tompa Andrea Sokszor nem halunk meg című regényéből készült adaptációt.

Polc

Hogyan írjon a költő arról, amire gondolni sem merünk? – Bak Róbert ALS-beteg versei a halálról

...

Életközépi válság thriller elemekkel: hogyan is lehetne „normális” az, aki elől elhallgatták a múltat? 

...

Knausgård volt felesége megjárta a poklot

...

Nem csak te érzed magad üresnek, ez a globális tapasztalat

...