A fekete szerzők általában kevesebb előleget kapnak a könyveikért

A fekete szerzők általában kevesebb előleget kapnak a könyveikért

Az elmúlt napokban egy sor amerikai és angol szerző hozta nyilvánosságra, mennyi előleget kapott a könyveiért, amiből az derült ki, a fekete írók továbbra is lényegesen kevesebbet keresnek a könyvszakmában.

Könyves Magazin | 2020. június 09. |

Az egész kezdeményezést LL McKinney fantasy-szerző indította útjára, aki #publishingpaidme hashtag alatt arra kérte írótársait, fedjék fel, mennyi pénzt kaptak a kiadóiktól. A brit Matt Haig (a nyitóképen középen) bár kényelmetlennek nevezte a szituációt, de megírta, hogy az első könyvéért 5 ezer font előleget kapott, a tizedikért pedig 600 ezret. A barbadosi gyökerekkel rendelkező Malorie Blackman (aki a brit gyerekirodalom területén végzett munkásságáért 2013 és 2015 között a Children’s Laureate pozícióját tölthette be - a nyitóképen bal oldalán látható) elmondta, életében nem kapott annyi pénzt, amennyit egynémely fehér szerző posztol. Mivel a szerződései titoktartási záradékot tartalmaznak, így nem beszélhetett konkrét számokról, de azt mondta, a számára kiutalt pénz sehol sem volt a fehér kollégáihoz képest. Márpedig az ő történeteik is érdemesek arra, hogy elmondják őket, és el is kell mondani őket.

A fehér amerikai scifi-szerző, John Scalzi azt írta, hogy emlékei szerint az első két könyvéért 6500 dollár előleget kapott, majd tíz évvel később kötött egy 3,4 millió dolláros szerződést, amely 13 könyvre szólt. Összehasonlítva: a fekete scifi-író, NK Jemisin az Inheritance-trilógia könyveiért (könyvenként) 40 ezer dollár előleget kapott, az utóbb Hugó-díjjal elismert A megtört föld-trilógia könyveiért meg 25 ezret. Roxane Gay szerint a faji vonalak mentén mutatkozó különbségek létező dolgok, és azt mondta, bár nagyon bírja a kiadóját, a diverzitásról szóló közösségi kijelentéseket mégis nonszensznek nevezte, hiszen egy Instagram-poszt nem kompenzálja az egyenlőtlenségeket. Ő A rossz feministáért (amelyről ITT írtunk) 15 ezer dollárt kapott, a Hunger című könyvéért 100 ezret, a Year I Learned Everythingért 150 ezret.

A fekete amerikai Jesmyn Ward a második regényét úgy írta meg, hogy nem volt szerződése előlegre, végül 20 ezer dollárt kapott érte, a könyv pedig elnyerte az amerikai Nemzeti Könyvdíjat. A kiadója ugyanakkor ezek után sem akart 100 ezer dollárt kifizetni a következő könyvéért. A Hallgasd a holtak énekét című regényét már egy másik kiadónál jelentette meg, amiért megkapta a 100 ezer dollárt, és később ez a könyv is elnyerte a Nemzeti Könyvdíjat. A hashtag-akciót elindító McKinney úgy vélte, a szerzői előlegösszegek közötti különbségek azt mutatják, hogy a kiadói szakma nem értékeli a fekete hangokat. Ha egy fehér szerző könyve nem hasít, akkor nagy eséllyel kap második esélyt (és újabb 100 ezer dollár előleget), ellenben egy fekete – sikertelen – szerző esetében a komplett közösség kerül célkeresztbe, és azt mondják nekik, hogy az emberek nem veszik a fekete szerzők könyveit. Blackman mindenesetre kitartásra buzdította a reménybeli fekete szerzőket és illusztrátorokat, és azt írta, a helyzet javulni fog – muszáj neki.

Forrás: Guardian

Olvass minket e-mailben is!

  • Személyes ajánló a legérdekesebb tartalmainkról!
  • Extra tartalom csak feliratkozóknak!
  • Így biztosan nem maradsz le a legfrissebb könyves hírekről!
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...
Kritika

A popkultúra egy fekete nő szemével, aki imádja a rózsaszínt

„A világ túl gyorsan változik ahhoz, hogy legyen időnk mélyebben megérteni.” A lényegre törő állításnak ellentmondva A rossz feminista című esszékötetében Roxane Gay - ha nem is egészében, de legalább részleteiben - próbálja megérteni ezt a gyors iramban változó világot.

...
Kritika

Obama egyik kedvenc írója a megbocsátásról írt lenyűgöző regényt

...
Nagy

John Scalzi nem szégyelli, hogy science-fictiont ír

A hét könyve
Kritika
Grecsó Krisztián családtörténetében háborúk dúlnak a szabadságért
...
Nagy

A Mozgókép 2024 legjobb könyve: a film akkor is forog, ha nácik diktálnak és táborokból hozzák a statisztákat

Daniel Kehlmann regénye megmutatja, hogy egy totalitárius rendszerben mit jelent művésznek lenni akkor is, ha arra kényszerítik az embert, amit nem akar.

Hírek
...
Hírek

Rossz olvasási módszer miatt perlik a szülők az iskolát

...
Hírek

Simon Márton: Ez a város egy elhagyott pornóforgatókönyv (videó!)

...
Hírek

Láng Zsolt Mészöly Miklós-díjat kap

...
Promóció

Könyvek, melyek segíthetnek kellő motivációt adni a testmozgáshoz

...
Hírek

„Rémes diák voltam" – árulta el Murakami a díszdoktorrá avatásán

...
Promóció

Hogyan válasszunk tökéletes mesekönyvet?