Martyna Bunda: A kék macska - Margó Könyvek - konyvesmagazin.hu

18 kötetből álló könyvsorozat jelenik meg a Margó Irodalmi Fesztivál és a Helikon Kiadó gondozásában, Margó Könyvek néven. A sorozat első hat kötete 2023-ban látott napvilágot, melyeket idén újabb könyvek követnek. Ezúttal Martyna Mistarz-Bunda A kék macska című történelmi regényének utószavát olvashatod el az író,  műfordító Papp-Zakor Ilkától, aki azt igyekezett megfejteni, hogy mit jelent a történetben a macskák szerepeltetése, mire utal a rengeteg ellentétpár, és hogyan folytat a könyv párbeszédet saját magával. 

MARTYNA MISTARZ-BUNDA
A kék macska
Ford. Mihályi Zsuzsa, Helikon - Margó Könyvek,  2024, 400 oldal
-

Az Úr 1379. évében magányos szerzetes érkezik Kasubföldre, hogy az áthatolhatatlan rengeteg közepén karthauzi kolostort alapítson. Ez a darabka föld lesz a színtere a több mint hat évszázadot felölelő, lendületes és lebilincselő regényfolyamnak, amelyben megrendítő emberi sorsok, nemzedékről nemzedékre ismétlődő mintázatok, múlt és jövő keresztezik egymást. Az embereket kezdettől fogva csendben figyelik a kék macskák, a történelmi katasztrófák és világégések utáni újrakezdés, a túlélés és folytonosság, a titokzatos egyensúly és rejtett harmónia megtestesítői. A „civilben” politikai újságíró Martyna Bunda mesterien építi fel és tartja fenn a feszültséget a mágikus és a tudományos gondolkodás, a testiség és a spiritualitás, a szent és a profán között. A regényt öt nyelvre fordították le, itt bele is olvashatsz. (Az idén megjlent első kötet, Arnaud Dudek Légy észnél című regényének részletét itt találod, utószavát Fehér Boldizsár írta.)

Papp-Zakor Ilka: Bükkfák, macskák, szerzetesek

(utószó)

Martyna Bunda szépíró és riporter 1975-ben született a kasubföldi Kartuzyban. Első – magyarra még nem lefordított – regényével több irodalmi díjat is elnyert, és a legrangosabb Nike-díjra is jelölték. Második könyve, A kék macska – némileg Umberto Eco-i gesztussal – egy kolostort állít a világ középpontjába. Minden, ami a környező településen és erdőben történik, ok-okozati összefüggésben, vagy legalábbis kölcsönhatásban van a szerzetesek életével. Igaz ez Alma anyára, akinek traumatörténete szorosan összefonódik a kolostor megépítésével és a Sulkák sorsával; az utolsó Sulka fiára, Mestwinre, a későbbi hóhérra, aki mestersége által egyszerre zárattatik ki a szerzetesek diktálta világrendből és biztosítja annak fenntartását; az ő lányára, a füvesasszony Joannára; a seregélyszelídítő Tomaszekre; a szerzetesi lét szabályainak ellenszegülő férfiakra és az elpusztult kolostor helyén megbicsaklott életüket dajkáló Majkowskiékra. De igaz magára a kolostornak helyet adó Kasubföldre is. 

Ez a regény elsősorban nem a macskák, és a macskák által nem is az emberi szereplők történetét beszéli el (bár persze ezt is megteszi), hanem egy aprólékosan kidolgozott, bonyolult motívum alakulását mutatja be. 

A karthauzi macska színén túlmenően is különleges, sőt különc állat: fajtársaival ellentétben ugyanis nem nyávog, és hajlamos az emberhez szegődni, mely utóbbi már-már elengedhetetlen tulajdonság egy állat számára ahhoz, hogy a történelemnek részese legyen. 

Kezdetben van a kék szín. Kék, mint a tenger, kék, mint Sulka ruhája, kék, mint a Jeruzsálem kapuit őrző Felis catus.

A macska eleve a mindenkori másikat jelenti, az abszolút különutast,

akinek tekintete zavarba hozza a meztelen filozófusokat, és lemezteleníti az ünneplőbe öltözött emberiséget. Ebből a szempontból a karthauzi sem kivétel: titokzatosságát megtartva, némán és csökönyösen kíséri azokat, akiket erre méltónak talál. Ember és macska figyelik egymást.

A kék színből lesznek az egymásra és a mindenségre függesztett, értő, rémült, mohó, együttérző vagy közönyös tekintetek. A Gałkowski családnevet lengyelül nehéz nem a szemgolyó szóval összefüggésbe hozni. A tekintetek megsokszorozódnak: Alma, az első Sulka nézi az utolsó Sulka gyermekét, és ráismer elrablója vonásaira. Alma és Mestwin, a két Gałkowski figyeli egymást. A közös családnév által a két vizsgálódó tekintet egyetlen szempárrá egyesül: nem egymást látják, hanem a világ nekik jutó szeletét. Mintha a teremtés minden teremtményén át magát próbálná megpillantani. 

Ahogy a szereplők egymást és környezetüket vizslatják, mind fontosabbá válik fény és homály játéka: a tudás világossága, a tudatlanság sötétje; a jó és a gonosz; a pince és a kert; a vakító fény és a homályos megérzés váltakoznak egymással. Egymást érik az ismétlődések, analógiák és tükörmotívumok, de ez tükör mindig vagy görbe, vagy használhatatlan: az elkergetett szerető rongyos selyemruhában a Szűzanyát idézi; a felkelő nap sárgája megismétlődik az újszülött szemfehérjében; a tűzvész után a hamuréteggel borított tó „vizében már nem tudta megnézni magát az ég” – bár kétséges, hogy az ég bármely más vízben látja-e magát.

A regénybéli tükrökre mintha éppen az lenne a jellemző, hogy csak mások képét vesszük észre bennük.

Szabály, hogy a másik tekintetében nem ismerjük önmagunkat. A karthauzi macska, nota bene, nem is igazán kék, a bundája leginkább szürkének mondható, enyhén színjátszó, fémes árnyalatokkal, akár a vak tükör. 

A fény kettős természete – a hullám és az anyag dualizmusa – visszaköszön a fenotípusban hol alámerülő, hol újra felbukkanó karthauzi kék gén továbbadódásában, de a történelem (vagy a teremtés) haladásában is: minden olyan helyzet, amelyben a történelem másolja önmagát, a mindig egyforma hullámok terjedését is idézi a mindig megújuló anyagban. Mestwin egymás után, mindig ugyanúgy vonja kínpadra a foglyait, és képtelen az együttérzésre, amíg lánya, Joanna saját testével meg nem töri a szörnyű sorozatot. Öregkorában Joanna Almára, Ola Joannára emlékeztet. A harctéren elesett Mestwin valamilyen módon minden gyermekben újra megjelenik. Az ember a történelem részeként, lemondva az anyagiról, képes hullámként helyet változtatni; és egyre nagyobb hullámokat vetnek az események akkor is, amikor egy tudományos előadás több szerzetes hitét megingatja, számos lelki békét feldúl, gyilkosságok közvetett kiváltóoka lesz, és előidézi azt a jelenetet, melyben egy akasztófa alatt gyereklábak végeznek ingamozgást, egy seregély pedig egy macskagyomorban átalakul éltető anyaggá.

De a dolgok kettős jellegéhez tartozik az is, ahogyan egymást látszólag kizáró létmódok férnek meg egymás mellett, ugyanabban a személyben vagy eseményben. Az elkövető lehet egyidejűleg áldozat, akár Mestwin vagy az országot feldúló katonák, a jó pedig könyörtelen, mint Alma anya, aki nem hajlandó Joanna kérlelését meghallani.

A múlt néha jövő is egyben, a jelenvaló pedig emlék: Ola zoknit örököl a fiától.

Az életkor olykor behatárolhatatlan, mint a koravén Tomaszek esetében. A megismerés és alkotás között nincs egyértelmű határvonal. A véletlen történelmi szempontból szükségszerű, mint az Ola lába alatt betörő, és így egy titokzatos, réges-régi dobozt felfedő padlódeszka. A másik lehet egyszerre különálló és velünk egylényegű entitás, teremtmény, akivel – legalább képzeletben – azonosulhatunk. És mire idáig érünk a motívumok mérlegelésében, kísértésbe esünk, hogy még egy, a regény által legfennebb csak szőr mentén sugallt lehetőséget megfontoljuk: Isten talán egyszerre van és nincs. 

Bunda egyik legnagyobb érdeme, hogy aktuális természettudományos ismeretekből épít koherens filozófiai rendszert, mintegy a descartes-i világkép alternatívájaként. (Van a regényben erre vonatkozóan egy jól elrejtett, apró poén is: mert tudvalevő, hogy a test a lélek hajója, és hát mi máson érkezne a Jeruzsálem kapuit őrző kék macska Európába, mint hajón?) A regény ezzel kapcsolatban azt az örök kérdést is új perspektívából közelíti meg, hogy várhatjuk-e a tudományos fejlődéstől a transzcendens szféra vagy akár saját halandó társunk pontosabb megértését – és ebben a viszonylatban legitimmé teszi a párhuzamot hit és (természet)tudomány állapota között. Olybá tűnik, hogy mi mégiscsak a De Broglie-i modell szerint működünk, állandó pályán keringve a számunkra legérdekesebb válaszok körül, bár különböző irányokból közelítve feléjük, soha el nem érhetve őket. Akár helytálló ez a tézis, akár nem, tagadhatatlan, hogy

a kezünkben tartott könyv éppen ennek köszönhetően folytat állandó, izgalmas párbeszédet önmagával.

A regény szempontjából talán az sem kizárt, hogy minden összetett rendszer – legyen az filozófiai vagy tudományos – túlbonyolítja a világot. Hogy mi sem értjük, talán Rajnold Zappert sem érti, mit jelent, ha valami „egyszerű, mint a nulla”. Ezek szerint talán a macskának van igaza, aki bármiből – homályos eredetű selyemrongyokból, titokzatos régi könyvek maradványaiból egyaránt – képes ellőhelyet aprítani újszülöttjeinek, és akinek így nem számít más az igazán alapvető, igazán lényeges dolgokon kívül. Csakhogy „a gyermekek nem adnak boldogságot”, írja Catherine bátyjának, és Idem Navy megérzi a borzalmas, fojtogató féltést. Az ösztönszerű anyai törődés a rettegés forrásaként válik ugyanolyan titokzatossá, át- és beláthatatlanná, mint a borzalmat szülő, hit és tudás által felfedett mélység. Talán a Marceli mellett raboskodó Teodornak van igaza abban, hogy több figyelmet kellene a sötétségnek szentelni ahelyett, hogy bűnnek nevezve kibújnánk a megértése alól. De hát mit jelent ez? Mit ért el például Mestwin azzal, hogy a bűntől nem viszolyogva nyakig merült a sötétségben? Figyelhetjük-e azt, ami iszonytató anélkül, hogy a mi tekintetünk is eltorzulna? Másrészt: nem figyeljük-e eleget így is? 

Az egyetemes összefüggések gondolata, a lineárisan telő idő megkérdőjelezése a kortárs irodalomban mindeddig jellemzően az optimizmus, vagy legalábbis a belenyugvás forrása volt, a pusztulással szembeni dac helye, egyfajta teodicea akár az istentelen teremtésben is. Martyna Bunda regénye szakít ezzel a hagyománnyal. Bár akad benne néhány ellenpélda, mint a rosszullétet enyhítő titkos főzetek különös utakon hagyományozódó receptúrái,

a jelenből kiemelkedő eleven múlt legtöbbször nem hoz megkönnyebbülést, csupán a levertség érzetét kelti,

és azt is leginkább csak az olvasóban, hiszen a szereplők többsége nem ismeri fel a szeme előtt ismétlődő sémákat. Ez utóbbi szempontból talán csak Joanna a kivétel, ő az, aki a darazsak szenvedésével saját tapasztalatai és empátiája alapján rezonálni tud, ez a rezonancia pedig mindig újabb és újabb, eleven megrázkódtatással jár. A rovarokat kínzó gyerekek furcsán eltorzult, csak Joanna világában értelmezhető, groteszk-ironikus tükörképei a hóhér által vallatott és kivégzett fiúcskának. De nyilván nem hoz megkönnyebbülést a gyászban az Olának minduntalan megjelenő Mestwin sem – bár nem tudjuk meg, hogy a gyászoló anyával csak a képzelete játszik-e, vagy a fronton állítólag elesett katona Almához és Idemhez hasonlóan képes volt testét hátrahagyva hazatérni szülővárosába. 

A gyermekek, akikben a múlt folytatódni képes, az anyag tovább él, a hullámok tovább terjednek, vészjósló alakjai lesznek a nem túlzottan derűlátó történeteknek. Nem arról van szó, hogy a világ ab ovo rossz, vagy akár elhibázott volna – de valahol valami félrecsúszott, valami, amit ki kellene egyensúlyozni, de nem lehet, mert a váratlan fordulatok kevéssé tartoznak az események természetéhez. Ahol a gyermekek szemfehérje sárga, mint a felkelő nap, kár nagyon bizakodónak lenni. A kék macska azonban pesszimizmusában sem lesz elidegenítő olvasmány. Ahhoz túl szép (és ebben pompás fordítójának is hatalmas az érdeme); szépségében van valami ösztönös életigenlés, amely nem engedi, hogy a teremtést teljes mértékben elhibázott vállalkozásnak könyvelhessük el.

A nyitóképen Martyna Bunda látható.

Kapcsolódó cikkek
...
Beleolvasó

A rejtélyes kék macskák mindig ott vannak, ahol a történelem zajlik – Olvass bele Martyna Bunda regényébe [MARGÓ KÖNYVEK]

A lengyel Martyna Bunda A kék macska című kötetével folytatódik a Margó Könyvek sorozat. A történelmi regényben a macskák és a mágia is fontos szerephez jut. Most beleolvashatsz.

...
Beleolvasó

Mihez kezd egy elkeseredett férfi egy szakítás és egy felmondás után? Olvass bele Arnaud Dudek regényébe [MARGÓ KÖNYVEK]

A francia Arnaud Dudek Légy észnél című regényével folytatódik a Margó Könyvek sorozat. Főhőse Martin, akinek az élete egyik napról a másikra omlik össze: szakítás, felmondás. Aztán előkerül egy kalapács. Most elolvashatsz egy részletet a kötetből.

...
Nagy

Papp-Zakor Ilka: Névtelen szovjet hős

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Jordán Ferenc: Nem az a lényeg, hogy megjósoljuk a Föld jövőjét, hanem hogy alkalmazkodjunk [Podcast]

Litkai Gergely zöld podcastjének vendége Jordán Ferenc ökológus, akivel tavalyi nagy sikerű, Az ember vége a természet esélye című könyve apropóján beszélgettek.

...
Zöld

Túlélés vagy tanulás? John Holt könyve az iskolai kudarcok meglepő okait mutatja be – Olvass bele!

Miért jelent kudarcélményt sok gyerek számára az iskola? Olvass bele John Holt könyvébe!

...
Zöld

UFO-invázió nem lesz, de arrogáns azt gondolni, hogy egyedül vagyunk – Podcast Rab Árpád jövőkutatóval

Litkai Gergely a Bookline Zöld új podcastjében Rab Árpád jövőkutatóval beszélget Jane McGonigal Elképzelhető című könyvéről. 

Olvass!
...
Beleolvasó

Befejezted a Bridgertont, de olvasnál is Penelope és Colin szerelméről? Mutatunk egy részletet a regényből

Penelope Featherington titokban imádta legjobb barátnője bátyját, már... nos, már egy örökkévalóságnak tűnő ideje. Olvass bele A Bridgerton család 4. részébe!

...
Beleolvasó

Mennyi alapja lehetett a pletykáknak Sisi és Andrássy Gyula szerelméről? - Olvass bele Fábian Janka új könyvébe!

Fábián Janka a Nők Lapjában egy évig tartó rovatának, a Történelem és romantikának a cikkei itt együtt, kibővítve, több illusztrációval és idézetekkel gazdadon. Olvass bele!

...
Beleolvasó

A halálodról szóló rémálom sem elég a jó viszonyhoz a szüleiddel - Olvass bele Rényi Ádám új kötetébe!

Rényi Ádám rövid és fordulatos novellái sokaknak szereztek vidám vagy éppen elérzékenyítő perceket az elmúlt években. Olvass bele az új kötetbe!

Kiemeltek
...
Hírek

Lehet, hogy politikailag elfogult a New York Times bestseller listája ?

Az Economist felmérést készített a New York Times listáján feltűnő címekről, az eredményt pedig hosszú cikkben közölte.

...
Podcast

Kiss Noémi: Tegnap még a neveden szólítottak, másnap már csak anya [Podcast]

Az Ezt senki sem mondta! EXTRA első epizódjában Ott Anna Kiss Noémivel beszélget anyaságról, hitről és a szerző Ikeranya című könyvéről.

...
Podcast

A töltött káposztától a nemzeti szuverenitásig: hová tűnt a magyar konyha?

Mit kezdhetünk a 160 évvel ezelőtti ételekkel ma? Jókai Mórt és Ács Bori gasztroújságírót a kolozsvári töltött káposzta és a perec is összeköti. A Könyves Magazin podcastjában Ács Borival, a Telex újságírójával beszélgettünk. 

Fotó: Ajpek Orsi / Telex

Listák&könyvek
...
Zöld

5+1 könyv, ha mélyebben is megismerkednél a jógával

...
Zöld

5 könyv a hatékonyságról, amit a profik is használnak

...
Szórakozás

5 Coldplay-dal, amik segítenek megérteni a szívdobbanásainkat és az univerzumot