Mi a baj Umbridge-dzsel és Dumbledore-ral? - Harry Potter és a gyermekjogok

Mi a baj Umbridge-dzsel és Dumbledore-ral? - Harry Potter és a gyermekjogok

A Harry Potter igazi felemelkedéstörténet, melynek során a lépcső alá száműzött fiúból egy közösség példaképe és vezetője lesz. Az odáig vezető út viszont eléggé rögös, és buktatókkal teli. Hogyan látja a Harry Potter-univerzumot a gyermekvédelmi jogász, miért fontos a roxforti tanárok szerepe, és mi a legnagyobb probléma Dolores Umbridge-dzsal vagy éppen Dumbledore professzorral? Gyurkó Szilvia gyermekvédelmi szempontból elemzi a HP-t. (Júniusban Harry Potter-hónapot tartunk, rengeteg cikkünk lesz, amiket itt lehet majd elérni.)

Gyurkó Szilvia | 2020. június 17. |

A Privet Drive 4. szám alatt élő Dursley-ék az unokaöccsüket a lépcső alatti aprócska lyukban tartják, rendszeresen megalázzák. A fiú Vernon bácsi levetett gönceit hordja,  törött a szemüvege, és ha rosszul viselkedik, nem kap vacsorát. Az első kötet 20. oldalának végére az egyszeri gyerekjogásznak már csak egyetlen kérdés motoszkál a fejében: HOL A FRÁSZBAN VAN A GYERMEKVÉDELEM, ÉS MIÉRT NEM VISZI EL EZEKET A RETTENETESEN ANTIPATIKUS GYERMEKBÁNTALMAZÓ ELMEROGGYANTAKAT A MUGLIVILÁG LEGSÖTÉTEBB SZEGLETÉBE?! 

Tudjuk, hogy sajnos a valóságban is sokan és sokféleképpen bántalmaznak gyerekeket, anélkül, hogy annak következménye lenne, de az, hogy a Harry Potter-sorozat hét kötetének egyetlen sora sem utal arra, hogy bármilyen eleme működne a gyermekvédelemnek, mindenképpen megér egy kis magyarázatot. 

Harry Potter-hónap
Tavaly egy teljes Könyves Magazin-számot szenteltünk az éppen akkor évfordulós Harry Potter-sorozatnak, most pedig úgy döntöttünk, hogy a júniust tematikus HP-hónapnak nevezzük ki. Hogy ez mit jelent? Rengeteg érdekes cikket, portrét, összeállítást, melyeket már olvashattatok a hagyományos Könyves Magazinban (azaz a printváltozatban), de most online is elérhetőek lesznek. Emellett készülünk aktualitásokkal is. A cikkeket itt lehet majd elérni.

Angliában 1991-ben fogadták el az első olyan gyermekvédelmi törvényt, ami nagyobb beavatkozási lehetőséget adott a szakembereknek gyerekbántalmazás és elhanyagolás esetére, de ennek a gyakorlati érvényesülése nem ment könnyen. Sokan még évekkel később sem tudtak arról, hogy mit jelent a „jelzési kötelezettség”. Az első HP-könyv eredetileg 1997-ben jelent meg, ami azt jelenti, hogy ha a sztori nem Angliában, hanem Magyarországon játszódna, és egy Henri nevű kisfiúval történne mindez a Fagyalbokor utca 4-ben, akkor is ugyanez lenne a helyzet. Leginkább azért, mert 1997-ben még nem létezett a mai értelemben vett gyermekvédelem Magyarországon. Maga a gyermekvédelmi törvény 1997 novemberében lépett hatályba, így ha valaki tudta is, hogy mi történik egy gyerekkel a gondosan karbantartott előkert mögötti ház zárt ajtaja mögött, hivatalosan vajmi keveset tehetett ellene. 

De a HP-univerzumban az ügyeket egyébként is máshogyan oldják meg. Nincsenek gyermekvédelmisek, se iskolai szociális munkások, se gyermekpszichológusok vagy képzett kortárs segítők. Barátságok vannak, meg néhány odafigyelő felnőtt, aki, ha nem is professzionálisan, de szívből és őszintén nyújt segítséget a gyerekeknek – a végeredményt tekintve igen jó hatásfokkal. Akin meg semmi sem segít, azt elvarázsolják. 

Mit nem adnék néha egy varázspálcáért, vagy pusztán csak azért, hogy minden iskolában legyen egy McGalagony professzor! Egy olyan tanár, aki következetesen és tiszta szívvel terelgeti, óvja és védi a gyerekeket. Mert bár úgy tűnik, a varázsvilágban lazán veszik a tankötelezettséget, és az oktatáshoz való jog sem egyetemes (elég sokszor fenyegetik a gyerekeket kirúgással), azt senki sem vitatja, hogy a bentlakásos iskolákban nemcsak tanítás, de nevelés is folyik, és a tanárok egyfajta pótszülei is a gyerekeknek.  Ezért különösen nagy szívás, ha a lélek finom rezdülései iránt (látszólag) totál közömbös Piton professzor a vezető tanára annak a háznak, ahová beosztottak, vagy ha épp akkor jártál a Roxfortba, amikor ő volt az igazgató.  

HP története az oktatás és az iskola fontosságáról is szól. Hiába kötelező az oktatás, nem mindegy, hogy hova jársz és ott milyen hatások érnek. Miközben persze sehol sem könnyű. A kortárs zaklatás és az iskolai erőszak, a rossz típusú versengés, és azok a tanárok, akik stigmatizálnak és kirekesztenek gyerekeket, alapvetően meghatározzák egy intézmény atmoszféráját. A Roxfort ebből a szempontból nem a legjobb hely. Az iskolai tradíciók felerősítik a versengést és hagyományt teremtenek a kortárs erőszakból. Dolores Umbridge méltatlan, és a testi fenyítést, fizikai erőszakot és érzelmi zsarolást vegyítő aljasan gonosz tanári működése ugyan az egész történetből kiemelkedik, de azért azt mindenki tudja, hogy ebben az iskolában nem a Sötét Varázslatok Kivédése órán a legnagyobb a traumatizálódás kockázata. 

A varázsvilágban senki nem egyetemen tanulja a segítést, viszont vannak, akik olyan természetességgel és bölcsességgel segítik a gyerekeket abban, hogy megerősödjenek, ami minden gyermekvédelmi szakma dicsőségére válna. Imádtam Lupin professzort, a meghasonlott, kétségek és világok között vergődő, de elképesztően érzékeny és fantasztikusan finom gondolkodású tanárembert. Milyen végtelenül cinikus (és tipikus), hogy azért hagyja el a Roxfortot, mert a szülők veszélyesnek tartanak egy vérfarkas tanárt – hogy aztán Dolores Umbridge később majd vidáman terrorizálja a gyerekeket a rózsaszín moherpulcsijában, a falra lógatott cicaportrés tányérkái alatt. Mondani se kell, hogy Umbridge legnagyobb baja nem az, hogy a puszta léte egy vizuális környezetszennyezés, hanem hogy minden akciója legalább négy-öt pontban megsérti a Gyermekjogi Egyezményt. 

Tilos a gyerekeket megalázni. Tilos a gyerekeket testi fenyítésnek alávetni. Tilos a gyerekek közötti hátrányos megkülönböztetés származásra, családi körülményeikre, vagy bármi egyébre hivatkozással. Tilos a gyerekek egészséges fejlődését veszélyeztetni. Már ennyiből is látszik, hogy Umbridge aljas működése nemcsak emberileg, de gyermekjogilag is elítélendő. Milyen jó, hogy kontroll nélküli tombolása nem tart sokáig. 

Gyurkó Szilvia (fotó: Valuska Gábor)

A tanárok mellett a szülők is nagyon fontos tényezők a gyerekek életében. Vannak, akik veszélyeztetők, mint Draco Malfoy szülei, akik sokáig bábuként mozgatják a gyereküket, de vannak, akik védelmezők és megerősítők. Harryt már-már örökbefogadja Ron családja, majd Sirius Black, ez pedig fontos szerepet játszik abban, hogy ki tudja bontakoztatni a benne rejlő képességeket. Az árva, elnyomott és rendszeres megalázásokat elszenvedő fiú, akit érzelmileg és fizikailag is elhanyagolnak és bántanak, néhány felnőttel és gyerekkel kialakított bizalmi kapcsolata eredményeképpen, az idő előrehaladtával képes megtalálni önmagát, sikeres lesz és igazi példaképpé válik. Ha a Harry Potter-történet egy gyermekvédelmi szakkönyvben szerepelne, így írnánk róla: mint köztudott, a gyerekek rezílienciáját (ellenálló képességét) az élet viharaival szemben legjobban az növeli, ha van körülöttük olyan felnőtt személy, akivel jó, bizalmi kapcsolatot tudnak kialakítani, és ebben a kapcsolatban megtapasztalhatják, hogy szerethetőek, és úgy vannak jól, ahogy vannak. 

Egy ideális világban minden gyerek körül sok-sok támogató felnőtt lenne. Harryéknek jut néhány ilyen kapcsolat a Roxfortban (például Hagriddal) és azon kívül is (a Főnix Rendje tagjaival), azonban a varázsvilág sem ideális. És akkor ez az a pont, ahol nem lehet tovább halogatni, hogy beszéljünk Dumbledore-ról. Nagyon nehéz ez, mert Harry is szerette őt, és mindenki más is, akivel olvasóként azonosulni lehetett. Mégis, a kezdetektől van egyfajta kettősség a Roxfort igazgatójában. Egyszerre példakép a gyerekeknek, és elrettentő minta. Utóbbi leginkább azért, mert rejtőzködő és kiszámíthatatlan, nem igazán tud együttműködni, túl könnyen áldoz fel kapcsolatokat, manipulatív, és nem biztos, hogy minden döntésében a gyerekek legfőbb érdeke vezeti (ami viszont az egyik legfontosabb gyermekjogi alapelvünk!). 

Talán ő is, mint minden bölcs ember, hosszabb távban gondolkodik, mint egyetlen emberöltő – egy gyerek számára ez azonban rémisztő, kétségbeejtő és dühítő lehet. Főleg a kiszolgáltatottság  miatt, ami abból fakad, hogy nem érthetők a felnőtt lépései és döntései. Harry is átélte ezeket az érzéseket, megharcolt velük, és végül ebben a küzdelemben nőtt fel igazán.  Ha innen nézzük, Dumbledore megkérdőjelezhető döntései is hozzájárulnak Harry személyiségfejlődéséhez. De akkor is. Ez az út nehéz és küzdelmes.Bár az élet végső soron erről szól. 

A gyermekkori tapasztalásaink révén válunk azzá a felnőtté, aki a halálig erőt merít majd az első tizennyolc év pozitív élményeiből, és harcol a démonokkal, amelyekkel gyerekként megismerkedett. Ezért fontos az út, amit Harry bejár, és mindaz az élmény, amit Dumbledore révén (is) szerez. A gyermekjogi megközelítés is ezt mondja: a gyerek nem „lesz”, hanem „van”. Mindaz, amit megél és megtapasztal, a felnőttkora bázisa lesz. Ekkor tanulja meg elmondani a véleményét, és meghallgatni másokét, gyakorolni a jogát az őt érintő ügyekben való részvételre, tiszteletben tartani mások gondolatait és meggyőződését, küzdeni olyan alapértékekért, mint az egyenlőség, a szabadság és a közösség értékei, az összetartozás, az elfogadás, a testvériség. Ezért törvényszerű, hogy a történet legvégén a nagy csatát egy iskolában vívják, és a gyerekek kulcsszereplők benne. Mert csak az a felnőtt tud majd könnyen és jól kiállni a számára fontos dolgokért, aki gyerekként is megtapasztalta az ilyen küzdelem erejét. 

Sokan gondolják, hogy a gyermekjogok elvont jogszabályok gyűjteménye, ez azonban nincs így. A gyermekjogok összessége nem több és nem kevesebb, mint azoknak a dolgoknak a katalógusa, amire egy gyereknek szüksége van a jó gyerekkorhoz, és amitől meg kell védeni a gyereket, hogy ez a jó gyerekkor ne sérüljön. 

Kemény Zsófi: Tegyél úgy, mintha nem is létezne - Erős nők a Harry Potterben - Könyves magazin

Épp az a korosztály és évfolyam vagyok, ak i a Roxfortba járó gyerekekkel együtt volt szerencsés felnőni. Ki ne zokogott volna közülünk a boldogságtól, amikor kijött egy új rész a könyvből? Ki ne várta volna olyan extázisban, ahogy az először-meglátni-a-tengert-a-szerpentinről-élményt? Ki ne fetrengett volna át a földön napokat, amikor végre hozzájutott?

A gyermekjogok nem azt jelentik, hogy egy gyereknek mindent szabad, és nem is azt, hogy majd akkor lesznek jogaik, ha a kötelességeiket teljesítik. A gyermekjogok azt jelentik, hogy odafigyelünk a gyerekekre, és reagálunk a szükségleteikre. 

A gyerekeket a felnőttek odafigyelése és elfogadása teszi ellenállóvá az élet viharaival szemben, ezért nem elég pusztán a védelmükkel foglalkozni. Képessé kell tenni őket arra, hogy megvédjék magukat – és nem csak mágiával. Sőt, az egész történet arról szól, hogy a varázslás valójában csak egy eszköz. Ami igazán erővel ruházza fel a főszereplőket, az önmaguk elfogadása, a felelősségvállalás a saját döntéseikért és a közösségért, valamint  hogy képviselni tudják az értékeket, amikben hisznek. A Gyermekjogi Egyezmény ezt úgy hívja: „empowering”. A gyerek felruházása mindazon képességekkel, amelyek lehetővé teszik számára, hogy megvalósítsa és megvédje önmagát. Ha innen nézzük, a sok borzalom ellenére (vagy épp azzal együtt), Harry Potter története az egyik legszebb és legerősebb kortárs gyermekjogi történet, ami minden nehéz sorsú gyereknek azt ígéri, hogy van rá esély, hogy beteljesítse a sorsát, és azzá a felnőtté válhasson, akinek született.

Kapcsolódó cikkek
...
Gyerekirodalom

Fellázadtak Rowling brit kiadójának alkalmazottai

Nem csitulnak a Harry Potter írója körüli botrány hullámai, transzfóbnak minősített megnyilvánulásai miatt most brit kiadójának néhány alkalmazottja mondta azt, nem akar Rowling új meséjén dolgozni.

...
Gyerekirodalom

Minden, amit tudni akartál a Harry Potter-sorozatról! - Bevezetés Rowling univerzumába

Harry Potter 40 éves lesz, JK Rowling 55. Hol írta a regényt? Mennyi pénzt hoztak a könyvek és a filmek? Hogyan vált egy generációt összekötő jelenséggé a regényfolyam.

...
Gyerekirodalom

5 dolog, amit tudnod kell Rowling új meséjéről

A Harry Potter írója pár napja jelentette be, hogy részletekben fogja közzétenni azt az évek óta az asztalfiókban, pontosabban a padláson porosodó meséjét, amelyet eredetileg a gyerekeinek írt. A The Ickabog című történetből jelenleg nyolc fejezet érhető el, de minket máris teljesen beszippantott. Összeszedtük, mit érdemes tudni róla.

Hírek
...
Könyvtavasz

Kairó iránt nem maradsz közömbös: vagy megszereted, vagy megutálod

...
Hírek

Bill Gates a siker emberformáló erejéről és Afrikáról ajánl nyárra olvasnivalót

...
Hírek

Itt a Szép Magyar Könyvek listája!

...
Nagy

Diktátorok, Paul Lendvai, dinamikus Föld és zártkerti Magyarország - Non-fiction a Könyvhéten

...
Zöld

Egy csapat újságíró befejezi a meggyilkolt riporter könyvét Amazónia megmentéséről

...
Hírek

Az ifjúsági polcról az úgynevezett gyermekvédelmi törvény miatt kerültek le könyvek

...
Szórakozás

Tóth Krisztina-bemutató, Kártyajáték, Irodalom Éjszakája, Könyvhét [Programajánló]

...
Beleolvasó

Milbacher Róbert nagyanyjának élettörténetét írta meg a halálos ágyától gyerekkoráig

...
Hírek

Találkozz a Budapest Nagyregény szerzőivel a Vörösmarty téren!

...
Nagy

Tóth Krisztina: A mesterséges intelligencia soha nem helyettesítheti az emberi alkotást

Bemutatták Tóth Krisztina új, Ahonnan látni az eget című kötetét. A novellák az elmúlt öt év lenyomatai, olyan aktualitásokra reflektálnak, mint hogy milyen helyzetben vannak a melegek, hogyan írnak majd az írók a jövőben, vagy elveheti-e a művészek munkáját a mesterséges intelligencia. 

Szerzőink

...
Sándor Anna

Kleinheincz Csilla: Nem akartam a mágiával elvenni az olvasótól a valóságos megoldásokat

...
Kolozsi Orsolya

Kafkánál a valóság az igazi rémálom, az élet pedig maga a reménytelenség

...
Sándor Anna

A Tél Szokcsóban nem a beteljesülés regénye, hanem az áthidalhatatlan távolságoké

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Kafkánál a valóság az igazi rémálom, az élet pedig maga a reménytelenség

Franz Kafka az idegenség írója, aki a létezésben nem talál semmiféle otthonosságot – az ember létét a világban kiúttalan, elidegenedett, szorongással és félelemmel teli állapotként jeleníti meg, elsősorban a groteszk és az irónia segítségével, egy szürreális, mégis ismerős világ megteremtésével. Újraolvasó rovatunk májusi könyve Kafka talán leghíresebb műve, A per

...
Nagy

Az izlandi Dan Brownt keresték, ezért megírta első krimijét Lilja Sigurðardóttir

Lilja Sigurðardóttir az izlandi krimi fontos szerzője, Csapda című regényét most fordították magyarra. Az éppen Budapesten tartózkodó szerzőt a regény kapcsán kérdeztük többek között a skandináv krimiről, írói rutinjáról, az izlandi társadalomról, kokaincsempészetről és homoszexualitásról. 

...
Panodyssey

Borda Réka: Hová lettek a tárgyak az irodalomból? [Tárgydilemmák]

"A szépirodalom persze az ember, nem a környezet nagy kérdéseit taglalja – mindazonáltal környezetünk nemcsak hogy nem elhanyagolható, hanem sok esetben minket meghatározó dolgok összessége, amelyek funkcióval való megtöltése képes színesíteni, mélységgel megtölteni az irodalmi alkotásokat. Elvégre tárgyaink és tereink mi magunk vagyunk: nincs civilizáció, ha mi, emberek nem alakítjuk környezetünket." Borda Réka Tárgydilemmák című esszésorozatának következő részében azt vizsgálja, hogyan és miért hiányzik a materialitás irodalmunkból.

...
Nagy

A Dreherek sikertörténetét csak az államosítás tudta megakasztani

A Dreher bejáratott márkanév Magyarországon, a mögötte meghúzódó család- és cégtörténet pedig legalább annyira színes, szerteágazó és fordulatokkal teli, mint az elmúlt durván kétszáz év magyar történelme. Iglódi Csaba első regénye, a Dreher-szimfónia négy tételben meséli el az egymást követő generációk felemelkedését.

...
Nagy

Gurubi Ágnes: Kőr Dáma

Gurubi Ágnes a Szív utca című regényével 2021-ben a top3-ban végzett a legjobb első prózakötetesnek járó Margó-díjért folyó versenyben. Volt értelme megőrülni című tárcasorozatának ez a harmadik része.

...
Kritika

Levélfolyamból bontakozik ki a Kner család megrázó és felemelő története

A magyar történelem egyik legtragikusabb korszaka elevenedik meg a Magvetőnél megjelent könyv lapjain, és a családregényszerű szövetet kirajzoló epizódok arról győznek meg, hogy kivételes szellemi és érzelmi kohézió fogta össze a Kner család egymást követő nemzedékeit.