"Sztrájkolok. Sztrájkolunk. Bárcsak nem ez történne éppen, bárcsak a producerek jószándékúan tárgyalnának és 100 százalékosan támogatnák a sztrájkot", írta Neil Gaiman a Facebookon a hollywoodi forgatókönyvírók sztrájkjához csatlakozva. A tiltakozók között Gaiman mellett például olyan hírességeket találunk, mint Cynthia Nixon (Szex és New York), Michael Schur (a The Office társírója) vagy Krista Vernoff (A Grace klinika showrunnere-írója).
A forgatókönyvírók azt akarják elérni, hogy a streaming iránt megnövekedett kereslet miatt nagyobb részesedést kapjanak a nyereségből. Eddig ugyanis munkájukért fix összeget kaptak évente.
A szakszervezet érvelése szerint az infláció és az alacsony bérek miatt a szerzők nem tudnak megélni. A stúdiók viszont arra hivatkoznak, hogy csökkenteniük kell a költségeiket.
A WGA közleménye szerint a nagy stúdiók nem vállaltak garanciát például a televíziós forgatókönyvírók heti munkaidejéért, a napi sorozatok íróinak napi díjszabásáért, és nem fogadták el a szervezet javaslatait a fizetés nélküli munka minimalizálásával és a mesterséges intelligencia felhasználásának szabályozásával kapcsolatban sem, foglalta össze a Filmtett.
A stúdiók és a streaming-szolgáltatók producerszövetségének (Alliance of Motion Picture and Television Producers / AMPTP) közleménye szerint bár a tárgyalások megegyezés nélkül zárultak, a szövetség nyitott a megegyezésre. A WGA javaslatait és az AMPTP válaszait itt találod.
A filmet valamikor 2023-ban mutatják be, egyelőre annyit lehet róla tudni, hogy vígjáték lesz. És mivel lesz benne beszélő mongúz, Simon Pegg és Neil Gaiman is, mi valami jóféle őrült elborulásra számítunk.
A sztrájk elhúzódása a filmeket kevésbé érinti, mivel azoknak a forgatókönyve akár már hónapokkal-évekkel korábban elkészülhet(ett). A sorozatiparra viszont erőteljesen kihat majd - ezt már a 2007-es, három hónapig tartó forgatókönyvírói sztrájk is megmutatta (az a sztrájk egyébként kb. 2,1 milliárd dollárjába került Kaliforniának). Azaz csúszni fognak bizonyos évadbemutatók vagy akár el is kaszálhatnak a stúdiók fejlesztés alatt álló műsorokat, esetleg nem rendelik be az elkészült pilot alapján a műsort, és leállhatnak éppen futó forgatások, ahol a forgatókönyvírói csapat párhuzamosan dolgozik a szkripten.
A Sorozatjunkie ugyanakkor rámutatott a helyzet árnyaltságára is. A sztrájk lényege, hogy az írók nem dolgozhatnak: nem írhatnak, nem adhatnak el ötletet, nem mehetnek be a forgatásra, hogy átírjanak egy jelenetet vagy finomhangoljanak, nem vehetnek részt az utómunkákban, nem promotálhatnak. Viszont ha már elkészült a szkript, akkor forgatni vagy vágni lehet nélkülük, így
előtérbe kerülnek azok a sorozatok, ahol a showrunner a rendező vagy amik producervezéreltek
(ilyen a Marvel és egyes Star Wars-projektek). A Variety például azt írta kedden, hogy a Sárkányok háza második évadának éppen futó forgatásával nem állnak le, mivel a szkriptek már készen vannak, és az IGN értesülései szerint ez a helyzet A hatalom gyűrűi második évadának gyártásával is.
A Telex azt írja, a sztrájk következményei először az esti beszélgetős műsorokon lesznek majd érezhetőek (Saturday Night Live, Seth Meyers, Steven Colbert, Jimmy Kimmel), ezután következnek a szappanoperák. A sztrájk nagy vesztesei pedig az olyan szolgáltatók lesznek, mint a gyártás köré szerveződő mosodák, sofőrök, ácsok, marketingesek stb.
Azzal kapcsolatban, hogy a sztrájk a magyar nézőket hogyan érinti, a Sorozatjunkie jelezte, hogy érdemes tisztázni, hogy a sorozat nem egyenlő az amerikai sorozattal: áprilisban Magyarországon streamingen 36 szkriptelt sorozatos világpremier volt, amiből 23 nem amerikai és 13 amerikai.
(MTI, Filmtett, Telex, Deadline, Sorozatjunkie, Variety, IGN)