Háy János számára a napló izgalmas játéktér volt

Háy János számára a napló izgalmas játéktér volt

A karantén alatt született meg Háy János új könyve, a Ne haragudj, véletlen volt, amely látszólag ugyan naplónak mutatja magát, de mégis sokkal több annál. A kötetet, amely a pandémia első napjaiban, március 17-én indul és egy hónapot ölel fel, a Margó Irodalmi Fesztiválon mutatták be tegnap, ahol szó esett a személyességről, a napló műfajával való játékról, és az írói megújulásról, de kiderült az is, hogy Háy épp új regényén dolgozik.

Forgách Kinga | 2020. június 04. |

  • A könyv véletlenül született meg, egy felkérés révén. Háy maga sosem érdeklődött a napló műfaja iránt. „A privát életem eseményei íróilag csak annyiban érdekelnek, hogy mennyiben lehet beleforgatni egy írásba.”
  • Miután belefogott a naplóba, egyre jobban foglalkoztatni kezdte, hogy egy ilyen típusú szövegben hogyan lehet mozogni íróilag, így elkezdett egyre mélyebben belecsúszni ebbe projektbe.
  • Az író minden szereplője mögött százszázalékosan ott áll, és minden szereplőjét használja arra, hogy olyan problémákat vessen fel, amelyek számára is problémát jelentenek. Valójában ugyanakkor minden elbeszélői én egy konstruált én.
Háy János
Ne haragudj, véletlen volt
Európa Könyvkiadó, 2020, 228 oldal
Háy János: Ne haragudj, véletlen volt
  • Utóbbi még az önéletírásokra is igaz. Ha egy író (például Szabó Dezső, Amosz Oz vagy akár Knausgard) azt mondja, hogy most az életét fogja elmesélni, az elbeszélés akkor is fikciós elbeszélés lesz. Sőt, ha civilként mondjuk el a saját múltunkat, akkor is egy fikcióba megyünk bele, mert rajtunk múlik milyen emlékképeket idézünk fel, miknek adunk jelentőséget, és miket hagyunk a felejtésnek. Minden elbeszélés fikció, narratíva.
  • A naplóműfajjal kapcsolatban az volt izgalmas számára, hogy eljátszhatott azzal, milyen egyenesben szerepelni. „Megláttam azt, hogyan lehet a személyesnek tekintett eseményeket keverni más személyekkel történt eseményekkel, sorsokat a saját sorssal, hogyan lehet a múltat a jelennel keverni, hogyan lehet akár az elbeszélőt is megduplázni.”
  • A napló egy teljesen más szövegépítési lehetőséget nyitott meg számára. Egy keresztbeutalási rendszer jött létre a szövegen belül (ami egyébként korábban sem volt idegen tőle), ami új játékokra adott lehetőséget.
  • Elkezdett regényt írni és teljesen egyértelműen ezt a technikát, formát kezdte el alkalmazni benne.
  • Minden alkotó számára fontos a megújulás, hogy miként tudja a saját szemléletének horizontját tágítani. Ez hosszadalmas és lassú munka, de akkor is bele kell menni, ha nem fog eredményt hozni. „Még mindig jobb eredménytelennek lenni, mint hamis dolgokat írni.”
  • Írás közben az ember sosem tudja, hogy a szöveg mire fog kifutni. Minden íróban van építési kedv, minden író fel akarja fedezni Amerikát. Szemben a bestellerírókkal, akik kottából dolgoznak, akiknek megvan a receptúrájuk és terméket hoznak létre.
  • A kísérletezésről azt mondta, ez a munka a szokottnál is több kérdőjelet vetett fel, nem tudta, hogy kikerekedik-e könyvvé, és ha igen, mi lesz benne a fő szál.
  • Háy szeret naplót olvasni, de nem szeret naplót írni. Éppen ezért tudta, hogy nem akarja dokumentálni az életét, de a naplót mint játékteret izgalmasnak tartotta, azt a lehetőséget, hogy eljátsszon a dokumentálási elvárással.

A beszélgetés technikai okok miatt félbemaradt, a könyvbemutató második részét a Margó Irodalmi Fesztivál Facebook-oldalán fogják közzétenni. 

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Szentesi Évát édesanyja betegsége szembesítette saját feldolgozatlan traumáival

Szentesi Éva reméli, hogy a betegségével kapcsolatban nem kell már új fejezetet nyitnia. A legfontosabbat utoljára hagytam című új könyvet egyszerre szánja lezárónak és összegzőnek - a kötetet a Margón mutatták be.

...
Nagy

Orvos-Tóth Noémi: A könyv mágiája, hogy az érzéseket szavakká transzformálja

Orvos-Tóth Noémi, az Örökölt sosr szerzője ma Ott Anna vendége volt a Margó Extrában, ahol első könyvélményeiről, a terápiás ülések és a novellák hasonlóságáról, és az olvasás csodájáról mesélt, valamint azt is elárulta, hogy már dolgozik új könyvén.

...
Hírek

Indul a Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár online

Szerdától vasárnapig, június 7-ig öt napon át ötven programmal várják a szervezők az irodalom, olvasás és kultúra iránt érdeklődőket az idei Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár digitális felületein.

A hét könyve
Kritika
Az undor kitörölhetetlenül ott van férfi és nő kapcsolatában
...
Podcast

Morcsányi Géza: “Az irodalom a szívre mért kibírhatatlan csapás” [Kötelező: Sorstalanság]

A kötelező olvasmányok közös könyveink, amiket aligha tudunk elkerülni életünk során. A Kötelező podcast legújabb részében Kertész Imre Sorstalanságáról beszélgetünk Morcsányi Gézával.

...
Nagy

Szabó T. Anna: Ady tanított meg arra, mennyire változhatatlan a halál

Adyról, Kosztolányiról, Petőfiről, Szendrey Júliáról és Wohl Jankáról is mesélt Szabó T. Anna az Írókkal kötetlenül a Fiumeiben című  irodalmi séta első részében.

Szerzőink

...
Benedek Márton

Az undor kitörölhetetlenül ott van férfi és nő kapcsolatában

...
Babarczy Eszter

Babarczy Eszter: Tündérruha (22500 Ft)

...
Forgách Kinga

A pandémia alatt csak a pandémiáról lehet írni?

Még több olvasnivaló
...
Kritika

James Patterson és J.D. Barker első közös krimijükben rögtön bevágják az olvasót a mélyvízbe

A madártollas gyilkosságokban a nyomok minduntalan egyfelé mutatnak, és a mocskos kis titkok szép lassan mind napvilágra kerülnek.

...
Nagy

Királynak lenni sosem volt életbiztosítás

Király! – A magyar uralkodók véresen komoly históriája címmel írt könyvet a magyar királyokról Benedek Szabolcs. Interjúnkban szóba került az uralkodással járó kockázat, a nők szerepe és a Trónok harca, és kiderült az is, vajon melyik királyunkat mellőzi az utókor emlékezete.

...
Nagy

A pandémia alatt csak a pandémiáról lehet írni?

Milyen lesz az életünk, ha egyszer vége lesz a pandémiának? Mennyire lesz hangsúlyos a vírus és a karantén témája az irodalomban később? Ezeket a kérdéseket járták körbe a Dekameron-projekt című novelláskötet bemutatóján. 

...
Kritika

Jü Hua regénye megmutatja, milyen volt az élet fél évszázada Kínában

Kína egyik legismertebb kortárs írójának könyve egy kínai parasztember tragédiákkal teli életének bemutatása. Az Élni az elmúlt idő, a vissza nem térő ifjúság, az elherdált lehetőségek, az elveszített családtagok, a keserves tapasztalatok derűs, belenyugvó, mégis torokszorító összegzése.

...
Nagy

Simon Stålenhag: A technológia a túlélés eszköze lehet, de meg is ölhet minket

Kérdeztük a műveiben fellelhető gyerekkori emlékekről, arról, hogy lehet valami egyszerre retro és futurisztikus, hogyan kapcsolódik könyve az E.T-hez és azt is megtudhatjuk, szerinte mi kell ahhoz, hogy megbirkózzunk a klímaváltozással. Interjú.

...
Nagy

Sorsválasztás az irodalomban – Könyves válaszok Popper gondolataira

Az életünk determináltságát, az irányításban nekünk jutó részt vizsgálta Popper Péter Hogyan választunk magunknak sorsot? című könyve, a témában ugyanakkor rengeteg szépirodalmi mű is íródott, ezek közül mutatunk meg most párat!

Olvass!
...
Beleolvasó

A kutya és az ember kapcsolata egyszerre különleges és ősi

Van valami igazi, valami ősi, bölcs és gyönyörű az állat és az ember kapcsolatában - állítja Tor Age Bringsvaerd Vau című könyvében, amely a kutyát övező mítoszokra, mesékre és különös hagyományokra koncentrál - mutatunk egy részt belőle!

...
Beleolvasó

Ilyen volt Magyarország 2008-ban

Mesterházi Mónika új versekötete, a Nem félek a rendszerváltás után újabb rendszerbe zökkenő magyar viszonyokról mesél. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Egy nyakék még a 19. században is fel tudta forgatni az ember életét

Rose Tremain új könyvében egy fiatal nő változtatni akar az életén, és ki akar törni a kisvárosi közegből, mert azt gondolja, többre és másra hivatott. Olvassatok bele A kegyelem szigetei című regénybe!

...
Beleolvasó

Steven Spielberg megvette Richard Osman krimijének filmjogait

Május elején érkezik magyarul Richard Osman debütáló regénye, A csütörtöki nyomozóklub, amely 2020 egyik legnagyobb krimi szenzációja volt. 

...
Beleolvasó

Egy közszereplőnek tudomásul kell vennie, hogy foglalkoznak vele

Görög Ibolya könyve a közéleti szereplők megkerülhetetlen műve, és azoknak biztosít támpontokat, akiknek a mindennapjait a nyilvános szereplés tölti ki.

...
Beleolvasó

Boccaccio klasszikusa ihlette a modern Dekameron-projektet

Margaret Atwood, Mona Awad, Tommy Orange, Edwidge Danticat vagy David Mitchell - csak néhány név azok közül, akik igent mondtak a New York Times felkérésére, és vállalták, hogy történeteket írnak a koroanvírus-járvány idején. Ez lett a Dekameron-projekt - mutatunk belőle egy részletet!