A 19. században ragadt az oktatás: miért szerves kémiát tanítunk kritikai gondolkodás helyett?

A 19. században ragadt az oktatás: miért szerves kémiát tanítunk kritikai gondolkodás helyett?

Egyetlen felülről érkező oktatási reform sem fogja kihúzni az iskolarendszert a világszerte tapasztalható válságból – véli Dr. Gloviczki Zoltán, aki új kötetében megpróbál válaszokat adni arra, hogyan kellene változtatnunk az iskolarendszer irányán.

ta | 2024. november 29. |

Képzeljünk el egy iskolát, ahol nincsenek évfolyamok, a gyerekek érdeklődésük és fejlettségük alapján alkotnak csoportokat. Nincs központilag meghatározott tananyag, de a diákokkal gazdag tudású felnőttek és idősebb tanulók foglalkoznak: sokat beszélgetnek a világ jelenségeiről, szövegekről, művészetről, megosztva egymással a véleményüket. Ha az időjárás engedi, mindezt az iskola kertjében teszik, közben sokat mozognak, énekelnek, alkotnak. Az oktatás nem reggel 8-tól délután 4-ig tart, hanem igazodik a gyerekek biológiai órájához.

Ez nem egy népszerű, 21. századi alternatív iskola pedagógiai programja, hanem egy átlagos 17. századi iskoláé, ahonnan gondolkodásra, mérlegelésre, döntésre képes felnőttek kerültek ki.

De vajon a ma iskolája is képes ugyanilyen felnőtteket nevelni?

A 19. században ragadt oktatás

Dr. Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora és az Oktatási Hivatal volt vezetője szerint ebben nem lehetünk biztosak. A holnapután iskolája – Felkészülés az emberi jövőre című könyve arra a kérdésre keresi a választ, hogy mi lehet az oka annak, hogy az egész világon kísértetiesen hasonló válságtünetek, krízisjelenségek jelentkeznek az oktatásban, hogyan ragadt az iskolarendszer a 19. században, és miként változik az iskola szerepe a mesterséges intelligencia térhódításával.

Gloviczki Zoltán
A holnapután iskolája - Felkészülés az emberi jövőre
Open Books, 2024, 313 oldal

„A történelem során soha nem volt olyan hosszú ideig változatlan az iskola világa, mint a 19. század óta” – hívta fel a figyelmet a könyvbemutatón Gloviczki. A gyerekek több mint 150 éve ugyanolyan épületekben, ugyanolyan osztálytermekben ülnek, és ugyanúgy tanulnak:

könyveket és füzeteket használva, tanári utasításokat követve versengenek magukkal és az osztálytársaikkal a minél jobb jegyekért.

Ám eközben a társadalom és a munka világa gyökeresen megváltozott, de az iskola pont a kooperációs képességet, a kommunikációt, kreativitást, kritikus gondolkodást nem fejleszti kellően. 

Ma egy gyerek nem azért tanul nyelvtörténetet, szerves kémiát vagy fizikából hőtant, mert erre a tudásra szüksége van ahhoz, hogy a világban eligazodjon.

Ezeket mind azért tanítjuk, mert részei a nyelvészetnek, a kémiának és a fizikának. De hamis az a kép is, amely ezeket a kompetenciákat szembeállítja a tárgyi tudással” – magyarázta.

A mesterséges intelligencia

Gloviczki Zoltán szerint a mesterséges intelligencia térnyerése komoly kihívás, de nem példa nélküli paradigmaváltás elé állítja az iskolarendszert. Ám a tankönyvek újraírása, a pedagógusképzés átalakítása még „felületi sebkezelésnek” is kevés. Ehelyett az iskola alapvető céljait boncolgató kérdésekre kellene választ találni.

A kötet szerzője úgy gondolja, egyetlen oktatási reform sem lesz képes megszüntetni a krízist.

Ez nem fog menni úgy, hogy egy döntéshozó felülről megmondja, min kell változtatni.

Ehelyett folyamatosan és sokat kell beszélnünk az iskola céljairól nekünk, pedagógusoknak, de a szülőkkel is, mert számos dolog rajtuk csúszik el. Közülük sokan gyanakvással fogadják, ha az iskolában valami máshogy történik, mint amit megszoktak. És megértem, mert mi mást gondolnának addig, amíg nem beszélnek velük erről” – mondta. 

A kötetben arról is szó esik, hogy a mai diákok a korábbi generációkhoz képest valóságos információtengerrel néznek szembe az órákon, és elsősorban nem a képességeiken múlik, ha közben elvész az összefüggés, a lényeg, sőt maga a tudás is.

 

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Daróczi Ágnes: A roma fiatalok oktatása nem Magyarország legelemibb érdeke?

Milyen volt elsőnek lenni? Ki és hogyan képviseli a romákat? Mi történik a romani nyelvvel? Életút-kötete kapcsán többek között ezekről is beszélgettünk Daróczi Ágnessel, a roma mozgalmak egyik úttörő alakjával.

...

Miért kéne a halálról tanulnunk az iskolában? Mutatunk 3 gyerekkönyvet, amik segítenek elkezdeni a beszélgetést

Sokan már gyerekkorukban elveszítik egy szerettüket, és az iskola segíthetne az ezzel való megküzdésben. A cikkben 3 könyvet is ajánlunk, amik a gyerekek nyelvén beszélnek a halálról.

...

100 ezer szerzőt károsíthatott meg a mesterséges intelligencia tanulás közben

A mesterséges intelligenciával foglalkozó Anthropicot három szerző perelte be a szerzői jogok megsértése miatt.

Hiába menekülsz otthonról, utolér a szégyen – Didier Eribon könyvéről

Hiába menekülsz otthonról, utolér a szégyen – Didier Eribon könyvéről

Nem a szüleid határozzák meg a jövődet, hanem a társadalmi lehetőségeid. A Visszatérés Reimsbe egy őszinte és fájdalmas szembenézés az osztályváltás nehézségeivel. 

Szerzőink

Bakó Sára
Bakó Sára

Rainer-Micsinyei Nóra: Félreértés, hogy ez itt a vezetők hazája. Ez a magyar emberek hazája

Borbély Zsuzsa
Borbély Zsuzsa

Ezeket olvasd, ha nem akarsz búcsút inteni a Downton Abbey-nek

Olvass!
...

Egyetlen diplomatán múlik az emberiség sorsa? Olvass bele John Scalzi új sci-fijébe!

Újabb résszel tér vissza John Scalzi Vének háborúja könyvsorozata. Ezúttal egy polgáháború közepén találjuk magunkat. Olvass bele. 

...

Nézd meg, miért lelkesedik a BookTok: olvass bele a Quicksilverbe!

Egy jóképű tünde harcos, egy különleges képességekkel rendelkező lány, titkok és cselszövések, valamint sok-sok romantika.

...

Két kislány örök barátságot köt Magyarország német megszállása alatt – Olvass bele Jean Hatzfeld regényébe!

A nácik által megszállt Budapesten csak az állatkert nyújt egyedül menedéket. Olvass bele!

Hírek
...

Magyarország Nemes Jeles László új filmjét nevezi az Oscar-díjra

...

Bödőcs visszatért és Nemdigitális Szigetet alapított

...

Visky András megírta a Kitelepítés előzményét és folytatását

...

„Manapság az autokráciákat nem egy gonosz ember vezeti” – megérkezett Applebaum új politikai könyve

...

Bookline havi top 50: júliusban az önfejlesztés, a bélbolyhok és a felszabadító regények vezettek

...

Egy Elit és egy Átlagos problémás szerelme: újabb BookTok-kedvenc fantasy kerül képernyőre

Kiemeltek
...

Jókai 200: „Életében legendává vált, de szembesülnie kellett a saját szellemi hanyatlásával”

Csillagász, néprajztudós és író egyaránt megszólalt a Jókai Mór születése 200. évfordulójára rendezett kiállítás megnyitóján.

...

Miért szereti a fikció a nehéz anya karakterét?

Érzelmi távolságtartás, feszült kommunikáció, családi minták továbbvite, leválás: az anyával vaszó viszony az irodalomban is meghatározó téma.

...

„Van, amikor a szavak megmentik az embert” – Kavakami Mieko Budapesten

Dolgozott gyárban és hostessként is, ma már befutott, díjnyertes szerző. Ilyen volt a japán Kavakami Miekóval találkozni.