Ezt senki nem mondta podcast, Ott Anna, Tompa Andrea, konyvesmagazin.hu

A podcast első epizódjában Tompa Andrea először arról mesélt, hogy csonka családban, a ’70-es, ‘80-as évek romániai diktatúrájában nőtt fel, ezért neki a gyerekkorhoz alapvetően kevés pozitív emlék kötődik. Viszonylag későn kezdte el foglalkoztatni a szülőség, a későbbi férje volt az első olyan partnere, akit egyértelműen el tudott képzelni apaként. 

Kreatív anyaság

Az író szerint, legyen szó akár a társunkról, a saját szüleinkről vagy a gyerekünkről, minden kapcsolatnak az igazságát kell keresni. Anyává válásakor kevésbé próbált könyvekből felkészülni, inkább a gyerekkori tapasztalaiból kiindulva alakult ki benne az, hogy

hogyan lehet jobb szülő és jobb ember ahhoz képest, mint amilyen mintát maga előtt látott.

Nagyon fontos volt neki, hogy semmilyen értelemben ne legyen sem bántalmazó, sem érzelmileg elérhetetlen szülő. Nagy segítség volt számára, amikor az örökbefogadásukat kísérő pszichológus azt mondta neki, hogy fogja fel kreatívan az anyaságot, mert így tudott a saját erősségeivel jelen lenni ebben a szerepben.

Tompa Andrea maga is megélte annak az ismétlődő gyászát, hogy nem esett természetes úton teherbe, ugyanakkor idegenkedett a lombiktól. Ezért vetette fel aztán a férje az örökbefogadást, de az író először ezen is gondolkodott pár hónapot.

Végül rájött, hogy gyereket vállalni egy olyan óriási kaland, még ha kockázatos is, amiből nem szeretne kimaradni.

Az örökbefogadás után körülbelül másfél évvel vált önmaga előtt is anyává: „Azt éreztem egy teljesen átlagos napon, hogy én mindig ott leszek emellett a gyerek mellett, és olyan mélyen szeretem, és annyira máshogy szeretem, mint senkit a földön, és pont,” mondta.

Áldozatok munkáért, gyerekért

Annak kapcsán, hogy Tompa Andrea férje a szülőségben milyen erős partner, Ott Anna megkérdezte, hogy ez a támogatás az alkotásban is megjelenik-e. Az író elmondta, hogy a férje kezdeti biztatása milyen sokat jelentett neki, de a mai napig fontos pillére a kapcsolatuknak, hogy támogassák egymást abban, amivel foglalkozni szeretnének.

Ami az időbeosztást illeti, eleinte rosszul reagált a váratlan helyzetekre, amikor például a gyerek betegsége miatt nem tudott az előre kiszámított idejében a munkájával foglalkozni. Regényíráskor szüksége van naponta néhány háborítatlan órára, ezért amikor az Omertát írta (amit 2017 második legjobb könyvének választottunk),

hajnali fél négykor kelt, hogy a kisgyerek ébredése előtt legyen elég ideje az alkotásra.

Most, hogy kamasz a fia, bizonyos szempontból egyszerűbb az élet. 

Mindenki tanul egymástól

Tompa Andrea legutóbbi, Sokszor nem halunk meg című regényében (ami szerintünk 2023 harmadik legjobb könyve volt, kritikánkat itt, interjúnkat pedig itt találod) hangsúlyos téma az örökbefogadás. Habár alapvetően nem az örökbefogadás témájáról akart írni, izgatta az effajta szülő-gyerek kapcsolat minősége is. Szerinte a vér szerinti gyerekek is elmennek a falig a szüleikkel, de 

az örökbefogadott gyerekek talán még inkább tesztelik, hogy mi fér bele, amitől még nem mondanak le róluk.

Az író úgy véli, tanulási folyamat szülőnek és gyereknek is, hogy titkolózás helyett minden kártyát ki lehet tenni az asztalra. Tompa szerint azért is fontos nyíltan elmondani, hogy dolgozni akar, mert azzal mintát ad a fiának az örömteli munkáról. Az egyenes kommunikáció viszont sokszor nehezebb is, hiszen akkor gyakran konfliktusos kérdéseket kell megválaszolni. 

Családi ügyekben is legyünk biztosak a dolgunkban! A sorozat főtámogatója az Alfa Biztosító.

Támogatott tartalom

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Tompa Andrea kapta a 2024. évi Mészöly Miklós-díjat

A díjat január 19-én, Mészöly születésének évfordulóján adják át az író szülővárosában, Szekszárdon. 

...

Tompa Andrea: A nők jobban ki tudják fejezni a fájdalmukat, amikor az életükről mesélnek

Az augusztusban megrendezett zalai Margófeszt második napjának vendége volt Tompa Andrea, aki Valuska Lászlóval beszélgetett az idén megjelent, Sokszor nem halunk meg című regényéről.

...

Tompa Andrea, Závada Péter és még 32 jelenkoros szerző tiltakozik a homofóbtörvény ellen

A Jelenkor Kiadó 34 szerzője közös nyilatkozatban tiltakozik az ún. homofóbtörvény ellen, kiállnak a törvény által sújtott szerzőtársaik és könyveik mellett. 

MARGÓ
...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

...

Londoni zenész unokája írta meg a budapesti zongorista filmbe illő történetét

Egy mágikus erejű zongora és egy hihetetlen, de igaz történet: Roxanne de Bastion az Őszi Margón.

...

Pajor Tamás: Pályatársaim erős virtuális pofonokkal józanítottak ki

Milyen egy későn jött dackorszak? Miért nincs a művészetnek feladata? Pajor Tamás Veiszer Alindával beszélgetett a Margón.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

Szerzőink

Szabolcsi Alexander
Szabolcsi Alexander

„Komoly egyetem nincs komoly könyvtár nélkül” – a MOME felújított könyvtárában jártunk

Valuska László
Valuska László

A világ végére is magadban cipelni a hazát: a rossz közérzet kultúrájáról Barnás Ferenc új regényében

...

Visky András: A szelídeket általában meg kell ölni

...

Szentesi Éva: Ha nem lenne ez a férfi mellettem, akkor nem lennék ennyire boldog és teljes

...

Clare Leslie Hall bestsellere csavar egyet a romantikus regény műfaján

Kiemeltek
...

Kemény Zsófi: Az életet soha nem késő elrontani

Olvasd el a Nők, akiknek férfi kell című kötethez írt utószót!

...

iamyank: A dühöm jelen van, de nem vágyom rá, hogy eltűnjön

A Könyves Magazin podcastjének vendége iamyank, akivel STNTLN című albumáról beszélgettünk.

...

A depresszió bárkit magával ránthat – megnéztük a Bruce Springsteen-filmet

A Szabadíts meg az ismeretlentől életrajzi film nem karaokeparti, hanem megrázó vallomás az összeomlásról.