Laboda Kornél: Olyan rendszerre találtam rá, amely folyamatosan inspirál [Alkotótárs]

Laboda Kornél: Olyan rendszerre találtam rá, amely folyamatosan inspirál [Alkotótárs]

sa |

A napokban kiderült, hogy kik lettek az idén második alkalommal meghirdetett Mastercard Alkotótárs alkotói ösztöndíj döntősei. A zsűri hamarosan eldönti, hogy melyik két szerző kapja meg az ösztöndíjat, addig is interjúkban mutatjuk be a jelölteket. Ezúttal Laboda Kornél válaszolt a kérdéseinkre, akinek lapozgatós könyvében egy frissdiplomás színházrendező bőrébe bújva dönthetjük el, merre bolyongunk egy összezavarodóban lévő kulturális közegben.

A többi döntős eddig megjelent válaszait itt olvashatjátok: Kállay EszterHegyi EdeMécs Anna, Mucha Dorka, Makai Máté.   

Hogyan élted meg az első könyved megjelenése előtti és utáni időszakot, melyik volt a nehezebb?

Gyakorló színházi ember voltam, mikor az első könyvemet írtam, félig-meddig megrendelésre. Izgalmas kalandként éltem meg, kirándulásként egy ismeretlen területre. A kívülálló-öntudat jórészt megóvott attól, hogy túlzottan megérintsen az egész dolog érzelmileg. Mégis megérintett. Izgultam, hogy vajon elég jót írtam-e, kiadják-e egyáltalán. Rettenetesen nehéz volt megszoknom a könyvszakma tempóját, amely sokkal lassabb, mint a színházé. A megjelenés után pedig nagyon menőnek éreztem magam, de ebben az időben elsősorban színházi emberként gondoltam magamra, aki ráadásul még egy könyvet is írt. 

A második könyvemnél már elsősorban íróként definiáltam magam. Ezért nagyobb is volt a tét számomra. Feszültebb is voltam, de alapvetően az is hatalmas élmény volt.

Laboda Kornél
Gavarin és az álomantenna
Pozsonyi, 2021, 271 oldal
-

Hogyan kezdett el formálódni a pályázott kötet terve, mi adta meg a kezdőlökést?

Eddig egy kamaszoknak és egy gyerekeknek szóló regényem jelent meg. Évek óta dolgozom egy felnőtteknek szóló köteten. Ez a könyv különböző formákat ölt, volt már szanaszéthivatkozott álomnapló, mágikus realista krimi, önéletrajzi ihletettségű novellafüzér, de egyik formát sem éreztem igazán jónak. Mindnél elérkezett egy pont, amikor úgy éreztem: nem vagyok képes folytatni. Valahogy nem arról beszélek, amiről beszélni akarok. Elfáradt a struktúra. Most érzem először úgy, hogy képes vagyok megvalósítani, amit elképzeltem. Olyan rendszerre találtam rá, amely folyamatosan inspirál, és egyszerre elég kötött és elég rugalmas ahhoz, hogy fojtogatás nélkül megtartson.

Kinek a tanácsa a fontos számodra? Megmutatod-e valakinek menet közben a szövegeidet?

Elsősorban a menyasszonyom, aztán a barátaim tanácsa fontos. És aztán mindenki másé. A rossz tanácsok is jók valamire. Érzékeny dolog menet közben megmutatni bármit is. Erre is csak apránként ébredtem rá, a saját hibáimból tanulva. Régebben azonnal megmutattam mindent, ahogyan leírtam. Most már sokkal jobban tartok a befolyásolástól, ezért az első végigírásig semmit nem mutatok meg senkinek. 

Mit hozol magaddal az első köteted írásából, mi volt a legfontosabb tapasztalat, amit szereztél? Másként áll-e szerinted egy író a második könyvéhez?

Az első két kötetem ifjúsági regény volt. Igyekeztem úgy megírni őket, hogy ne legyenek unalmasak. Ez így kissé együgyűen hangzik, de nem tudom jobban megfogalmazni. Nem ragadtathattam magamat hosszú leírásokra és elmélkedésekre, igyekeztem mindig továbbgörgetni a cselekményt. Most felnőtteknek írok és hajlamos vagyok átesni a ló másik oldalára. Át is estem az elmúlt próbálkozásaim során párszor. Azt a késztetést is le kell küzdenem, hogy folyton deklaráljam: amit írok, szépirodalom, sőt, magasirodalom. Úgy érzem, mivel eddig ifjúsági dolgokat írtam, ezt valahogy bizonygatnom kell. És ez még akkor is marhaság, ha történetesen időnként valóban így van.

Mit árulhatsz el a nyertes pályázatodról, munkatervedről?

Ez egy ún. lapozgatós könyv a "Kaland, játék, kockázat" sorozat mintájára. Vagyis az olvasó döntései alakítják a cselekményt. Nagyrészt Budapesten játszódik, 2012-ben, és egy az SZFE-ről éppen kikerült frissdiplomás színházrendező bőrébe bújva bolyonghatunk egy összezavarodóban lévő kulturális közegben.

Kapcsolódó cikkek
...
Alkotótárs

Makai Máté: A fő lökést a pozitív reakciók adták meg [Alkotótárs]

A napokban kiderült, hogy kik lettek az idén második alkalommal meghirdetett Mastercard Alkotótárs alkotói ösztöndíj döntősei. Makai Máté egy olyan detektívregénnyel pályázott, amelynek főhőse egy digitális drogdíler.

...
Alkotótárs

Mucha Dorka: Éreztem, hogy ebből nem lehet tingli-tangli történetet írni [Alkotótárs]

Kialakult a Mastercard Alkotótárs tízes listája, és kiderült, hogy kik lettek az idén második alkalommal meghirdetett alkotói ösztöndíj döntősei. Ezúttal Mucha Dorka mesél az eddigi tapasztalatairól és a terveiről.

...
Alkotótárs

Mécs Anna: Már régóta foglalkoztatott édesapám története [Alkotótárs]

Kialakult a Mastercard Alkotótárs tízes listája, a zsűri közülük választja majd ki a két győztest. A Könyves oldalán addig is bemutatjuk őket, ezúttal Mécs Anna válaszolt a kérdéseinkre.

Levelezés
...
Alkotótárs

Czakó Zsófia: Ginkgo biloba [Mastercard® – Alkotótárs]

...
Alkotótárs

André Ferenc: gyanútlan március [Mastercard® – Alkotótárs]

...
Alkotótárs

Czakó Zsófia: Feltámadtunk [Mastercard® – Alkotótárs]

...
Alkotótárs

André Ferenc: Armageddon 202x [Mastercard® – Alkotótárs]

...
Alkotótárs

Czakó Zsófia: HolyWin [Mastercard® – Alkotótárs]

...
Alkotótárs

André Ferenc: Antropocén ima [Mastercard® – Alkotótárs]

...
Alkotótárs

Czakó Zsófia: Falunap [Mastercard® – Alkotótárs]

...
Alkotótárs

André Ferenc: Kedves Zsófi! [Mastercard® – Alkotótárs]

...
Alkotótárs

Czakó Zsófia: A szomszéd kertje [Mastercard® – Alkotótárs]

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Negyven év után egy padláson bukkantak rá Czene Béla festményeire

A festményeket vastag porréteg fedte, de kiderült, hogy az életmű krémje lapul a Czene család padlásán. Portrénk egy festőről, akit sosem ismert el a kritika, ám akinek képei ma is egyre magasabb áron kelnek el.

...
Nagy

Stanley Tucci a főzés-ízlelés-evés hármasán szűri át az életet

Stanley Tucci olyan filmekben szerepelt, mint Az ördög Pradát visel, a Spotlight – Egy nyomozás részletei vagy a Julie és JuliaKét nő, egy recept, legutóbb – egészen pontosan szeptember elején – viszont a CNN-en futó utazós gasztronómiai műsorával (Stanley Tucci: Searching for Italy) nyert Emmyt. Nagyjából ekkor jelent meg magyarul Életem az ételeken át című gasztróba mártott önéletrajza, ami az ősz egyik legkellemesebb meglepetésének bizonyult.

...
Nagy

Ady Endre ma is mindennapi beszédtéma Nagyváradon

A PIM januárban megnyitotta az Ady Endre Emlékmúzeumot a költő egykori budapesti lakásában, ahol beszélgetéssorozat indult Ady életéről. A legutóbbi eseményen az író köré épült nagyváradi kultusz került fókuszba, ami máig rendkívül élő, és mindennapi beszédtéma a városban.

...

Númenor az emberi civilizáció csúcsa Tolkiennél, és ezt a sorozat jól elkapja (A hatalom gyűrűi - kibeszélő 3.)

...

Galgóczi Erzsébet nyíltan leszbikusként lett a Kádár-korszak népszerű szerzője [N/ők is írtak]

...

Sandman: jót tett a sorozatnak, hogy Gaiman sokszor nem kötött kompromisszumot

...

Kádár Erzsébetnél nincs felesleges szó, nincs felesleges mondat [N/ők is írtak]

A hét könyve
Kritika
Az igazi író élet-halál vitára készteti az igazi olvasókat
...
Zöld

Az embert tartjuk nagy művésznek, aztán egyszer csak egy gép kapja a festészeti díjat?

Ez a jövő már közelebb van, mint gondoljuk. Marcus du Sautoy matematikus A kreativitás kódja - Hogyan tanul a mesterséges intelligencia írni, festeni, gondolkodni című könyvében azt vizsgáltja, hogyan tanítható a gép arra, hogy önállóan kreatívvá váljon.

...
Nagy

Vlagyimir Szorokin: Alulértékeltem Putyin őrültségét

„Tragikus időkben nehéz az oroszoknak az orosz irodalomról beszélni” – Vlagyimir Szorokin és M. Nagy Miklós mégis erre tettek kísérletet tegnap este a Három Hollóban. A beszélgetés során az emigráns orosz írók tragédiája, az oroszok és az erőszak viszonya, valamint a szerző magyarul megjelent szövegei is előkerültek. Beszámolónk.

Szerzőink

...
Sándor Anna

Az embert tartjuk nagy művésznek, aztán egyszer csak egy gép kapja a festészeti díjat?

...
Ruff Orsolya

Bereményi Géza kalapja alatt elfér a 20. század

...
Laborczi Dóra

Visky András: Van, amikor az Isten egy elveszett gyermek