Nagy hazugság, hogy boldognak kellene lennünk ‒ Háy János a Margón

Nagy hazugság, hogy boldognak kellene lennünk ‒ Háy János a Margón

Miért határozza el valaki, hogy boldogtalan lesz? Miért licitálunk egymásra a közösségi média felületein? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket fejtegetett Háy János és Valuska László a Boldog boldogtalan című könyv bemutatóján.

Fotók: Kováts Zsófi és Posztós János

Rátkai Zsófi | 2024. május 29. |

A Margó szombat esti programján először az derült ki Háy János új regényéről (olvass bele!), hogy nem klasszikus a felépítése. Már az első mondata is rendhagyó: e szerint az egyik női szereplő elhatározza, hogy boldogtalan lesz. A könyv további érdekessége, hogy felsorolhatatlanul sokféle figurája van, akiknek mindegyike boldogtalan – a regény pedig cikázik közöttük. „A” szereplőről ugrunk „B”-re, aztán „C” szereplőre, majd esetleg újra vissza „A”-ra. Háy János elmondta, a regény felépítése a gondolkodásunkat tükrözi, és azt a sémát követi, hogy az elbeszélő, aki egy író, különböző sorsokat ír le: 

„én vagyok a főhőse a regénynek, holott én nem szerepelek benne”.

Szerinte a szövegnek humorosnak kell lennie, ezért tudatosan egyre viccesebbé vált az író figurája, kihasználva, hogy a szerző az elbeszélő testébe bújva bármilyen közéleti témán tréfálkozhatott. 

HÁY JÁNOS
Boldog boldogtalan
Európa, 2024, 458 oldal
-

Ahogy Valuska László látja, a könyv próbálja leleplezni, hogy olyan hazugságban élünk megszületésünk pillanatától kezdve, hogy boldognak kell lenni. Háy János a könyv első mondatára utalva rámutatott, hogy igen intenzív társadalmi elvárások vesznek minket körül, amelyeknek része a boldogságmánia is. Véleménye szerint ránk van erőltetve a boldogság.

„Szabad akaratból válunk rabszolgájává az aktuális társadalmaknak, mert állandóan elvárásoknak próbálunk eleget tenni.”

Hangsúlyozta, a külső behatások vágyakat ébresztenek bennünk, a reklámszakma pedig ki is aknázza ezt. Rájöttek, hogy nem elég a szükségleteket kielégíteni, hanem a dolgok iránti vágyat kell felébreszteni az emberekben, akik aztán észrevétlenül ennek a vágynak, ennek a boldogságkeresésnek szentelik az egész életüket. 

Azzal, hogy a nő az első mondatban elhatározza, hogy boldogtalan lesz, ennek az elvárásrendszernek a súlyát teszi le. 

Boldogtalanság nélkül nincs öröm se

A boldogtalanságot ugyanakkor Háy nagyon fontosnak, az élet elengedhetetlen kellékének tartja, ami nélkül boldogság és öröm sem létezik:

„a boldogtalanság teremti meg a lehetőséget, hogy örüljünk is”.

Szerinte a közösségi médiában látható állandó vetélkedés, egymásra licitálás is azt támasztja alá, hogy a modern kapitalizmus kizsigerel minket.

A 19. századi regénnyel ellentétben, amikor az ok-okozati összefüggések alapján lineáris szerkezetet épített fel egy író a könyvében, a Boldog boldogtalan szereplőivel teljesen esetlegesen történnek a dolgok. Van, aki a saját döntése miatt kerül rossz helyzetbe, mások külső körülmény, például egy betegség miatt. Háy hozzátette, ma már bizonyosak lehetünk benne, hogy a primer logika nem mindig működik, nem feltétlenül következik egy dologból a másik. Az életben az összes következtetésünk retrospektív, előre nézve kiszámíthatatlanok az események. A szerző ezt a gondolkodást kísérelte meg belevinni az irodalomba. 

-

Legyenek érzelmek

Izgalmas dilemma került szóba egy másik regénybeli idézettel kapcsolatban, mely szerint a hatvanas években a nyelvközpontú próza megjelenésével felszámolódott az érzelem. Valuska Lászlót az érdekelte, hogy olvasóként szükségünk van-e érzelmekre, és ha igen, programszerűen hogyan lehet visszaírni ezeket az irodalomba.  

Háy János szerint a hetvenes évek nyelvkritikai prózája jelentős időszak volt, jó szövegek születtek, amelyeknél igaz volt, hogy a mondat mély tartalma fontos. 

Előtte a regények többsége dramaturgiai regény volt, ezek elmondták, mi történt, így a mondataiknak nem volt súlya. 

Hátrányt jelentett viszont a korra jellemző irónia, ami Háy János szerint megakadályozza az embert abban, hogy teljességgel azonosulni tudjon a világgal, ami a regényben megjelenik. Hangsúlyozta, hogy programszerűen nem tud hozzányúlni semmihez, de már fiatalon is fontos volt neki, hogy egy szövegben legyenek érzelmi erők. Irónia helyett pedig vicceket tett a szövegbe.

-

Elhangzott, hogy a regénynek nagyon fontos része, hogy az író-elbeszélő min megy keresztül, amikor döntéseket kell hozni karakterekről, és arról, mit és hogyan beszél el. A kérdésre, hogy ebben vajon mennyi a játék és mennyi valójában az írói vívódás, a szerző azzal válaszolt, hogy a kockáról-kockára felépülő könyv egy része valóban csak játék és egyfajta távolságtartás jellemzi, ugyanakkor nem tudja függetleníteni magától.      

„Az érzelmeink nem kioperálhatók a világ életéből, hál’ Istennek, és ha néha vesztésre is állnak, nem lehet őket megszüntetni.” 

Háy az önérzetet is nagyon fontosnak tartja az írásban, mert szerinte vállalni kell a döntés meghozatalát és annak következményeit. Szerzői oldalról nagyon komoly problémának tartja, ha az író önérzet hiányában alkot, mert az irodalom nem demokratikus, egy szövegbe annak a mondatnak kell belekerülnie, ami oda illik és nem annak, amire a legtöbb szavazat érkezik. 

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

A papírtáskában felejtett díj, a titkos könyv és a harmadik kiadás – Sántakutya a Margón

A Sántakutya a meghitt hangulatú beszélgetések programja volt, ahol Margó-díjas szerzők meséltek anyaságról, félelmekről, megfelelési kényszerről és sokkról, de szóba került Párizs és egy papírtáskában ottfelejtett díj is. 

...
Nagy

A fájdalom barát, ha megtanuljuk dekódolni a jelzéseit – Szentesi, Havas, Biró és Cserna-Szabó a Margón

A Tavaszi Margó pénteki és szombati napján a valóság és a fikció viszonya több írónál felmerült, Szentesi Éva teltházas könyvbemutatóján pedig legbensőbb énünk megismerése is szóba került.

...
Nagy

Az ügynökakták igenis nyilvánosak, csak fel kell dolgozni őket – Takács, Bartók és gyermekvédelem a Margón

Ügynökök, fantasy és bugyiszabályok a Margó zárónapján. 

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

Nézd meg A párduc sorozat előzetesét!

Garibaldiról és az olasz forradalomról szóló nagyregény feldolgozása jövőre érkezik a Netflixre.

...
Szórakozás

Kiderült, ki játszhatja a sorozatgyilkost az új Amerikai pszichóban

Ígéretes választás. 

...
Szórakozás

Elmélkedés a halandóságról egy boncteremben – megfilmesítik Stephen King novelláját 

Hollywood egyszerűen nem tud betelni Stephen King világával.

Listák&könyvek
...
Nagy

Mi a közös Shakespeare-ben, Szabó Magdában és Karinthyban? 4 könyv a nagy riválisokról

...
Hírek

Itt a Goodreads éves toplistája a közönségkedvenc könyvekről

...
Szórakozás

Decemberben is lenyűgöző adaptációkat nézhetünk, jön a Gyűrűk Ura új animés verziója is

...
Podcast

Visky András: A gyermekeink tartottak életben bennünket (Podcast)

Elérkeztünk Ott Anna szülőségről szóló podcastjának utolsó részéhez: ezúttal Visky András írót kérdeztük.

Szerzőink

...
bzs

Te ezt tudtad? - 8 könyv kíváncsi kiskamaszoknak

...
Szabolcsi Alexander

A Mozgókép 2024 legjobb könyve: a film akkor is forog, ha nácik diktálnak és táborokból hozzák a statisztákat

...
Valuska László

2024 legjobb könyvei! Kibeszélő!

Podcastok
...
Zöld

UFO-invázió nem lesz, de arrogáns azt gondolni, hogy egyedül vagyunk – Podcast Rab Árpád jövőkutatóval

...
Zöld

Litkai Gergely: A szemetesünk a legjobb tükör, hogy lássuk, min kell változtatnunk // Dobd ki a szemetest!

...
Zöld

Megjavítani azt, ami elromlott: a szemlélet, amit újra meg kell tanulnunk // Repair

...
Zöld

Pogátsa Zoltán: Rá kell jönnünk, hogyan haladjuk meg a kapitalizmust

...
Zöld

Ürge-Vorsatz Diána: Tévút, ahogy a nagy cégek áttolják a felelősséget a fogyasztókra / Mi van, ha megmentjük a világot?

...
Podcast

Litkai Gergely: Tízmillió faj segít túlélnünk, ha megtanulunk együttműködni velük / Az élet szövete 

...
Zöld

Litkai Gergely: Mennyire vagyunk felelőtlenek a nukleáris anyagokkal? / A katasztrófa küszöbén

...
Zöld

Litkai Gergely: Mi történne a világgal, ha eltűnnének a méhek? / A méhek története

...
Zöld

Litkai Gergely: Miért kell elképzelnünk a jövőt?