Az utóbbi pár évben az Egyesült Királyságban számos sikereket értek el a kisebb, független könyvkiadók, például a Fitzcarraldo, az And Other Stories, a Bluemooose vagy az Influx Press. Díjakat zsebeltek be, olvasókat csábítottak el, innovatív és fontos könyveket jelentettek meg. Úgy tűnik azonban, hogy a pandémia véget vethet a kis kiadók virágzásának.
Egy friss felmérésben azt vizsgálták meg, hogy milyen hatással van a koronavírus a kisebb könyvkiadókra. A kutatásból az derült ki, hogy 60%-uk attól tart, hogy őszre kiesnek a piacról, 75%-uk pedig nem tudja, hogy kihúzzák-e jövő márciusig. A kiadók 85%-ánál több mint a felére csökkent az eladások száma.
Egyértelmű, hogy a kisebb kiadókat világszerte jobban sújtja a jelenlegi helyzet, hiszen ők általában sokkal jobban függnek a könyvesbolti eladásoktól. Épp ez ugyanis az egyik előnyük a nagy cégekkel szemben, személyes kapcsolatot építenek ki az olvasókkal és a könyvesboltokkal. A helyzetük tehát nem könnyű, de az Egyesült Királyságban azért van némi remény. Úgy néz ki, a kiadók talán számíthatnak majd valamiféle mentőcsomagra a vészhelyzetben, a hűséges olvasók pedig elkezdtek a kiadók weboldalairól vásárolni, illetve azon könyvesboltok webshopjaiból, akik létre tudtak hozni internetes felületet.
A karantén időszaka alatt rengeteg embernek segítettek a könyvek. Ha másért nem, hát ezért érdemes online vásárlással támogatni a kis kiadókat és könyvesboltokat Magyarországon is.
Forrás: The Guardian