Dragomán György: A valódi emlékekben az ízek és illatok is kulcsfontosságúak

A 24.hu Filéző című gasztropodcastjének vendége volt Dragomán György író, aki facebook-posztjaival és a Főzőskönyvvel is bizonyította, milyen elkötelezett rajongója a konyhaművészetnek. A beszélgetés során szóba került vágy és emlékezés szerepe az evésben, a szakácskönyvek olvasgatása és az inspiráló irodalmi ételleírások is. Pár érdekes gondolatot szemlézünk.

sa | 2022. május 16. |
Dragomán György
Főzőskönyv
Magvető, 2021, 423 oldal
-
  • Erdélyben felnőve lehetett olyan könyveket olvasni, mint Lajos Mari szakácskönyvsorozata, de Magyarországgal ellentétben, ott remény sem volt például egy ananászos-banános palacsintára. Dragomán György és Szabó T. Anna is álmodozott gyerekként nagyon egzotikus ételekről, miközben kovászos uborkát ettek, mert csak az volt. Közben elképzelték, hogy az uborka az a vágyott étel, amiről képzelődnek, így készültek az élményre. 

Dragomán szerint az éhség és a vágy összekapcsolódik, jobban esik az étel, ha ábrándozunk róla, készülünk rá.

  • Az egyik legtervezettebb étel, amire emlékszik gyerekkorából, a lencsefőzelék volt, mert a Ceausescu-rendszerben valamiért lencse sem volt. Ahhoz képest, amikor az apja emlegette, hogy milyen jó a lencsefőzelék, egy év múlva lett hozzá lencse. Akkor a gyerek Dragomán már sokkal többet várt tőle, ezért csalódás volt neki - később persze megszerette a lencsét is.
  • A hiánygazdaság mellett az is számított, hogy recepteket sem ismertek. Minden alapanyag meg lett volna például egy muszakához vagy a pizzához, csak nem tudtak róla, nem volt meg hozzá a kulturális érintkezés. Neki ez nagy lecke volt arról, hogy mit jelent valójában a bezártság.
  • Az igazi emlékezés nagyon szenzuális, viszont a kultúránkban mostanra túl hangsúlyossá tettük a vizualitást. A valódi emlékekben az ízek és illatok is kulcsfontosságúak, fontosabbak, mint a vizualitás. Az irodalomban ennek nagy hagyománya van, például a Madeleine süteménnyel kezdődik Az eltűnt idő nyomában. Nála a Máglyában fontos emlékezéstámpont volt, hogy hogyan esznek, hogyan főznek.
  • Az étel lehet egy kulturálisan konzervatív öndefiníció, ha te csak ezt vagy azt vagy hajlandó megenni. Az egyes diéták ugyanakkor rítusok is, például, ha valaki vegán, vagy valaki nem eszik cukrot, az amolyan valláspótlék lesz, mert olyan intenzitású létkérdéssé válik. 
  • Dragománnak hatalmas gyűjteménye van szakácskönyvekből, és úgy kell visszafognia magát, hogy ne vegyen újabbakat. Ahogy verseket vagy prózaköteteket, szakácskönyveket is rendszeresen olvasgat, mert érdekli - sőt, e-bookon is olvas szakácskönyvet.
  • Nagyon szereti a Vogue étteremkritikusának egy gondolatát, Jeffrey Steingarten szerint ugyanis, ha meg akarunk tanulni igazából főzni és magunkról megtudni valamit, akkor egy olyan dolgot, amit utálunk, meg kell próbálni megszeretni vagy megérteni, hogy miért utáljuk. (Steingartennek ez a kimchi volt.) Dragomán a koriandert szappanízűnek érzi, ami szerinte genetikai dolog lehet, és egy másik növény, amit nem szeret, a rukkola. Steingarten nyomán viszont nagy felfedezés volt neki a hal.
  • A kedvenc étele a paprikáskrumpli, de a Főzőskönyvben nem szerepel ilyen recept, mert még nem találta meg az ideálisat.
  • Tervezi folytatni a Főzőskönyvet, mert nincs benne minden, amit szeretett volna, és nem is nagyon tudja abbahagyni.

“Amíg élek, főzni fogok.”

  • A regényeiben is fontos a szenzualitás, az első regénye első oldalán van egy nagyon intenzíven leírt almahámozás és almaevés. A meg nem jelent írásaiban is, a második novellájában már egy vacsorát írt le: ebben az egyik szereplőnek robotkeze van, ami nagyon kínos, mert nyikorog.
  • A főzés neki jó kilépő az írás szellemi világából, ahol mindig a jeleneteken gondolkodik. Irigyelte a festőket, szobrászokat, akik valami fizikait csinálnak, és a főzés neki ilyen: úgy kreatív, hogy az nem vesz el az írástól.

  • Az írás annyiban konstrukció szerinte, hogy az ember valójában nem mondatokban gondolkodik, amikor a valóságot átéli. Az első könyvében (A pusztítás könyve) a főszereplő nagyon szenzuálisan éli meg a világot, ez “egy empirista akcióregény”, a figura “a nyelv előtti állapotban érzékel”. Viszont főzés közben Dragomán nem kezd el mondatokat megfogalmazni például a cékláról, nem is lenne jó, “odaégne minden, nem lehet kétfele figyelni”, ott a céklával való intenzív viszony kialakítása a cél - később, a dolgozószobában lehet szavakat keresni.
  • Olvasmányélményei is vannak, amiben számára emlékezetesen vagy jól ragadták meg az evés-, illetve ízélményt. Ilyen például Charles Fraziertől a Hideghegy vagy Hemingwaytől A Nagy Kétszívű folyón című kétrészes novella. Sok olyan példa van szerinte, ahol nem biztos, hogy jó az étel, de úgy írják le, hogy megkívánjuk.

A teljes beszélgetést itt tudod meghallgatni.

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Megjelent görögül Dragomán Máglyája

Dragomán György a Facebookon adta hírül, hogy már görögül is olvasható a Máglya című regénye.

...

Dragomán tiltólistán, nem kerülhetett adásba

Egy korábbi interjúját idézte fel legutóbbi Facebook-bejegyzésében Dragomán György: a beszélgetés sosem kerülhetett adásba, mert, mint kiderült, az író tiltólistán volt.

...

Dragomán a Berlini Művészeti Akadémia tagja lett

Harminc új taggal bővült a Berlini Művészeti Akadémia, és köztük van Dragomán György is, akit az irodalmi szekció tagjának választottak.

...

A feminista író, akit a fasiszták el akartak törölni, Elena Ferrante pedig újra felfedezte

Alba de Céspedes a 20. századi olasz irodalom egyik kiemelkedő alakja: küzdött a fasizmus ellen, baloldali és feminista nézeteit írásaiban sem titkolta. Börtönbe zárták, bestseller könyvét betiltották, ma pedig talán népszerűbb, mint valaha – ez pedig részben Elena Ferrante érdeme.

Szerzőink

...
Szabolcsi Alexander

A 18. századi „olvasási járvány”, ami öngyilkosságokhoz vezetett

...
bs

A spiritualitás fogja megoldani az ökológiai válságot? – Zöld könyv podcast Litkai Gergellyel

...
Borbély Zsuzsa

Egy Jókai-regényben független nő nem lehet boldog

Hírek
...

Most már az Amazonon múlik, mikor várható az új James Bond

...

Stephen King visszatért a X-re, csak hogy beszóljon Trumpnak

...

Jókai 200: Olvasd el az író eddig kiadatlan verseit

...

Ez a kutatás nagyban megváltoztatja, amit a halakról gondoltunk + 3 könyv

...

Szex a könyvekben: Sally Rooney felfedi a titkait

...

Kevin Spacey A brutalista sztárját is zaklatta?

SZÓRAKOZÁS
...

Jövőre érkezik a Dűne 3?

Nyáron forgatják a Dűne-sorozat befejező részét. Mutatjuk, mit lehet tudni.

...

Mit olvasnak A Fehér Lótuszban?

Megérkezett a harmadik évad, itt az ideje, hogy felidézzük, miket olvastak az előző évadok szereplői! 

...

Voldemorttól Almássy grófig: 8 adaptáció, amiben a Konklávé színészét láthatod

Ralph Fiennes az 1990-es évek hősszerelmesétől a főgonoszig számos szerepet eljátszott már. Mutatjuk!

...

Puskás Panni: Az első novellámat remegve küldtem el az Élet és Irodalomnak

...

Ismernünk kell a Földet, hogy változtatni tudjunk – a Zöld könyv podcast könyvajánlója

...

Ezeket te is megteheted a Föld védelméért – Zöld könyv podcast Litkai Gergellyel

Olvass!
...

Hogyan változik meg az életed, ha kávéházat nyitsz a háború utáni Bécsben?

Az osztrák író és színész regénye az 1966-as évek Bécsébe kalauzolja az olvasót.

...

„Harmincnégy évesen még mindig az anyja elismerésére és áldására várt” – ilyen a mérgező anya-lánya kapcsolat

Hogyan lehet felépülni abból, ha az anyánk nem jól szeretett? 

...

A gleccser sem áll a szerelem útjába a finn író-biológus könyvében – Olvass bele!

Inkeri Markkula író-biológus hőse az éghajlatváltozás következményeit tanulmányozza egy gyorsan olvadó gleccseren, amikor egy titokzatos férfival találkozik.