olvasás, fotó: Unsplash

A Valenciai Egyetem kutatói több mint két tucat, 2000 és 2022 között megjelent, mintegy 470 ezer résztvevő eredményeit vizsgáló tanulmány adatait összegezve arra jutottak, hogy hosszú távon a nyomtatott szövegek olvasása akár hat-nyolcszorosára növeli az emberek szövegértési képességeit ahhoz képest, mint ha digitálisan olvasnának, írja a Guardian.

„A szabadidős digitális olvasás gyakorisága és a szövegértési képességek közötti kapcsolat majdnem nulla”, mondta Ladislao Salmerón, a Valenciai Egyetem professzora, a tanulmány társszerzője. Ennek oka az lehet, hogy „a digitális szövegek nyelvi minősége általában alacsonyabb annál, mint ami a nyomtatott szövegekben hagyományosan megtalálható”. A közösségi médiában megjelenő szövegek például gyakran társalgási jellegűek, nélkülözve az összetett szószerkezeteket és érvelést. Ráadásul,

amikor digitális szöveget olvasunk, ahhoz felszínesebben állunk hozzá, mint a nyomtatotthoz, gyakrabban átsiklunk bizonyos részek fölött,

így a kutató szerint nem merülünk el teljesen benne, vagy nem mindig vesszük észre az összetettebb összefüggéseket egy informatív szövegben.

A Review of Educational Research című folyóiratban közzétett tanulmány azt is megállapította, hogy míg az általános iskolások esetében a digitális olvasás és a szövegértés között negatív kapcsolat áll fenn, addig a középiskolások és az egyetemisták esetében ez a kapcsolat pozitívvá válik. Salmerón szerint ennek az lehet az oka, hogy a kisgyermekek kevésbé tudják kezelni a digitális eszközön való olvasást megzavaró olyan tényezőket, mint például a bejövő üzenetek. Az észlelés szabályozására való képességünk ugyanis csak a serdülőkorban fejlődik ki. Lidia Altamura, a tanulmány társszerzője hangsúlyozta, hogy nem ellenzik a digitális olvasást: „Csupán arról van szó, hogy az eredmények alapján a digitális olvasási szokások kevésbé kifizetődőek, mint a nyomtatott olvasás. Éppen ezért az iskoláknak és az iskolavezetőknek az olvasási tevékenységek ajánlásakor a nyomtatott szövegekre kellene nagyobb hangsúlyt fektetniük, különösen a fiatalabb olvasók esetében”, mondta. A kutatók szerint azoknak a gyerekeknek,

akik gyakran olvasnak digitálisan abban az időszakban, amikor áttérnek az olvasás tanulásáról a tanulás céljából való olvasásra, kevésbé fejlődhet ki a tudományos szókincsük.

Salmerónt és csapatát ugyanakkor meglepte, hogy annak, hogy a közösségi média tartalmait olvassuk vagy olyan ismeretterjesztő weboldalakat, mint például a Wikipedia, valójában nincs különösebb hatása a megértésre. „Arra számítottunk, hogy az utóbbiak sokkal pozitívabb kapcsolatban lesznek a szövegértéssel, de adataink szerint nem ez a helyzet”, tette hozzá. 

Fotó: Thought Catalog / Unsplash

Kapcsolódó cikkek
...
Gyerekirodalom

Hogyan vegyük rá újra a gyerekeket az olvasásra?

A nyári szünet általában a nagy olvasások ideje, de nincs ez mindenkinél így. De mit tehet az a szülő vagy pedagógus, aki azt szeretné, hogy a gyerek ősszel újra visszataláljon az olvasáshoz? Mutatunk néhány tippet és tanácsot.

...
Nagy

Időpazarlás-e az újraolvasás?

Az élet rövid, a könyvek birodalma pedig végtelen, így joggal merül fel, vajon van-e értelme újraolvasni valamit, vagy inkább keressünk új köteteket? 

...
Hírek

Minden harmadik ember az olvasásba menekül, ha rossz napja van

Az emberek harmada a könyvekhez menekül akkor, amikor rossz passzban van. A Publishers Association felmérése úgy találta, hogy az olvasás népszerűbb, mint a moziba járás vagy a közösségi oldalak böngészése, és a tévézés után a második helyen áll.

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Elszáll az agyad: tudományos, közgazdasági és filozófiai non-fictionok 2024 tavaszán

Hogyan látja az ember képzelőerejét Csányi Vilmos? Hogyan alakul át a világ, ha a politikai és hatalmi játszmák kiterjednek a világűrre? Miért kannibál a kapitalizmus? Hogyan dolgozik az idegsebész? És mit gondol az elidőzésről napjaink sztárfilozófusa, Byung-Chul Han?

...
Zöld

Mikor hasznos az AI az irodalomban, és miért nem cseréli le soha az embert?

A japán Rie Kudan megkapta hazája legjelentősebb irodalmi díját, majd elárulta, hogy a szöveg egy kis részét a ChatGPT nevű chatbottal generálta. Az eset nyomát áttekintjük, hogyan alakult az elmúlt két évben nagy nyelvi modellek és az irodalom viszonya, hogyan látják ezt az írók, valamint hogy mikor lehet hasznos eszköz az AI az írás során.

...
Zöld

Összekapaszkodva zuhanni – Így alakíthatod a klímagyászt felszabadulássá

Jem Bendell Mélyalkalmazkodás című, nagy port kavaró tanulmánya után új könyvében azt ígéri, hogy nemcsak segít szembenézni a klíma, és így a mai társadalom elkerülhetetlen összeomlásával, hanem a szorongás és a gyász megélése után segít új, szilárdabb alapokon újraépíteni az optimizmusunkat, életkedvünket. 

Hírek
...
Zöld

Orvos-Tóth Noémi könyvével van tele egy horvát könyvesbolt kirakata

...
Gyerekirodalom

Kormos Istvánnak avatnak emléktáblát az Esterházy Péter és Gitta Könyvtárnál

...
Zöld

Az ír nomádok meséiben a pitypang napként ragyog

...
Hírek

Puskás Panni regényét jelölték az Európai Unió Irodalmi Díjára

...
Szórakozás

A Bábel megfilmesítéséről nyilatkozott Kuang

...
Hírek

Sally Rooney új regénye ősszel érkezik

...
Szórakozás

Még két hét, és felkelnek a márciusi ifjak

...
Beleolvasó

Képtelen nyomozás indul egy felszívódott kolléga és egy rejtélyes, könyvolvasó lány után

...
Hírek

Benedek Ágota Állva maszturbálok című könyve miatt kapott büntetést a Libri

KERÜLJ KÉPBE ÉS OLVASS!
...
Gyerekirodalom

Kormos Istvánnak avatnak emléktáblát az Esterházy Péter és Gitta Könyvtárnál

...
Gyerekirodalom

Percy Jackson gyerekbarát tempóban nyomoz Zeusz villáma után

...
Gyerekirodalom

Janikovszky Éva a rendszerváltás utáni felfordulást egy kamasz szemén át mutatja be

...
Gyerekirodalom

2024 tavaszán ezeket a gyerek- és ifjúsági köteteket várjuk legjobban

...
Gyerekirodalom

Első világháborús harctéren rajzolt mesekönyvet kislányának egy magyar katona

...
Gyerekirodalom

Aki elvarázsolja és megnyugtatja a legkisebbeket - Bartos Erika 50