Mindenkinek van egy feldolgozásra váró története

A Felhő Café Könyvek gondozásában megjelent a Túléltem - 55 trauma/írás című kötet, amelyben 38 szerzőtől olvashatunk 55 őszintén kitárulkozó, megrázó történetet. A novellák Péterfy-Novák Éva és Péterfy Gergely trauma- és kreatívírás-kurzusain születtek. A bemutatón Láng Balázs olvasott fel a kötetből.

Simon Eszter | 2022. szeptember 12. |
Túléltem - 55 trauma/írás
Felhő Café Könyvek, 2022, 366 oldal
-

Vasárnap délelőtt mosolygós arcokkal telt meg a Jurányi Ház, annak ellenére, hogy a kiadó második kötete - az első Mérő Vera Lúg című könyve volt, erről ITT olvashatsz, a szerzővel készült interjúnkat pedig ITT találod - nem éppen vidám olvasmány. A könyvben 38 szerző 55 története olvasható. Kapcsolati erőszak, gyermekbántalmazás, abortusz, vetélés, egy soha meg nem fogant baba elgyászolása, szembenézés a rákkal, vagy egy szerettünk halálával - mind megjelennek a kötetben. 

Utóbbiakban sokkal többen érintettek, mint hinnénk, a kötet egyik célja tehát, hogy felhívja a figyelmet azokra is, akik egészen idáig hallgattak, és

arra bátorítsák őket, hogy merjék elmesélni a történetüket.

A novellák egytől-egyig őszintén mesélnek a feldolgozott vagy feldolgozatlan traumákról, a súlyos fizikai és szellemi bántalmazásokról, miközben egyik sem csap át önsajnálatba. Kell egy kis bátorság, hogy egy traumakötetet vegyünk a kezünkbe, de a szövegek különlegessége, hogy egyszerűen közlik a cselekményt az olvasóval, és nem csöpögősek. Péterfy-Novák Éva korábban is elmondta, hogy a kurzusok alkalmával szigorúan szövegként tekint a novellákra, mert elsősorban az olvasó igényeit kell figyelembe venni. A könyvben szereplő novellák legtöbbjének ugyan amatőr író a szerzője, mégis pontosak és feszesek.

Fontos, hogy a történet önazonos maradjon

A bemutatón Péterfy-Novák Éva beszélgetett a kötet néhány szerzőjével, akiket az írás folyamatáról kérdezett, illetve a kötet szerkesztőjével, Erdődi-Juhász Ágnessel, akinek szintén találkozhatunk az írásával a könyvben; ő maga is érintett a traumafeldolgozásban. A szerkesztő azt mondta, éppen ez jelentett kihívást a szövegek szerkesztésében, hiszen így óhatatlanul is felszínre jöttek az emlékek. Először mint olvasó tekintett a történetekre, és elmondta, hogy egy szöveg tulajdonképpen sosincs teljesen kész, mindig lehet még javítani rajta, ő pedig éppen csak annyira akart belenyúlni a szövegekbe, hogy a szerzők még magukénak érezzék a saját történetüket. Erdődi-Juhász Ágnes maga is végigjárta a Péterfy Akadémia kurzusait, így már több írót és a történetüket is ismerte. Eleinte úgy gondolta, ez könnyebbség lesz a munka során, ám éppen az ellenkezője igazolódott be.

Az érthetőségtől lesz jó egy traumaírás

Szó esett arról is, hogy mi a különbség a kreatívírás- és a traumaírás-kurzus között. Abban Péterfy-Novák Éva és a szerzők is egyetértettek, hogy amikor olyan megtörtént eseményekről tárulkozik ki az író, amit személyesen átélt, az olvasó viszont csak az ő szemüvegén keresztül fogja megismerni a történetet, akkor elsősorban a cselekmény érthetőségére kell figyelni. A részletek, amelyek az áldozat, vagy valamilyen traumát átélt számára egyértelműek, egyáltalán nem biztos, hogy egy külső szemlélő számára is azok. Ezeken az apróságokon addig kell finomítgatni, amíg a szerző is önazonosnak érzi a szöveget, de annak is világos, aki életében először találkozik a történettel.

Önmagunknak bevallani a legnehezebb 

A beszélgetés során kiderült, hogy van olyan szerző, aki még nem dolgozta fel, vagy csak az írásnak köszönhetően dolgozta fel a traumáját. A szerzők azt is többször kiemelték, hogy mindenkinek lehet, és általában van is traumája, amit senkinek, de legfőképp önmagunknak nem lenne szabad lekicsinyelni. A legtöbb bántalmazott, legyen szó akár testi, akár mentális bántalmazásról, tagadásban él, és önmagának sem vallja be, hogy bántalmazott, mert

szinte természetesnek tekinti az állapotot,

és azt gondolja, biztosan mással is előfordul az ilyesmi, arról nem is beszélve, hogy sokszor a szégyenérzet miatt nem mer róla beszélni. A beszélgetés során Péterfy-Novák Éva többször is elmondta, annak ellenére, hogy mindannyian áldozatok vagy egy trauma elszenvedői, sem a kurzusok, sem a közös együttlétek nem csak a problémákról szólnak. A sírás után nevetnek, és ezt szimbolizálja a kötet borítóján lévő piros és kék szín is. A piros a traumát, a kék a feldolgozást jelenti, a Felhő Cafe Könyvek kiadó célja pedig, hogy hangot adjon azoknak, akik eddig hallgattak.

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Mérő Vera úgy hozta közel az olvasóhoz a lúgos támadást, hogy irodalmat csinált belőle

Renner Erika történetét Mérő Vera dolgozta fel a Lúg című kötetében. Interjúnkban a szerző az írás folyamatáról, bátorságról és közönyről mesélt, valamint arról, hogyan válhat valaki bántalmazóvá, és miért nehéz kiszakadni egy bántalmazó kapcsolatból.

...
Hírek

Tasnádi István viszi színre Péterfy-Novák Éva regényét

Az Apád előtt ne vetkőzz egy többszörös szexuális abúzus történetét meséli el - a regényből készült színdarabot októberben mutatják be, a két főszereplő Péterfy Bori és Pataki Ferenc.

...
Hírek

Péterfy-Novák Éva dedikált könyvet küld az őt feljelentéssel fenyegető nőgyógyásznak

Még több olvasnivaló
...
Panodyssey

Ahol az író és az olvasó közvetlenül találkozik: ismerd meg a Panodysseyt!

Ebben a cikkben azt magyarázzuk el, hogyan működik a Panodyssey oldal, és miért érdemes csatlakoznod hozzá olvasóként vagy íróként. 

...
Panodyssey

Moskát Anita: "Az Írói Munkám Elrablása: Hogyan Lopta El Az Artificial Intelligence Az Álmomat"

"Mielőtt elítéljük az MI-t: ezekért a közhelyekért mi felelünk. Mi tanítottuk meg neki a „zöld oázist”, a „sötétzöld szőnyeget”, amit „hívogat”, vagy az „élet táncát” járó ludakat meg a „szentély” hasonlatot a „világ káosza” ellenében. Az MI abból dolgozik, amiből tanul, és mi közhelyekkel etetjük." Moskát Anita műhelynaplójában arra keresi a választ, mit is tud vaójában ma a mesterséges intelligencia.

...
Nagy

Kölcsey még nem tartotta fontos versének a Hymnust, de később már büntettek érte

200 éves Kölcsey Hymnusa, ami egészen sokáig nem vált a magyarok hivatalos himnuszává. Mit énekeltünk előtte? Hogyan használták a Hymnust politikai célokra? És mi a közös a cseh, a lengyel és a magyar himnuszban? Érdekességeket gyűjtöttünk össze az évfordulóra.

...
Nagy

Visky András: Istennel ültem le kártyázni a regényt írva

Szerdán Margó Olvasókör lesz: Visky András a regény kezdeteiről, “révült írás-lelkigyakorlatról” és a bibliapókerről is mesélt előzetesen.

...
Panodyssey

Moskát Anita: Írói félelmek kalendáriuma, az év minden napjára

"Félek, hogy önmagamat fogom ismételni, ugyanazokat a témákat, ugyanazokat a témákat, ugyanazokat a témákat, és észre sem veszem." Moskát Anita műhelynaplóját olvashatjátok az írói hivatáshoz kapcsolódó félelmekről.

...
Nagy

Szvoren Edina sokáig hanyagolta a magyar kortárs irodalmat, aztán jött Esterházy, aki áttörte a falat

Az talán nem meglepő, hogy a Mondatok a csodálkozásról szerzőjét elemi szinten izgatják a mondatok. Szvoren Edina a Müpa Literárium-estjén arról mesélt, hogy miben különbözik az a nyelv, amelyen zsemlét kér, attól, amelyen ír, de az is szóba került, hogyan hagyta maga mögött a tulajdonnevektől való félelmét.

A hét könyve
Kritika
Narine Abgarjan novellái úgy életigenlők, hogy nem hallgatják el a háború borzalmait
...
Nagy

Petőfi példátlanul jó érzékkel kezelte a korabeli médiát

Petőfi születésének 200. évfordulója alkalmából nyitotta meg a PIM Költő lenni vagy nem lenni című kiállítását. A kurátorok célja az volt, hogy a költő tankönyvekből ismert, fekete-fehér portréja életre keljen a látogatók előtt, és az eddig ismeretlen arca rajzolódjon ki előttük.

Hírek
...
Hírek

Tintin 35 év után visszatér a képregényes standokra

...
Hírek

Kölcsey eddig ismeretlen versét találták meg: áthúzta, hogy más ne olvashassa

...
Podcast

Börtönélmények és álmok is formálták egy sodródó kamasz sorsát Budapesten

...
Hírek

Habsburg Ottó csak Magyarországról hatezer emberrel levelezett, most online olvashatod a sorait

...
Gyerekirodalom

Ötven könyv, amelyet minden gyereknek el kellene olvasnia

...
Hírek

Cseh Tamás és Csengey Dénes közös estjéről 1985-ben még részletes jelentés készült