Richard Osman nyugdíjas nyomozói ahová lépnek, ott hulla terem

Richard Osman nyugdíjas nyomozói ahová lépnek, ott hulla terem

Ha fél évvel ezelőtt Richard Osmant egyetlen mondattal kellett volna jellemezni, akkor ő lett volna az az angol tévés pasas, aki írt egy roppant sikeres krimit négy nyugdíjas nyomozóról, aminek a filmjogait nem más vette meg, mint Steven Spielberg. Akkor már lehetett tudni, hogy érkezik a folytatás, aminek a tétje nem más, minthogy kiderüljön: Osman sikere egyszeri felvillanás volt-e, vagy végleg elfoglalta helyét a sikeres krimiírók között. Pár hete magyarul is megjelent A férfi, aki kétszer halt meg, amely a legtöbb ponton hozza mindazt, amit már az elsőben is szerettünk.

Ruff Orsolya | 2021. december 02. |
Richard Osman
A férfi, aki kétszer halt meg
Ford.: Orosz Anna, Agave Könyvek, 2021, 368 oldal
-

Az érezhető, hogy Richard Osman eleve folytatásban gondolkodott, és már a május végén rögzített interjúnkban is arról beszélt, hogy A férfi, aki kétszer halt meg pontosan ott veszi fel a cselekmény fonalát, ahol az első elejtette: A csütörtöki nyomozóklub végén valaki becsúsztat egy levelet az Elizabeth nevű szereplő ajtaja alatt, a második könyv pedig azzal indít, hogy kiderül, ki írta a levelet, milyen viszonyban áll a nyugdíjas kémnővel, és egészen pontosan mi áll a levélben.

Osman akkor még annyit árult el, hogy mindenki, aki életben volt az első könyv végén, vissza fog térni a másodikban. És ez így is történt. Teljes létszámban felsorakozik a csütörtöki nyomozóklub:

  • itt van az egykori ápolónő, Joyce, a csapat naivája, aki most GreatJoy69 néven regisztrál az Instagramra
  • a volt szakszervezetis Ron, aki világéletében megkérdőjelezett mindent, ami fentről jött
  • a szakmáját hébe-hóba még gyakorló pszichiáter, Ibrahim
  • és a korábbi titkosügynök, Elizabeth.

Habár a titokzatos levél Elizabeth-nek szól, az abban foglaltak valójában mindannyiuk életére kihatnak. Az egyetlen kivétel talán Ibrahim, aki utcai támadás áldozata lesz, emiatt pedig az egész cselekmény során kissé háttérbe szorul. A barátai viszont nem hagyják annyiban a dolgot, ráadásul a két bűnügy szálai hamarosan összefonódnak (vagy legalábbis majd összefonják őket). A levél ugyanis egy ténylegesen elkövetett bűncselekményhez kötődik: valaki húszmillió font értékű gyémántot nyúlt le egy Martin Lomax nevű alvilági bankártól, és nem is szándékozik visszaadni azokat. Az illető azt szeretné, ha Elizabeth – mint valami titkosszolgálati bébiszitter – vigyázna rá addig, amíg pénzzé nem teszi a gyémántokat. A férfit az MI5 is védi, ám ez nem jelent garanciát semmire. Hamarosan több hulla lesz, mint amennyi a lelki nyugalom megőrzése érdekében egészséges lenne, Elizabeth-nek és társainak pedig titkos üzenetek megfejtése, cselszövők leleplezése, nehézfiúk kiiktatása révén kell eljutniuk a megoldásig.

Világhírű lett az író, aki azt gondolta, hogy egy bűntényhez a nyugdíjas otthon eszményi terep
Világhírű lett az író, aki azt gondolta, hogy egy bűntényhez a nyugdíjas otthon eszményi terep

Ritka az olyan könyves siker, mint Richard Osmané. A Nagy-Britanniában televíziós műsorvezetőként ismert Osman régi vágya volt, hogy regényt írjon, a tévés munkái miatt viszont egyre csak halogatta a dolgot. A szikra akkor pattant ki a fejéből, amikor egy angliai nyugdíjas otthonban meglátogatta az anyját: így született meg A csütörtöki nyomozóklub ötlete (kritikánk róla ITT), amelyben négy hetven fölötti nyugdíjas ered egy bűntény nyomába és próbálja szétsimítani egy rejtélyes gyilkosság szálait. A könyv óriási siker lett, Nagy-Britanniában már több mint egymillió példányt adtak el belőle, a folytatásért pedig állítólag hétszámjegyű összeget fizetett a Penguin Random House. Richard Osmant zoomon értük el: a jó krimikről, az idős emberek láthatatlanságáról és rendőr nagypapájáról is beszélgettünk vele. Közben kiderült, vérbeli csapatjátékosként hogyan élte meg az írással járó egyedüllétet, vajon unja-e, hogy örökké a filmjogokat megvásárló Steven Spielbergről kérdezik, és persze mesélt egy kicsit a második részről is. Interjú.

Tovább olvasok

Habár Osman nagyon igyekezett, hogy mind a négy karakterének fajsúlyos szerep jusson, és legyen terük és idejük kibontakozni (ami nagyjából sikerült is), végig érezni, hogy Elizabeth-en van a fókusz: ő áll a cselekmény origójában, a többiek is sokszor tőle várják a megoldási javaslatokat, az új impulzusokat, ő az igazi aktor, a többiek pedig a rezonőrök. Az egyetlen kivétel talán Joyce, aki látszólag egy bűbájos öregasszony, nem mellesleg pedig az az új hobbija, hogy ronda barátságkarkötőket tukmál boldog-boldogtalanra, de ebben a sztoriban nem riad vissza attól sem, hogy egyéni akcióba lépjen. Osman nem feledkezett meg a mellékszereplőiről sem, így továbbgörgeti az első részben megismert két zsaru, Chris és Donna történetszálát, és nagyon hamar visszatér a kevés szavú elsimító ember, Bogdan, és a Connie nevű kisvárosi drogdíler is.

Nagyjából az első rész végéig – a bűncselekmények és a hullák ellenére – az egész szöveg végtelenül kedélyes, tényleg olyan, mintha Miss Marple két teázás közben sztorizgatna a barátnőinek egy vidéki kúria könyvtárszobájában. Akkor viszont olyasvalaki kerül bajba, aki nagyon közel áll az egyik szereplőhöz. Ám ez is csak időlegesen zökkent ki: a sokkolás átmeneti és hamarosan újra visszasodródunk Osman alapvetően derűs prózavilágába. A brutalitásnak emiatt mintha nem lenne tétje, és olvasóként olyan érzésünk támadhat, hogy nincs az a disznóság, amit

ne lehetne felgöngyölíteni vagy megbosszulni két vidám löncsölés között.

Emiatt műfajilag hiába ír krimit Richard Osman, épp a bűncselekményszál az, ami egy idő után némileg súlytalanná válik. Ennek az az oka, hogy nagyjából bármi történhet (gyilkosság, rablás, kifosztás, zsarolás, drogügylet, stb.), egyértelműen a négy szereplő dinamikája viszi el a sztorit. A párbeszédek még mindig viccesek, Osman könnyű kézzel gördíti tovább a történetet, és érezhetően lubickol ebben a világban, ebből pedig olvasóként csak profitálni lehet. Ráadásul szőrmentén olyan kényes témákat is érint, mint a korral járó fizikai törékenység, a demencia miatti kapcsolatvesztés, vagy az idős szülők és a felnőtt gyerekek bukkanókkal teli viszonya.

A férfi, aki kétszer halt meg krimiként nem hagy mély nyomot, de borzasztóan szórakoztató olvasmány. Érezni azt is, hogy a négy szereplőben van még muníció, és Osman is azt mondta, hogy már belekezdett a harmadik könyvbe. Amikor májusban interjút készíthettünk vele, akkor épp azzal küzdött, hogy ki tudja zárni a felhajtással járó zajokat. Az új eladási számok azt mutatják, hogy Osman könyves sikere nem lesz tiszavirág életű, az általa kreált négyes pedig – hajlott kor ide vagy oda – még egy darabig biztosan velünk lesz.

Hírlevél feliratkozás
Kapcsolódó cikkek
...
Beleolvasó

Richard Osman nyugdíjas nyomozói egy kíméletlen gyilkos után szimatolnak

Richard Osman jó úton halad afelé, hogy A csütörtöki nyomozóklub folytatásával, A férfi, aki kétszer halt meg című krimijével megismételje az első rész sikerét. Mutatunk egy részt az új kötetből!

...
Hírek

Richard Osman második könyvét rekordtempóban kapkodják el

A csütörtöki nyomozóklub szerzőjének második könyvéből 114 ezernél is több példányt adtak el az első három napban.  

...
Hírek

Richard Osman: Senki nem születik krimiírónak

Nagy-Britanniában várhatóan szeptember végén jelenik meg A csütörtöki nyomozóklub folytatása (The Man Who Died Twice). Richard Osman a Guardiannek nyilatkozva mesélt a hőseiről, az apanélküliségről és a krimiírásról.

Még több olvasnivaló
...
Kritika

A majdnem-élet receptje: egyedülálló anya reménytelen szerelemmel

A siker fokmérője ma a karrier és a boldog - kétszülős - családi élet. De mi van azokkal, akiknek egyik sem adatik meg? Bendl Vera első felnőtteknek szóló regényében nekik ad hangot: a nagy büdös semmiben lebegés állapotának, amit szeretünk átmenetinek hinni, de van, hogy nem lesz jobb. És a semminél már egy reménytelen szerelem is jobb. A Majdnem negyven a hét könyve. 

...
Nagy

A rómaiak is züllésről panaszkodtak, amikor a tekercseket felváltotta a lapozható könyv

A Papirusz számtalan ókori anekdotán és történelmi emléken keresztül elvezet az egyiptomi papiruszkészítő műhelyektől az alexandriai könyvtáron át a római rabszolgák másolóműhelyeiig. Hét érdekességet választottunk ízelítőül az ókori könyvek világából.

...
Nagy

Mohamed Mbougar Sarr az irodalom labirintusáról írt, és közben beleveszett a saját regényébe

Mohamed Mbougar Sarr szenegáli író akarata ellenére is szimbólummá vált: 31 évesen, első fekete-afrikai szerzőként nyerte el a legrangosabb francia irodalmi elismerést, a Goncourt-díjat. Paradox módon azzal, hogy neki ítélték a díjat, mintha belépett volna a saját regényének világába, amelyben az irodalmi elitet és intézményrendszert figurázta ki.

...
Nagy

Veres Attila: Igazából már csak a törvények és a pénz fog össze minket

A valóság helyreállítása és a The Black Maybe megjelenése apropójából beszélgettünk a humor szerepéről a feszültségépítésben, a kísérletező történetmesélő formákról, a sírkertszerű Magyarországról, reményről és reménytelenségről. Végül még olvasnivalót is ajánlott. Interjú.

...
Nagy

„Úgy képzeltem, az irodalom lesz a főfoglalkozásom” [Lator95]

A mesterség alapos ismerete elengedhetetlen - mondta egy régebbi interjújában Lator László, aki ma ünnepli 95. születésnapját. Költő, műfordító, tanár, aki szemináriumain egyetemi hallgatók nemzedékeit oktatta.

...
Nagy

Max Porter: Szeretem, amikor a semmiből előpattannak a múlt buborékjai

Max Porter angol író, A bánat egy tollas állattal szerzője. A gyászról és annak feldolgozásáról szóló nagy sikerű könyve után itthon is megjelent második regénye, a Lanny, amiben egy városi család, egy fal és az angol mitológia viszonyai szövődnek össze. A könyvei mellett a partraszálló rómaiakról, Daniel Craigről és a leereszkedő kritikusokkal is beszélgettünk vele.

Olvass!
...
Beleolvasó

A videójátékok világa segít elmenekülni a valóság elől

Gabrielle Zevin regénye, a Világépítők egyrészt óda a videójátékok aranykorához; másrészt két ember története, akik introvertált személyiségük korlátait leküzdve igyekeznek felfedezni a szerelem és a szeretet különböző formáit. Olvass bele!

...
Beleolvasó

A Szürke Ember többé már nem számít hasznos eszköznek, így ki kell iktatni

Mark Greaney első regénye a megjelenését követően azonnal bestseller lett, és számos folytatás követte, melyekkel korunk egyik legnépszerűbb thrillerszerzőjévé vált. A Szürke Emberből készült a Netflix eddigi legdrágább, 200 millió dolláros költségvetéssel bíró filmje Ryan Gosling főszereplésével. Olvass bele!

...
Beleolvasó

"Látod? Látod? Látod? Bölcső. Macskabölcső!" [Vonnegut100]

Száz éve született Kurt Vonnegut, akinek könyveit kultikus rajongás övezi mind a mai napig. Nincs ez másként az eredetileg 1963-ban megjelent Macskabölcsővel sem, amely olvasók egész generációjában hagyott kitörölhetetlen nyomot. Olvass bele!