Bödőcs: A Švejk befejezhetetlen, éppen Ukrajnában és Gázában folytatják

Bödőcs: A Švejk befejezhetetlen, éppen Ukrajnában és Gázában folytatják

Interjút adott a 24.hu-nak Bödőcs Tibor. Az őszi Margón bemutatott Prímszámok hóesésben című friss köteten kívül a beszélgetésben szó esett irodalmi nyolcezresek megmászásáról, és arról is, hogy végzi a japán táncolóegér, amikor átveszik a kisállatboltot a hentesek.

Fotó: Kállai-Tóth Anett (MÜPA)

vn | 2023. december 11. |

A beszélgetésben Bödőcs Tibor elmeséli, hogy a Prímszámok hóesésbenhez című, a Helikon gondozásában megjelent friss könyvéhez ‒ ami az év végi listánk 39. helyén végzettF. Scott Fitzgerald Hollywoodi történetek című műve adta a konkrét inspirációt. A kötet, „ami Pat Hobby, a viharvert, megkopott, szebb napokat látott némafilmforgatókönyv-író kalandjait követi, kedves olvasmányom, és eszembe jutott, hogy nekem is kéne valami ilyesmit írnom, csak egy másik szakma szűrőjén keresztül”. Ezért a kaliforniai szöveggyáros helyére Bödőcs egy vidéki lap tudósítóját képzelte, ám mivel annyi ötlete lett, hogy az már szétfeszítette volna a kereteket, elengedte ezt a koncepciót.

A Prímszámok hóesésbenről amúgy a Margón tartott kötetbemutatón is érdekes részleteket osztott meg a közönséggel a szerző:

Bödőcs Tibor: Inkább tollaslabdázó vagyok, mint súlyemelő
Bödőcs Tibor: Inkább tollaslabdázó vagyok, mint súlyemelő

Ahogy az várható volt, teljesen megtelt a Nemzeti Táncszínház nagyterme Bödőcs Tibor legújabb könyvének bemutatóján a Margó utolsó napján. A szerző több részletet is felolvasott Prímszámok hóesésben című kötetéből, a közbeeső időben pedig Fehér Renátó kérdéseire válaszolt többek között a könyv szövegeinek műfajával, a kisprózai formákkal és a kulturális idegenséggel kapcsolatban.

Fotó: Kállai-Tóth Anett (MÜPA)

Tovább olvasok

Bödőcs az interjúban kitér rá, hogy nemrégiben olvasta Bret Easton Ellis A szilánkok című regényét (ami az év végi listánk 13. helyére került), és bár ahogy fogalmaz, küzdött a kötettel, de összességében tetszett neki, mert „[ü]gyesen játssza el, mintha önéletrajzi szöveg lenne, közben viszont szabadon keveri a fikciós műfajokat: krimi és horror, coming of age és melegpornó”. A szilánkokban ábrázolt szexjelenetek kapcsán megjegyezte: „ha a mesekönyveket lefóliázzák,

A szilánkokat atomszarkofágban, hatvan méter vastag betonfalak között szabadna csak kihelyezni a boltok polcaira”.

A beszélgetésben körüljárják a Prímszámok hóesésben műfaji jellemzőit is, és ennek kapcsán a szerző a bagatellek, a miniatűrök, a kis színesek, az anzikszok, az apokrifek mellett említi a szilánkokat is, mint lehetséges meghatározást.

Ugyancsak a műfaj kapcsán felmerül, hogy bár Bödőcs szerint Örkény a kulturális DNS-ünk része, ő mégis igyekszik kerülni az egyperces definíciót, mert, mint mondja bár fontos számára az örkényi hagyomány, „az én írásaim kicsit mások is, talán nagyobb szerep jut bennük a nyelvi játékoknak,

de ezt hadd ne én mondjam ki”.

„A Prímszámok hóesésben – írtuk a kritikánkban ‒ játékot űz abból is, hogy mi a poén. Egyáltalán: min nevetünk?”

Scrollozgatni Bödőcs agyában
Scrollozgatni Bödőcs agyában

Ha Bödőcs Tibornak TikTok-csatornája lenne, akkor az olyan lenne, mint ez a könyv: ötletekkel, poénokkal teli sűrű tartalomfolyam, ami ósdi módon a vizuális történetmesélés helyett még mindig a szöveget helyezi az előtérbe. A Prímszámok hóesésben a szerző műfajmeghatározása szerint miniatűröket tartalmaz, a figyelemgazdaság alaptechnikái működtetik, elkapja a tekintetet és nem engedi el: rövid szövegek, kisebb és nagyobb élethelyzetekről, történelemről, filozófusokról, drámákról, ismerős és ismeretlen személyekről olvashatsz, minden esetben szórakozol. Persze másokon, és mivel se vége, se hossza a miniatűröknek, telítődik az agyad, de csak fogyasztasz, és észre sem veszed, hogy ez a könyv rólad szól. Nem néző vagy, hanem a téma maga. Végtelen scrollozgatások Bödőcs agyában, ez a Prímszámok hóesésben.

Fotó: Valuska Gábor

Tovább olvasok

A közép-európai abszurdnál maradva szó esett a Švejk befejezhetetlenségéről is, amiről Bödőcs megjegyezte: „[t]öbben megpróbálták, de azt nem is lehet befejezni. Látod, Ukrajnában is folytatják, Gázában is. Sosem érhet véget, sajnos”.

A beszélgetés egy pontján szóba került, milyen szerepet tölt be a standup az irodalmi recepcióban. Bödőcs így fogalmazott: „Örkényre, Karinthyre meg Hašekre szokták mondani, hogy olyan jó, mintha standup lenne. Amikor meg én írok könyvet, akkor azt mondják, hogy de hát ez csak standup, nem is irodalom. Tehát az állítás ugyanaz,

csak rám dehonesztálóan, rájuk meg szuperlatívuszként alkalmazzák.”

Bödőcs az interjúban elárulja, hogy amikor paródiát készül írni valakiről, újraolvassa a kiszemelt szerző műveit. Nemrég például a Zabhegyezővel tett így, és arra is választ ad, hogy miért a korábbi cím szerint (nem pedig Rozsban a fogóként) hivatkozik Salinger klasszikusára: „[e]mlékszem, hogy dúlt ez a vita az újrafordítás után, és többen érveltek azzal, hogy a prózai művekre tíz-húsz évente ráférne a ráncfelvarrás és újrafordítás. Ezzel nem teljesen értek egyet, mert akkor a Rembrandt-képeket is újra kellene festeni, hogy a németalföldi polgárok Versace-ruhákban pózolhassanak a vásznon. A Zabhegyező szerintem épp attól jó, hogy az ötvenes-hatvanas évek szlengjében van”.

Salinger hogy a pékbe hegyezett zabot?
Tovább olvasok

Arra a kérdésre, hogy a frissen megjelent kötet után mi foglalkoztatja, Bödőcs azt válaszolja, hogy több lehetőség felmerült. „Örök kísértést jelent az Addig se iszik 2, mert annyi jó író és nagy irodalmi skalp maradt ki az első körből, hogy egy hasonlóan erős, vagy erősebb válogatottat ki lehetne állítani belőlük. A másik lehetőség, hogy ezt a miniatűr műfajt mélyítem, brutalizálom tovább.”

Mindezeken felül a 24.hu interjújában Gilgamesről, Sziszüphoszról, Camusről és Torgyán Józsefről is szó esik. A beszélgetés végén pedig Bödőcs egy frappáns miniatűr-definíciót is ad, mely szerint: „az ember megírhatja a gyümölcsöskertet, vagy lefesthet egy almacsutkát úgy, hogy abban benne van az egész gyümölcsös, ez a miniatűr”.

A teljes interjú ide kattintva olvasható.

Kapcsolódó cikkek
...
Kritika

Scrollozgatni Bödőcs agyában

Ha Bödőcs Tibornak TikTok-csatornája lenne, akkor az olyan lenne, mint új könyve, a miniatűröket tartalmazó Prímszámok hóesésben: ötletekkel, poénokkal teli sűrű tartalomfolyam, ami ósdi módon a vizuális történetmesélés helyett még mindig a szöveget helyezi az előtérbe. Kritika.

...
Szórakozás

Bödőcs tanárnője 9 éve nem nyaralt, közben elbaszták az oktatást

Bödőcs Tibor Prímszámok hóesésben című kötetének egyik szövegéből animációs film készült. 

...
Hírek

Bödőcs Tibor új kötete vitte a szeptembert [BooklineTop50]

A Bookline havonta megjelenő sikerlistáján több, a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon is bemutatott kötetet találunk, köztük a rendezvény szombati napjára ellátogató Valérie Perrin regényeit vagy a Hollandiát képviselő Charlotte Von Feyerabend alkotását.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Elszáll az agyad: tudományos, közgazdasági és filozófiai non-fictionok 2024 tavaszán

Hogyan látja az ember képzelőerejét Csányi Vilmos? Hogyan alakul át a világ, ha a politikai és hatalmi játszmák kiterjednek a világűrre? Miért kannibál a kapitalizmus? Hogyan dolgozik az idegsebész? És mit gondol az elidőzésről napjaink sztárfilozófusa, Byung-Chul Han?

...
Zöld

Mikor hasznos az AI az irodalomban, és miért nem cseréli le soha az embert?

A japán Rie Kudan megkapta hazája legjelentősebb irodalmi díját, majd elárulta, hogy a szöveg egy kis részét a ChatGPT nevű chatbottal generálta. Az eset nyomát áttekintjük, hogyan alakult az elmúlt két évben nagy nyelvi modellek és az irodalom viszonya, hogyan látják ezt az írók, valamint hogy mikor lehet hasznos eszköz az AI az írás során.

...
Zöld

Összekapaszkodva zuhanni – Így alakíthatod a klímagyászt felszabadulássá

Jem Bendell Mélyalkalmazkodás című, nagy port kavaró tanulmánya után új könyvében azt ígéri, hogy nemcsak segít szembenézni a klíma, és így a mai társadalom elkerülhetetlen összeomlásával, hanem a szorongás és a gyász megélése után segít új, szilárdabb alapokon újraépíteni az optimizmusunkat, életkedvünket. 

...

Megjavítani azt, ami elromlott: a szemlélet, amit újra meg kell tanulnunk // Repair

...

Kerber Balázs és Nemes Z. Márió: Mit kaphatnak a közösségtől a magányos odúlakók?

...

A sikert csak tisztességtelen úton lehet elérni?

...

Az endometriózis poétikus betegség, mintha erdő nőne a hasunkban

...

Kerber Balázs: A versnél érzem, hogy a szöveg akar valamit és nem én

SZÓRAKOZÁS
...
Szórakozás

Dűne 2: Hőssé válhat, aki tétovázik, mielőtt megragadja a hatalmat?

A Dűne ismét monumentális és epikus, minket viszont az is érdekelt, milyen párbeszédben áll a filmklasszikussal, aminek eredetije Frank Herbertet is inspirálta. És az is, hogyan cáfol rá már most egy rendezői döntésre a valós történelem.

...
Szórakozás

A Szegény párák feminista kiáltványként értelmezi újra a Frankensteint

Jórgosz Lánthimosz tizenegy Oscarra jelölt mozija női szemszögből beszéli el Mary Shelley viktoriánus díszletek között játszódó, horrorklisékből, gótikus románcok és pikareszkregények elemeiből összeöltött felnövekedéstörténetet.

...
Szórakozás

Érdekvédelmi terület: Auschwitz parancsnokáról tisztábban beszélnek a zajok, mint a szavak

Jonathan Glazer Cannes-nagydíjas, öt Oscarra jelölt filmje szokatlan módon közelíti meg a holokausztot: Rudolf Hösst és családját követjük benne, a zsidók szenvedését pedig hangok „testesítik meg”.