Azonos-e a valóság felderítése az igazságszolgáltatással?

Graham Moore új regényében jobban beleveti magát a tárgyalótermek bonyolult világába, mint tette azt Az éjszaka fényében. A végeredmény pedig egy klasszikus alapokra építkező, pattanásig feszült, rejtélyek tömkelegét felvonultató krimi, ami egy jókorát csavar az alaphelyzeten és a feloldáson is.

Laki Péter | 2020. október 05. |

Maya Seale mára egy tehetséges, menő ügyvéd. Az idáig tartó útjában fontos szerepe volt egy egész Amerikát lázban tartó büntetőpernek, ahol akkor még esküdtként vett részt. Az ügy az esküdtszék összes tagjának életére nagy hatással volt és a lezárta után is kísérti sokukat. A feltételezett gyilkost, Bobby Nockot, a közvéleményben nem kis felháborodást keltve végül ártatlannak ítélték. A nagy médiavisszhangot kiváltott ügy tizedik évfordulójára egy dokumentumfilm-sorozat készül, így a korábbi lakhelyüknek számító hotelben ismét összegyűlnek az esküdtszék életben maradt tagjai. A sorozat készültében jelentős szerepe van egyiküknek, Rick Leonardnak, aki magánnyomozásba kezdett és állítása szerint olyan megdönthetetlen bizonyítékhoz jutott, ami alapjaiban változtathatja meg a már lezárt ügyet. Valaki vagy valakik azonban nem szeretnék, hogy kiderüljön az igazság. Ricket holtan találják Maya szobájában. Vajon kinek és miért állhatott érdekében elhallgattatni Ricket? Mi lehetett az a sokat emlegetett bizonyíték? És vajon mire jött rá Rick? Bűnös volt-e Bobby Nock, vagy hibázott az esküdtszék? A válaszok kiderítése közben újabb és újabb kérdések merülnek fel, és a napvilágra kerülő titkok is bonyolítják a helyzetet. 

Graham Moore
Bűnösök
Ford.: Orosz Anna, Agave, 2020, 368 oldal

A Bűnösökben Moore jó pár lépéssel közelebb lép a tárgyalótermek hangulatához, így egy kis metanarratíva is képbe kerül a bűnüggyel kapcsolatos bűntény utáni nyomozás során, aminek a központi karaktere egy jogász. Ez pedig kiváló terep ahhoz, hogy a szerző kifejezetten kényelmetlen kérdéseket is felvessen az igazságszolgáltatási rendszerrel kapcsolatban. Maya mint dörzsölt ügyvéd maga is sokszor ajánl ügyfeleinek olyan megoldást, ami picit átértelmezi az igazság fogalmát – de amikor ő is érintetté válik, egészen máshogy látja a dolgot. Hiszen a joggyakorlatban és az igazságszolgáltatásban nem az válik elsődleges mozgatórugóvá, hogy kiderüljön a tényszerű valóság, hanem az, hogy ügyvéd vagy ügyész az ügyfelének a lehető legoptimálisabb feltételekkel zárja a pert. Ha ártatlan is, vallhatja magát bűnösnek viszonylagosan enyhe büntetést vállalva, amennyiben azzal kevesebb kellemetlenséget okoz a továbbiakban – és persze azért, hogy a szembenálló felek ne találhassanak további fogást, amivel rosszabbul járhatnak. Ugyanakkor ha kétségkívül bűnös a védenc, a cél nem csupán a lehető legenyhébb büntetés kilobbizása lehet, de akár a felelősség áthárítása, vagy a tények csűrése-csavarása utáni olyan ítélet, amiből szinte győztesként távoznak. Ezekben az ítéletekben az egymással és a tényekkel is versengő jogászok mellett az esküdtszékre is nagy felelősség hárul, hiszen a bemutatott bizonyítékok alapján az ő szavuk dönt. 

De vajon, ha egy ártatlant ítélnek el, vagy egy bűnöst engednek el, ők maguk is bűnösnek számítanak-e?

Thomas Edisont a saját fegyverével győzték le az áramháborúban - Könyves magazin

Az átlagember unalmasabb dolgot aligha tud elképzelni, mint a bürokratikus terhekkel megvert jogi csatározások, nünansznyi különbségeken lovagló szabadalmi perek, vagy a nehezen követhető tudományos viták. A Kódjátszma Oscar-díjas forgatókönyvíróját azonban erről senki sem tájékoztatta. Graham Moore új regényében ugyanis szabályosan a lapokhoz bilincseli olvasóját, amiben annak is jelentős szerepe van, hogy az Egyesült Államok egyik legizgalmasabb korszakát állítja középpontjába.

Moore ismét bizonyítja, hogy a forgatókönyvírás mellett a regények mestere is. Végig remek ritmusérzékkel vezeti a döbbenetesen erős felütéssel induló cselekményt. Tökéletes időzítéssel dobja be a fordulatokat, és arányosan tagolja az izgalmas eseményeket a nem kevésbé érdekfeszítő leíróbb részekkel. De talán a kiválóan adagolt információk mellett is sokkal fontosabbak az elhallgatott titkok, amiket a szerző szépen vezet fel, hogy a megfelelő pillanatban nyerjen bizonyosságot valóságtartalmuk felől az olvasó. Flashbackekben ismerhetjük meg az esküdtek ügyhöz való viszonyát, és Moore ezekben a részekben árnyalja leginkább az eltérő etnikai, családi és pszichológiai háttérrel rendelkező szereplők jellemét. Még azok a karakterek is példaértékűen kidolgozottak, akik kevesebb teret kapnak. Egy-egy rezdülésnyi megszólalásukban, múltbéli tetteikben, másokkal való interakcióikban, vagy a gondolataikban viszont olyan erő rejlik, ami kivételesen érzékletes módon teszi őket hiteles és érthető figurákká, miközben az érzelmi állapotukról is pontos képet fest az író. Nem kifejezetten komplex karakter mindegyikük, de akiknek fontosabb szerepe lesz az események alakulásában és alakításában, kellően izgalmas gondolatvilággal és elsunnyogott titkokkal rendelkeznek. Nézőpont karakterként Maya áll a középpontban, aki a munkája során tanúsított magabiztossága mögött valójában egy folyton bizonytalankodó és mindenkivel szemben bizalmatlan nő, ez pedig rengeteg szinten befolyásolja a regény folyamát. 

Graham Moore szerencsére egy olyan „ki tette?” típusú krimit alkotott, ami mindamellett, hogy fontos témákat boncolgat a törvény, igazságosság, lelkiismeret és rasszizmus tengelyén, veszettül szórakoztató is.

Természetes módon adja magát a könyvben is sokat emlegetett Agatha Christie vagy a Ne bántsátok a feketerigót! párhuzam, de a Tizenkét dühös ember és bizonyos szempontból a Házassági történet című filmekhez is hasonlítható. A sokáig elhallgatott infók, a végig idegtépően az olvasó gondolataiba férkőző titkok kellemesen feszült várakozással ruházzák fel az eseménydús cselekménysort. És szerencsére Moore nem annyira gonosz, hogy ne adjon választ az összes rejtélyre. Így a befejezéssel érkező lezárás katarzis is egyben – ám közel sem biztos, hogy olyan válaszokat kapunk, ami mindenki számára maradéktalanul megnyugtató. 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Thomas Edisont a saját fegyverével győzték le az áramháborúban

...

Aki perben állt Thomas Edisonnal az elektromos fényért

...

Ezeket a könyveket keresd az Ünnepi Könyvhéten!

Elkezdődött a 91. Ünnepi Könyvhét, amelyet most rendhagyó módon a virtuális térben rendeznek meg szeptember 17-20. között. A rendezvényre számos izgalmas könyv jelenik meg, ezekből válogattunk most. 

MARGÓ
...

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

Egy rendszer kegyetlensége mindig a kis lépésekkel kezdődik – figyelmeztet interjúnkban a dán író. 

...

Egy állat, ami az ember hibájából pusztult ki – Sibylle Grimbert francia író elképzelte az utolsó egyed történetét

Az utolsó egyed című regényről, háziállatokról és klímaszorongásról beszélgettünk. Interjú. 

...

„Ahonnan én jövök, ott nem írnak könyveket” – Bruno Vieira Amaral portugál íróval beszélgettünk

Hogyan határoz meg minket a származásunk? És mit jelent újraírni a múltat? A portugál Bruno Vieira Amarallal beszélgettünk. 

...

Hol találkozik a foci és a gaming az irodalommal? Interjú Tonio Schachinger osztrák sztárszerzővel

Mi a közös a számítógépes játékokban, a fociban és a könyvekben? Tonio Schachinger elárulja.

...

Babarczy Eszter: Volt egy apám, aki nem volt, és volt egy apám, aki félelmetes volt

Babarczy Eszter mesélt betegségről, gyászról és őszinte szeretetről. Interjú.

...

Moa Herngren svéd író: Nem mi választjuk az anyósunkat

Mozaikcsaládok, hétköznapi drámák, párhuzamos igazságok és szembenézés a legnagyobb félelmekkel. Interjú a világhírű szerzővel.

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
5 félelmetes könyv halloweenre kezdő horrorfogyasztóknak

5 félelmetes könyv halloweenre kezdő horrorfogyasztóknak

Könyvek borzongáshoz.

Szerzőink

Simon Eszter
Simon Eszter

„Nem mögötte, hanem mellette vagyok” – Bach Kata és Wunderlich József szövetsége a szülőségben [Ezt senki nem mondta!]

Bakó Sára
Bakó Sára

Kirsten Thorup dán író: El kell dönteni, hogy a hatalom vagy az ellenállás oldalára állunk

...

Tóth Réka Ágnes és Simon Márton: Megtanultuk, hogyan legyünk igazi csapat [Ezt senki nem mondta!]

...

iamyank: A dühöm jelen van, de nem vágyom rá, hogy eltűnjön

...

Visky András: A szelídeket általában meg kell ölni

A hét könyve
Kritika
A világ végére is magadban cipelni a hazát: a rossz közérzet kultúrájáról Barnás Ferenc új regényében
Jön a Futurotheca nonfiction könyvfesztivál: építsd velünk a jövő könyvtárát!

Jön a Futurotheca nonfiction könyvfesztivál: építsd velünk a jövő könyvtárát!

A brit nyelv- és számzseni, a dán optimista klímapszichológus és a spanyol agysebész és karmester is velünk lesz.

Polc

A szabadság pénzbe kerül, főleg akkor, ha egy anyát bántalmaznak

...

A diktatúra árnyékai között is lehet varázslatos a gyerekkor

...

Az egyetem maga a Pokol - R. F. Kuang új filozófiai horrorja

...

Lesújtó számok: már csak 40 másodpercig tart a figyelmünk a digitális térben?

...