Picasso átka nem fogott: Francoise Gilot a kortárs festészet nagyasszonyaként halt meg

Százegy évesen elhunyt Francoise Gilot francia festőművész, aki Életem Picassóval című memoárjában számolt be arról a tíz évről, amíg Pablo Picassóval élt. Kettejük kapcsolata amolyan héjanászként működött, aminek végén Picasso megfenyegette Gilot-t, hogy a neve mindig csak őmiatta lesz érdekes. Picasso tévedett, Gilot a saját jogán és tehetségével emelkedett a 20. századi festészet legnagyobbjai közé. Képeit szerte a világon kiállítják - így Budapesten is, ahol egykori festőmestere élt.

sa | 2023. június 07. |

Pár évvel azt követően, hogy beleszeretett Picassóba, Françoise Gilot festett egy képet, aminek a címe: “Ádám arra kényszeríti Évát, hogy egyen egy almát”. Két szögletes figurát látunk, a férfi kopasz, szúrós tekintettel néz a nőre, miközben a szájába tömi a gyümölcsöt. Gilot Genezisében a kísértés, a tudás, a büntetés, a száműzetés a férfitól ered, akkor is, ha a nőt hibáztatják majd. Nem sokkal később, amikor a pár összeköltözött, Gilot egy barátja figyelmeztette a nőt, hogy katasztrófa felé közelít. Gilot viszont erre azt válaszolta, hogy ugyan tudja, hogy valószínűleg így van, de 

ez egy olyan katasztrófa, amit nem akar elkerülni.

Mindezt megírta 1964-es memoárjában, a pillanatok alatt világsikerré váló Életem Picassóval című könyvében is, amit a műkritikus Carlton Lake-kel közösen jegyzett.

A híradások ma beszámolnak róla, hogy a tüdő- és szívproblémákkal küzdő festő, aki évtizedek óta New Yorkban élt, kedden meghalt a Mount Sinai West kórházban. Gilot a saját jogán vált elismert művésszé, bár Picasso árnyéka sokáig rávetült, és most is úgy írunk róla, mint az egyetlen nő, aki el merte hagyni a festőt. Pedig Gilot ennél sokkal-sokkal több volt: erős, bátor, önazonos és szabad nő, akinek vibráló tehetségét Budapesten is megcsodálhattuk.

Szárnyak bontogatása és egy magyar barát

Francoise Gilot 1921. november 26-án született Neuilly-sur-Seine-ben. Befolyásos családja jogi karriert szánt neki, ám Gilot-nak más tervei voltak: amikor közölte az apjával, hogy feladja a jogot a művészetért, a férfi elverte, megtagadta tőle az anyagi támogatását és megpróbálta elmegyógyintézetbe záratni. Gilot a nagyanyjához költözött, egy közeli istállóban lovaglóleckék adott és festett – tehetsége pedig egyre vitathatatlanabb volt.

A festészetet egy magyar művész segítségével kezdte tanulni: az akkor Párizsban élő szürrealista, Rozsda Endre tanítványa lett, majd ebből életre szóló barátság is fejlődött. A német megszállást követően Gilot segített Rozsdának visszatérni Budapestre azzal, hogy rávette az apját, hogy szerezzen papírokat a férfinak. Amikor kikísérte a vonathoz, Gilot a saját karrierjével kapcsolatban elég tanácstalannak érezte magát, Rozsda pedig játékosan azzal vigasztalta: emiatt ne aggódjon,

három hónap múlva talán megismerkedik Picassóval.

Első litográfiáit Gilot a párizsi Atelier Mourlot-ban készítette, egyedüli nőként abban a műhelyben, amelyben a 20. század első felének nagy mesterei, köztük Picasso, Léger, Matisse, Miró, Chagall, Giacometti is dolgoztak.

A festő Kékszakáll játszmái

Gilot és Picasso 1943 májusában találkoztak először egy párizsi étteremben. Gilot 21 éves volt, és saját bevallása szerint már akkor tudta, hogy a festészet jelenti számára a teljes életet. A negyven évvel idősebb Picasso a szeretőjével, Dora Maarral ült ott – őt festette meg a Síró nő-sorozaton –, de ez nem tartotta vissza attól, hogy az egyik nagyon szép nőtől egy tál cseresznyével át ne üljön a másik nagyon szép nőhöz flörtölni. Miután Gilot és Picasso összejöttek, Maar összeomlott, mire Gilot az emlékei szerint azt mondta a festőnek: "Lehet, hogy művészként rendkívüli vagy, de erkölcsileg egy nulla". Picasso ennek ugyan nem örült, de nem is tiltakozott ellene, szerinte ugyanis kétféle nő van, az istennő és a lábtörlő. Gilot szerint Picassónak Kékszakáll-komplexusa volt, mert a nőket trófeaként gyűjtötte.

A The New Yorker felidézi, hogy a kapcsolatuk leginkább dominanciaharcként működött. Amikor például Gilot nem állt ellen Picasso csókjainak, a férfi kijelentette, hogy undorodik a merészségétől. Ezt az egymásnak feszülő szakaszt végül az oldotta fel, amikor Gilot mezítelenül modellt állt Picassónak – a festő ezután elképesztő gyengédséggel kezdett viselkedni vele.

A pár tíz évet töltött együtt, a katalán festő dél-franciaországi házában laktak és két gyerekük született, Claude és Paloma. A festőpár útjai 1953-ban váltak szét. Gilot lassan kiérlelte saját festői stílusát, színpadi díszletet és jelmezeket is tervezett. A rajz és a papírmunkák is segítették őt abban, hogy amennyire lehetett, kivonja magát Picasso művészi hatása alól.

Francoise Gilot lett "az egyetlen nő, aki elhagyta Picassót", ami egy csapásra bizarr hírességgé tette: riporterek táboroztak az ajtaja előtt, még maga Picasso is le volt nyűgözve. Igaz, a férfi ezen hamar túltette magát, és

a következő évtizedben próbálta ellehetetleníteni egykori szerelme érvényesülését,

például azzal, hogy nyomást gyakorolt a galériákra, hogy ne merjék kiállítani Gilot képeit. A szakításukkor amolyan átokfélét megfogalmazva azt mondta a nőnek, az embereket csakis azért fogja érdekelni, mert az élete egy időre találkozott a festőével.

Picasso tévedett - Gilot pedig a huszadik század nagy kortárs művészei közé emelkedett, miközben ünnepelt társasági ember is lett.

A privát Picasso - memoár az örökkévalóságnak

Gilot több könyvet is írt, az Életem Picassóval című 1964-ben jelent meg, s utána több nyelven, köztük magyarul is napvilágot látott – egy csapásra bestseller lett. A memoárban a közös tíz évükről írt, és a könyvben a kor olyan hírességei tűnnek fel, mint Matisse, Hemingway, Braque, Chagall, Chaplin. 

És olvashatunk benne arról a Picassóról is, ahogyan csak igen kevesen, köztük Gilot ismerte őt. A babonás, a repüléstől és a hajvágástól rettegő művészről, akit bizonyos egyszerű, hétköznapi döntésekre csak hízelgéssel lehet rávenni. 

Amikor Gilot terhes volt Claude-dal, Picasso nem akarta, hogy orvoshoz menjen, mert az szerinte balszerencsét hoz, ehelyett elküldte a nőt analízisre Lacanhoz.

A kötetben feltűnnek Picasso korábbi szeretői is, akik valamilyen traumatizált módon még mindig kötődtek a festőhöz, illetve ő nem engedte szabadon őket. Gilot memoárjából kirajzolódik, hogy egyszerre érzett együtt velük (még az első feleség-balett táncos Olga Koklovával is, aki egy nyaralásukon meglepte őket és az utcán a nyomukba szegődve átkokat szórt rájuk), és térképezte fel a gyengeségeiket, hogy sikeresen elrejtse a sajátjait.

Picasso ötven felett kezdett el verseket írni

Kevesen tudják, hogy Picasso nemcsak az ecsettel bánt mesterien, de nagyszerű költő is volt.

Tovább olvasok

Nem meglepetés, hogy az életrajzi könyv felbőszítette Picassót, és miután nem sikerült megakadályoznia a megjelenését, teljesen megszakította a kapcsolatot a Gilot-val közös gyerekeivel is. Picasso támogatói felsorakoztak a művész oldalán, hálátlannak és rosszindulatúnak nevezték Gilot-t, aki siet bosszút állni a nagy emberen. Patrick O’Brian, az Aubrey–Maturin-sorozat szerzője közvetlenül a szakítás után találkozott Picassóval és írt is egy életrajzi könyvet a festőről. 

Ebben Gilot-t önző gonosztevőnek ábrázolja, akinek fogalma sincs arról, milyen nyomás alatt kell dolgoznia egy kreatív embernek/férfinak.

Kettejük kapcsolatát dolgozta fel James Ivory (ő a Szoba kilátással rendezője is) Túlélni Picassót című 1996-os filmje, amiben Picassót Anthony Hopkins alakítja, Gilot-t Natascha McElhone, de feltűnnek a filmben Picasso életének más fontos nőalakjai is: Olga Khokhlova (Jane Lapotaire), Dora Maar (Julianne Moore), Marie-Thérèse Walter (Susannah Harker) és Jacqueline Roque (Diane Venora). 

Gilot újabb könyve 1990-ben jelent meg, ezt a két festőóriásról írta Matisse és Picasso - barátság a művészetben címmel, saját művészi fejlődéséről pedig A tekintet és a maszk című kötetben számolt be.

A New York-Budapest tengely 

A hatvanas évekre Gilot egyre inkább elengedte a szigorú vonalvezetést, formái lágyultak, líraibbá váltak. Ekkor készült egyik legnagyobb szabású műcsoportja, a Labirintus-sorozat is, amelyben az őt ért traumákat is igyekezett feldolgozni. Idővel egyre fontosabbak lettek számára a színek is, Keleti város I-II. című képei Matisse színkezelésének hatását mutatják, ám közben a fekete és a fehér erős kontrasztjára építő tusrajzokat is alkotott az ekkorra az Egyesült Államokba költöző festő. Munkái mára bekerültek a világ legnagyobb múzeumaiba, a Sotheby's egyik idei aukcióján pedig már 1 millió eurónál is magasabb áron kelt el egy festménye.

Rozsda Endre révén Gilot műveiből több tárlatot is rendeztek a budapesti Várfok Galériában, 2000 óta pedig ez a galéria képviseli Francoise Gilot-t Magyarországon és a régióban. A Várfok Galéria legutóbb 100. születésnapján, 2021 novemberében tisztelgett egy retrospektív jellegű kiállítással Gilot előtt. (Apropó, most van éppen Rozsda-kiállítás is a Várfokban, a művész születésének 110. évfordulója alkalmából.)

Gilot munkásságát több magas kitüntetéssel, köztük a francia Becsületrenddel ismerték el.

(MTI, Guardian, New Yorker, 24.hu)

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Könyves Advent

Picasso ötven felett kezdett el verseket írni

Kevesen tudják, hogy Picasso nemcsak az ecsettel bánt mesterien, de nagyszerű költő is volt.

...
Nagy

Gertrude Stein mániákus krimifogyasztó volt

...
Nagy

Hemingway élete túlzás nélkül kész regény volt

Az öreg halász és a tenger, valamint a Búcsú a fegyverektől című kötetekkel indult újra a Hemingway-életműsorozat a 21. Század Kiadó gondozásában. Hemingway életére kicsit sem túlzás a regényes jelző - összeszedtünk öt érdekességet, ami ezt bizonyítja.

...
Nagy

Jón Kalman Stefánsson: A költészetre nincsenek hatással az idő törvényei

Költészet, halál, édesanyja korai elvesztése – és kutyák. Interjú Jón Kalman Stefánssonnal.

Szerzőink

...
Borbély Zsuzsa

A bolti sorozatgyilkosságoktól a Fenyő-gyilkosságig Doszpot Péterrel

...
Tasi Annabella

A Száz év magány sorozatot akár Márquez is készíthette volna 

...
Könyves Magazin

Visky András: A gyermekeink tartottak életben bennünket (Podcast)

...

2024 legjobb könyvei! Kibeszélő!

...

A jövő hangjai: Beszélgetés Simon Mártonnal (Podcast)

...

„Eldöntöttem: ősszel, aki ott lesz, ott lesz, én ezt elkezdem!” – Kiss Heni szülővé válásának útja

Polc

Edith Eva Eger a testen keresztül meséli el a holokauszt borzalmait

...

Jón Kalman Stefánssonnak a Beatles segít a gyász feldolgozásában

...

Sally Rooney új regénye megindító történet a gyászról, nem csak milleniáloknak

...

Kurva nagy kert Magyarország, nem győzi a személyzet – magyarságtrip Cserna-Szabó Andrással

...
A hét könyve
Kritika
Grecsó Krisztián családtörténetében háborúk dúlnak a szabadságért
...
Nagy

A Mozgókép 2024 legjobb könyve: a film akkor is forog, ha nácik diktálnak és táborokból hozzák a statisztákat

Daniel Kehlmann regénye megmutatja, hogy egy totalitárius rendszerben mit jelent művésznek lenni akkor is, ha arra kényszerítik az embert, amit nem akar.