"Az éhezőknek nem hallom a hangját" - 30y: éhezők jóllakottak

"Az éhezőknek nem hallom a hangját" - 30y: éhezők jóllakottak

A hatalomról, a megalkuvó alkotókról, empátiahiányos társadalomról, a fogyasztás által felszámolt szabadságról írt dalt a 30y: az éhezők jóllakottak már az új albumot vezeti fel, erős közérzeti szöveg, dühös, fojtott zene. Egy vacsorajeleneten keresztül mutatja be Beck Zoli, hogyan változunk, hogyan veszik el a társadalmi szolidaritás, az empátia. Kapitalizmuskritika, szabadságféltés, csalódottság és egy jóllakott Mucsi Zoltán (vele készült interjúnkat itt olvashatod - a szerk.) a dalból készült videoklipben.

Új sorozatunkban, a.dal.szövegben magyar dalokat mutatunk be a szövegeiken keresztül.

vl | 2022. október 09. |

Sokadik hallgatásra is disztópikus világot idéz meg a szöveg, ez egyszerre a Mad Max, Az éhezők viadala és a District 9 világa, és persze Móricz Zsigmond Barbárok című novellája, de József Attila versei vagy Borbély Szilárd prózája sincs olyan messze ettől a világtól. Bátori Gábor (Sinco Jim) rendező és Zolnai Gergely operatőr videója egy látszólag anakronisztikus kastélyhangulatot megidézve mutatja be Mucsi Zoltán főszereplésében a hatalmat.

A klip elején némán játszanak a konyhában a pincérek, amikor csengetnek. A mosolyok eltűnnek, a pincérek készülődnek, felszolgálják az óriási hústálakat Mucsinak, aki két gyertya keretezésében ül foteljében a távolba nézve. Azt nem mondhatjuk, hogy az úr elégedett lenne a levessel, fintorog, belekanalaz, de nem eszik bele. 

A pincérek száját almákkal fogják be, ahogy a feltálalt malacnak is, majd szigetelőszalaggal ragasztják le szájukat.

A nagy étkezőasztal körül játszódó történet a szöveg szintjén látszólag egyszerű képet használ: az asztalnál ülő csámcsogók beszélgetnek, maguk mellé ültetik az elbeszélőt (vagyis az énekest), aki magát is éhezőnek tartotta, akiket hall és ért, őt a jóllakottak viszont nem. Beck kritikai nézőpontból azt állítja, hogy a fogyasztás- és növekedéskényszer felszámolja az egyén szabadságát, mert fontosabbnak látszik a folyamatos felfelé törekvés és az anyagi javak felhalmozása, mint az egymás iránti figyelem.  

-

És itt nem mennék el Esterházy Péter magyar urizálásról szóló írása mellett (A vereség): “De talán mégsem a hazugság az, ami miatt annyira fölháborító lesz az uriz, a sokmilliós Porsche, a kormánynak a Várba költözése (szolgáltató állam?), a gyerek nevére íratott ingatlanok, a „széles körű családi összefogás”. Hanem inkább a gőg. Az arrogancia, a dölyf és pökhend. Ezek mint a demokrácia ellentettjei. Nem beszélünk meg semmit senkivel, önmagunkkal sem, tesszük, mert tehetjük, meg vagyunk választva kétharmaddal, akinek nem tetszik, nyalja ki a seggünk. Ha megengedjük. A nemzeti konzultáció után. Előtt. Alatt. Szabad ország vagyunk, ahogy akarni tetszenek.”

A központozás nélküli számcímben egymás mellett szerepelnek a szembenálló felek, az éhezők és a jóllakottak, vagyis a hatalom birtoklói, akik együtt teszik ki a nagy egészet. A kettészakadt társadalom csoportjai között nincs kommunikáció, legalábbis nem tudják megszólítani egymást, nem is hallják a másikat, mert ezt a nyelvet a társadalmi különbségek hozták létre és alakították. Az énekes önkritikus nézőpontja egyértelmű: nemcsak értené az éhezők némaságát, de képviselné is őket, ami megszűnik azáltal, hogy leültették az asztalhoz. Az ebben rejlő fausti paktumot a művészet és a kapitalizmus között nem különösebben kell hangsúlyozni.

Mucsi Zoltán: Teljesen nem terítem ki magam, de nem is az volt a cél
Mucsi Zoltán: Teljesen nem terítem ki magam, de nem is az volt a cél

Mucsi Zoltánnal az önéletrajz kérdéseiről, a szembenézésről és az életrajzi kötet lehetséges folytatásáról beszélgettünk, miután az interjú elején elmondta, a Bérczes Lászlóval készített interjúkötet után már nem maradt kérdés, amit még nem tettek fel neki.

Tovább olvasok

A helyzet akkor változik meg, amikor a pincérlány leborítja az almákat, amik legurulnak az asztalról, tovább egy másik képi síkra: a dombról leguruló almák között lépdel királyi palástjában Mucsi Zoltán, egészen a leragasztott szájú fiatalok csoportja között.

A videó a dalszövegnek plusz jelentést ad azzal, hogy az idős férfi a jóllakott, míg a fiatalok az éhezők, akik nem szólhatnak, nem mondhatják el történetüket.

A dalban folyamatosan jelenlévő feszültség nemcsak innen érthető meg, hanem az elbeszélő nézőpontjából is. Aki énekesként reflektál saját szerepének lehetetlenségére is: hogyan lehet megszólalni egy ilyen társadalmi környezetben? Egyáltalán: mit jelent megszólalni ilyen ügyek mentén? Lehet másokat képviselni? Mi az érvényes szerepfelfogás egy ilyen közéleti vagy hatalmi rendszerben? Ahogy a dalszövegben végigkísérjük az elbeszélő alakváltozását, ahogy az asztalhoz ülhet, ami egyben azt is jelenti, hogy megszűnik éhezőnek lenni, és ezzel megtagad mindent, ami korábban fontos volt neki. 

A dalszöveg minimalista: nincsenek jelzők, se bonyolult költői képek, rövid és egyszerű kijelentésekből építkezik, mintha az amerikai prózairodalom sötét hangulatú mestere, Cormac McCarthy írta volna Az út című regénye után. 

Ahonnan a szöveg megszólal, ott már nincs helye a képes beszédnek, vagyis az elfedésnek, az elrejtésnek, helyette az egyszerű állításoknak van. 

Mucsi egy víz partján áll meg, palástját leveszi, arra térdel, hogy megmossa az arcát. A videó és a dalszöveg itt találkozik drámaian, mert a képek megerősítik a szöveg zárását, hogy nincs feloldozás, nincs megoldás, mert az elbeszélő is egy asztalnál ül a sok jóllakottal. A dal vége ez: “én már választottam / én már elvesztettem // minden kétségemet / minden szép szavamat / ülök egy asztalnál / a sok jóllakottal / nem hallom a hangod / én is elhagytalak”. A 30y saját belső vívódását osztotta meg: ez történik akkor, ha valaki a hatalmat választja ahelyett, hogy a gyengébbet hallgatná meg, segítené vagy hangot adna nekik.  

A teljes szöveg itt olvasható: 

engem jóllakottak

hogyan értenének

nem is hallanának

ha szólnék hozzájuk

az asztalnál voltak

hozták az ebédet

ülj le ide mellénk

zsíros volt a szájuk

én az éheseknek

hallom hallgatását

míg a jóllakottak

csámcsognak beszélnek

velük ülök mégis

most már egy asztalnál

egyre hangosabbak

egyre jobban félek

én is olyan vagyok

én is olyan lettem

tányéromat tartom

nehogy másnak jusson  

amit én kaptam meg

amit én szereztem

ami engem illet

ami az én jussom

én az éhezőknek

nem hallom a hangját

nem is látom őket

ők sem látnak engem

üres tányérokkal

némán csörömpölnek

én már választottam

én már elvesztettem

minden kétségemet

minden szép szavamat

ülök egy asztalnál

a sok jóllakottal

nem hallom a hangod

én is elhagytalak

A sorozat az NKA Hangfoglaló támogatásával valósul meg.

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Mucsi Zoltán: Teljesen nem terítem ki magam, de nem is az volt a cél

Mucsi Zoltánnal az önéletrajz kérdéseiről, a szembenézésről és az életrajzi kötet lehetséges folytatásáról beszélgettünk, miután az interjú elején elmondta, a Bérczes Lászlóval készített interjúkötet után már nem maradt kérdés, amit még nem tettek fel neki.

...
Hírek

Meghalt Bradányi Iván, az egyik legtermékenyebb magyar dalszövegíró

Az eMeRTon-díjas, Magyar Rádió- és Artisjus-életműdíjas alkotó, számos sláger szerzője 92 évesen hunyt el vasárnap a Szent Imre Kórházban.

...
Hírek

Menyhárt Jenő: A dalszövegírásra nincs recept [Magó Extra]

Menyhárt Jenő és az Európa Kiadó zenéje negyven éve a hazai zenei élet megkerülhetetlen szereplője, dalszövegei generációknak adtak kapaszkodót. A Margó Extrában Ott Anna kérdezte őt kedvenc könyveiről, a dalszövegek születéséről és arról, hogy használ-e ebookot. 

TERMÉSZETESEN OLVASUNK
...
Zöld

Elszáll az agyad: tudományos, közgazdasági és filozófiai non-fictionok 2024 tavaszán

Hogyan látja az ember képzelőerejét Csányi Vilmos? Hogyan alakul át a világ, ha a politikai és hatalmi játszmák kiterjednek a világűrre? Miért kannibál a kapitalizmus? Hogyan dolgozik az idegsebész? És mit gondol az elidőzésről napjaink sztárfilozófusa, Byung-Chul Han?

...
Zöld

Mikor hasznos az AI az irodalomban, és miért nem cseréli le soha az embert?

A japán Rie Kudan megkapta hazája legjelentősebb irodalmi díját, majd elárulta, hogy a szöveg egy kis részét a ChatGPT nevű chatbottal generálta. Az eset nyomát áttekintjük, hogyan alakult az elmúlt két évben nagy nyelvi modellek és az irodalom viszonya, hogyan látják ezt az írók, valamint hogy mikor lehet hasznos eszköz az AI az írás során.

...
Zöld

Összekapaszkodva zuhanni – Így alakíthatod a klímagyászt felszabadulássá

Jem Bendell Mélyalkalmazkodás című, nagy port kavaró tanulmánya után új könyvében azt ígéri, hogy nemcsak segít szembenézni a klíma, és így a mai társadalom elkerülhetetlen összeomlásával, hanem a szorongás és a gyász megélése után segít új, szilárdabb alapokon újraépíteni az optimizmusunkat, életkedvünket. 

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Kitakarja a politikus a szépírót? Elővettük Csurka István drámáit [Csurka 90]

Csurka István ma lenne 90 éves, így arra voltunk kíváncsiak, mit lehet tudni a drámáiról. Mik a fő témái, és milyenek a hősei? Felfedezhető-e bennük a későbbi politikus? Milyen út vezetett a bemutatásukig? És vajon aktuálisak-e még? 

...
Kritika

Ujgur költőnek lenni önmagában politikai tett Kínában, és akkor még nem írtál memoárt

Tahir Hamut Izgil ujgur költő és filmes a családjával együtt 2017-ben sikeresen elmenekült Kínából a tömeges letartóztatások elől. Memoárjában bemutatja, hogyan számol fel a totalitárius állam egy kultúrát és egy népet. A Ha értem jönnek éjjel a hét könyve.

...
Nagy

„halálomat türelmesen begombolom” – ma lenne 70 éves Sziveri János

Kifejezetten rövid élet jutott neki, ma ünnepelné hetvenedik születésnapját, de már 34 éve halott. Sziveri János vajdasági születésű költőre emlékezünk.

...
Kritika

Hogyan lesz egy anyából kiapadt, halálszagú folyó?

Az Anyám, a folyó című olasz regény lírai hangon előadott, töredékekből építkező történetének egy anya-lánya kapcsolat az alapja: a negyvenes éveiben járó lány az emlékezetét, így identitását is egyre inkább elveszítő anyjának meséli el – mintegy a felejtés ellen dolgozva – családjuk szerteágazó históriáját.

...
Nagy

Márquez regénye a végakarata ellenére jelent meg – Kafka, Nabokov is hasonlóan járt

Gabriel García Márquez posztumusz kisregényének megjelenése hatalmas irodalmi szenzáció, de van egy kis üröm az örömben, hiszen nem titok, az író meg akarta semmisíteni utolsó írását. 

...
Kritika

Jon Fosse a banalitáson át talál utat a természetfelettihez

A Nobel-díjas norvég szerző egymásba írja a hófödte tájat és a koromsötét éjszakát, egymásba játszatja hősét és annak környezetét. A Fehérség az egzakttól a transzcendens felé vezet, így egyszerre szolgál a kivonulás és a bevezetés könyveként.

Olvass!
...
Beleolvasó

Erdős Virág verseiben nem válik szét a közélet és a magánélet ‒ Olvass bele!

Háborúban hallgatnak a múzsák? Erdős Virág verseiben nem hallgatnak, hanem ordítanak. Olvass bele az Eltérő tartalomba!

...
Beleolvasó

Karin Smirnoff noirjában egy temetéssel válnak csak igazán sötétté a dolgok – Olvass bele!

Titkok, erőszak és szektákhoz hasonló légkör: Karin Smirnoff könyvében egy gyászoló testvérpár küzd a szeretetért és az elfogadásért. Most elolvashatsz belőle egy részletet.

...
Beleolvasó

A Petri-díjas Rékai Anett kötete egy párkapcsolat függő játszmáit mutatja be

A kamaszkor lezárásáról és az önálló élet indulásának fázisairól szólnak a Petri-díjas Rékai Anett első kötetének szövegei. Olvass bele!

Hírek
...
Beleolvasó

Erdős Virág verseiben nem válik szét a közélet és a magánélet ‒ Olvass bele!

...
Beleolvasó

Karin Smirnoff noirjában egy temetéssel válnak csak igazán sötétté a dolgok – Olvass bele!

...
Szórakozás

5 dolog, amiről jó, ha tudsz, mielőtt nézni kezded A háromtest-problémát

...
Hírek

Káprázatos lett az Álom luxuskivitelben gyémántokkal kirakott példánya

...
Hírek

Philip K. Dick egyik korai sci-fije új fordításban jelenik meg

...
Szórakozás

Nick Cave-dalok, Varró Dani-versek és Háy János-illusztrációk [PROGRAMAJÁNLÓ]

...
Szórakozás

Az éhezők viadala sztárja memoárban emlékszik vissza hat évtizedes pályafutására

...
Hírek

Megtalálták Kosztolányi Dezső első Byron-fordításának teljes kéziratát

...
Hírek

Vitézy Dávid: Esterházy Péter otthona helyén ne legyen társasház