Az SZÍN (Szépírók Társasága Női Érdekvédelmi Fórum) és az Alföld Online felkért nyolc kritikust, négy nőt és négy férfit, hogy írják meg, a tavalyi évből mely magyar, női szerző által írt szépirodalmi könyv volt számukra fontos. A szerkesztők hangsúlyozottan nem toplista összeállítására törekedtek, ám úgy gondolták, hogy mivel arányaiban még mindig kevesebb (kritikusi) figyelem jut a női szerzők könyveire, így fontos megmutatni, hogy milyen sokszínű volt a női szerzők alkotói világa 2021-ben is.
A felkért kritikusok között volt a Könyves Magazin két munkatársa is. Forgách Kinga azt írta, hogy a magyar nyelvű, női szerzők által írt könyvek száma még mindig lehetne több, és továbbra is érzékelhető az aránytalanság a könyvkiadásban a férfi írók javára. Mindezzel együtt a tavaly megjelent, női írók által írt szépirodalmi művek között sok volt a kiemelkedő – ezek között említette Szvoren Edina Mondatok a csodálkozásról című novelláskötetét, Vonnák Diána Látlak című debütáló novelláskötetét, és Tallér Edina Lány a város felett című regényét.
A felkért kritikusok között volt Valuska László is, aki szerint az utóbbi időben mintha a kiadók is bátrabbak lennének a pályakezdő női szerzők kereskedelmi eredményei miatt, ami hosszútávon jelentős hatással lehet a szépirodalomra is. A tavalyi megjelenések közül Vida Kamilla Konstruktív bizalmatlansági indítvány című verseskötetét, Puskás Panni A rezervátum visszafoglalása című debütáló novelláskötetét és Halász Rita Mélylevegő című regényét emelte ki – bár utóbbi 2020 októberében jelent meg, de mivel tavaly ősszel kapta meg a legjobb első prózakötetnek járó Margó-díjat, így „szezonális értelemben” 2021 olvasmányélményei közé tartozik.
A teljes listát a részletes értékelésekkel az Alföld Online oldalán olvashatjátok.