Az endometriózis poétikus betegség, mintha erdő nőne a hasunkban

Az endometriózis poétikus betegség, mintha erdő nőne a hasunkban

sa |

Sorozatunkban a Mastercard Alkotótárs 2023-as ösztöndíjasait ismerhetitek meg jobban. A harmadik epizódban Zilahi Annával és Hegedüs Verával beszélget Ott Anna. Szóba kerülnek tabuk a női létről, a nők saját testükhöz való viszonya, az anyává válás és ennek nem akarása, valamint az őszinteség kérdései is. Cikkünkben az elhangzottakból szemezgettünk.

Hallgasd meg az első és a második részt is!

  • Ebben az adásban egy olyan alkotót hívtak meg, aki sokat jelent Zilahi Annának – ő pedig a Horváth Péter-ösztöndíjas Hegedüs Verát választotta, mert Ostoba című könyvében olyan olvasnivalóra talált, amit évek óta keresett. A kötetben erősen megjelenik a testben való lét, az abból való kitörés lehetetlensége, és ennek az életünkben legelső és legutolsó tapasztalata.
  • Hegedüs Vera elmesélte, hogy „légüres térben” írt, tehát nem volt egyértelmű, lesznek-e olvasói, ezért egy olyan, kvázi kész szöveget kell létrehoznia, amit aztán már keveset kell szerkeszteni. A szöveg még Hegedüs hamburgi tartózkodása idején született, a nyelvi és földrajzi távolságot pedig elidegenítően élte meg, ami szintén ráerősített benne a „légüres tér” érzésére. Utána a kézirat két évig állt a kiadónál, és az is bizonytalan volt, hogy vajon megjelenik-e.

"A zsűrit a szövegrészlet szabadsága vette le a lábáról" - Laudáció Zilahi Anna írásáról
"A zsűrit a szövegrészlet szabadsága vette le a lábáról" - Laudáció Zilahi Anna írásáról

Kerber Balázs és Zilahi Anna nyerte az idén harmadik alkalommal átadott Mastercard - Alkotótárs irodalmi ösztöndíjat és a vele járó 3-3 millió forintot. A díjat a hétvégi Margó Irodalmi Fesztiválon adták át. Zilahi Annát Mán-Várhegyi Réka laudálta. 

Tovább olvasok

  • Sok szerzőnek az első és a második kötet közötti időszak a nehéz – ebben hivatott segíteni a Mastercard Alkotótárs ösztöndíja –, Hegedüsnek viszont inkább „harmadik kötetes szorongása” van, mert a második kötete már gyakorlatilag készen volt, amikor az Ostoba megjelent.
  • Zilahit – Kerber Balázshoz hasonlóan – eleinte sokkolta az ösztöndíj elnyerése, mostanra viszont összeállt benne annak a folyamata, hogyan írja meg a regényét. A koncepcióját évek óta hordozta magában, ám sokáig úgy érezte, hogy olyan témák foglalkoztatják, amikről nem lehet írni. Az ösztöndíj viszont arra is visszajelzést adott, hogy ez érdekel másokat.
  • Hegedüs már azelőtt is ismerte Zilahi nevét, hogy utóbbi először megkereste volna. Ám mivel Hegedüs nem igazán olvas kortárs magyar lírát, mert távolinak érzi magától, csak a kapcsolatfelvételt követően olvasta a verseit. Az extrodæsia enciklopédiát lapozva azonban megértette, hogy Zilahinak miért tetszett az Ostoba. Hozzátette, hogy rengeteg olyan mondatot tudna aláhúzni benne, ami vele maradt, és most már a kortárs lírától is kevésbé fél.

Zilahi Anna: A fájdalom mint az emberi lét sajátossága érdekel
Zilahi Anna: A fájdalom mint az emberi lét sajátossága érdekel

Zilahi Annát, a Mastercard - Alkotótárs irodalmi ösztöndíjának nyertesét Ott Anna kérdezte. Szóba került Sárvár és Kemény István jelentősége a pályája alakulásában és a "kötetdüh" fájdalma. Elárulta, miért választotta a regényformát, és milyen alapvető kérdések foglalkoztatják a kötetével kapcsolatban. Podcast.

Tovább olvasok

  • Zilahinak tetszett az a direkt nyerseség, ami megjelenik Hegedüs szövegeiben, és ezzel az őszinteséggel vette fel vele a kapcsolatot, mert érdekelte, hogy ki a szerző, a személy a szöveg mögött. Később sok hasonlóságot találtak maguk között és az íráshoz való hozzáállásukban is. Hegedüsnek, aki korábban zenélt, viszont most parkolópályán van az életében, az is inspiráló volt, hogy lát olyan embereket, akik több művészeti ágban is sikeresek – mint Zilahi.
  • Zilahiból egy ponton kibukott, hogy ő egyébként nem szereti az őszinteség szót, Hegedüs szövegében is inkább az integritást és a lényeglátást emelné ki. Hegedüsnek az őszinteség önazonosságot jelent magánemberként és íróként is. Emellett azt vette észre, hogy a kortárs magyar prózában sokan az „őszinteséget” a letisztultság és a minimalizmus szinonimájaként használják, amit ő „semmiképp sem” tenne.

Kerber Balázs: A versnél érzem, hogy a szöveg akar valamit és nem én
Kerber Balázs: A versnél érzem, hogy a szöveg akar valamit és nem én

Kerber Balázs és Zilahi Anna nyerte a harmadik alkalommal átadott Mastercard - Alkotótárs irodalmi ösztöndíjat. Ott Annának ezúttal Kerber Balázs mesélt egy általános iskolában írt kalandregényről, a nyugatosok és a klasszikus kínai költők hatásáról, valamint a stratégiai játékokról is.

Tovább olvasok

  • Hegedüs elmondta, hogy olyan témákkal kapcsolatban érezte azt, hogy ezekről még mindig nehéz írni, mint amikor valaki nem akar anya lenni, a nőként megélt magány, illetve a saját testtel és a nyelvvel való ambivalens viszony. A jövőben továbbra is érdekli a gyerekvállalás a negatív oldalról – illetve a saját érintettsége okán is szeretne írni a női betegségekről, amiken belül az endometriózist különösen poétikusnak találja: „mintha egy erdő vagy virágok nőnének az ember hasában”. Hegedüst emiatt elkezdte érdekelni az ökokritika, illetve az is, hogy az emberi test betegségei és a környezetszennyezés milyen párhuzamba állíthatóak. Tervezi, hogy ellép a weird zsáner irányába, ami szerinte nagyon alkalmas arra, hogy erről beszéljen.
  • A gyerekvállalás problematizálása Zilahi készülő regényében is megjelenik, de érdekli emellett a depresszió tapasztalata, amit nők esetén történetileg gyakran csak hisztériának tartottak. Ezzel együtt szerinte a meddőség és ennek a fájdalma még tabutéma: az érintett is szégyenként éli meg és a társadalom is másodrendű állampolgárként tekint rá.
  • A beszélgetés végén Zilahi és Hegedüs olyan könyveket ajánlottak, amik a gyerekvállalás problematikus oldalairól szólnak.

A beszélgetést meghallgathatod itt, Spotifyon és PodBeanen is.

Kapcsolódó cikkek
...

Kerber Balázs: A versnél érzem, hogy a szöveg akar valamit és nem én

Kerber Balázs és Zilahi Anna nyerte a harmadik alkalommal átadott Mastercard - Alkotótárs irodalmi ösztöndíjat. Ott Annának ezúttal Kerber Balázs mesélt egy általános iskolában írt kalandregényről, a nyugatosok és a klasszikus kínai költők hatásáról, valamint a stratégiai játékokról is.

...

Ha van valami, ami az időtlent próbálja ostromolni, az a költészet

András László Vad vidék és Babiczky Tibor A tengerről című köteteit az őszi Margón mutatták be. A szerzőket Czinki Ferenc kérdezte, most a teljes beszélgetést meghallgathatod. 

...

Andrei Dósa: A bizonytalanság beleivódott egy egész generációba

Andrei Dósa Füveskert című kötetét a 2023-as őszi Margón mutatták be, a szerzőt Veiszer Alinda kérdezte. Most az egész beszélgetést meghallgathatod.

Tavaszi Margó Irodalmi Fesztivál
...

Németh Gábor: Van egy ösztönös együttműködés, ha kínozni kell

Zsidó vagy? nagy siker volt a magyar kortárs irodalomban két évtizeddel ezelőtt, és azóta sem vesztett szinte semmit a relevanciájából. Németh Gábor a Margón. 

...

Esterházy Péter megmutatja, hogyan ad interjút egy kiegyensúlyozott magyar úr

Esterházy Péter idén lenne 75 éves. A Magvető ez alkalomból különleges interjúkötettel jelentkezett, amit a Margón mutattak be.

...

Nádas Péter: A Párhuzamos történetek nem tud véget érni

Nádas Péter a Tavaszi Margón sok kételyt eloszlatott a regénnyel kapcsolatban: megtudtuk, milyen volt megírni Kristóf és Gyöngyvér maratoni szexjelenetét, milyen volt a szerkesztés, sőt azt is, miért gondolta az egykori gépírója, hogy az író megőrült.

...

Milyen ma magyarnak lenni külföldön? – Nádasdy Ádám a Margón

Anglia szemmagasságból és Magyarország a szigetországból nézve Nádasdy Ádám új kötetében, a Londoni levelekben.

...

Szaniszló Judit: Annyira jelentéktelenek vagyunk, mégis mindannyiunk története roppant izgalmas

A másik ember egy bérház lakóinak életét mutatja be a covid alatt, miközben árnyaltan beszél magányról, egyedüllétről és társadalmi kérdésekről. Kötetbemutató a Margón. 

...

Spiró György: A Fogság megírása maratonfutás volt, nem ajánlanám mindenkinek

Az idén 20 éves Fogságról Valuska László kérdezte Spiró Györgyöt a Tavaszi Margó Fesztiválon.

„Ébredj, aknagránát!” – egy túlélő megrázó beszámolója a Hamász október 7-i támadásáról

„Ébredj, aknagránát!” – egy túlélő megrázó beszámolója a Hamász október 7-i támadásáról

A Gáza kapujában egy család meneküléstörténetén keresztül értheted meg az izraeli-palesztin konfliktust.

Szerzőink

sza
sza

„Bocsássatok meg, hogyha jó a versem / és szeressetek érte” – Programajánló a magyar költészet napjára!

Szabolcsi Alexander
Szabolcsi Alexander

Hogyan lett a magyar történelemből Trónok Harca?

Kiemeltek
...

Milyen könyvektől világosodott meg Saxon A Fehér Lótuszban?

A Fehér Lótusz harmadik évadában is fontos szerep jutott a könyveknek, gyakorlatilag megváltoztatták az egyik legizgalmasabb karakter életét.

...

George R. R. Martin elsírta magát: feltámasztották a Trónok harcából is ismert óriásfarkasokat

Ilyen, amikor a Trónok harca valóság lesz. 

...

Életre ítélve: Tompa Andrea regényéből készült színdarab az Örkényben

Megnéztük az Örkény Színházban a Tompa Andrea Sokszor nem halunk meg című regényéből készült adaptációt.

A hét könyve
Kritika
A pokol nem egy fekete vizű tó alján, hanem az emberi lélek legmélyén rejtőzik
Hogyan lett a magyar történelemből Trónok Harca?

Hogyan lett a magyar történelemből Trónok Harca?

Mi lehet Bán Mór Hunyadi könyvsorozatának titka, amiből minden idők legdrágább magyar produkciója készült?