A  varázslós mesétől az apokaliptikus drámáig – A Harry Potter-filmek háttere

A varázslós mesétől az apokaliptikus drámáig – A Harry Potter-filmek háttere

Hogyan lett egy kedves gyereksztoriból felnőtteket is megijesztő történet, hogyan lett négy rendezője nyolc filmnek és hogyan jött össze a Radcliffe-Watson-Grint szuperhármas? A tizennyolc éve induló, aztán tíz évig kitartó HP-filmek mind jókor voltak jó helyen, a körülöttük kialakult hype hatása pedig a mai napig kitart. (Júniusban Harry Potter-hónapot tartunk, rengeteg cikkünk lesz, amiket itt lehet majd elérni.)

A Harry Potter tömegek életét kísérte végig a 2000-es években. Ám a filmek nélkül nem vált volna azzá a hatalmas nemzetközi jelenséggé, ami a mai napig meghatározza a mainstream populáris kultúrát. Megnéztük, honnan indultak a filmek és hogyan jutottak el a 7,7 milliárd dolláros összbevételig.


Ostoba cím


A Harry Potter és a bölcsek köve című gyerekkönyv valamikor 1997 végén érkezett meg a Heyday Films londoni irodájába. A regényt, ami később milliomossá tette, a stúdiót vezető David Heyman producer „ostoba címe” miatt először alsó polcra, az érdektelen munkák közé dobta. A Heydays Films akkoriban megfilmesíthető gyerekkönyvet keresett és valami ütős új sorozatot a Warnernek. A témának legalább annyira népszerűnek kellett lennie, mint amilyen a Bond-sorozat volt. Az irodában kallódó varázslós könyvre a nagy durranás után nyomozó kollégák hívták fel a producer figyelmét – mint később kiderült, elég jó érzékkel.


„Annyit mondtam csak, hogy oké, elolvasom, de nekem ez a cím gyanús. Aztán azonnal beleszerettem” – mondta Heyman a Guardiannak 2011-ben. „Jo elképesztően gazdag világot alkotott. A Warner viszont korántsem volt ennyire lelkes.” A családi szórakoztató filmek, pláne a fantasyk még messze nem voltak olyan népszerűek, mint ma. Heymanék viszont hittek a történetben, lelkesen kitartottak mellette, Joan Kate Rowling és Harry Potter neve pedig egyre ismertebbé vált. Így két évvel később, 1999-ben, a már ünnepelt író a Warnernek adta el az első négy cím jogait, körülbelül 1 millió angol fontért. Ismert kitétele annyi volt, hogy az alapcsapat lehetőleg brit színészekből álljon.


A producerek először a Négy esküvő és egy temetés rendező-író párosát, Mike Newellt és Richard Curtist szerették volna felkérni. Newell viszont nem vállalta a feladatot és csak évekkel később, a negyedik részbe szállt be. A Bölcsek köve forgatókönyvírója Steve Kloves lett, akit Rowling a producerekkel készült interjúk szerint azonnal elfogadott, első rendezőt viszont még sokáig kerestek. Versenyben volt a nem éppen gyerekfilmjeiről ismert Alan Parker (Fame, Pink Floyd – The Wall, Evita) és Terry Gilliam (Brazil, 12 majom, Félelem és reszketés Las Vegasban), de a készítők Steven Spielberggel is hosszasan tárgyaltak. Ő végül azért hátrált ki, mert „nem látott elég nagy kihívást” a sztoriban. A Warner végül 2000 tavaszán konzervatív döntést hozott: az nyert, aki korábban már szállított pénzügyi sikereket és láthatólag tudott is gyerekszínészekkel dolgozni, így vitte el az első két részt a Reszkessetek, betörőkről és a Mrs. Doubtfire-ről ismert Chris Columbus.

A forgatókönyvíró, a rendező, Ron (Rupert Grint) és Hermione (Emma Watson) már mind megvoltak, amikor a címszereplőt még keresték a Bölcsek kövéhez. „A színházban láttam meg egy kisfiút a közönségben. Nagy szemei voltak, mintha egy idősebb lélek lakott volna fiatalabb testben. Ismertem az apját és másnap megkértem, hozza be Dant meghallgatásra” – mesélte Heyman Radcliffe megtalálásáról. „Azt nem tudtam, hogy egyszer már visszautasította ugyanezt az ajánlatot! Danielt korábban Chris is látta a BBC-s David Copperfieldben, és neki is tetszett.” Radcliffe szüleit végül sikerült meggyőzni, Rowling pedig, miután tesztfelvételen megnézte az akkor 11 éves gyerekszínészt, azt mondta Heymannek, nem tudna jobbat képzelni Harry szerepére.


Grint és Watson több száz gyerek közül került ki és korábban csak iskolás darabokban szerepelt. „Mikor Emma első felvételét néztem, azt írtam a jegyzetfüzetembe: tökéletes! De túl szép kislány” – emlékezett Tanya Seghatchian, az első négy Harry Potter-film co/executive producere szintén a Guardiennak adott interjújában. „Gondolkodtunk is rajta, hogy a könyv szerint elálló fogakat adjunk neki.” Erről letettek, a kisfiúként is sokat poénkodó Grintet pedig mindenki azonnal megszerette. 


Az egyének mellett a hármas közötti  kémiára is fontos szempontként hivatkoztak interjúikban a producerek. Az, hogy tíz évig folyamatosan kamerák előtt élve, kamaszként szupersztárrá válva Radcliffe, Watson és Grint nem csúszott szét, lehet, hogy ennek a kémiának is köszönhető. 


Kockák előre


Biztosan nem ártott, hogy a filmek előkészítésekor a Harry Potter-sorozatot már komoly publicitás és nagy marketingbüdzsé segítette, de a Warnernek szerencséje is volt. Az alkotók a 2000-es években jókor voltak jó helyen. A digitális technológia (CGI) fejlődése, a Web 2.0 rohamos elterjedése óriásira növelte a HP-filmek körül kialakult hype-pot. A varázslós sztoriról akartak beszélni az emberek az utcákon ugyanúgy, mint a földrajzi határokat nem ismerő fórumokon, az email csoportokban és a chatszobákban. Az angolul geeknek vagy nerdnek nevezett kocka szubkultúra kitört a lépcső alatti gardróbokból és nagy lépésekkel indult meg a mainstream felé. A Harry Potterrel együtt induló, 2001 és 2003 között futó A Gyűrűk Ura trilógia is hatalmasat lökött a sci-fi, a fantasy és általában a szuperképességekkel rendelkező hősös műfajok ismertségén. A vámpír zsánert a tinifilmek kliséivel felélesztő Twilight-sagának 2008 és 2012 között már könnyű dolga volt. 


A zeitgeist egy másik, sötétebb szempontból is jól rezonált a fejlődő HP-univerzummal. A 2008-as gazdasági világválság csak egy évvel előzte meg a megerősödött Voldemorttal és halott Dumbledore-ral végződő Félvér herceget. Harryvel, Ronnal és Hermione-val együtt nőtt fela világ bizonytalanabbá válását saját bőrén is érzékelő, komolyabb témákat igénylő Y-generációs rajongótábor. Az első filmek csilingelő, arany színű főcímeit fokozatosan elkezdték felváltani a borongós, szürke, paráztatós indítások. 


A Warner, ráérezve a hangulatra, jó döntést hozott. Miután Columbus nemet mondott a harmadik részre, a stúdió a 11-12 éveseknek szánt kedves gyerekfilmek után a mexikói Alfonso Cuarónra bízta a harmadik részt. Cuarón Azkabani fogolyt megelőző filmjei távolabb nem is állhattak volna a Columbus-féle mókázástól ( az 1998-as Szép remények és a 2001-es Anyádat is egyik fő témája a fizikai vonzalom és a szenvedély). „A harmadik filmnél már tudtuk, hogy van fix közönségünk és lehetünk kalandvágyóbbak (...). Chris szuper volt, de Alfonso emelte a tétet. Épp akkor adott a sorozatnak felnőttesebb hangot, amikor az megkívánta” – mesélte a váltásról Tanya Seghatchian és a vizuális effektekért felelős Tim Burke. A negyedik filmet Cuarón már nem vállalta, elfáradt, így a korábban említett Mike Newell ugrott be, aki újra egy viccesebb hangulatú mozit csinált. A Tűz serlegében hangsúlyosak lettek a tiniproblémák és csak a film legvégén ütött be – Ralph Fiennes tökéletesen hátborzongató Voldemortjaként – a krach.


„Szerettem volna komolyabbá, erősebbé tenni a filmeket” – ezt már az a David Yates mondta, aki az ötödik résztől egészen a nyolcadikig vitte a sorozatot. A drámához volt is mivel dolgoznia: a könyvekben megjelent a halál, a gyász, a korrupció, az autoriter politika, a propaganda, az emberi- és varázslény jogok, a rasszizmus és a besúgók is. „Fogalmam sincs, hogyan volt energiám négy filmhez. Szerettem ezt a világot és nem akartam kiszállni. Miután az ötödiket és hatodikat befejeztem, nem tudtam volna elviselni, hogy valaki más tegyen pontot a végére. Olyan volt az egész, mint egy hullámvasút: a legjobb helyek legelöl és leghátul vannak. Senki sem akar a középen ülő fickó lenni” – fogalmazott Yates saját filmjeiről. Utólag úgy tűnik, elég jól döntött. A legutolsó Potter-film, a Halál ereklyéi 2. a 96%-os Rotten Tomatoes-értékelésével és 8,1-es IMDb pontjaival a kritikusoknál és nézőknél is a legjobban teljesítő rész lett.  


Fantasztikus világ


Jelenleg három új produkció áll J. K. Rowling és a Warner Bros. közös, Wizarding World nevű médiabirodalma előtt. A Legendás állatok-sorozat eddig nem teljesít túl jól (a 2016-os Legendás állatok és megfigyelésük nem mondható rossznak a 74%-kkal, viszont a 2018-as Grindelwald bűntettei már csak 37%-os Rotten Tomatoes-eredményt tud felmutatni), de ez biztosan nem jelenti a történet végét. Hollywood XXI. századi blockbustereit ma a Harry Potter-filmeknek rengeteget köszönhető Marvel-univerzum határozza meg. A földi világtól merőben eltérő fantasztikus mesék valószínűleg még jó darabig velünk lesznek, hogy pár órára elmenekülhessünk beléjük. 


 A cikk elkészülésében a VOX és a Guardian írásaira támaszkodtunk.



Balkányi Nóra | 2020. június 22. |

A Harry Potter tömegek életét kísérte végig a 2000-es években. Ám a filmek nélkül nem vált volna azzá a hatalmas nemzetközi jelenséggé, ami a mai napig meghatározza a mainstream populáris kultúrát. Megnéztük, honnan indultak a filmek és hogyan jutottak el a 7,7 milliárd dolláros összbevételig.

Ostoba cím

A Harry Potter és a bölcsek köve című gyerekkönyv valamikor 1997 végén érkezett meg a Heyday Films londoni irodájába. A regényt, ami később milliomossá tette, a stúdiót vezető David Heyman producer „ostoba címe” miatt először alsó polcra, az érdektelen munkák közé dobta. A Heydays Films akkoriban megfilmesíthető gyerekkönyvet keresett és valami ütős új sorozatot a Warnernek. A témának legalább annyira népszerűnek kellett lennie, mint amilyen a Bond-sorozat volt. Az irodában kallódó varázslós könyvre a nagy durranás után nyomozó kollégák hívták fel a producer figyelmét – mint később kiderült, elég jó érzékkel.

„Annyit mondtam csak, hogy oké, elolvasom, de nekem ez a cím gyanús. Aztán azonnal beleszerettem” – mondta Heyman a Guardiannak 2011-ben. „Jo elképesztően gazdag világot alkotott. A Warner viszont korántsem volt ennyire lelkes.”

A családi szórakoztató filmek, pláne a fantasyk még messze nem voltak olyan népszerűek, mint ma. Heymanék viszont hittek a történetben, lelkesen kitartottak mellette, Joanne Kate Rowling és Harry Potter neve pedig egyre ismertebbé vált. Így két évvel később, 1999-ben, a már ünnepelt író a Warnernek adta el az első négy cím jogait, körülbelül 1 millió angol fontért. Ismert kitétele annyi volt, hogy az alapcsapat lehetőleg brit színészekből álljon.A producerek először a Négy esküvő és egy temetés rendező-író párosát, Mike Newellt és Richard Curtist szerették volna felkérni. Newell viszont nem vállalta a feladatot és csak évekkel később, a negyedik részbe szállt be. A Bölcsek köve forgatókönyvírója Steve Kloves lett, akit Rowling a producerekkel készült interjúk szerint azonnal elfogadott, első rendezőt viszont még sokáig kerestek. Versenyben volt a nem éppen gyerekfilmjeiről ismert Alan Parker (Fame, Pink Floyd – The Wall, Evita) és Terry Gilliam (Brazil, 12 majom, Félelem és reszketés Las Vegasban), de a készítők Steven Spielberggel is hosszasan tárgyaltak. Ő végül azért hátrált ki, mert „nem látott elég nagy kihívást” a sztoriban. A Warner végül 2000 tavaszán konzervatív döntést hozott: az nyert, aki korábban már szállított pénzügyi sikereket és láthatólag tudott is gyerekszínészekkel dolgozni, így vitte el az első két részt a Reszkessetek, betörőkről és a Mrs. Doubtfire-ről ismert Chris Columbus.

Harry Potter-hónap.
Tavaly egy teljes Könyves Magazin-számot szenteltünk az éppen akkor évfordulós Harry Potter-sorozatnak, most pedig úgy döntöttünk, hogy a júniust tematikus HP-hónapnak nevezzük ki. Hogy ez mit jelent? Rengeteg érdekes cikket, portrét, összeállítást, melyeket már olvashattatok a hagyományos Könyves Magazinban (azaz a printváltozatban), de most online is elérhetőek lesznek. Emellett készülünk aktualitásokkal is. A cikkeket itt lehet majd elérni.

A forgatókönyvíró, a rendező, Ron (Rupert Grint) és Hermione (Emma Watson) már mind megvoltak, amikor a címszereplőt még keresték a Bölcsek kövéhez. „A színházban láttam meg egy kisfiút a közönségben. Nagy szemei voltak, mintha egy idősebb lélek lakott volna fiatalabb testben. Ismertem az apját és másnap megkértem, hozza be Dant meghallgatásra” – mesélte Heyman Radcliffe megtalálásáról. „Azt nem tudtam, hogy egyszer már visszautasította ugyanezt az ajánlatot! Danielt korábban Chris is látta a BBC-s David Copperfieldben, és neki is tetszett.”

Radcliffe szüleit végül sikerült meggyőzni, Rowling pedig, miután tesztfelvételen megnézte az akkor 11 éves gyerekszínészt, azt mondta Heymannek, nem tudna jobbat képzelni Harry szerepére.

Grint és Watson több száz gyerek közül került ki és korábban csak iskolás darabokban szerepelt. „Mikor Emma első felvételét néztem, azt írtam a jegyzetfüzetembe: tökéletes! De túl szép kislány” – emlékezett Tanya Seghatchian, az első négy Harry Potter-film co/executive producere szintén a Guardiannek adott interjújában. „Gondolkodtunk is rajta, hogy a könyv szerint elálló fogakat adjunk neki.” Erről letettek, a kisfiúként is sokat poénkodó Grintet pedig mindenki azonnal megszerette. 

Az egyének mellett a hármas közötti  kémiára is fontos szempontként hivatkoztak interjúikban a producerek. Az, hogy tíz évig folyamatosan kamerák előtt élve, kamaszként szupersztárrá válva Radcliffe, Watson és Grint nem csúszott szét, lehet, hogy ennek a kémiának is köszönhető. 

Kockák előre

Biztosan nem ártott, hogy a filmek előkészítésekor a Harry Potter-sorozatot már komoly publicitás és nagy marketingbüdzsé segítette, de a Warnernek szerencséje is volt. Az alkotók a 2000-es években jókor voltak jó helyen.

 A digitális technológia (CGI) fejlődése, a Web 2.0 rohamos elterjedése óriásira növelte a HP-filmek körül kialakult hype-pot. A varázslós sztoriról akartak beszélni az emberek az utcákon ugyanúgy, mint a földrajzi határokat nem ismerő fórumokon, az email csoportokban és a chatszobákban. Az angolul geeknek vagy nerdnek nevezett kocka szubkultúra kitört a lépcső alatti gardróbokból és nagy lépésekkel indult meg a mainstream felé. A Harry Potterrel együtt induló, 2001 és 2003 között futó A Gyűrűk Ura trilógia is hatalmasat lökött a sci-fi, a fantasy és általában a szuperképességekkel rendelkező hősös műfajok ismertségén. A vámpír zsánert a tinifilmek kliséivel felélesztő Twilight-sagának 2008 és 2012 között már könnyű dolga volt. 

A zeitgeist egy másik, sötétebb szempontból is jól rezonált a fejlődő HP-univerzummal. A 2008-as gazdasági világválság csak egy évvel előzte meg a megerősödött Voldemorttal és halott Dumbledore-ral végződő Félvér herceget. Harryvel, Ronnal és Hermione-val együtt nőtt fel a világ bizonytalanabbá válását saját bőrén is érzékelő, komolyabb témákat igénylő Y-generációs rajongótábor. Az első filmek csilingelő, arany színű főcímeit fokozatosan elkezdték felváltani a borongós, szürke, paráztatós indítások. 

A Warner, ráérezve a hangulatra, jó döntést hozott. Miután Columbus nemet mondott a harmadik részre, a stúdió a 11-12 éveseknek szánt kedves gyerekfilmek után a mexikói Alfonso Cuarónra bízta a harmadik részt. Cuarón Azkabani fogolyt megelőző filmjei távolabb nem is állhattak volna a Columbus-féle mókázástól ( az 1998-as Szép remények és a 2001-es Anyádat is egyik fő témája a fizikai vonzalom és a szenvedély). „A harmadik filmnél már tudtuk, hogy van fix közönségünk és lehetünk kalandvágyóbbak (...). Chris szuper volt, de Alfonso emelte a tétet. Épp akkor adott a sorozatnak felnőttesebb hangot, amikor az megkívánta” – mesélte a váltásról Tanya Seghatchian és a vizuális effektekért felelős Tim Burke. A negyedik filmet Cuarón már nem vállalta, elfáradt, így a korábban említett Mike Newell ugrott be, aki újra egy viccesebb hangulatú mozit csinált. A Tűz serlegében hangsúlyosak lettek a tiniproblémák és csak a film legvégén ütött be – Ralph Fiennes tökéletesen hátborzongató Voldemortjaként – a krach.

„Szerettem volna komolyabbá, erősebbé tenni a filmeket” – ezt már az a David Yates mondta, aki az ötödik résztől egészen a nyolcadikig vitte a sorozatot. A drámához volt is mivel dolgoznia: a könyvekben megjelent a halál, a gyász, a korrupció, az autoriter politika, a propaganda, az emberi- és varázslény jogok, a rasszizmus és a besúgók is. „Fogalmam sincs, hogyan volt energiám négy filmhez. Szerettem ezt a világot és nem akartam kiszállni. Miután az ötödiket és hatodikat befejeztem, nem tudtam volna elviselni, hogy valaki más tegyen pontot a végére. Olyan volt az egész, mint egy hullámvasút: a legjobb helyek legelöl és leghátul vannak. Senki sem akar a középen ülő fickó lenni” – fogalmazott Yates saját filmjeiről. Utólag úgy tűnik, elég jól döntött. 

A legutolsó Potter-film, a Halál ereklyéi 2. a 96%-os Rotten Tomatoes-értékelésével és 8,1-es IMDb pontjaival a kritikusoknál és nézőknél is a legjobban teljesítő rész lett.  

Fantasztikus világ

Jelenleg három új produkció áll J. K. Rowling és a Warner Bros. közös, Wizarding World nevű médiabirodalma előtt. A Legendás állatok-sorozat eddig nem teljesít túl jól (a 2016-os Legendás állatok és megfigyelésük nem mondható rossznak a 74%-kkal, viszont a 2018-as Grindelwald bűntettei már csak 37%-os Rotten Tomatoes-eredményt tud felmutatni), de ez biztosan nem jelenti a történet végét. Hollywood XXI. századi blockbustereit ma a Harry Potter-filmeknek rengeteget köszönhető Marvel-univerzum határozza meg. A földi világtól merőben eltérő fantasztikus mesék valószínűleg még jó darabig velünk lesznek, hogy pár órára elmenekülhessünk beléjük. 

 A cikk eredetileg a Könyves Magazin Harry Potter-különszámában jelent meg. Elkészülésében a VOX és a Guardian írásaira támaszkodtunk.

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

A magyar rajongó, aki befejezte a Harry Pottert

Pár hónappal azelőtt, hogy Rowling kiadta a kezéből a Harry Potter és a Halál ereklyéit, a magyar rajongók közt terjedni kezdett egy könyv, amit úgy adtak kézről kézre, mint a hetedik rész kiszivárgott kéziratát. A hír nem volt igaz, a történet viszont olyan jól sikerült, hogy rengetegen elhitték, tényleg maga Rowling írta. Interjú Juhász Rolanddal.

...
Nagy

Mi a baj Umbridge-dzsel és Dumbledore-ral? - Harry Potter és a gyermekjogok

Hogyan látja a Harry Potter-univerzumot a gyermekvédelmi jogász, miért fontos a roxforti tanárok szerepe, és mi a legnagyobb probléma Dolores Umbridge-dzsal vagy éppen Dumbledore professzorral? Gyurkó Szilvia gyermekvédelmi szempontból elemzi a HP-t.

...
Nagy

Öt HP-borító, amin mindenkinek megakad a szeme

Vannak könyvek, amelyek borítója szinte beleégett az olvasó retinájába – ezek közé tartozik a Harry Potter is, csakhogy Rowling regényfolyama időről időre új köntöst kap. Szinte mindenki megtalálja köztük a maga kedvencét, mi pedig most arra vállalkoztunk, hogy a legelső kötet, azaz a Harry Potter és a bölcsek köve borítói közül kiválasszunk ötöt, amelyek valamiért különlegesek.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

5 empatikus készség, ami megmentheti a párkapcsolatodat

Nincs párkapcsolat konfliktus nélkül – a kérdés tehát nem az, hogyan kerüljünk el egy összezördülést, hanem hogy hogyan kezeljük együttérzéssel. Íme öt tipp egy egészségesebb kapcsolatért.

...
Zöld

8 meglepő tény arról, hogyan hat az olvasás az agyadra

Hogyan hat egy jó könyv a memóriánkra? Milyen pszichés problémákkal szemben segít az olvasás? Az olvasás jótékony hatásait gyűjtöttük össze nyolc pontban.

...
Zöld

Meg fogsz lepődni, hogy milyen régi a reggeli kávéd

Biológusok megfejtették, hogy az arabica kávé több százezer évvel ezelőtt, természetes kereszteződés folytán alakult ki. Könyvek hírek (és kávé) mellé.

Gyerekirodalom
...
Gyerekirodalom

Hogyan lehet elmesélni a holokausztot a gyerekek nyelvén? – Olvass bele!

A fiú, aki nem akart meghalni elgondolkodtató, szívszorító történet arról, hogyan élte túl a vidéki kisgyerek a XX. század egyik legrémesebb gaztettét, a holokausztot. Olvass bele a könyvbe!

...
Gyerekirodalom

Tarolt az apa a TikTokon, aki telefon helyett könyvet adott a gyereke kezébe

A pár másodperces videó egy elmerülten olvasó fiúról rövid idő alatt a TikTok kedvencévé vált.

...
Gyerekirodalom

Hogyan lehet elmagyarázni egy gyereknek, hogy mi a háború?

Az ukrán házaspár, Romana Romanisin és Andrij Lesziv képeskönyve érzékenyen, de bátran mesél nehéz, mégis fontos témáról gyerekeknek, arról, hogy mit jelent, ha valahol háború van.

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Daróczi Ágnes: A roma fiatalok oktatása nem Magyarország legelemibb érdeke?

Milyen volt elsőnek lenni? Ki és hogyan képviseli a romákat? Mi történik a romani nyelvvel? Életút-kötete kapcsán többek között ezekről is beszélgettünk Daróczi Ágnessel, a roma mozgalmak egyik úttörő alakjával.

...
Kritika

A Bálnahullás letehetetlen thriller arról, mi van, ha véletlenül lenyel egy ámbráscet

Daniel Kraus Bálnahullás című thrillerében az óceán és egy ámbráscet gyomrának hátborzongató mélyén egy kamaszfiú küzd az életben maradásért, miközben végiggondolja apjához fűződő kapcsolatát is. Lélegzetelállítóan izgalmas könyv, melyben nemcsak az óceán, de a lélek mélységei is feltárulnak.

...
Podcast

Anyaság, apaság, az érzések kavalkádja – Ott Anna könyvajánlója [Ezt senki nem mondta!]

Ezt senki nem mondta! című podcastunk hatodik adásában Szabó T. Anna és Dragomán György voltak a vendégek, a beszélgetésükhöz pedig könyvajánló is tartozik Ott Anna válogatásában.

...
Nagy

Vérfertőző, wannabe-sátán és kölyökmedve-tulajdonos – 10 érdekesség a 200 éve elhunyt Byronról

George Byron mindent megvalósított, amit egy romantikus költő ismérvének gondolunk. Halálának 200. évfordulóján tíz érdekességet gyűjtöttünk össze a lírájáról és a botrányairól.

...
Nagy

Borbély András: Rafi Lajos verse lyukat üt a világon [ROMA IRODALOM]

A Nemzetközi Roma Nap alkalmából írók és kutatók ajánlanak olvasmányokat a roma irodalomból, melyek reflektálnak a reprezentáció kérdéseire is. Borbély András költő, szerkesztő Rafi Lajos egyik versét választotta.

...
Nagy

Mivel pörgeti fel egy mentalista Camilla Läckberg új szektás krimijét?

A pszichológiát és a sötét rejtélyt kiválóan ötvöző krimi, A doboz után a héten került a boltokba A szekta, Läckberg és Fexeus közös regénytrilógiájának második része. Ez alkalomból beszélgettünk a szerzőpárossal.