Böszörményi Márton: Nem szabad minden jónak tűnő ötlethez ragaszkodni [Alkotótárs]

Böszörményi Márton: Nem szabad minden jónak tűnő ötlethez ragaszkodni [Alkotótárs]

ko |

Idén már harmadik alkalommal nyerheti el két fiatal alkotó a Mastercard - Alkotótárs irodalmi ösztöndíjat. Az idei kiírásra közel ötven pályázat érkezett, közülük választotta ki az előzsűri a tíz legjobbat - hogy ki lesz az ösztöndíj 2023-as nyertese, az a májusi Margón derül majd ki. A következő napokban a Könyves Magazinon mutatjuk be a top10-et - első alkalommal Mohácsi Balázs, majd Borda Réka válaszolt kérdéseinkre, ezúttal pedig Böszörményi Márton mesél élményeiről, terveiről.   

Hogyan élted meg az első könyved megjelenése előtti és utáni időszakot, melyik volt a nehezebb?

Első könyvem, a Meixner Józsefné apoteózisa 2020-ban jelent meg (2021-ben a Margó-díj rövidlistájára jutott), de előtte már túl voltam több regény és novelláskötet megírásán, amelyeket végül nem találtam elég jónak, megjelenésre alkalmasnak. Ezért egyértelműen az első regény megjelenése előtti időszak volt a nehezebb, az a nagyjából tizenöt év, amíg a stílusomat, az írói hangomat fejlesztettem és rátaláltam a témámra, a mondandómra.

A megjelenés utáni időszak fantasztikus volt, végre otthon éreztem magam a bőrömben.

Hogyan kezdett el formálódni az új kötet terve, mi adta meg a kezdőlökést?

Egy másik kéziraton dolgoztam, amikor váratlanul felötlött bennem a mostani kötetem terve – egyelőre azt félre is tettem, mert az aktuális tervemet sokkal közelebb érzem magamhoz. Egy sci-fi sorozatot néztünk a feleségemmel, amikor bevillant néhány kép és ötletfoszlány. Az jutott eszembe, hogy milyen lenne, ha a földtől távol, a világűrben, egy űrhajón hajtanának végre ördögűzést és/vagy démonidézést. Vajon a kereszténység ereje működne ott is? Vihetünk magunkkal az űrbe földi démonokat? És meddig terjed Jézus hatásköre? Ezek a kérdések indították el az alkotói folyamatot, de aztán eléggé eltértem ettől, a készülő regény legfőbb témája már egészen más, viszont valamilyen formában mindenképpen be akarom építeni ezeket a dolgokat is, mert elég izgalmasnak tartom.

Kinek a tanácsa a fontos számodra? Megmutatod-e valakinek menet közben a szövegeidet?

Most döbbentem rá, hogy elég sok embernek meg szoktam mutatni a szövegeimet. A feleségemnek csak az elkészült írásaimat mutatom meg, de akkor ő az első olvasóm. Menet közben Hegedüs Vera, Hegyi Ede és Nagy Gerzson szakmai tanácsait szoktam kikérni – ez fordítva is működik, gyakran cserélünk szövegeket. Van három-négy olyan „külsős” barátom, akiknek sokat adok a véleményére, nekik mindig megmutatom a készülő műveimet. Mindannyian sokat segítenek.

Mit hozol magaddal az első köteted írásából, mi volt a legfontosabb tapasztalat, amit szereztél? Másként áll-e szerinted egy író a második könyvéhez?

A most készülő regényem a harmadik lesz, ezért ennek megfelelően válaszolnék, a két regény megírásának tapasztalatait összegezve. Az egyik legfontosabb tapasztalat valószínűleg a rugalmasság, illetve az elengedés gesztusának megtanulása volt. Ezt úgy értem, hogy rá kellett jönnöm arra, hogy nem szabad minden jónak tűnő ötlethez ragaszkodni.

Ha felmerül a kétség legapróbb szikrája is, akkor azzal az ötlettel szinte biztos, hogy valami baj van, el kell engedni, mással kell próbálkozni.

Egyébként sem szeretem pontosan, részletesen kitalálni előre a regényeim teljes történetét és felépítését, de most már tudom, hogy a fontosnak tűnő részekhez sem szabad mindenáron ragaszkodni. Egyébként nagyjából ugyanúgy állok ehhez a könyvhöz is, mint a korábbiakhoz. Élvezem csinálni.

Mit árulhatsz el a döntős pályázatodról, munkatervedről?

A Pszichothriller nevű hatalmas űrhajó egy távoli bolygó felé halad, hogy utasai letelepedjenek ott, és letegyék az alapjait egy új civilizációnak. A hosszú évtizedekig tartó út közben a hibernáló berendezések meghibásodnak, ezért az embereknek valamivel el kell foglalniuk magukat a hátralévő időben. Főszereplőnk egy író, aki az űrben, családjától és barátaitól távol jön rá, hogy végre meg tudja írni élete fő művét, azt a regényt, melyet a földön nem tudott volna. Az ő elbeszéléséből, kéziratának és olvasmányainak töredékiből áll majd össze a regény, melynek fő témája maga az alkotás folyamata lesz, valamint az írás, az irodalom értelme vagy értelmetlensége. Közben igyekszem beemelni néhány jól ismert toposzt a sci-fi és a horror zsáneréből, hogy kicsit kiforgassam, újraértelmezzem azokat. 

Kapcsolódó cikkek
...

Kiválasztották a Mastercard - Alkotótárs ösztöndíj 10 döntősét!

Az idén harmadik alkalommal meghirdetett Mastercard - Alkotótárs alkotói ösztöndíjra 47 pályázat érkezett. Közülük választotta ki az előzsűri azt a tízet, akik továbbra is esélyesek az ösztöndíjra. A nyertesek nevét a májusi Margón hirdetik ki.

...

Borda Réka: Heteken át képes vagyok flow-ban olvasni [Alkotótárs]

Idén már harmadik alkalommal nyerheti el két fiatal alkotó a Mastercard - Alkotótárs irodalmi ösztöndíjat. A tíz döntőbe jutott szerző között van Borda Réka is, aki öt rövid kérdésünkre válaszolt. 

...

Mohácsi Balázs: Egy alakuló szöveg intim dolog [Alkotótárs]

Idén már harmadik alkalommal nyerheti el két fiatal alkotó a Mastercard - Alkotótárs irodalmi ösztöndíjat. Az idei kiírásra közel ötven pályázat érkezett, közülük választotta ki az előzsűri a tíz legjobbat. A következő napokban bemutatjuk a top10-et - elsőként Mohácsi Balázs mesél a kísérletezés vágyáról és az írás közbeni írásról.

Hírek
...

Most már az Amazonon múlik, mikor várható az új James Bond

...

Stephen King visszatért a X-re, csak hogy beszóljon Trumpnak

...

Jókai 200: Olvasd el az író eddig kiadatlan verseit

...

Ez a kutatás nagyban megváltoztatja, amit a halakról gondoltunk + 3 könyv

...

Szex a könyvekben: Sally Rooney felfedi a titkait

...

Kevin Spacey A brutalista sztárját is zaklatta?

...

A feminista író, akit a fasiszták el akartak törölni, Elena Ferrante pedig újra felfedezte

Alba de Céspedes a 20. századi olasz irodalom egyik kiemelkedő alakja: küzdött a fasizmus ellen, baloldali és feminista nézeteit írásaiban sem titkolta. Börtönbe zárták, bestseller könyvét betiltották, ma pedig talán népszerűbb, mint valaha – ez pedig részben Elena Ferrante érdeme.

Szerzőink

...
Szabolcsi Alexander

A 18. századi „olvasási járvány”, ami öngyilkosságokhoz vezetett

...
bs

A spiritualitás fogja megoldani az ökológiai válságot? – Zöld könyv podcast Litkai Gergellyel

...
Borbély Zsuzsa

Egy Jókai-regényben független nő nem lehet boldog

Kiemeltek
...

Miért gondolja bárki, hogy gyereknek lenni jó?

A gyerekkorról nemcsak nosztalgikusan, hanem őszintén is lehet beszélni. Lana Bastašić Tejfogak című novelláskötete a hét könyve. 

...

„A halál nem fájhat ennyire” – Totth Benedek írása egy még el nem készült regényből

Olvasd el a részletet, ami a Könyves magazin nyomtatott különszámában jelent meg először.

...

Petőfi és Szendrey Júlia szerelme: miért választja egy finom úri kisasszony a szegény költőt?

Bizonyára sokan azt gondolják, hogy már mindent megírtak Petőfi Sándorról és Szendrey Júliáról, pedig Gyimesi Emese kötete teljesen más fényben mutatja meg ezt a kapcsolatot.