A hatalom eddig férfi hangon szólt, ennek most vége - Olvass bele Mary Beard feminista kiáltványába!

A hatalom eddig férfi hangon szólt, ennek most vége - Olvass bele Mary Beard feminista kiáltványába!

A nőkkel szembeni társadalmi, szisztematikus elnyomás egészen az ókor óta velünk van, és ha nem teszünk valamit, itt is marad. Mary Beard Nők és hatalom című feminista kiáltványa erre hívja fel a figyelmet. 

Könyves Magazin | 2025. június 26. |

Ha hatalomról van szó, akkor általában férfiakról beszélünk, legyen szó akár hadvezérekről, diktátorokról, szónokokról vagy éppen miniszterelnökökről. Ez Mary Beard brit klasszika-filológus szerint nem a véletlen műve, hanem egy szisztematikus elnyomás és gyűlölet megnyilvánulása, ami egészen az ókorig vezethető vissza. Ez a feminista kötet megvizsgálja, hogy a történelem során hogyan szorultak ki a nők a hatalmi pozíciókból, hogyan jelenhettek meg a nyilvános beszédben és a közéletben, de a mitológiai Medúzától egészen Hilalry Clintonig vezeti a kultúra újratermelődő elnyomási stratégiát.

Mary Beard
Nők és hatalom
Ford. Medgyesy Zsófia, Tea, 2025, 140 oldal.

Beard kérdése egyszerűnek tűnik, de igen összetett: a nőknek meg kell találniuk a szerepüket a jelenlegi rendszerben, vagy teljesen újra kell értelmezni, hogy hogyan gondolkodunk a hatalomról? Izgalmas és fontos kulturális történelemutazás a nők és hatalom kapcsolatában. 

Mary Beard: Nők és a hatalom (részlet)

Ford. Medgyesy Zsófia

 

A Kr. u. 1. században egy becsületes római antológiakészítő mindössze három olyan esetet tudott összekaparni, amikor „a nőket nem akadályozták természetes adottságaik abban, hogy a fórumon beszéljenek”. A leírások igen árulkodóak. Az első nő, Maesia sikeresen megvédte magát a bírák előtt, és mivel „valójában a női testben férfitermészet lakozott, »androgünnek« nevezték”. A második, egy bizonyos Afrania maga vitt bíróság elé ügyeket, és ahhoz is elég „arcátlan” volt, hogy személyesen képviselje magát, hogy aztán mindenki belefáradjon „ugatásába” és „csaholásába” (az ő hangjának sem jár még az emberi beszéd).

Megtudjuk, hogy Kr. e. 48-ban halt meg, mert „az efféle természetellenes csodabogarakról fontosabb tudni, mikor haltak meg, mint hogy mikor születtek.”

A klasszikus korból csupán két mozzanatot ismerünk, amikor a nők nyilvános megszólalása nem kelt undort. Az egyik az, amikor a feláldozandó vagy mártírhalálba küldött nőknek megengedik, hogy szóljanak – általában a kivégzésük előtt. A korai keresztény nőket szokás úgy ábrázolni, mint akik hangosan kitartanak hitük mellett, miközben az oroszlánok elé vetik őket. Róma korai történetéből pedig jól ismert Lucretia esete, akit az uralkodócsalád egyik tagja brutálisan megerőszakolt. A római szerzők Lucretiának megadják a lehetőséget, hogy elmondja, ki becstelenítette meg, de rögtön azt is, hogy öngyilkos legyen (így olvashatjuk, bár fogalmunk sincs, mi történt valójában). Ám még egy ilyen keserű szólási lehetőséget is el lehet venni a nőktől. Az Átváltozások megörökítette az ifjú Philomélé hercegnő történetét. A megerőszakolója egyszerűen kivágja a nyelvét, hogy ne tehessen a Lucretiáéhoz hasonló vallomást.

Ezt az ötletet Shakespeare is átvette a Titus Andronicusban, ahol a meggyalázott Lavinia nyelvét szintén kitépik.

A másik kivétel már ismerősebb. A nők olykor hivatalosan is lehetőséget kaptak a szólásra – otthonuk, gyermekeik, férjük védelmében, vagy más nők érdekében. Tehát a már említett antológiaszerző három története közül az utolsóban Hortensia azért beszélhet büntetlenül nyilvánosan, mert Róma női lakosai (és csak a nők) szószólójaként lép fel, miután azokra egy kétes hadi vállalkozás érdekében vagyoni különadót róttak ki. Más szóval, a nőknek kivételes körülmények között joguk van megvédeni saját csoportérdekeiket, de a férfiak vagy a közösség egésze érdekében nem szólalhatnak fel. Általánosságban tehát – ahogyan egy 2. századi bölcs megfogalmazta –

A tisztességes asszonynak nemcsak a karját, hanem a szavait sem szabad a nyilvánosság elé tárnia. A hangját, akárcsak a meztelenségét, szemérmesen féltenie és őriznie kell a kívülállóktól.”

Mindez azonban mélyebb annál, mint amennyit elsőre látunk benne. Ez a „némaság” nem csupán az ókori nők hatalomtól való általános megfosztottságát tükrözi: nem volt szavazati joguk, gazdasági és jogi értelemben csak részben voltak függetlenek és így tovább. Ez csupán az egyik dolog. Nem valószínű, hogy az ókorban a nők hallathatták volna a hangjukat egy olyan politikai szférában, amelyben hivatalosan nem vehettek részt. Csakhogy a nőknek a nyilvános beszédből való aktívabb és súlyosabb kirekesztésével van dolgunk – amely ráadásul sokkal mélyebb hatással volt a hagyományainkra, szokásainkra és a nők hangjával kapcsolatos feltevéseinkre, mint azt általában elismerjük. Arra célzok, hogy a nyilvános beszéd és szónoklás nem egyszerűen olyasmi volt, amit a nők nem gyakoroltak: ezeket kizárólagosan a férfinem jellemzőjének és tevékenységének tekintették. Mint azt Télemakhosznál is láttuk, a férfivá (vagy legalábbis előkelő férfivá) válásának része volt, hogy a megszólalás jogát magának vindikálta. A nyilvános beszéd volt a férfiasság egyik – ha nem a – meghatározója. Vagy, hogy egy jól ismert római mondást idézzek, az előkelő férfi állampolgár tömör meghatározása: vir bonus dicendi peritus, „a derék ember jártas a szóban”.

A nyilvánosan megszólaló nő viszont a legtöbb esetben nem számított nőnek.

Fotó: Youtube

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Nők vs. feminizmus: ki mondja meg, milyen a nők valósága?

Joanna Williams, a Nők vs. feminizmus című könyv szerzője is sztárvendége volt az idei Brain Barnak. Szubjektív beszámoló a feminizmus és a #metoo kritikájáról, az abból levonható tanulságokról és arról, vajon elérhető-e egy bizonyos szint, amikor azt mondhatjuk: nincs már szükség feminizmusra?

...

Ingyen elolvashatod a feminista szakirodalom egyik alapművét

Természetesen alig lehetett megszerezni, olyan kersett könyv volt a 18. században.

...

A cancel culture olyan, mint egy nyilvános kivégzés – Olvass bele Szécsi Noémi feminista esszékötetébe!

Milyen világban is élünk manapság? Gondolkodjunk erről Szécsi Noémivel! 

2025 november 15.
Budapest Music Center
Mátyás utca 8.

Első alkalommal rendezi meg nonfiction könyvfesztiválját, a Futurothecát a Könyves Magazin. 2025. november 15-én a Budapest Music Centerben fellép a brit szám- és nyelvzseni Daniel Tammet, az időtudatos norvég geológus, Reidar Müller, a dán klímapszichológus, Solveig Roepstorff és a spanyol sztár agysebész, Jesús Martín-Fernández, Orvos-Tóth Noémi és Meskó Bertalan. Az olvasás segít megérteni összetettebb kérdéseket, problémákat vagy folyamatokat, amelyek a jövőnket alakítják. A Futurotheca – A jövő könyvtára olyan témákat, szerzőket és könyveket emel a fesztivál középpontjába, amelyek megismerésével olvasóként alakíthatjuk a jövőnket.

Program

Támogatók
Olvass!
...

A négy idegen megóvja vagy eltörli az egyiptomi fáraó uralmát? – Olvass bele a Khetara trónja című könyvbe!

Titokzatos jóslatok és baljós jelek nyomában az ókori Egyiptomban.

...

Mi történik, ha minden szaloncukor eltűnik a karácsonyfáról? Olvass bele Keresztesi József mesekönyvébe!

Egy kedves mesére vágysz, ami megidézi a karácsony szellemét?

...

Megdönthető az elnyomó rendszer egy tévéműsorral? Olvass bele Stephen King regényébe!

Láttad már a filmet? 

A hét könyve
Kritika
A Huckleberry Finn kalandjait újragondoló Pulitzer-díjas bosszúregényben a tudás a legnagyobb veszély
Szerelem és magány New Yorkban: a Kleopátra és Frankenstein egy elveszett generációról szól

Szerelem és magány New Yorkban: a Kleopátra és Frankenstein egy elveszett generációról szól

Coco Mellors regényét óriási hype veszi körül a BookTokon; nem véletlenül.

Listák&könyvek
...

Boldog születésnapot, Budapest! 4 izgalmas könyvet ajánlunk

...

Náray Tamás vezeti a Bookline októberi toplistáját, Krasznahorkai László a második

...

10 dolog, amit minden könyvmolynak ki kellene próbálnia egyszer