Amerikában nagy lendületet kapott a romantasy műfaja, a TikTok-on terjedő olvasási trendek miatt egyre népszerűbbek. 2020-hoz képest a romantikus könyvek eladása 116%-kal nőtt, és ez a sárkányoktól független. A népszerűség mögött a eszképizmus és a patriarchátus állhat, ugyanis ezek a könyvek egy könnyed felszabadulást nyújtanak a mindennapi elnyomó tendenciák alól.
A romantasy a romantikus és fantasy történetek szerelemgyereke, ahol általában egy párkapcsolatról, szerelemről, szerelmi konfliktusról szóló történethez sárkányok, varázslatok és egyéb természetfeletti elemek társulnak. A zsánernek két kiemelkedő alkotója Sarah J. Mass és Rebecca Yarros, akiknek több kötete is olvasható magyarul. Mass, akiért kifejezetten lelkesednek az amerikai olvasók, legutóbbi kötete idén jelent meg Crescent City – Láng és árny háza címmel.
BookTok
A romantasy műfajának egyik legnagyobb platformja a TikTok. Az egyik népszerű, amerikai szerző, Sarah J. Mass az egyik legnézettebb, kiadója Bloomsbury azt nyilatkozta, hogy azok a videók, amikhez az író hastagje kapcsolódik, majdnem 4 billió megtekintésnél járnak.
A médium hatását mi sem mutatja jobban, hogy Rebecca Yarros Negyedik szárny című kötetét annyira szerették a TikTok-on, hogy New York Times bestseller lett belőle.
A platformnak külön szekciója is van BookTok néven, ahol a rajongók (és kiadók) kedvenc könyveikről beszélnek, rangsorolják őket, találgatják, hogy mi lehet a folytatás, de akár még a kedvenc szereplőiknek is beöltöznek.
A patriarchátustól távol
Ezek a sokszor aktatáska méretű könyvek több ok miatt is fontosak lehetnek. Egyfelől egy könnyed, tartalmas szórakozást nyújtanak az olvasónak, és egy jobb menekülési módszert szolgáltatnak, mint a végtelen mennyiségű videók vagy közösségi oldalak nézegetése. Másrészt egy más narratívát képviselnek, mint a konzervatív, hagyományos irodalom, ami leginkább a patriarchátust kiszolgáló esztétikai igényekre és elvárásokra épít. Magyarul, nem a férfiak művészete határozza meg ezeket a könyveket.
Egyszerű lenne azt mondani, hogy ezek „nem férfiaknak íródnak” és a „nők értik amit a nők akarnak”, viszont ez megint egy kirekesztő leegyszerűsítés lenne. Nem az író és a célcsoport a kiemelkedő, hanem a narratív elemek, amikkel ezek a történetek el vannak mesélve.
A női szereplők rendelkeznek hanggal, nem szexuális fétistárgyként vagy megvédésre szoruló áldozatként vannak megjelenítve, sőt attól függetlenül, hogy ezekben a könyvekben sok a románc, nem a párkapcsolatuk adja az identitásuk alapját. A műfaj pedig további lehetőségeket ad, hogy a heteronormatív tendenciákkal szembemenve, akár queer művészetnek is teret adjon.
„Azt látjuk, hogy a romantasy könyvek egyre általánosabbá teszik a queer kapcsolatokat és a színesbőrű szereplőket, nem pedig a középkori fehér férfi falu forgatókönyvet dolgozzák fel újra.” – mondta Georgia Summers, a The City of Stardust szerzője a Guardiannek.
Fotó: Unsplash