Margaret Atwoodot és Dragomán Györgyöt is egy tanár segítette, hogy higgyen magában

Neked volt olyan tanárod, akinek támogató szavai éveken, évtizedeken át elkísértek? Egy szülő vagy egy mentor, aki akkor is hitt benned, amikor senki más? Egy barát, egy munkatárs, aki megtanított arra, hogy higgy magadban?

A tizedik alkalommal meghirdetett Margó-díj támogatója, az Erste ismét különdíjjal jutalmazza azt a rövidlistás szerzőt, aki saját történetével vagy prózájával példaként szolgál a #higgymagadban szemléletre. Cikkünkben összegyűjtöttünk három népszerű szerzőt, akik fiatalkorukban találkoztak egy tanárral, aki hitt bennük – és aki nélkül mi, olvasók, talán sosem hallunk róluk.

Margaret Atwood

A legendás kanadai szerző, akinek többek között A szolgálólány meséjét is köszönhetjük, mindössze hatéves volt, mikor bejelentette a nagy hírt: úgy döntött, hogy író lesz.

Persze rengeteg dolog történik, mikor az ember hatéves, és a kis Margaret nem sokkal később megfeledkezett nagyszabású terveiről.

Saját elmondása szerint legközelebb 16 éves korában ébredt fel benne az írás utáni vágy,

ahogy hazafelé sétált – és miközben átvágott a gimnázium focipályán, megírta élete első versét.

Az iskolában sosem tanultak versírást – a tananyag kimerült az esszékben és elemzésekben –, Atwoodnak volt azonban egy tanára, a szigorú és ragyogó elméjű Bessie B. Billings, aki rendkívül komolyan vette az irodalom oktatását, és „sorról sorra végigvonszolta” Atwoodot és osztályát az angolszász irodalom legfontosabb művein.

Mikor Atwood publikálni kezdett az iskolaújságban, Miss Bessie volt az, akitől elsőként visszajelzést kapott:

„Semmit sem értek ebből, drágám, úgyhogy egészen biztos vagyok benne, hogy nagyszerű!” – lelkendezett a tanár.

Évtizedekkel később Atwood Utolsó hercegnőm című novellájában emlékezett meg Bessie B. Billingsről. (A novella a Rendbomlás című kötetben jelent meg Csonka Ágnes fordításában.) A történet egy érettségire készülő lányról szól, aki irodalomórán Robert Browning Utolsó hercegnőm című versét elemzi.

„Hamarosan végzős diák leszek. Eltűnök Bessie tanárnő életéből, ő pedig az enyémből. Mindketten átkerülünk a múltba, mindkettőnknek vége lesz – nekem az ő nézőpontjából, neki az enyémből. A mostani padomban egy új, fiatalabb diák ül majd, akit szünet nélkül ösztökél és terelget majd a kötelező olvasmányokon át, ahogy egykor engem. »A vers első sora nagyon fontos, gyerekek – mondogatta Bessie tanárnő. – Ez határozza meg a hangvételt. Folytassuk!«”

Dragomán György

Dragomán György 15 éves korában költözött Marosvásárhelyről Szombathelyre, ekkor már két éve írt. A pályája kezdetéről szóló interjúkban és írásaiban többször megemlékezett a gimnáziumi tanáráról, Csuti Sándornéról, aki elsőként figyelt fel tehetségére.

Az első novelláimat is neki mutattam meg, ő pedig összehozott Fűzfa Balázzsal, aki szintén sokat segített

 – mesélte az Alon interjújában. – Akkoriban a főiskola lapjában, a Jelenkezünkben is megjelent két novellám, ezeket nem nagyon szoktam emlegetni. Érdekességük, hogy elég helytelenül írtam, ráadásul borzasztóan gépeltem, így olyan extrém íráskép keletkezett, ami szándékos nyelvrombolásnak hatott…”

Dragomán 2017-ben a „Taigetosz-törvényként” elhíresült köznevelési törvénymódosítás kapcsán írt tanulási nehézségeiről, és arról, milyen sokat jelentett a támogatás, amit tanáraitól kapott.

„Hányszor mondták nekem, figyelj oda jobban, írjál szebben. Hogy emlékszem az érzésre, ahogy szorítom a ceruzát, próbálom kanyarítani a betűket, egyik se olyan lesz, a ceruza mintha vasból volna, húzza a kezem, fáj az egész karom, a vállam és a gerincem” – áll a Facebook-bejegyzésben. 

„Életem szerencséje, hogy emberséges tanáraim (néhány értetlenkedő kivételtől eltekintve) mindig meglátták bennem a tehetséget és erejükön felül megértő és elfogadó szeretettel támogattak, hogy íróvá válhassak, hogy az lehessen belőlem, aki lettem.”

„Sose fogom elfejteni a pillanatot, amikor a gimnáziumban Csuti Sándorné, csodálatos magyartanárom meghallgatja a fogalmazást, amit az Antigonéról és a hatalom filozófiájáról írtam, majd megkér, hogy vigyem ki a füzetem, és amikor belenéz, valósággal elsápad.

Onnan kezdve külön foglalkozott velem, minden erejével segített, hogy elfogadható szinten megtanuljak helyesen írni.”

A saját példám talán megmutat valamit abból, hogy meddig juthat az ember, ha segítik és elfogadják, és nem megnehezítik az életét.”

J. D. Salinger

1951-ben jelent meg J. D. Salinger egyetlen regénye, a ma is kultikusnak számító Zabhegyező. De hogyan jutott el odáig a New York-i fiú, akit nemcsak a gimnáziumból csaptak ki, de rövid időn belül két egyetemet is otthagyott?

Az ifjú Jerry 1939-ben érkezett meg a Columbia Egyetem novellaíró szemináriumára.

A kurzust egy bizonyos Whit Burnett tartotta, aki néhány évvel korábban feleségével, Martha Foley-val közösen megalapította a Story magazint,

amit teljes egészében a novelláknak szenteltek, és ami – köszönhetően a pár rendkívüli szimatának – rövid időn belül a New York-i kiadók kötelező olvasmányává vált.

Burnett tanítványai közül sokan bármit megtettek volna, hogy megjelenhessenek a Storyban – kivéve Salingert, aki semmi jelét nem mutatta az érdeklődésnek. Sőt! Az órákon többnyire kibámult az ablakon, és a félév során egyetlen sor nem sok, annyit sem adott be.

Látszólagos érdektelensége ellenére Salinger ősszel is megjelent Burnett szemináriumán, a félév közepe felé pedig egy váratlan fordulattal levelet írt tanárának, melyben elnézést kért a kiábrándító teljesítményéért.

A gyötrődő, gondosan megírt levelet rögtön három novella követte – köztük A fiatalok, amelyben először jelent meg a Salingerre oly jellemző szellemesség, pontosság és hangsúlyokkal szabdalt csevegés.

A novella elnyerte Burnett tetszését, és a Story 1940. március-áprilisi számával Salinger publikált író lett.

„21 éves vagyok, New York-i születésű, és hátrakötött kézzel meg tudok írni egy visszautasítást – írta a boldogságtól megrészegült Jerry Burnettnek. – Az írás 17 éves korom óta fontos nekem, ahogy ezt nem egy kedves arc bizonyítja, melyre útközben ráléptem. Most, hogy Ön elfogadta az írásomat, mindenkinek elmondhatom, hogy ne sajnálják többé a kiadatlan novellaírót! Hisz az egója meg tud küzdeni mind az emberrel, mind a helyzettel; hisz valójában saját maga a legnagyobb ellensége! Oh, bizony, a bölcsesség leszek maga!”

A jövőt azok teremtik meg, akik hisznek magukban és az ötleteikben. Higgy magadban és légy a saját történeted hőse! Az Erste már hisz benned. Margó-díj az Erste támogatásával.

Támogatott tartalom.

Nyitókép: Wikimedia; Valuska Gábor

(Women of Influence, Oprah, Alon, 24.hu, Columbia Magazine)

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Ma már világirodalmi klasszikusok, de ki sem akarták adni őket

A kilencedik alkalommal meghirdetett Margó-díj támogatója, az Erste idén először különdíjjal jutalmazza azt a rövidlistás szerzőt, aki saját történetével vagy prózájával példaként szolgál a #higgymagadban faktorra. Cikkünkben négy híres, mára klasszikussá vált szerzőt mutatunk be, akik hittek magukban annyira, hogy ne futamodjanak meg a visszautasítások miatt.

...
Hírek

Lezárult a jelentkezés – 54 könyvet neveztek idén a Margó-díjra!

Idén tizedik alkalommal keresi a Margó Irodalmi Fesztivál a legjobb első prózakötet szerzőjét. A döntőbe 10 elsőkötetes szerző jut, közülük kerül majd ki 2024 Margó-díjasa, és a Margó x Erste #higgymagadban különdíj nyertese is.

...
Panodyssey

Az igazi mentor hatalmi hierarchia helyett partnerséggel fordul a pályakezdő íróhoz

Kinek jelentett fordulópontot az orvosi váró, ki és miért tartja toxikusnak  az irodalmi közeget, és kit segített egy fotókiállítás, hogy felismerje, mi a valódi professzionalitás? A Panodyssey nagykövetei beszéltek íróvá válásról és pályakezdésről.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Az AI-nak már most gazdagabb a szókincse a magasan képzett emberekénél

Magyar kutatók két népszerű AI-szoftver verbális intelligenciáját hasonlították össze 9000 emberével.

...
Zöld

Vajon megváltoztatja-e az embert, ha napi kapcsolatban van a halállal?

Vajon nem veszítünk el valami létfontosságút azáltal, hogy az életünkben rejtve hagyjuk a halált? Hayley Campbell olyan emberekkel készített éleslátó és őszinte interjúkat, akiknek az elmúlás a mestersége. Olvass bele!

...
Zöld

Ez a könyv bebizonyítja, hogy a szívből jövő nevetéstől leszünk igazán boldogok

Ros Ben-Moshe kiterjedt kutatásokra, a humor- és nevetésterápia gyakorlatára, valamint a pozitív pszichológia és az idegtudományok eredményeire támaszkodva mutatja be, hogy a nevetés tényleg a legjobb orvosság. Olvass el a könyvéből egy részletet!

Olvass!
...
Beleolvasó

A családon belüli egyedüllétet vizsgálja Rakovszky Zsuzsa új novelláskötete

A tizenegy elbeszélést tartalmazó Vattacukor történeteinek zöme a különböző életszemléletek összeütközéseivel és a családi viszonyokkal foglalkozik. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Egy fiatal család küzdelmei csak a meneküléssel kezdődnek igazán – Olvass bele a skandináv regénybe!

Egy, a falujából kiutált fiatalasszony, a kisfia, és a nőhöz csapódott, vándorló férfi szinte nem is ismerik egymást, amikor friss családként egy másik vidéken új életet kezdenek. Mutatunk egy részletet Lina Nordquist könyvéből.

...
Beleolvasó

Meddig húzta a gúny istene az Olümposzon? Kiderül ebből az elfeledett görög mítoszból

A néma istennő című kötetben Zalka Csenge Virág a nagyközönség által alig vagy egyáltalán nem ismert görög-római mítoszokat gyűjtött össze. Mutatunk egy részletet a könyvből.

Kiemeltek
...
Nagy

K. Varga Bence: Szaradicsné kettéhasad

„A beton dühösen nyújtózkodott. A vas konokul emésztett a műhelyekben. A fa görnyedten szemlélte a mulandóságot.” K. Varga Bence A csont és a csönd címmel ír tárcasorozatot a Könyvesen. Ez a hetedik rész.

...
Hírek

Visszatér a katalán mágia: októberben már olvashatjuk Irene Solà új regényét

Ez a hazánkban is nagy népszerűségnek örvendő Irene Solà legfrissebb, harmadik prózakötete.

...
Nagy

Daniel Kehlmann: A cinkosságról akartam írni, ami elpusztítja a lelkedet

Mozgókép című regénye apropóján beszélgettünk Daniel Kehlmann-nal arról, megvalósítható-e a művészi szabadság elnyomó rezsimek idején. Mit tesznek az emberrel az apró kompromisszumok? Interjú.

A hét könyve
Kritika
A hallgatás a fegyverek kegyetlenségével szedi szét a családod
...
Nagy

Tükrök, trükkök és nőtörténetek – még 7 kötet a világirodalomból, amit már várunk

Női Hemingway, az amerikai minimalista próza mestere, Nobel-díjas szerző és orosz világsztár. Avagy, ha ősz, akkor világirodalom.