"Az éhezőknek nem hallom a hangját" - 30y: éhezők jóllakottak

"Az éhezőknek nem hallom a hangját" - 30y: éhezők jóllakottak

A hatalomról, a megalkuvó alkotókról, empátiahiányos társadalomról, a fogyasztás által felszámolt szabadságról írt dalt a 30y: az éhezők jóllakottak már az új albumot vezeti fel, erős közérzeti szöveg, dühös, fojtott zene. Egy vacsorajeleneten keresztül mutatja be Beck Zoli, hogyan változunk, hogyan veszik el a társadalmi szolidaritás, az empátia. Kapitalizmuskritika, szabadságféltés, csalódottság és egy jóllakott Mucsi Zoltán (vele készült interjúnkat itt olvashatod - a szerk.) a dalból készült videoklipben.

Új sorozatunkban, a.dal.szövegben magyar dalokat mutatunk be a szövegeiken keresztül.

vl | 2022. október 09. |

Sokadik hallgatásra is disztópikus világot idéz meg a szöveg, ez egyszerre a Mad Max, Az éhezők viadala és a District 9 világa, és persze Móricz Zsigmond Barbárok című novellája, de József Attila versei vagy Borbély Szilárd prózája sincs olyan messze ettől a világtól. Bátori Gábor (Sinco Jim) rendező és Zolnai Gergely operatőr videója egy látszólag anakronisztikus kastélyhangulatot megidézve mutatja be Mucsi Zoltán főszereplésében a hatalmat.

A klip elején némán játszanak a konyhában a pincérek, amikor csengetnek. A mosolyok eltűnnek, a pincérek készülődnek, felszolgálják az óriási hústálakat Mucsinak, aki két gyertya keretezésében ül foteljében a távolba nézve. Azt nem mondhatjuk, hogy az úr elégedett lenne a levessel, fintorog, belekanalaz, de nem eszik bele. 

A pincérek száját almákkal fogják be, ahogy a feltálalt malacnak is, majd szigetelőszalaggal ragasztják le szájukat.

A nagy étkezőasztal körül játszódó történet a szöveg szintjén látszólag egyszerű képet használ: az asztalnál ülő csámcsogók beszélgetnek, maguk mellé ültetik az elbeszélőt (vagyis az énekest), aki magát is éhezőnek tartotta, akiket hall és ért, őt a jóllakottak viszont nem. Beck kritikai nézőpontból azt állítja, hogy a fogyasztás- és növekedéskényszer felszámolja az egyén szabadságát, mert fontosabbnak látszik a folyamatos felfelé törekvés és az anyagi javak felhalmozása, mint az egymás iránti figyelem.  

-

És itt nem mennék el Esterházy Péter magyar urizálásról szóló írása mellett (A vereség): “De talán mégsem a hazugság az, ami miatt annyira fölháborító lesz az uriz, a sokmilliós Porsche, a kormánynak a Várba költözése (szolgáltató állam?), a gyerek nevére íratott ingatlanok, a „széles körű családi összefogás”. Hanem inkább a gőg. Az arrogancia, a dölyf és pökhend. Ezek mint a demokrácia ellentettjei. Nem beszélünk meg semmit senkivel, önmagunkkal sem, tesszük, mert tehetjük, meg vagyunk választva kétharmaddal, akinek nem tetszik, nyalja ki a seggünk. Ha megengedjük. A nemzeti konzultáció után. Előtt. Alatt. Szabad ország vagyunk, ahogy akarni tetszenek.”

A központozás nélküli számcímben egymás mellett szerepelnek a szembenálló felek, az éhezők és a jóllakottak, vagyis a hatalom birtoklói, akik együtt teszik ki a nagy egészet. A kettészakadt társadalom csoportjai között nincs kommunikáció, legalábbis nem tudják megszólítani egymást, nem is hallják a másikat, mert ezt a nyelvet a társadalmi különbségek hozták létre és alakították. Az énekes önkritikus nézőpontja egyértelmű: nemcsak értené az éhezők némaságát, de képviselné is őket, ami megszűnik azáltal, hogy leültették az asztalhoz. Az ebben rejlő fausti paktumot a művészet és a kapitalizmus között nem különösebben kell hangsúlyozni.

Mucsi Zoltán: Teljesen nem terítem ki magam, de nem is az volt a cél
Mucsi Zoltán: Teljesen nem terítem ki magam, de nem is az volt a cél

A foci helyett a színházat választotta az abonyi munkások gyereke, aki géplakatosnak tanult és közben színházba járt. Mucsi Zoltán segédszínészből lett az egyik legismertebb színész, aki tagja volt a Bárka Színháznak és később a Krétakörnek is, alapítója a Nézőművészeti Főiskolának. Scherer Péterrel párban a rendszerváltás utáni magyar film ikonikus párosát alakították. Mucsi Zoltánnal több körben ült le beszélgetni színházról, magánéletről, családról, jó és rossz döntésekről Bérczes László színházrendező, az Ördögkatlan Fesztivál egyik alapítója. Negyvenéves barátságuk közös nyelvet és egyfajta intimitást ad az interjúkötetnek, ami Mucsi eddigi 63 évéről készült. Mucsi Zoltánnal az önéletrajz kérdéseiről, a szembenézésről és az életrajzi kötet lehetséges folytatásáról beszélgettünk, miután az interjú elején elmondta, a Bérczes Lászlóval készített interjúkötet után már nem maradt kérdés, amit még nem tettek fel neki.

Fotó: Valuska Gábor

Tovább olvasok

A helyzet akkor változik meg, amikor a pincérlány leborítja az almákat, amik legurulnak az asztalról, tovább egy másik képi síkra: a dombról leguruló almák között lépdel királyi palástjában Mucsi Zoltán, egészen a leragasztott szájú fiatalok csoportja között.

A videó a dalszövegnek plusz jelentést ad azzal, hogy az idős férfi a jóllakott, míg a fiatalok az éhezők, akik nem szólhatnak, nem mondhatják el történetüket.

A dalban folyamatosan jelenlévő feszültség nemcsak innen érthető meg, hanem az elbeszélő nézőpontjából is. Aki énekesként reflektál saját szerepének lehetetlenségére is: hogyan lehet megszólalni egy ilyen társadalmi környezetben? Egyáltalán: mit jelent megszólalni ilyen ügyek mentén? Lehet másokat képviselni? Mi az érvényes szerepfelfogás egy ilyen közéleti vagy hatalmi rendszerben? Ahogy a dalszövegben végigkísérjük az elbeszélő alakváltozását, ahogy az asztalhoz ülhet, ami egyben azt is jelenti, hogy megszűnik éhezőnek lenni, és ezzel megtagad mindent, ami korábban fontos volt neki. 

A dalszöveg minimalista: nincsenek jelzők, se bonyolult költői képek, rövid és egyszerű kijelentésekből építkezik, mintha az amerikai prózairodalom sötét hangulatú mestere, Cormac McCarthy írta volna Az út című regénye után. 

Ahonnan a szöveg megszólal, ott már nincs helye a képes beszédnek, vagyis az elfedésnek, az elrejtésnek, helyette az egyszerű állításoknak van. 

Mucsi egy víz partján áll meg, palástját leveszi, arra térdel, hogy megmossa az arcát. A videó és a dalszöveg itt találkozik drámaian, mert a képek megerősítik a szöveg zárását, hogy nincs feloldozás, nincs megoldás, mert az elbeszélő is egy asztalnál ül a sok jóllakottal. A dal vége ez: “én már választottam / én már elvesztettem // minden kétségemet / minden szép szavamat / ülök egy asztalnál / a sok jóllakottal / nem hallom a hangod / én is elhagytalak”. A 30y saját belső vívódását osztotta meg: ez történik akkor, ha valaki a hatalmat választja ahelyett, hogy a gyengébbet hallgatná meg, segítené vagy hangot adna nekik.  

A teljes szöveg itt olvasható: 

engem jóllakottak

hogyan értenének

nem is hallanának

ha szólnék hozzájuk

az asztalnál voltak

hozták az ebédet

ülj le ide mellénk

zsíros volt a szájuk

én az éheseknek

hallom hallgatását

míg a jóllakottak

csámcsognak beszélnek

velük ülök mégis

most már egy asztalnál

egyre hangosabbak

egyre jobban félek

én is olyan vagyok

én is olyan lettem

tányéromat tartom

nehogy másnak jusson  

amit én kaptam meg

amit én szereztem

ami engem illet

ami az én jussom

én az éhezőknek

nem hallom a hangját

nem is látom őket

ők sem látnak engem

üres tányérokkal

némán csörömpölnek

én már választottam

én már elvesztettem

minden kétségemet

minden szép szavamat

ülök egy asztalnál

a sok jóllakottal

nem hallom a hangod

én is elhagytalak

A sorozat az NKA Hangfoglaló támogatásával valósul meg.

Kapcsolódó cikkek
...
Nagy

Mucsi Zoltán: Teljesen nem terítem ki magam, de nem is az volt a cél

Mucsi Zoltánnal az önéletrajz kérdéseiről, a szembenézésről és az életrajzi kötet lehetséges folytatásáról beszélgettünk, miután az interjú elején elmondta, a Bérczes Lászlóval készített interjúkötet után már nem maradt kérdés, amit még nem tettek fel neki.

...
Hírek

Meghalt Bradányi Iván, az egyik legtermékenyebb magyar dalszövegíró

Az eMeRTon-díjas, Magyar Rádió- és Artisjus-életműdíjas alkotó, számos sláger szerzője 92 évesen hunyt el vasárnap a Szent Imre Kórházban.

...
Hírek

Menyhárt Jenő: A dalszövegírásra nincs recept [Magó Extra]

Menyhárt Jenő és az Európa Kiadó zenéje negyven éve a hazai zenei élet megkerülhetetlen szereplője, dalszövegei generációknak adtak kapaszkodót. A Margó Extrában Ott Anna kérdezte őt kedvenc könyveiről, a dalszövegek születéséről és arról, hogy használ-e ebookot. 

Még több olvasnivaló
...
Nagy

Harry herceg katonai botránnyal és lefagyott pénisszel váltja aprópénzre az örökségét

Harry herceg Tartalék című könyve az év elején az angol királyi család végtelenített szappanoperájának adott egy újabb csavart, a könyvet övező figyelem és felhajtás ugyanakkor szinte egyedülálló látleletét adta a könyvpiac működésének is. Egyáltalán ki írta a könyvet, hogyan épült fel a kampány, és miért baj, hogy már az első nap a brit láncok egy része leértékelte a könyvet? A Tartalék márciusban jelenik meg magyarul, és egy darabig még biztosan tematizálni fogja a közbeszédet.

...
Nagy

Petőfi példátlanul jó érzékkel kezelte a korabeli médiát

Petőfi születésének 200. évfordulója alkalmából nyitotta meg a PIM Költő lenni vagy nem lenni című kiállítását. A kurátorok célja az volt, hogy a költő tankönyvekből ismert, fekete-fehér portréja életre keljen a látogatók előtt, és az eddig ismeretlen arca rajzolódjon ki előttük.

...
Kritika

Narine Abgarjan novellái úgy életigenlők, hogy nem hallgatják el a háború borzalmait

Az Égből hullott három alma szerzője novelláskötetében gyerekkora helyszínére vezet, ahol a háborút követő mindennapok a halál és a holtak emlékével terhesek, mégis tele vannak az élet szépségeivel. Ez a hét könyve.

...
Panodyssey

Ahol az író és az olvasó közvetlenül találkozik: ismerd meg a Panodysseyt!

Ebben a cikkben azt magyarázzuk el, hogyan működik a Panodyssey oldal, és miért érdemes csatlakoznod hozzá olvasóként vagy íróként. 

...
Panodyssey

Moskát Anita: "Az Írói Munkám Elrablása: Hogyan Lopta El Az Artificial Intelligence Az Álmomat"

"Mielőtt elítéljük az MI-t: ezekért a közhelyekért mi felelünk. Mi tanítottuk meg neki a „zöld oázist”, a „sötétzöld szőnyeget”, amit „hívogat”, vagy az „élet táncát” járó ludakat meg a „szentély” hasonlatot a „világ káosza” ellenében. Az MI abból dolgozik, amiből tanul, és mi közhelyekkel etetjük." Moskát Anita műhelynaplójában arra keresi a választ, mit is tud vaójában ma a mesterséges intelligencia.

...
Nagy

Kölcsey még nem tartotta fontos versének a Hymnust, de később már büntettek érte

200 éves Kölcsey Hymnusa, ami egészen sokáig nem vált a magyarok hivatalos himnuszává. Mit énekeltünk előtte? Hogyan használták a Hymnust politikai célokra? És mi a közös a cseh, a lengyel és a magyar himnuszban? Érdekességeket gyűjtöttünk össze az évfordulóra.

Olvass!
...
Beleolvasó

Légrádi Gergely az apák és fiúk közé ékelődő pusztító hallgatást írja meg

Légrádi Gergely új regénye a mindent felemésztő hallgatás története, egy magába forduló, csorbult családfa rajza, melynek ágai meghajlanak a generációs traumák és a kimondatlanul maradt szavak súlya alatt. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Jhumpa Lahiri hőse nem a városban tévedt el, hanem a saját életében

A Mélyföld és A bajtolmács szerzőjének új könyve egy meg nem nevezett negyvenes nő portréja, aki megkérdőjelezi helyét a világban, ingadozik mozdulatlanság és mozgás, kötődés és a hosszú távú kapcsolatok elutasítása között. Olvass bele!

...
Beleolvasó

Szabó Magda a Régimódi történetben egyetlen arcképet akart kirakni: az édesanyjáét

A Szabó Magda-titok című podcastsorozatunkban négy olvasmányon keresztül kutatjuk, mitől működnek még ma is Szabó Magda könyvei. A következő adásban a Régimódi történetet tárgyaljuk ki, amelyben az író édesanyjának, Jablonczay Lenkének állít emléket. Addig is olvass bele a könyvbe!

Hírek
...
Zöld

A magunkra kapott pólónk gyakran többet látott a világból, mint mi

...
Hírek

Závada Péter kapta idén a Cogito-díjat

...
Hírek

Lezárult a jelentkezés: több mint 150 művet neveztek a Panodyssey pályázatára

...
Podcast

Babits szerint kispolgár, Ady szerint forradalmár – ez mind Petőfi

...
Hírek

Írj novellát egy sosemvolt Magyarországról vagy négylábú kedvencekről!

...
Zöld

Magyar kutatók bizonyították: a gyerek és a felnőtt máshogy észleli az időt

...
Hírek

Titkolózva jelentették be, hogy új Murakami-könyv jelenik meg áprilisban

...
Hírek

Két évtizeden át a polcon porosodó Harry Potter-könyvek kerülnek kalapács alá

...
Beleolvasó

Új Jeruzsálemet akartak építeni, terror lett belőle