Az író először arról posztolt a héten, hogy sajnálja azokat az érettségiző diákokat, akik a ChatGPT használatával íratták meg a kortárs tételeket, mert halandzsát tanulnak majd meg.
„Abban az esetben, ha a modellek nem ismerik a konkrét szöveget (ez kortárs tételeknél sokszor valószínű) ezt első körben nem fogják megmondani, hanem inkább halandzsáznak egyet” – írta Dragomán.
Több kétségbeesett levelet is kapott a saját novelláival kapcsolatban (Hangár, Húsleves). A diákok azt kérdezték, hogy miért nem fedik a valóságot a más diákok által kidolgozott tételek.
Az író szerint jól is lehet használni a nyelvi modelleket, de ehhez fontos lenne, hogy a diákok megtanulják ezeket megfelelően kezelni.
Az író az eredeti szövegek elolvasására buzdít
„Az érettségi helyzet fokozódik” – kezdte újabb posztját az író. Megemlítette, hogy több idézőjelesen „kidolgozott” tételt küldtek neki, hogy ellenőrizze, jók-e.
„Én persze a radikális megoldások híveként, továbbra is az eredeti szöveg, vagyis (a neten is elérhető!) novellák elolvasására buzdítottam őket...
(Kezdem azt érezni, hogy az ellenőrizetlenül használ gpt-s szövegek lesznek a net és a nyelv mikróműanyagjai, mindent menthetetlenül be fognak szennyezni, ha nem vigyázunk...)”
– jegyezte meg.
Nyitókép forrása: Magvető Facebook-oldala / Gulácsi Zsuzsanna / Click and Zoom Photo