Andy Hunter januárban indította el az online könyvkereskedését, a The Bookshopot, mert létre akart hozni egy olyan kis vidám sarkot a könyvpiacon, amit nem az Amazon ural. Megteremtett egy internetes felületet, ahol nagyon egyszerűen lehet online vásárolni és kiadókat, független könyvesboltokat győzött meg, hogy legyenek ebben a partnerei. A projekt azonban pengeélen táncolt. Aztán jött a koronavírus, és az üzlet egyszer csak berobbant. A startup hirtelen az egyik legnépszerűbb online felület lett, ahol az emberek könyvet vásárolnak. Ugyanakkor azt nem lehet tudni, hogy mi lesz a karantén után, Hunter arra számít, hogy az eladásaik a felére fognak csökkenni.
A The Bookshop sikersztorija csak egy példa arra, hogyan változott meg hirtelen minden a könyvpiacon. Utoljára 2009-ben, a gazdasági válságkor voltak hasonlóan nagy változások, akkor az ekönyv eladások gyorsultak fel, és az Amazon szárnyalni kezdett. A mostani járvány még ennél is nagyobb változást hozott a fogyasztói magatartásban. Annak ellenére, hogy maguk a könyvesboltok zárva vannak és a gazdaság jelentősen visszaesett, a könyveladások száma áprilisban növekedni tudott az Egyesült Államokban.
Hányan rejtőznek egy könyv mögött? Miért van bajban a könyvpiac? -...
Dávid Anna, a Magvető igazgatója nemcsak feltette a kérdést, hogy hányan rejtőznek egy könyv mögött, de egy jól áttekinthető ábrán választ is adott rá: kiderül, milyen hosszú lánc végén jut az olvasó kezébe egy könyv, és emiatt érdemes végiggondolni, mennyire összetett és bonyolult a könyvpiac helyzete, ami az elmúlt egy hónapban szinte teljesen leállt.
Az NPD piackutató cég szerint az utazással, az üzleti élettel és az idegen nyelvekkel foglalkozó könyveket most nem veszik az emberek, nem most van az ideje annak, hogy útikönyvek jelenjenek meg. Kisebb kiadóknál viszont 15%-os növekedés figyelhető meg, az internetes értékesítés felpörgött. A kertészkedésről és a környezettudatos háztartásról szóló könyveket például sokan veszik. Mindenki igyekszik önellátóbbá válni. A szakácskönyvek is jobban fogynak és a könyveladások alapján úgy tűnik, tényleg mindenki kenyeret kezdett sütni.
Szintén megnövekedett az igény az edukációs célú gyerekkönyvekre, ami erős összefüggésben lehet az iskolák bezárásával. Az ifjúsági könyvek eladása 80%-ot ugrott márciusban. De viszonylag sokan vásárolnak kortárs és klasszikus regényeket is.
Az ekönyveknél és a hangoskönyveknél egyértelmű növekedés figyelhető meg, az adatok alapján pedig úgy tűnik, a húsvéti időszakban sokan vehettek könyvet ajándékba. A könyvpiac helyzete ettől még nem minden szempontból rózsás. A könyveladások ugyanis nem egyenlően oszlanak meg a kereskedések közt. Miközben a járvány például a The Bookshop felemelkedését hozta el, a legtöbben még mindig az Amazontól rendelnek, ami eddig is piacvezető volt. Becslések szerint az Amazon piaci részesedése 50%-ról 70%-ra nőtt áprilisban. Közben pedig nagyon sok független könyvesbolt küszködik. Ők adománygyűjtő akciókkal igyekeznek fennmaradni, de a helyzetük így sem reménykeltő.
Forrás: Wired