A 19. században ragadt az oktatás: miért szerves kémiát tanítunk kritikai gondolkodás helyett?

A 19. században ragadt az oktatás: miért szerves kémiát tanítunk kritikai gondolkodás helyett?

Egyetlen felülről érkező oktatási reform sem fogja kihúzni az iskolarendszert a világszerte tapasztalható válságból – véli Dr. Gloviczki Zoltán, aki új kötetében megpróbál válaszokat adni arra, hogyan kellene változtatnunk az iskolarendszer irányán.

ta | 2024. november 29. |

Képzeljünk el egy iskolát, ahol nincsenek évfolyamok, a gyerekek érdeklődésük és fejlettségük alapján alkotnak csoportokat. Nincs központilag meghatározott tananyag, de a diákokkal gazdag tudású felnőttek és idősebb tanulók foglalkoznak: sokat beszélgetnek a világ jelenségeiről, szövegekről, művészetről, megosztva egymással a véleményüket. Ha az időjárás engedi, mindezt az iskola kertjében teszik, közben sokat mozognak, énekelnek, alkotnak. Az oktatás nem reggel 8-tól délután 4-ig tart, hanem igazodik a gyerekek biológiai órájához.

Ez nem egy népszerű, 21. századi alternatív iskola pedagógiai programja, hanem egy átlagos 17. századi iskoláé, ahonnan gondolkodásra, mérlegelésre, döntésre képes felnőttek kerültek ki.

De vajon a ma iskolája is képes ugyanilyen felnőtteket nevelni?

A 19. században ragadt oktatás

Dr. Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora és az Oktatási Hivatal volt vezetője szerint ebben nem lehetünk biztosak. A holnapután iskolája – Felkészülés az emberi jövőre című könyve arra a kérdésre keresi a választ, hogy mi lehet az oka annak, hogy az egész világon kísértetiesen hasonló válságtünetek, krízisjelenségek jelentkeznek az oktatásban, hogyan ragadt az iskolarendszer a 19. században, és miként változik az iskola szerepe a mesterséges intelligencia térhódításával.

Gloviczki Zoltán
A holnapután iskolája - Felkészülés az emberi jövőre
Open Books, 2024, 313 oldal

„A történelem során soha nem volt olyan hosszú ideig változatlan az iskola világa, mint a 19. század óta” – hívta fel a figyelmet a könyvbemutatón Gloviczki. A gyerekek több mint 150 éve ugyanolyan épületekben, ugyanolyan osztálytermekben ülnek, és ugyanúgy tanulnak:

könyveket és füzeteket használva, tanári utasításokat követve versengenek magukkal és az osztálytársaikkal a minél jobb jegyekért.

Ám eközben a társadalom és a munka világa gyökeresen megváltozott, de az iskola pont a kooperációs képességet, a kommunikációt, kreativitást, kritikus gondolkodást nem fejleszti kellően. 

Ma egy gyerek nem azért tanul nyelvtörténetet, szerves kémiát vagy fizikából hőtant, mert erre a tudásra szüksége van ahhoz, hogy a világban eligazodjon.

Ezeket mind azért tanítjuk, mert részei a nyelvészetnek, a kémiának és a fizikának. De hamis az a kép is, amely ezeket a kompetenciákat szembeállítja a tárgyi tudással” – magyarázta.

A mesterséges intelligencia

Gloviczki Zoltán szerint a mesterséges intelligencia térnyerése komoly kihívás, de nem példa nélküli paradigmaváltás elé állítja az iskolarendszert. Ám a tankönyvek újraírása, a pedagógusképzés átalakítása még „felületi sebkezelésnek” is kevés. Ehelyett az iskola alapvető céljait boncolgató kérdésekre kellene választ találni.

A kötet szerzője úgy gondolja, egyetlen oktatási reform sem lesz képes megszüntetni a krízist.

Ez nem fog menni úgy, hogy egy döntéshozó felülről megmondja, min kell változtatni.

Ehelyett folyamatosan és sokat kell beszélnünk az iskola céljairól nekünk, pedagógusoknak, de a szülőkkel is, mert számos dolog rajtuk csúszik el. Közülük sokan gyanakvással fogadják, ha az iskolában valami máshogy történik, mint amit megszoktak. És megértem, mert mi mást gondolnának addig, amíg nem beszélnek velük erről” – mondta. 

A kötetben arról is szó esik, hogy a mai diákok a korábbi generációkhoz képest valóságos információtengerrel néznek szembe az órákon, és elsősorban nem a képességeiken múlik, ha közben elvész az összefüggés, a lényeg, sőt maga a tudás is.

 

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Daróczi Ágnes: A roma fiatalok oktatása nem Magyarország legelemibb érdeke?

Milyen volt elsőnek lenni? Ki és hogyan képviseli a romákat? Mi történik a romani nyelvvel? Életút-kötete kapcsán többek között ezekről is beszélgettünk Daróczi Ágnessel, a roma mozgalmak egyik úttörő alakjával.

...
Gyerekirodalom

Miért kéne a halálról tanulnunk az iskolában? Mutatunk 3 gyerekkönyvet, amik segítenek elkezdeni a beszélgetést

Sokan már gyerekkorukban elveszítik egy szerettüket, és az iskola segíthetne az ezzel való megküzdésben. A cikkben 3 könyvet is ajánlunk, amik a gyerekek nyelvén beszélnek a halálról.

...
Hírek

100 ezer szerzőt károsíthatott meg a mesterséges intelligencia tanulás közben

A mesterséges intelligenciával foglalkozó Anthropicot három szerző perelte be a szerzői jogok megsértése miatt.

...
Nagy

David Lynch, a különutas zseni: íróként is pont olyan titokzatos volt, mint rendezőként

Hogyan kapcsolódott David Lynch az irodalomhoz? Összefoglaltuk. 

Szerzőink

...
Bakó Sára

Lovas Rozi: Egy családban gyakran előfordul, hogy improvizálni kell

...
Szabolcsi Alexander

Nosferatu egy ellopott adaptáció miatt jött létre, azóta pedig töretlenül népszerűek a vámpírok

...
Kolozsi Orsolya

A Nobel-díjas Han Kang hőse némasággal lázad a világ erőszakos zűrzavara ellen

Olvass!
...
Beleolvasó

Jordan B. Peterson új könyvében a bibliai történetekhez fordul: miért áldozat a munka?

Mutatunk egy részletet a Mi, akik Istennel birkózunk című könyvből! 

...
Beleolvasó

A Balatonon talál rá a boldogság a nagyvárosi ügyvédre? – Olvass bele Hidasi Judit regényébe!

Olvass bele a Végre megérkeztél hozzám című regénybe!

...
Beleolvasó

Zálogba adom a gramofont és küldök babaruhát! – Olvass bele a kitelepítésből küldött levelekbe!

Egy családi levelezésből tárulnak elénk a kitelepített „úri középosztály” mindennapjai.

Hírek
...
Hírek

A TikTok betiltása Amerikában: 3 könyv a közösségi médiáról

...
Hírek

Steven Spielberg David Lynchről: Hiányozni fog a világnak egy ilyen eredeti, egyedi hang

...
Promóció

Így segíthetnek a kütyük az olvasási szokások kialakításában

...
Hírek

Ilyen, amikor kortárs magyar alkotók újraértelmezik Shakespeare-t

...
Hírek

Meghalt David Lynch, a Twin Peaks rendezője

...
Hírek

Hemingwaytől Popeye-ig – ezek a művek lettek világszerte közkincsek

Kiemeltek
...
Nagy

Lovas Rozi: Egy családban gyakran előfordul, hogy improvizálni kell

A Véletlenül írtam egy könyvet mától a mozikban! A sajtóvetítés után Lovas Rozit kérdeztük az új családi filmről. 

...
Kritika

A Nobel-díjas Han Kang hőse némasággal lázad a világ erőszakos zűrzavara ellen

Elolvastuk a friss irodalmi Nobel-díjas magyarul nemrég megjelent regényét, az érzékeny és lírai Görög leckéket. 

...
Nagy

10 fontos világirodalmi kötet a Time 100-as listájáról a testhorrortól egy művész elhazudott életéig

A Time Magazine összeszedte, hogy mik voltak 2024 legmeghatározóbb könyvei. Mutatjuk a kedvenceinket.