Lukács Flóra: Nagyon mást akartam írni, mint amit eddig [Alkotótárs]

Lukács Flóra: Nagyon mást akartam írni, mint amit eddig [Alkotótárs]

ro |

Idén már harmadik alkalommal nyerheti el két fiatal alkotó a Mastercard - Alkotótárs irodalmi ösztöndíjat. Az idei kiírásra közel ötven pályázat érkezett, közülük választotta ki az előzsűri a tíz legjobbat - hogy ki lesz az ösztöndíj 2023-as nyertese, az a májusi Margón derül majd ki. A Könyves Magazinon mutatjuk be a top10-et - ezúttal Lukács Flóra mesél az alkotófolyamatról. A korábbi interjúkat itt találod: Mohácsi Balázs, Borda RékaBöszörményi MártonZilahi AnnaKerber BalázsSeres Lili Hanna, Kovács Bálint, Kustos Júlia.

Hogyan élted meg az első könyved megjelenése előtti és utáni időszakot, melyik volt a nehezebb?

A kötet előtti időszakban nekem a várakozás jelentett kihívást, mert egyre nehezebben láttam át a már meglévő szövegeket, amiknek a rendezésében először Kőrizs Imre segített, később pedig Sirokai Mátyással és Gondos Mária Magdolnával kezdtünk dolgozni rajtuk, akik nagyon sokat segítettek abban, hogy a könyv ilyen formában megjelenhetett. A kötet utáni időszak kihívása az volt, hogy nagyon mást akartam írni, mint amit eddig. Ez megbénított, de egy idő után ezt elengedtem és

akkor organikusan elkezdtek megszületni új versek,

amik már különböztek az első kötet anyagától.

Hogyan kezdett el formálódni az új kötet terve, mi adta meg a kezdőlökést?

Két dolog adta a kezdőlökést. Az egyik, hogy mindig is érdekelt a képzőművészet, most viszont szisztematikusan elkezdtem belevetni magam különböző alkotók életműveibe, a másik, hogy a pandémia után végre megint lehetett utazni. Ezeknek a hatásai együttesen kezdtek el megjelenni a szövegekben és kezdett kirajzolódni egy új irányvonal.

Kinek a tanácsa a fontos számodra? Megmutatod-e valakinek menet közben a szövegeidet?

Viszonylag ritkán mutatok meg megjelenés előtt szöveget bárkinek. Szilágyi Ákos véleménye nekem mindig nagyon fontos, ha ő rábólint egy szövegre, úgy érzem, nem hibáztam nagyot. És Kőrizs Imréé, akit gimnazista korom óta ismerek.

Mit hozol magaddal az első köteted írásából, mi volt a legfontosabb tapasztalat, amit szereztél? Másként áll-e szerinted egy író a második könyvéhez?

Általánosságban nem tudom, hogy működik ez. Én abból a szempontból állok hozzá másképp, hogy tudatosabban dolgozok, van egy koncepció a fejemben és ezt szeretném megvalósítani. (Az előző kötet szerkesztése kapcsán pedig

a legfontosabb talán, amit megtanultam, az a húzás.

Felszabadító és hasznos dolog!)

Mit árulhatsz el a döntős pályázatodról, munkatervedről?

A kiindulópont Tatlin tornya volt, ez a monstruózus, térbe tervezett időspirál. Ez adta az ötletet, hogy festők és képzőművészek alkotásainak szempontjából fontos helyszíneket keressek fel (például Kokas Ignác Ginza-pusztáját, Tóth Menyhért Miskéjét…) képek, szobrok, városi, vidéki helyszínek és a bennem jelenleg zajló folyamatok egymásra hatásából írjak új verseket. A kötet munkacíme pedig: Önarckép helyett.

Kapcsolódó cikkek
...

Kerber Balázs: A kötetben fontos szerepe lesz a térnek, az utazásnak és az álomnak [Alkotótárs]

A Mastercard-Alkotótárs pályázatának tíz döntőse közül ezúttal Kerber Balázs válaszolt rövid kérdéseinkre. 

...

Seres Lili Hanna: A második kötet nehezebb, vagyis máshogy nehéz meló [Alkotótárs]

Idén már harmadik alkalommal nyerheti el két fiatal alkotó a Mastercard - Alkotótárs irodalmi ösztöndíjat. Ezekben a napokban a Könyves Magazinon mutatjuk be a top10-et, és ezúttal Seres Lili Hanna mesél az alkotófolyamatról.

...

Zilahi Anna: A fókuszált alkotáshoz fókuszált figyelem szükséges [Alkotótárs]

Idén már harmadik alkalommal nyerheti el két fiatal alkotó a Mastercard - Alkotótárs irodalmi ösztöndíjat. Az előzsűri már kiválasztotta a tíz legjobbat, közülük ezúttal Zilahi Anna mesélt az alkotófolyamatról.

MARGÓ
...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

...

Czakó Zsófia új regényében anyák és lányaik próbálják megérteni egymást

Hogyan lesznek a legközelebbi családtagokból távoli rokonok? Czakó Zsófia legújabb regényéből kiderül.

Kiemeltek
...

„A BookTokon mindenben segítettek” – romantasy szerzők a műfaj sikeréről

Mit nyújt az olvasóknak és a szerzőknek a romantasy?

...

9 ígéretes adaptáció az őszi estékre a Netflix, a Max és az Apple TV kínálatából

Újragondolták a Veszedelmes viszonyokat, jön a Frankenstein és Stephen King rettegett bohóca is visszatér.

...

Fodor Marcsi: A korabeli nőknek azt kellett bizonyítaniuk, hogy nőként egyáltalán írhatnak-e

Ha nem hallunk az irodalomórán női szerzőkről, azt gondoljuk: nem is voltak. 

...

Mérő Vera: Régóta mondom, hogy bocsánatot kérni nagyon jó dolog

...

Tapasztó Orsi: Gyerek mellett sokszor csak túlélsz [Ezt senki nem mondta!]

...

Kiss Viki könyvajánlója: Személyes célom, hogy az összes Colleen Hoover-könyvet elolvassam