Mindenkinek van egy feldolgozásra váró története

A Felhő Café Könyvek gondozásában megjelent a Túléltem - 55 trauma/írás című kötet, amelyben 38 szerzőtől olvashatunk 55 őszintén kitárulkozó, megrázó történetet. A novellák Péterfy-Novák Éva és Péterfy Gergely trauma- és kreatívírás-kurzusain születtek. A bemutatón Láng Balázs olvasott fel a kötetből.

Simon Eszter | 2022. szeptember 12. |
Túléltem - 55 trauma/írás
Felhő Café Könyvek, 2022, 366 oldal
-

Vasárnap délelőtt mosolygós arcokkal telt meg a Jurányi Ház, annak ellenére, hogy a kiadó második kötete - az első Mérő Vera Lúg című könyve volt, erről ITT olvashatsz, a szerzővel készült interjúnkat pedig ITT találod - nem éppen vidám olvasmány. A könyvben 38 szerző 55 története olvasható. Kapcsolati erőszak, gyermekbántalmazás, abortusz, vetélés, egy soha meg nem fogant baba elgyászolása, szembenézés a rákkal, vagy egy szerettünk halálával - mind megjelennek a kötetben. 

Utóbbiakban sokkal többen érintettek, mint hinnénk, a kötet egyik célja tehát, hogy felhívja a figyelmet azokra is, akik egészen idáig hallgattak, és

arra bátorítsák őket, hogy merjék elmesélni a történetüket.

A novellák egytől-egyig őszintén mesélnek a feldolgozott vagy feldolgozatlan traumákról, a súlyos fizikai és szellemi bántalmazásokról, miközben egyik sem csap át önsajnálatba. Kell egy kis bátorság, hogy egy traumakötetet vegyünk a kezünkbe, de a szövegek különlegessége, hogy egyszerűen közlik a cselekményt az olvasóval, és nem csöpögősek. Péterfy-Novák Éva korábban is elmondta, hogy a kurzusok alkalmával szigorúan szövegként tekint a novellákra, mert elsősorban az olvasó igényeit kell figyelembe venni. A könyvben szereplő novellák legtöbbjének ugyan amatőr író a szerzője, mégis pontosak és feszesek.

Fontos, hogy a történet önazonos maradjon

A bemutatón Péterfy-Novák Éva beszélgetett a kötet néhány szerzőjével, akiket az írás folyamatáról kérdezett, illetve a kötet szerkesztőjével, Erdődi-Juhász Ágnessel, akinek szintén találkozhatunk az írásával a könyvben; ő maga is érintett a traumafeldolgozásban. A szerkesztő azt mondta, éppen ez jelentett kihívást a szövegek szerkesztésében, hiszen így óhatatlanul is felszínre jöttek az emlékek. Először mint olvasó tekintett a történetekre, és elmondta, hogy egy szöveg tulajdonképpen sosincs teljesen kész, mindig lehet még javítani rajta, ő pedig éppen csak annyira akart belenyúlni a szövegekbe, hogy a szerzők még magukénak érezzék a saját történetüket. Erdődi-Juhász Ágnes maga is végigjárta a Péterfy Akadémia kurzusait, így már több írót és a történetüket is ismerte. Eleinte úgy gondolta, ez könnyebbség lesz a munka során, ám éppen az ellenkezője igazolódott be.

Az érthetőségtől lesz jó egy traumaírás

Szó esett arról is, hogy mi a különbség a kreatívírás- és a traumaírás-kurzus között. Abban Péterfy-Novák Éva és a szerzők is egyetértettek, hogy amikor olyan megtörtént eseményekről tárulkozik ki az író, amit személyesen átélt, az olvasó viszont csak az ő szemüvegén keresztül fogja megismerni a történetet, akkor elsősorban a cselekmény érthetőségére kell figyelni. A részletek, amelyek az áldozat, vagy valamilyen traumát átélt számára egyértelműek, egyáltalán nem biztos, hogy egy külső szemlélő számára is azok. Ezeken az apróságokon addig kell finomítgatni, amíg a szerző is önazonosnak érzi a szöveget, de annak is világos, aki életében először találkozik a történettel.

Önmagunknak bevallani a legnehezebb 

A beszélgetés során kiderült, hogy van olyan szerző, aki még nem dolgozta fel, vagy csak az írásnak köszönhetően dolgozta fel a traumáját. A szerzők azt is többször kiemelték, hogy mindenkinek lehet, és általában van is traumája, amit senkinek, de legfőképp önmagunknak nem lenne szabad lekicsinyelni. A legtöbb bántalmazott, legyen szó akár testi, akár mentális bántalmazásról, tagadásban él, és önmagának sem vallja be, hogy bántalmazott, mert

szinte természetesnek tekinti az állapotot,

és azt gondolja, biztosan mással is előfordul az ilyesmi, arról nem is beszélve, hogy sokszor a szégyenérzet miatt nem mer róla beszélni. A beszélgetés során Péterfy-Novák Éva többször is elmondta, annak ellenére, hogy mindannyian áldozatok vagy egy trauma elszenvedői, sem a kurzusok, sem a közös együttlétek nem csak a problémákról szólnak. A sírás után nevetnek, és ezt szimbolizálja a kötet borítóján lévő piros és kék szín is. A piros a traumát, a kék a feldolgozást jelenti, a Felhő Cafe Könyvek kiadó célja pedig, hogy hangot adjon azoknak, akik eddig hallgattak.

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Mérő Vera úgy hozta közel az olvasóhoz a lúgos támadást, hogy irodalmat csinált belőle

Renner Erika történetét Mérő Vera dolgozta fel a Lúg című kötetében. Interjúnkban a szerző az írás folyamatáról, bátorságról és közönyről mesélt, valamint arról, hogyan válhat valaki bántalmazóvá, és miért nehéz kiszakadni egy bántalmazó kapcsolatból.

...
Hírek

Tasnádi István viszi színre Péterfy-Novák Éva regényét

Az Apád előtt ne vetkőzz egy többszörös szexuális abúzus történetét meséli el - a regényből készült színdarabot októberben mutatják be, a két főszereplő Péterfy Bori és Pataki Ferenc.

...
Hírek

Péterfy-Novák Éva dedikált könyvet küld az őt feljelentéssel fenyegető nőgyógyásznak

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Malcolm Gladwell: Nem tudsz változást hozni egy társadalomban, ha a tanárt fizeted a legrosszabbul

A csapatunk pont annyira erős, mint a leggyengébb csapattagunk, hangsúlyozta a népszerű ismeretterjesztő író, Malcolm Gladwell, a Brain Bar sztárvendége. De mi köze van a sikernek a focihoz és a kosárlabdához? És mindennek az online oktatáshoz? Gladwell a változó világról és a Z generációról beszélt - meghallgattuk.

...
Nagy

Szvetlana Alekszijevics: Az emberek akkor tudnak igazán élesen fogalmazni, amikor érzik az elmúlás közeledtét

Tóth Krisztina nyitotta meg a 27. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivált, amelynek díszvendége idén Szvetlana Alekszijevics. A Nobel-díjas belarusz író a pódiumbeszélgetésen a nők történeteiről, az emlékezés természetéről és a hátrahagyott kéziratairól mesélt, de azt is elárulta,  miért nem tud jelenleg kellő harciassággal írni.

...
Nagy

Mircea Cărtărescu: A diktatúra mindig rossz ötlet

Az évek óta Nobel-díj esélyesként emlegetett román íróval, Mircea Cartarescuval beszélgettünk szabadságról és diktátorokról, a naplójáról és az álmairól, fantasztikusról és valóságosról az irodalomban és az emberi léttapasztalatban. Interjú.

A hét könyve
Kritika
Nem nagy ügy, szorongunk és élvezzük
...
Nagy

Szvetlana Alekszijevics: Miért nem tudunk szembeszállni a diktatúrával?

Felfoghatatlan volt számomra, amikor Oroszország megtámadta Ukrajnát – mondta interjúnkban a Nobel-díjas Szvetlana Alekszijevics, akivel a háborúról, a női narratíva fontosságáról, és egy felfüggesztett filmprojektről is beszélgettünk.

Hírek
...
Nagy

Mit él át egy hegymászó felesége, ha a férje nem tér vissza az expedícióról? - Megnéztük Erőss Zsolt életéről szóló filmet

...
Hírek

Tóth Krisztina: Muszáj újra és újra elismételnünk a történeteket, hogy ne a világ ismételje meg őket körülöttünk

...
Hírek

Magyarul is kiadják Alan Rickman naplóit, amelyekben a Harry Potter forgatásáról is írt

...
Hírek

Könyvesblokk: Világvége, megosztottság és egyéb égető kérdések humorral elmesélve

...
Beleolvasó

Mészöly Miklós alakját ritka pillanatokat rögzítő fotók és emlékek idézik meg

...
Hírek

Fenyegetések miatt amerikai könyvtárak sora kényszerül bezárásra

...
Gyerekirodalom

Kiss Judit Ágnes meséjében egy mentett kutya és egy kóbor cica emelkedik felül az ellentéteken

...
Zöld

Alig mozognak a magyarok, pedig tovább szeretnének élni

...
Hírek

Benedek Elek születésnapjára Király kis Miklós is emlékérmére kerül

...
Beleolvasó

Az Arizona mulató bemutatására még Örkény sem találta a szavakat

...
Hírek

Hét csapás sújtja jelenleg a könyvszakmát

...
Beleolvasó

Pető Andrea az utókorral ellentétben nem a férjek fontosságában méri a nők életét - Rajk Júliáét sem