Idén Dragomán György bonyolódott bele az érettségi körüli napok feszültséggel teli kommunikációjába. Az író a ChatGPT-vel írt érettségi tételekről jelentette ki, hogy szerinte csak halandzsáznak, és ha ezt tanulják meg a diákok, akkor feleslegesek az erőfeszítéseik.
Több kétségbeesett levelet is kapott a saját novelláival kapcsolatban, amelyben a diákok azt kérdezték, hogy miért nem fedik a valóságot a más diákok által kidolgozott tételek. Dragománhoz is eljutottak ezek a „kidolgozott” tételek, amire a diákoknak összeségében úgy reagált, hogy inkább olvassák el az eredeti műveket (a posztjai egyébként gyakran szólnak az olvasásnépszerűsíésről).
Az író szerint jól is lehet használni a nyelvi modelleket, de ehhez fontos lenne, hogy a diákok megtanulják ezeket megfelelően kezelni.
Minden jó, ha a vége jó
Most pedig úgy tűnik, hogy megérte a sok levelezés.
Ugyanis egy friss e-mail szerint ezzel a módszerrel, azaz az eredeti szöveg elolvasásával, hibátlanul érettségizett az egyik diák, majd meg is köszönte az írónak a segítséget, ami annyiből állt, hogy „elküldtem neki a honlapján található novella linkjét, és arra kértem, olvassa el, és gondolja végig, mi, hogyan és miért történik, miért olyan a szöveg, amilyen, miért nem más”.
Érettségi: minden jó, ha a vége jó”
– foglalta össze Dragomán az elmúlt napok, hetek levelezéseinek tapasztalatát.
A Margó egyik beszélgetésén kortárs költők segítségével mi is kipróbáltuk a gyakorlatban, hogy a ChatGPT mennyit ért meg a jelenlévők verseiből.
Nyitókép forrása: Margó Fesztivál