Ezt senki nem mondta podcast, Ott Anna, Tompa Andrea, konyvesmagazin.hu

A podcast első epizódjában Tompa Andrea először arról mesélt, hogy csonka családban, a ’70-es, ‘80-as évek romániai diktatúrájában nőtt fel, ezért neki a gyerekkorhoz alapvetően kevés pozitív emlék kötődik. Viszonylag későn kezdte el foglalkoztatni a szülőség, a későbbi férje volt az első olyan partnere, akit egyértelműen el tudott képzelni apaként. 

Kreatív anyaság

Az író szerint, legyen szó akár a társunkról, a saját szüleinkről vagy a gyerekünkről, minden kapcsolatnak az igazságát kell keresni. Anyává válásakor kevésbé próbált könyvekből felkészülni, inkább a gyerekkori tapasztalaiból kiindulva alakult ki benne az, hogy

hogyan lehet jobb szülő és jobb ember ahhoz képest, mint amilyen mintát maga előtt látott.

Nagyon fontos volt neki, hogy semmilyen értelemben ne legyen sem bántalmazó, sem érzelmileg elérhetetlen szülő. Nagy segítség volt számára, amikor az örökbefogadásukat kísérő pszichológus azt mondta neki, hogy fogja fel kreatívan az anyaságot, mert így tudott a saját erősségeivel jelen lenni ebben a szerepben.

Tompa Andrea maga is megélte annak az ismétlődő gyászát, hogy nem esett természetes úton teherbe, ugyanakkor idegenkedett a lombiktól. Ezért vetette fel aztán a férje az örökbefogadást, de az író először ezen is gondolkodott pár hónapot.

Végül rájött, hogy gyereket vállalni egy olyan óriási kaland, még ha kockázatos is, amiből nem szeretne kimaradni.

Az örökbefogadás után körülbelül másfél évvel vált önmaga előtt is anyává: „Azt éreztem egy teljesen átlagos napon, hogy én mindig ott leszek emellett a gyerek mellett, és olyan mélyen szeretem, és annyira máshogy szeretem, mint senkit a földön, és pont,” mondta.

Áldozatok munkáért, gyerekért

Annak kapcsán, hogy Tompa Andrea férje a szülőségben milyen erős partner, Ott Anna megkérdezte, hogy ez a támogatás az alkotásban is megjelenik-e. Az író elmondta, hogy a férje kezdeti biztatása milyen sokat jelentett neki, de a mai napig fontos pillére a kapcsolatuknak, hogy támogassák egymást abban, amivel foglalkozni szeretnének.

Ami az időbeosztást illeti, eleinte rosszul reagált a váratlan helyzetekre, amikor például a gyerek betegsége miatt nem tudott az előre kiszámított idejében a munkájával foglalkozni. Regényíráskor szüksége van naponta néhány háborítatlan órára, ezért amikor az Omertát írta (amit 2017 második legjobb könyvének választottunk),

hajnali fél négykor kelt, hogy a kisgyerek ébredése előtt legyen elég ideje az alkotásra.

Most, hogy kamasz a fia, bizonyos szempontból egyszerűbb az élet. 

Mindenki tanul egymástól

Tompa Andrea legutóbbi, Sokszor nem halunk meg című regényében (ami szerintünk 2023 harmadik legjobb könyve volt, kritikánkat itt, interjúnkat pedig itt találod) hangsúlyos téma az örökbefogadás. Habár alapvetően nem az örökbefogadás témájáról akart írni, izgatta az effajta szülő-gyerek kapcsolat minősége is. Szerinte a vér szerinti gyerekek is elmennek a falig a szüleikkel, de 

az örökbefogadott gyerekek talán még inkább tesztelik, hogy mi fér bele, amitől még nem mondanak le róluk.

Az író úgy véli, tanulási folyamat szülőnek és gyereknek is, hogy titkolózás helyett minden kártyát ki lehet tenni az asztalra. Tompa szerint azért is fontos nyíltan elmondani, hogy dolgozni akar, mert azzal mintát ad a fiának az örömteli munkáról. Az egyenes kommunikáció viszont sokszor nehezebb is, hiszen akkor gyakran konfliktusos kérdéseket kell megválaszolni. 

Családi ügyekben is legyünk biztosak a dolgunkban! A sorozat főtámogatója az Alfa Biztosító.

Támogatott tartalom

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Hírek

Tompa Andrea kapta a 2024. évi Mészöly Miklós-díjat

A díjat január 19-én, Mészöly születésének évfordulóján adják át az író szülővárosában, Szekszárdon. 

...
Podcast

Tompa Andrea: A nők jobban ki tudják fejezni a fájdalmukat, amikor az életükről mesélnek

Az augusztusban megrendezett zalai Margófeszt második napjának vendége volt Tompa Andrea, aki Valuska Lászlóval beszélgetett az idén megjelent, Sokszor nem halunk meg című regényéről.

...
Hírek

Tompa Andrea, Závada Péter és még 32 jelenkoros szerző tiltakozik a homofóbtörvény ellen

A Jelenkor Kiadó 34 szerzője közös nyilatkozatban tiltakozik az ún. homofóbtörvény ellen, kiállnak a törvény által sújtott szerzőtársaik és könyveik mellett. 

...
Nagy

Nosferatu egy ellopott adaptáció miatt jött létre, azóta pedig töretlenül népszerűek a vámpírok

Az első vámpír a film történetében egy illegális feldolgozásból jött létre. Azóta pedig a vámpír egy szupermetafora lett, a szexuális ébredéstől és elnyomástól kezdve egészen az idegenfóbiáig képviselik társadalmi problémáinkat. 

Szerzőink

...
Szabolcsi Alexander

10 fontos világirodalmi kötet a Time 100-as listájáról a testhorrortól egy művész elhazudott életéig

...
Kolozsi Orsolya

A Nobel-díjas Han Kang hőse némasággal lázad a világ erőszakos zűrzavara ellen

...
Tasi Annabella

„Lényegében hazudik a közönségnek” – mennyire etikus, hogy a sztárok könyveit nem is ők írják?

...

Visky András: Három gyerek után bármennyi lehet, mert menedzselik egymást

...

2024 legjobb könyvei! Kibeszélő!

...

A jövő hangjai: Beszélgetés Simon Mártonnal (Podcast)

Kiemeltek
...
Beleolvasó

Jordan B. Peterson új könyvében a bibliai történetekhez fordul: miért áldozat a munka?

Mutatunk egy részletet a Mi, akik Istennel birkózunk című könyvből! 

...
Hírek

Traumatikus élményekről vallottak a nők, akiket Neil Gaiman szexuálisan bántalmazhatott

Több nő titoktartási szerződést írhatott alá, és a molesztálások az író fiának jelenlétében is előfordulhattak. 

...
Beleolvasó

Olvass bele a sikerkönyvbe, amiből a Véletlenül írtam egy könyvet című film készült!

Annet Huizing könyvéből magyar stáb forgathatott filmet. Olvass bele a holland írónő kötetébe!