A Kiváló dolgozók szembesít minket a gondoskodás valódi arcával 

A Kiváló dolgozók szembesít minket a gondoskodás valódi arcával 

A gondoskodás szó hallatán csupa kellemes, szeretetteljes, melegséget árasztó érzés juthat eszünkbe és ennek talán így is kellene lennie, ha minden rendben volna. Boross Martin, az Örkény Színház színészei és tíz szociális szférában dolgozó szakember viszont nem hagyja, hogy homokba dugjuk a fejünket, hisz távolról sincs minden rendben. Kőkeményen az arcunkba tolják a gondoskodási válság kis magyar valóságát. Az előadás megnézhető az eSzínház Fesztiválon szeptember 17-26 között.

Rezek Bori | 2021. szeptember 24. |

Boross Martin neve és az általa vezetett Stereo Akt elnevezésű kortárs színházi műhely biztosan ismerős mindenkinek, akik gyakran látogatják a Jurányi, a Trafó, vagy a MU Színház előadásait. A rendező minden munkájában törekszik tartalmában és formájában mások által addig fel nem fedezett területekre merészkedni, a valóságból meríteni és bátran megy bele fontos társadalmi ügyek boncolásába. Tavaly ősszel viszont a független színházi intim terekhez képest jóval nagyobb platformot kapott a rendező arra, hogy mindezt megtehesse, ugyanis Mácsai Pál meghívására az Örkény Színház nagyszínpadán mutatkozhatott be szélesebb nyilvánosság előtt. Boross Martin viszont nem szeretett volna “biztosra menni” és a megszokott kőszínházi keretekhez idomulni, ehelyett megragadta a lehetőséget, hogy azokról beszéljen az Örkény közel 500 fős nézőtere előtt, akikről még a társadalom empatikusabb fele is hajlamos megfeledkezni a mindennapokban. 

Az előadás egy mesével indul, ahol a fiktív kung törzs tagjait  ismerhetjük meg és nagyjából öt perc alatt meggyőznek minket, hogy jóval funkcionálisabb közösséget képeznek, mint az a társadalom, amiben mi élünk. A kungok világában a női egyenjogúság alap, hiszen az élelem nagyrészét nem a vadászok, hanem a gyűjtögetők  szerzik be, nem lopnak egymástól, nem ismerik a fölényességet, tisztelik az időseket és az egészséges munka- és szabadidő felosztásáról is jóval élhetőbb képük van, mint nekünk. 

-

(Fotó: Horváth Judit)

A rövid jelmezes-parókás szórakoztató színház után viszont hamar megkapjuk a valóságot. Tíz civil ember érkezik a forgószínpadon, akik röviden bemutatkoznak és elhozzák egy-egy személyes tárgyukat, ami mint a görög istenek attribútumai, érzékletesen összefoglalják ezeknek a láthatatlan hősöknek a személyiségét és a mindennapi tevékenységét. Van köztük szenvedélybetegekkel foglalkozó pszichológus, telefonos lelkisegély-szolgálatos, hajléktalanokkal foglalkozó krízisautós, idősgondozó, bába, sérült gyermekét otthonápoló aktivista, intenzíves ápoló, demens időseket gondozó szociális munkás, hospice nővér és egy, az az egy férfi is feltűnik köztük (hihetetlen rossz arány, ahhoz képest, hogy ezeknek az embereknek mind komoly fizikai munkát is kell végezniük), ő pedig a fóti gyermekvárosban dolgozik gyermekfelügyelőként. Színházi slusszpoén, hogy a sor végén kilép a függöny mögül a súgó is. (Hát igen, a színházi háttérmunkások nélkül sem maradna életben egyetlen színház sem, ahogy az orvosok sem elegek önmagukban egy kórház működtetéséhez.)

-

(Fotó: Horváth Judit)

Az előadás különlegessége, hogy a legtöbb esetben a civilek válnak főszereplőkké, a színészek pedig a szemléltetés eszközeivé, azáltal, hogy az elhangzó emlékeket és történeteket megjelenítik a színpadon. Valódi közös munka és valódi egymásra figyelés ez, ahol a gondoskodás különböző szakmái találkoznak, reflektálnak egymásra, továbbfűzik egymás történeteit. Nem csak az ápolók és szociális munkások találják meg könnyedén a magánéleti és szakmai kapcsolódási pontokat, többször kiderül, hogy a színészi munka sok mindenben hasonlítható az övékhez, amennyiben csak szívből lehet csinálni, sok lemondás árán, viszont hasznos társadalmi munkát végezhetnek, aminek során rengeteg izgalmas élettörténetet ismerhetnek meg. Viszont mindkét oldalon ott van a korai kiégés lehetősége.


-

(Fotó: Horváth Judit)

Az előadás több elemében is megidézi a brechti színházat, hiszen különböző blokkokból áll, amiket dalok, azaz “song”-ok választanak el egymástól, a teljes érzelmi bevonódás helyébe a racionális önvizsgálat lép és egyértelműen cselekvésre buzdít. Mélységében ismerhetjük meg a szociális rendszereink működésképtelenségének részleteit és pontos képet kapunk arról, hogy az az elhivatottság, amivel ezek az emberek életben tartanak minket a születésünktől a halálunkig, milyen fizikális és lelki terhekkel jár együtt, viszont megoldási javaslatokat is kapunk, amiket jó lenne, ha fent is meghallanának végre... 


-

(Fotó: Horváth Judit)

Nem drámai hősöket ismerünk meg, hanem tántoríthatatlan hús-vér embereket, akik annyit, kérnek, hogy hadd lássanak el minket és szeretteinket a lehető legméltóságteljesebben, mert ha nem érkezik segítség, egyszer csak azon kapjuk majd magunkat, hogy itthon elfogytak ezek a pótolhatatlan szakemberek és már rég egy londoni büfében mosogatnak ők is. Nagyon fontos találkozások születtek ebben az előadásban, ahol egy kőszínház mer felelősséget és kockázatot vállalni, a színészek képesek egyet hátralépni a közös ügy érdekében, a színpadhoz és a szerepléshez nem szokott szociális szféra szakemberei pedig végre mélységében tudnak szólni ahhoz a jóléti buborékhoz, amiben egy budapesti művészszínház nézői élnek nagyrészt. 

Az előadás trailere itt nézhető meg: 

Hol? szeptember 17-26 között

Mikor? eSzínház oldalán

Ár? 2990 Ft

Játsszák: Borsi-Balogh Máté, Józsa Bettina, Kerekes Éva, Kókai Tünde, Máthé Zsolt, Novkov Máté, Patkós Márton, Takács Nóra Diána, Znamenák István

Közreműködők: Csengei Andrea, Csordás Anett, Farkas Tamás, Görbicz Adria, Jeges Anna, Kovács Adél, Magyar Ilona, Mezei Csongor Andrea, Nuszer Mirjam, Valcz Edit, Kanizsay Zita

Szakmai konzultáció: Kováts Eszter, Milánkovics Kinga, Sidó Zoltán

Rendező: Boross Martin

Alkotó munkatárs: Neudold Júlia

Dramaturg: Szabó-Székely Ármin

Díszlet: Fekete Anna

Jelmez: Nagy Fruzsina

A jelmeztervező munkatársa: Bartos Letícia

Zene: Tarr Bernadett, Kákonyi Árpád

Dalszöveg: Máthé Zsolt

Hang-design: Bartha Márk

Média-design: Bredán Máté

Grafika, animáció: Ásmány Zoltán

Operatőr: Bálint Dániel

Fénytervező: Baumgartner Sándor

A rendező munkatársa: Érdi Ariadne

Súgó: Kanizsay Zita

Ügyelő: Sós Eszter

Rendezőasszisztens-gyakornok: Égető Fanni e.h.

Drámainstruktor-gyakornok: Milovits Hanna

Olvass minket e-mailben is!

  • Könyves hetilap a postaládádban
  • Kézzel válogatott tartalmak
  • A legérdekesebb, legfontosabb könyves anyagok egy helyen
  • Nem spammelünk, heti 1-2 levelet küldünk.

Könyves Magazin Hírlevél

Kapcsolódó cikkek
...

Gimesi Dóra hőse legszívesebben egy kis tengeri uborka lenne az akvárium fenekén

Greta Thunberg svéd aktivista élete ihlette Gimesi Dóra darabját, az Emma csöndjét, amely fantasztikus elemekkel, csodálatos bábokkal egyszerre mesél a társas magányról, a környezetvédelemről, az ember és természet közötti harmóniáról. 

...

Három nő és a 90-es évek legbrutálisabb maffiája

Három nő, három megrázó monológ, amik egymás váltva mesélnek arról a dunaszerdahelyi időszakról a kilencvenes években, amikor a maffia uralta a várost és a környéket. 

...

Csehov, Virginia Woolf és rengeteg kortárs szerző darabja az eSzínház Fesztiválon

Az elmúlt két évadban többet ültünk otthon a képernyők előtt, mint valódi színházakban, ha új bemutatókat vagy régebbi sikerdarabokat akartunk látni. Bár most ősszel újranyitottak a színházak, az eSzínház úgy döntött, hogy egy stream fesztivállal nyitja meg a 2020/2021-es évadot, mi pedig elhoztuk a 10 legjobban várt előadást, amiket szeptember 17-26 között nézhetünk meg bármikor, bárhonnan.

...

Szeptemberben érkezik az ország első online színházi szemléje

Szeptember 17-26. között először rendeznek Magyarországon online színházi seregszemlét. Az eSzínház Fesztivál idején 25 prózai, valamint gyermek-és ifjúsági előadást tekinthetnek meg a nézők.

...

25 előadással érkezik Magyarország első online színházi szemléje, az eSzínház Fesztivál

Szeptember 17-26. között rendezik meg az ország első online színházi szemléjét, az eSzínház Fesztivált. A virtuális rendezvényen 25 prózai, valamint gyermek-és ifjúsági előadást láthat a közönség.

...

Tatabányán dolgozták fel Pintér Bélát: a népiességet simán leváltja a focihimnusz

Pintér Béla darabjaihoz hozzányúlni egyrészről tuti siker, másrészről viszont kifejezetten vékony jég. A tatabányai Szutyok viszont egy jó példa arra, hogyan kell elkerülni az utánzást.

...

Orlando 400 évig tartó identitáskeresése külső és belső utazásra hív minket is

Az ESZME és a FREESZFE kooprodukciójában létrejött Orlando azt a benyomást kelti bennünk, hogy az előadás készítői nagyon pontosan tudják, hogy kell életre szóló színházi élményt varázsolni elénk.

Hírek
...

„Az a típusú ember, akinek jó a közelében lenni” – Szirtes Tamásról könyv készült

...

Meghalt Val Kilmer, akinek arca eggyé vált Jim Morrisonéval

...

Így készül a várva várt Piszkos Fred, a kapitány animációs film

...

Jönnek a Beatles-filmek: 3 könyv, amit olvass el a zenekarról

...

Kíváncsi vagy Nádas Péter kézirataira? A PIM-ben megnézheted őket

...

Pénteken búcsúztatják Tolnai Ottót

Kiemeltek
...

Hatalmas összefogással indul az Esterházy-ház felújítása

Többen pénzadománnyal vagy fizikai munkával járulnak hozzá a felújításhoz.

...

Izgalmas könyvújdonságok a Tavaszi Margón – programajánló 2. rész

Újra Margó, újra teméredk izgalmas megjelenés! Idén tavasszal sem lesz hiány könyves újdonságokban, ezért ebben a listában összegyűjtöttük nektek, hogy április 4. és 6. között milyen bemutatók várnak rátok.

...

Provokál és megkérdőjelez: 40 éve jelent meg Jeanette Winterson megkerülhetetlen regénye

A szerzőt pünkösdista szülők nevelték, akárcsak regényének főhősét, akit a világ kegyetlenül elutasít, amikor kiderül, beleszeretett egy lányba. 

SZÓRAKOZÁS
...

Jason Momoa elspoilerezte a Dűne harmadik részét?

Örülhetnek a Trónok harca-rajongók: Jason Momoa karaktere visszatér a Dűne harmadik részében.

...

Egy férfi a mozi helyett inkább az előre megírt halált választotta

Örkény István újabb egypercese kapott animációs feldolgozást, amiben egy anyagmozgató moziba szeretne menni, de végül egészen más történik vele.

...

Mi a szabadság? Itt a Pynchon-adaptáció hosszú előzetese!

Leonardo DiCaprio szétcsúszott hippit alakít új filmjében.

A mű, ami alatt „háromszor szakad be az asztal” – 20 éves Nádas Péter Párhuzamos történetek című regényfolyama

A mű, ami alatt „háromszor szakad be az asztal” – 20 éves Nádas Péter Párhuzamos történetek című regényfolyama

Nádas Péter gigantikus kelet-európai eposza újraírta a regény és az igazság fogalmát, miközben megmutatta, hogy a történelem nem a lapok között van, hanem a mozdulatainkban, a vágyainkban, a legmélyebb gondolataink között.

Szerzőink

vl
vl

Hogyan írjon a költő arról, amire gondolni sem merünk? – Bak Róbert ALS-beteg versei a halálról

Kolozsi Orsolya
Kolozsi Orsolya

125 éve született Szabó Lőrinc, aki nemcsak a nőkét, de végül saját szívét is összetörte