„Gerlóczy Márton elpusztításán dolgozom nagy erőkkel”

„Gerlóczy Márton elpusztításán dolgozom nagy erőkkel”

Csütörtök délután mutatták be Gerlóczy Márton Fikció II. - Az örvény című regényét a Margón, ami a többkötetes identitásthriller második része. A regény előzménye, a Fikció I. - A katlan - ami nálunk a hét könyve is volt – tavasszal felkerült a Libri irodalmi díjak rövidlistájára, a szerzővel most Valuska László beszélgetett az anyák és apák szerepéről, a családi identitás elvesztéséről, és arról, hogy hol van a határ a fikció és a valóság között. A kötetből Hajdu Szabolcs olvasott fel.

Fotók: Posztós János

Simon Eszter | 2022. október 14. |
Gerlóczy Márton
Fikció II. - Az örvény 
Scolar, 2022, 384 oldal
-

Gerlóczy a lehető legradikálisabb elbeszélői módot választotta, hiszen a regényben azonosítani lehet a családtagokat, ennek kapcsán pedig Valuska László arra volt kíváncsi, hogy a szerző hol húzta meg a határokat. Gerlóczy szerint a regény tétje az igazság feltárása, amiben nem lehet határokat húzni, majd kiderült, hogy a szerző valójában mindig ezt a második kötetet akarta megírni, de ahhoz, hogy érthető legyen, rájött, hogy meg kell írnia A katlant, amiben kiderülnek előzmények. A radikális elbeszélői hang kapcsán azt mondta, hogy nem volt más lehetősége, hiszen maga a történet is radikális. 

„Mivel sok hazugságról szól, ezért őszintének kellett lenni, és valóban sérteni sok embert.”

Ezután a moderátor a regény tétjéről kérdezte Gerlóczyt, hiszen a családtörténetek bizonyos szempontból az elhallgatásról szólnak. A szerző szerint ezek a történetek főleg az el nem beszélt eseményekről szólnak, a Fikcióban a saját kérdéseire kereste a választ, ez viszont azzal járt, hogy minden érintett bekerült a regénybe, hiszen hatással vannak egymásra. Ugyanakkor ahány családtag, annyi szemszög, így a Fikciót azért értelmezhetjük bizonyos szempontból non-fictionként, mert Gerlóczy szemszögéből látjuk a történetet, amit a család többi tagja talán máshogy mesélne el. „Én magam vagyok a kitalált történet egy olyan apával, aki nem az apám, és az ő családjának a történetével, amivel együtt éltem huszonöt évig” mondta Gerlóczy, de hozzátette, hogy egyébként kíváncsi lenne a családtagok nézőpontjára is. 

Gerlóczynál a család elhallgatásokkal teli fikció
Gerlóczynál a család elhallgatásokkal teli fikció

A család egy nagy elbeszélés, fikció, ami alakít minket, állítja Gerlóczy Márton tavaly júniusban megjelent regényében, ami egy többkötetes projekt első része: Fikció - A katlan. 

Tovább olvasok

Gerlóczy ebben a két kötetben megalapozta a saját történetét, és a Fikció a családjának is szól. Az volt a motivációja, hogy tiszta vizet öntsön a pohárba, és biztonságot teremtsen majd a gyerekeinek és az unokáinak. „Tisztáznom kell a helyzetet, rendet kell tennem, hogy a gyerekem ne legyen olyan káoszban, mint amibe én születtem és éltem.” 

Arra is fény derült, hogy a Gerlóczy valójában már csak egy szerzői név, hiszen az író ismét nevet változtatott, Az örvény többek között éppen erről szól. 

-

Ezután Hajdu Szabolcs fejtette ki, hogy A katlan érdekessége szerinte abban rejlik, hogy a történet univerzális, és kitágul az identitás kérdése. “Érdekes, hogy egyáltalán mit jelent az a szó, hogy identitás. Kapcsolódni egy kultúrához, egy közösséghez, és 

ha ez elveszik, akkor valami lényegi dolog veszik el, és légüres térbe kerül az ember.”

Hajdu Szabolcs szerint kifejezetten jó, hogy ez az identitásvesztés nem Magyarországon, hanem egy szicíliai kis faluban történt, és a szerző onnan tekint a múltra – amivel Hajdu Szabolcs szerint azért lehetett nehéz szembenézni, mert a történet egyszerre személyes, közben mégis közüggyé válik azáltal, hogy megírta a regényt. 

Az identitásprobléma tehát társadalmi kérdés is, ennek kapcsán Valuska László szóba hozta, hogy a Biblia azzal kezdődik, hogy nevet adnak az embernek, a Fikció pedig éppen az apához való viszony kérdéseire keresi a választ, ami így összekapcsolódik a névadással. Gerlóczy szerint nála a probléma abban rejlik, hogy több apja volt, de valójában egyik sem az igazi. Van, akire nem emlékszik, volt nevelőapja, majd amikor azt hitte megtalálta az édesapját, rövidesen róla is kiderült, hogy mégsem az. Ilyenformán nem igazán volt apafigura az életében, ezért Az örvény is leginkább az anyákról szól. 

Mit gondol az író az olvasók országában? Aki válaszol: Gerlóczy Márton
Mit gondol az író az olvasók országában? Aki válaszol: Gerlóczy Márton

Érdekel minket, hogy a hazai szerzők hogyan látják irodalom és közélet kapcsolatát, de nem aktuál- és pártpolitikai törésvonalak mentén, hanem eggyel általánosabb nézőpontból, ezért összeállítottunk és elküldtünk nekik egy kérdéssort. 

Tovább olvasok

Hajdu Szabolcs szerint minden kor kitermeli a saját felelőseit, és ezáltal az értékrend is folyamatosan változik. Gerlóczy ehhez kapcsolódva elmesélte, hogy a fia születése óta mintákat keres, de nem tud hova nyúlni, ezért most azon dolgozik, hogy kialakítsa a saját mintáit. Ezután elmondta, hogy amikor tavaly decemberben (ismét) nevet változtatott, kiderült, hogy nemcsak a vezetéknevével kell újra és újra megismerkednie, hanem a keresztnevével is. Egészen a tavalyig azt hitte, hogy a harmadik neve Lajos, amit a dédapja után kapott, ám kiderült, hogy a születésekor valójában nem írták az anyakönyvi kivonatra a harmadik nevet. 

Az örvény története a szicíliai kisváros és Újlipótváros tengelyén játszódik. A 13. kerület a szerző életében sokáig nagyon fontos helyszín volt, és nemcsak azért mert évekig ott élt, de az egész család is ott lakott. Gerlóczy a járvány miatt két éve vidékre költözött, ezért amikor Budapestre jön, mindig elfogja a szorongás. 

„Minden itt történt, és ha messziről ránézek, olyan, mintha ott megerőszakoltak volna”. 

A regény elbeszélője Budapesten elveszíti a nevét, az olasz kisvárosban viszont névtelen ember, mert senki nem ismeri, gyakorlatilag teljes névtelenségben él. Valuska László arról kérdezte a szerzőt, hogy miért volt szükség a fizikai távolságra ahhoz, hogy rá tudjon tekinteni a sorsára. Gerlóczy azt mondta, hogy nem a várossal vagy Újlipótvárossal van baja, hanem azokban a helyzetekben érzi magát kényelmetlenül, amikor az utcán sétálva megállás nélkül ismerősökbe botlik. A szicíliai Scicli csupán egy véletlen, mégis jobban örült, hogy ott, mindentől távol érkezett meg a DNS-teszt eredménye, amiből kiderült, hogy akit az apjának hitt, valójában nem az. „Olaszországban könnyebb volt megérteni a történteket, mert senki nem zavart.”

Az Örvényben nemcsak az anyák, de a főszereplő barátnője is fontos szerepet kap, aki a főhős racionális ellenpontja, a védőhálója. Gerlóczy azt mondta, fennállt a kockázat, hogy a barátnő kiszáll a főhős életéből, aki viszont lehet, hogy megbolondult volna a nő nélkül. Emellett a szerző kiemelte, hogy a (volt) nagybácsi is nagyon fontos, hiszen vele nyomoznak a családjuk története után. 

Gerlóczy Márton: Ha ezt nem csinálom meg, akkor nem tudok továbblépni

Gerlóczy Márton Fikció I. – A katlan című regénye is felkerült a Libri irodalmi díjak rövidlistájára. Az író a jelölés kapcsán egy videóban mesélt arról, miért kellett megírnia a családtörténetének ezt a szegletét, és hogy miért nem volt más választása, mint hogy az olvasók elé tárja.

Tovább olvasok

Az identitásthriller lényege, hogy a kötetek végén a főszereplő rátaláljon egy új énképre, ennek kapcsán a szerző azt mondta: „Gerlóczy Márton elpusztításán dolgozom nagy erőkkel”. 

Valuska László ezután a regény mantrájáról kérdezte a szerzőt, vagyis hogy a dolgok tényleg csak egyféleképpen történhetnek-e. Gerlóczy határozottan állítja, hogy nem, és megosztotta, hogy a regény visszatérő tételmondata egy családi üzenet, amit az apjának hitt férfi édesapja mondott, és akinek valójában a Fikciót köszönheti, hiszen először a nagyapja (akiről azóta kiderült, hogy nem a nagyapja) családtörténetét kezdte kutatni.

Gerlóczy saját bevallása szerint - életében először - örül egy könyve megjelenésének, mert az eredeti célja az volt ezzel a mostanival, hogy ne kelljen mindig elmesélnie a történetét. „Most, mint egy bizonyítvánnyal, ezzel a második könyvvel valamennyire újjászülettem”. A szerző ezután megjegyezte, hogy a családtörténetnek itt nincs vége, ugyanis a Fikciónak lesz harmadik és negyedik része is. 

Kapcsolódó cikkek
...
Hírek

Ezért adnánk a Libri-díjat Gerlóczy Mártonnak a Fikció című regényért

Szicíliában karácsonyozik az elbeszélő Gerlóczy Márton tavaly megjelent Fikció 1. - A katlan című regényében, a barátnőjét várja, miközben beindul egy borzasztóan magányos bolyongás a kis olasz utcákon és a családtörténetben.

...
Nagy

Gerlóczy Márton: A nők szerencsétlensége a választás szabadságának hiányában áll

...
Hírek

Gerlóczy Márton: Ha ezt nem csinálom meg, akkor nem tudok továbblépni

Gerlóczy Márton Fikció I. – A katlan című regénye is felkerült a Libri irodalmi díjak rövidlistájára. Az író a jelölés kapcsán egy videóban mesélt arról, miért kellett megírnia a családtörténetének ezt a szegletét, és hogy miért nem volt más választása, mint hogy az olvasók elé tárja.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Jordán Ferenc: Nem az a lényeg, hogy megjósoljuk a Föld jövőjét, hanem hogy alkalmazkodjunk [Podcast]

Litkai Gergely zöld podcastjének vendége Jordán Ferenc ökológus, akivel tavalyi nagy sikerű, Az ember vége a természet esélye című könyve apropóján beszélgettek.

...
Zöld

Túlélés vagy tanulás? John Holt könyve az iskolai kudarcok meglepő okait mutatja be – Olvass bele!

Miért jelent kudarcélményt sok gyerek számára az iskola? Olvass bele John Holt könyvébe!

...
Zöld

UFO-invázió nem lesz, de arrogáns azt gondolni, hogy egyedül vagyunk – Podcast Rab Árpád jövőkutatóval

Litkai Gergely a Bookline Zöld új podcastjében Rab Árpád jövőkutatóval beszélget Jane McGonigal Elképzelhető című könyvéről. 

A hét könyve
Kritika
Daniel Kehlmann Goebbelst is megduplázza, miközben a művészek megalkuvásáról ír
...
Szórakozás

5 tény, amit ne felejts el, miközben a Sárkányok házát nézed

Több mint másfél éve jártunk utoljára Wsteroson, ennyi idő alatt pedig megfakulhatnak az emlékek a fontos részletekről.

Kiemeltek
...
Podcast

Kiss Noémi: Tegnap még a neveden szólítottak, másnap már csak anya [Podcast]

Az Ezt senki sem mondta! EXTRA első epizódjában Ott Anna Kiss Noémivel beszélget anyaságról, hitről és a szerző Ikeranya című könyvéről.

...
Zöld

A dohányzás veszélyeit komolyan vettük, a közösségi média veszélyeit miért nem?

A fiatalok mentális egészsége érdekében figyelmeztető feliratokkal kéne ellátni a közösségi média platformokat – írja az amerikai tiszti főorvos. A hírhez négy könyvet is ajánlunk.

...
Podcast

A töltött káposztától a nemzeti szuverenitásig: hová tűnt a magyar konyha?

Mit kezdhetünk a 160 évvel ezelőtti ételekkel ma? Jókai Mórt és Ács Bori gasztroújságírót a kolozsvári töltött káposzta és a perec is összeköti. A Könyves Magazin podcastjában Ács Borival, a Telex újságírójával beszélgettünk. 

Fotó: Ajpek Orsi / Telex

...
Hírek

Lehet, hogy politikailag elfogult a New York Times bestseller listája ?

Az Economist felmérést készített a New York Times listáján feltűnő címekről, az eredményt pedig hosszú cikkben közölte.

Szerzőink

...
sa

Bugyiszabályok: a szexuális nevelés sokkal többről szól, mint a szex

...
hhz

Miért az olvasás a túlélés eszköze a börtönben?

...
Vass Norbert

Egy gyilkosságról szóló könyvben helyet kell kapnia az életnek is

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

Csikágó, Ady, erotika és Harry Potter főzetei: 13 irodalmi program a Múzeumok Éjszakáján

Kedvenc irodalmi, könyves, mesés programjaink a Múzeumok Éjszakáján, a legkülönfélébb helyekről.

...
Szórakozás

Murakami Haruki kétszer is megnézte a novelláiból készült animációs filmet

A tokiói Vaszeda Egyetemen tartott premier után Murakami bevallotta, hogy különben nem rajong az animációs filmekért, de Pierre Földes mozija kimondottan tetszett neki, mert elkapott valamit az írásaiból.

...
Szórakozás

25 könyv, amit ősztől a színházakban néznénk ‒ Tompa Andrea, Halász Rita, Dan Brown vagy Karl Marx?

Thomas Mann és Kosztolányi Dezső, Aesopus és Marx, Hajnóczy Péter és Halász Rita. Átböngésztük az évadterveket a Játékszíntől Veszprémig, kiválasztottuk a legígéretesebb előadásokat az olvasóknak.